Kirjoittaja Aihe: Alumiinin maalaus?  (Luettu 19681 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Alumiinin maalaus?
« : 16-04-2014, 13:56:17 »
Olis tollasia listoja menossa "linjastolta" läpi ja materiaalina on alumiini. Mitähän myrkkyjä tuohon pitäisi käyttää kun ruiskulla vetää? Kelpaako;

1. Karhennus hiomapaperilla/karhunkielellä
2. Ruiskuohenteella pyyhkäisy
3. Otex-pohjaksi (?)
4. Otexin päälle varmaan kelpaa kaikki ? Jotain himmeää/puolihimmeää pintaa voi ehdottaa, sävytän harmonyn värikarttojen mukaan (seinät maalattu harmonylla). Kovalle rasitukselle ne eivät joudu. Satunnaista pyyhintää ja saattaa tietty joku osumakin joskus tulla (oven ympärille).

Poissa (Piilotettu)

Vs: Alumiinin maalaus?
« Vastaus #1 : 16-04-2014, 19:28:45 »
En ole minkäänlainen maalausalan ammattilainen, mutta itse olen käyttänyt alumiinin pohjustamiseen Lesonal Etch Primer RTS -tartuntahappopohjamaalia. Antaa erittäin hyvän tartuntapinnan pintavärille. Käsittääkseni kaikki happopohjavärit eivät sovellu alumiinille, mutta ko. tuote sopii. 400 ml spraypurkki maksaa vajaan parikymppiä, mutta on riittoisaa. Vihertävän kellertävää väriä suhautetaan vain harso, tarkoitus ei ole maalata peittävää kerrosta. Tämän päälle sitten tarttuu ainakin kaikki automaalit, miksei siis muutkin värit.

Olen ostellut tämän tyyppiset tuotteet Stirwell:tä Tuusulasta, hyvää palvelua ja hyvät työstöohjeet saa varmasti. Heiltä löytyy myös nettimyymälä, mikäli ei halua asioida livenä. www.stirwell.fi

Aiempi nimimerkki mtuitto

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 16-04-2014, 20:47:44 »
Tuossakin tapauksessa sopiva happopohjamaali pitää olla. Muuten lohkeaa maali irti. Kilikaleista itse olen menestyksellä käyttänyt fillarin osiin Mastonin 1k-maalia. Hyvin on pitänyt. Tuo on hiontamaali, joten sillä saa paikattua röpöjäkin. Tasainen pinta harsotetaan, tasoitettava täytetään maalilla ja hiotaan ohueksi.

Hyvä maalikauppa kyllä myy sopivat aineet, tuotemerkeillä on yleensä aika vähän merkitystä, paitsi silloin kun pinnan speksaus on tarkka.
Väinö

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #3 : 16-04-2014, 22:11:57 »
Tikkurilalta ainakin Rostex Super sopii pohjamaaliksi alumiinille.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #4 : 17-04-2014, 08:55:41 »

Kokemus vai tikkurilan tietoihin perustuva ? Otexinkin luvataan pysyvän, mutta tiedä sitten näistä. Spraylla en voi alkaa suihkia,  listaa tulee 100metriä 50x50mm-profiilia :D

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #5 : 17-04-2014, 09:29:02 »
Rostexin tuoteseloste sanoo, että karhennettujen alumiinipintojen maalaamiseen. Eli siis todennäköisesti tartunta alumiiniin on vähän niin ja näin. Veikkaan myös, että peltikatoille sudittavaksi suunniteltu maali on kamalaa ruiskutettavaa.

Edelleen, kun kohde ei ole ilmeisesti pinnanlaadultaan täysin kriittinen, niin retki lähimpään kunnolliseen maalikauppaan ja ostat sitä happopohjamaalia, mitä heillä on. Nuo on riittoisia ja hyvälaatuisia maaleja. Pintaan käy sitten melkein mikä vaan. Itse valitsisin jonkin 2k-maalin, niiden ruiskuttelu on yleensä kivempaa ja peittävyys parempi.
Väinö

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #6 : 17-04-2014, 14:03:26 »
Edelleen, kun kohde ei ole ilmeisesti pinnanlaadultaan täysin kriittinen, niin retki lähimpään kunnolliseen maalikauppaan ja ostat sitä happopohjamaalia, mitä heillä on. Nuo on riittoisia ja hyvälaatuisia maaleja. Pintaan käy sitten melkein mikä vaan. Itse valitsisin jonkin 2k-maalin, niiden ruiskuttelu on yleensä kivempaa ja peittävyys parempi.

Ei näihin mitään peilipintaa haeta, pitää sen nyt hyvä olla mutta sellainen "normaali hyvä" Listat menee ovien ympärille ja nyt tuli lisänä valokiskoa. Kaikki alumiinia. Taidan ajaa lielahden kautta kotia, siellä oli joku maalikauppa matkalla.

Se pintamaali pitää saada sävytettyä perus seinämaalien mukaan (tuonne tulee harmonya). Kiiltoaste pitää olla sinne himmeään päin koska seinät ovat täyshimmeät (6), uskoakseni puolihimmeä menisi vielä mutta matampi parempi. Kuitenkin pitää pystyä pyyhkimään puhtaaksi.

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #7 : 17-04-2014, 15:54:09 »
Minulla on myös ongelma maalin pysymisessä alumiinissa. Minulla on tuon tapaiset tolpanhatut ja niissä ei Rostexi pysynyt vaikka niitä karhensinkin. Pitänee kokeilla noita happovärejä seuraavaksi kai.
Aiempi nimimerkki Janne-K

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #8 : 17-04-2014, 15:54:50 »

Ei näihin mitään peilipintaa haeta, pitää sen nyt hyvä olla mutta sellainen "normaali hyvä" Listat menee ovien ympärille ja nyt tuli lisänä valokiskoa. Kaikki alumiinia.

Siis tarkoitin tuolla sitä, että millä tahansa laadukkaalla pohjamaalilla saat ulkonäöllisesti virheettömän pinnan joka kestää normaalia käyttöä. Sitten kun ollaan sovelluksissa, jossa esim. olosuhteet on erikoiset tai pinnan vaatimukset erittäin tarkat vaikka iskunkestävyyden osalta, niin sitten ruvetaan speksaamaan pohjamaaliakin tarkemmin.

Taidan ajaa lielahden kautta kotia, siellä oli joku maalikauppa matkalla.

Tampereen väripalvelu, heillä varmaan kyllä on sopiva pohja.
Väinö

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #9 : 17-04-2014, 16:54:01 »

Kokemus vai tikkurilan tietoihin perustuva ? Otexinkin luvataan pysyvän, mutta tiedä sitten näistä. Spraylla en voi alkaa suihkia,  listaa tulee 100metriä 50x50mm-profiilia :D

En oo alumiiniä tuolla maalannut, muita metalleja vain ja niissä ihan ok ollut. Sitä perus-rostexia (ilman superia) ei taideta enää myydä, oli aika surkeaa..

Alumiinipaljuun tuli 2-komponentti epoksimaali Tikkurilan Temacoat RM40 mutta upotuskohteisiin ei ollut hirveästi valinnanvaraa. Tuolla tulee ainakin kestävä pinta. :) Hankalahkoa jankkia maalata eikä sovellu ruiskumaalaukseen paitsi korkeapaineruiskuilla.

Venepuoleltahan voisi löytyä sopivia 2-komponenttimaaleja muitakin. Biltemassakin on pu-maaleja venekäyttöön ja se oli aika helppoa maalattavaa sekä tuli kiiltävä pinta.

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
    • PuuhaPaja
« Vastaus #10 : 17-04-2014, 17:09:17 »
Mikäli pinta on eloksoitua alumiinia. taitaa kaikki maalit siitä irrota, muuten eloksoimattomassa alumiinissa käytetään sille erikoisesti tarkoitettua , sitä mainittua kellertävää happo pohjamaalia, joka on ainoa joka pysyy meriolosuhteissakin  isommissakin alu pååteissa.
Eloksoidussa alumiinissa ei taida muut pysyä kuin sähkoisesti anodisoimalla tehty värjäys.
http://www.timohapponen.net/anodisointi/

Aiempi nimimerkki Dyykkari

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #11 : 17-04-2014, 19:04:03 »
Lentsikkapuolella Alodinen http://www.aircraftspruce.com/catalog/cspages/alodine1201.php eri versiot ovat suosittuja alumiinipintojen pohjakäsittelyyn ennen maalausta. Suomessa pitäisi olla Alodinea saatavilla, kyselykierroksen voi aloittaa vaikkapa näiltä: http://www.aerotecno.fi/, www.konekorhonen.com sekä www.hkavionics.com.

Anodisoidun pinnan maalauksesta minulla on dyykkarin kanssa erilainen käsitys, _luulen_ että kasvatettu, paksu alumiinioksidikerros parantaa pohjamaalin tarttumista verrattuna olosuhteissa muodostuneeseen. Purjeveneiden mastoja ja muita rikin al-osia maalataan valmistajilla anodisoinnin päälle PU-maaleilla, prosessien yksityiskohtia en tarkemmin tunne. Land Roverien "Birmabright"-korinosat aiheuttivat joskus automaalareille huonoja päiviä, edellämainitulla Stirwellillä pitäisi olla ratkaisu niihin.
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #12 : 17-04-2014, 19:30:56 »
Ihan perus kantattua alua, ei anodisoitua. Meni vähän hifistelyksi ja unohdin poiketa maalikauppaankin :/ Listatkin tulee vasta ens viikolla joten eipä tässä kiirettä ole.

Otexia löytyisi valmiina kaapista, mutta sen pysyvyydestä ei ilmeisesti käytännön kokemuksia ole. Itse olen sillä joskus alumiiniin pohjia vetänyt, mutta niitä listoja en ole maalauksen jälkeen nähnyt joten ei tietoa pysyvyydestä.