Kirjoittaja Aihe: Sydän-kiuas, 1200€, hinta-laatusuhde huono  (Luettu 8035 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Sydän-kiuas, 1200€, hinta-laatusuhde huono
« : 19-09-2014, 11:12:11 »
Minusta 1200€ on puukiukaasta paljon rahaa. Minulle tuo kiuas maksoi onnekseni vain 450€ jolloin se oli kohtuullinen hinta.
Ostin sen 6 vuotta sitten ja myyjä ikäni huomioiden kehui sen kestävän elämäni loppuun. Toisin kävi. Myyjä itse kuoli älillisesti 43-vuotiaana ja minä elän ja mutta kiuas paloi puhki.
Ensimmäinen ongelma kiukaassa oli jo parin vuoden jälkeen. Ulkokuoren etuosa irtosi niittauksista. Syynä oli niittien vähyys, rei'itys oli kyllä tiheä mutta niittipoika oli vähän oikonut ja niitannut vain muutamasta kohdasta. Pikku homma korjata kun ensi sai kiukaan purettua peltihormin alta, se vei aikaa.
Nyt sitten kuulin kuinka tulesta kuuluu pihinää löylynheiton jälkeen. Tulipesän katto oli revennyt hitsauksesta. Myös tulipesän takaseinässä oli iso reikä.
Kuusi vuotta ikää, 3xviikossa saunotaan. Halpiskiukaan sais tuohon hintaan uusittua joka toinen vuosi!
Koska ostin hitsi-invertterin pari vuotta sitten eikä mulla ole sille käyttöä kuin n. 10 puikkoa vuodessa, ajattelin saavani mukavaa harjoittelua tuon kanssa. Sulattelin siihen 12 puikkoa lisäten takaosaan ison  paikan ja uusimalla saumoja.
Täytyy kattella jo markkinoita jos ostais jo odottamaan uuden ilman Sydän-kiuas tekstiä.

Poissa (Piilotettu)

Vs: Sydän-kiuas, 1200€, hinta-laatusuhde huono
« Vastaus #1 : 19-09-2014, 11:24:13 »
Aito kiuas on suunnilleen samaa hintaluokkaa, se on meillä mökillä ollut 30 vuotta ja edelleen hyvässä kunnossa. Kerran olen arinan uusinut ja kivet vaihtanut noin viiden vuoden välein. Löyly tulee Aito kiukasta kuin savusaunasta pehmeät ja riittoisat. Aitokiukaan lämmitys kestää noin pari tuntia, mutta mökillä siitäkin on mudostunut nautinto, kun tietää minkälaisen saunomisnautinnon saa palkinnoksi. Harkinnassa on hommata Kerkesiltä kivet ja Aito kiukaan  korjaussarja, mahtaa olla vaan hinnakas.
http://www.kerkes.fi/
« Viimeksi muokattu: 19-09-2014, 11:29:09 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 19-09-2014, 12:25:47 »
Aivan tavallinen Kastor, johon mahtuu 60 kiloa kiviä, on kestänyt 10 vuotta, ja mielestäni löylyt on erinomaiset. Vastaava nykymalli maksaa n. 350 €. Sellaisen laitoin kesämökille. Valtavan kivimassan, josta vain osa tuottaa löylyä, tunkeminen verkon sisään kovalla hinnalla ilmeisesti kiinnostaa monia, koska ne ovat yleistyneet kovasti. Luultavasti kansalaisia vedetään höplästä näissä kiuasasioissa.
Listoilla peitellään huonoa työn jälkeä.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #3 : 19-09-2014, 14:38:10 »
Mulla on nuo kerkes-kivet tuossa kiukaassa. On ne kestävät, ei rapise, vain pari on haljennut.
Jos on kalkkinen vesi, en suosittele. Meillä ei ole kalkkinen ja silti pitää pestä suolahapolla. Voi olla mutua mutta mun mielestä lämmönvarauskyky on heikko, hyvää tulta pitää pitää alla jotta löylyä riittää.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #4 : 13-02-2018, 10:09:14 »
Vieläkö on Sydän-Kiuas hengissä, vai kyllästyitkö hitsailemaan?

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #5 : 16-02-2018, 10:53:14 »
Tämä kiuas vaihtui Narvi 20 viime keväänä, eikun toissakeväänä 2016,paremmin tehty, mutta kestääkö?

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #6 : 16-02-2018, 11:26:09 »
Mulla on kotona käytössä kans narvi, taitaa olla myös tuo 20, saunan kokoon nähdenreilysti ylimitoitettu kyllä. Kiviä niin paljon kuin pysyy ettei kuitenkaan tipu lattialle. Nyt ollu 5 vuotta köytössä, joka päivä lämmitetty, eikä vielä ole hajonnut, tulipesän yläpeltiä joutunut muutaman kerran takomaan punahehkuisena ylöpäin kun on taipunut notkolleen. Lämpeää myös pienellä puumäärällä.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #7 : 16-02-2018, 11:41:50 »
Miten kiuas ylimitoitetaan? En ole vielä nähnyt missään saunassa ylimitoitettua kiuasta.

Poissa (Piilotettu)

• Valvoja
« Vastaus #8 : 16-02-2018, 11:52:05 »
Miten kiuas ylimitoitetaan? En ole vielä nähnyt missään saunassa ylimitoitettua kiuasta.
No esimerkiksi aitokiukaan AK-110 on pikkasen ylimitoitettu keskivertoon omakotitalosaunaan.  ;)
Paino 2.4 tonnia, saunan minimikorkeus 2.7 metriä, lämmitetään metrisillä haloilla.

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #9 : 16-02-2018, 11:54:26 »
Minä olen nähnyt ja lisäksi kokenut. Jos kiukaan teho liian suuri suhteessa löylytilan kuutioihin niin aika helposti tulee liian kuuma. Ehkä pienemmällä puumäärällä voisi säätää lämpitilaa mutta on parempi että kiuas on sopiva tilaan nähden.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #10 : 16-02-2018, 12:00:48 »
Kertalämmitteisessä varmaan tulee ongelma, kun sitä ei voi lämmittää ns. puoliksi. Mutta jatkuvalämmitteisissä voi ihan hyvin säädellä lämpötilaa puumäärällä. Yleisemmin taitaa olla niin että kiuas alimitoitetaan (kai ylimitoituksen pelossa tai sitten rahansäästö mielessä) ja kiuas huutaa punaisena hoosiannaa jatkuvasti.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #11 : 16-02-2018, 12:38:16 »
Minä olen nähnyt ja lisäksi kokenut. Jos kiukaan teho liian suuri suhteessa löylytilan kuutioihin niin aika helposti tulee liian kuuma. Ehkä pienemmällä puumäärällä voisi säätää lämpitilaa mutta on parempi että kiuas on sopiva tilaan nähden.

"Liian kuuma" tarkoittanee, että on heitetty liikaa löylyä? Mikä pakko sitä on heittää liikaa? Ylimitoitettu kiuas tarkoittaa sitä, että siitä voi saada paljon enemmän tehoa=löylyjä irti, mitä yleensä ko. saunassa tarvitaan.

Löylyn laatuun vaikuttaa erittäin paljon kivimassan koko. Kun massa on riittävän suuri, sen lämpötilan ei tarvitse olla hyvin korkea, mikä tarkoittaa sitä, että kiukaaseen voidaan heittää paljon enemmän vettä kuin kivimassaltaan pienempään kiukaaseen samassa saunassa. Pieni massa jäähtyy nopeammin, minkä takia sen lämpötilan täytyy olla korkeampi, eli vaatii kovempaa lämmitystä. Omien kokemusten mukaan riittävä kivimassa n. 10 kuution saunaan on n. 60 kg. Pienellä massalla tarkoitan 25-30 kg kiviä.
Listoilla peitellään huonoa työn jälkeä.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #12 : 16-02-2018, 12:48:40 »
Viime kesänä oli meillä vuokramökki ja siellä rantasaunassa oli hiukka tehokas jatkuvalämmitteinen ja vuokraisännän jäljiltä hyvät polttopuut. Saunassa oli kivipintaa ja massiivista hirttä ja kolea kesä oli mitä oli. Hyvin jaksoi pitää löylyä ja lämmittää  vesisäiliötä kun eka pesällisen jälkeen laittoi kolme halkoa.

Paikalla (Piilotettu)

• Valvoja
  • (Piilotettu)
« Vastaus #13 : 16-02-2018, 13:17:07 »
Mun käsityksen mukaan liian kuuma tarkoittaa sitä, että asteita on liikaa, ei löylyä. Jossain saunomista käsittelevässä artikkelissa sanottiin, että jatkuvalämmitteinen kiuas pilasi suomen saunakulttuurin. Saunan ihannelämmöksi mainittiin joku 50 - 60 astetta. Useimmissa jatkuvalämmitteisissä kiukaissa on pakko polttaa ensin pari pesällistä puuta, jotta kivet on riittävän lämpöiset. Silloin saunan lämpö on jo helposti sen 80 astetta, joka on jo aivan liikaa mistään pehmeistä löylyistä nauttimiseen. Ongelma on siis usein liian tehokas ilmankierto kiukaassa, jolloin ilma lämpiää, mutta kivet ei.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #14 : 16-02-2018, 15:12:59 »
Saunaan kun laittaa mitoitusten mukaan liian pienen kiukaan, niin saa kiukaan lämpöiseksi ennenkuin saunasta muodostuu liian kuuma, silloin voi nauttia pehmeistä löylyistä.