Kirjoittaja Aihe: Liiman värjäys  (Luettu 3669 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Liiman värjäys
« : 07-02-2008, 15:15:23 »
Tuolla pintakäsittelyn puolella kun puhuvat kokoonpanosta ja viiveistely puhdistuksesta niin siitä tuli mieleen miten nämä nykyliimat jättävät hankalasti puhdistettavia läikkiä joista osa on jäljellä vaikka yrittäis olla kuinka huolellinen. Kokemuksia on ainakin koivusta jota hiottuna on vaikea puhdistaa. Jos ja kun koivu petsataan tummaksi voi välttyä liimatahroilta kun värjää liiman lähelle sitä tulevaa petsin väriä, yleensä sillä samalla petsillä. Jos ette ole tehnyt aikaisemmin niin kokeilkaa ensin, minulla on ainakin toiminut hyvin, tai sitten olen ollut tosi huolellinen.
- hanski

Poissa (Piilotettu)

Re: Liiman värjäys
« Vastaus #1 : 08-02-2008, 00:41:03 »
Hei,

Sama ongelma minulla. Liimaa, joka on levinnyt viimeisteltävälle pinnalle ei saa enää pois, siis vaikka hiotkin, niin esim. petsi ei enää tartu. Tai sitten pitää lohnia kunnon siivu pois.
Olen ensi kerralla ajatellut laittaa siihen pinnalle maalarinteippiä, ja sitten vasta liima saumaan ja puristus. Teipin päältä saa liiman pois pyyhkäisemällä, jos se nyt on edes tarpeen.
Teippi sitten pois ja petsin luulisin tarttuvan.

Ovela veto tuo ensin petsaaminen, kyllä sillä varmasti saa tasaisemman lopputuloksen kuin liiman tahrimalle pinnalle.
Tussia olen joskus käyttänyt, jos on liima levinnyt.

Pekkat

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 08-02-2008, 11:17:31 »
En päässyt selville käsititkö minut oikein, siis tarkoitus oli värjätä petsillä se liima.
- hanski

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #3 : 09-02-2008, 21:21:26 »
Niin juuri, sen liiman värjääminen petsillä ei onnistu, ainakaan Herdinin vesipetsi ei ota kiinni liimaan. Voisi koettaa spriipetsiä, sillä on parempi tarttuvuus, mutten ole sitä käyttänyt.
Silloin kun on ollut tarve värittää liimaa, niin tussi on ollut paras vaihtoehto.

Menikö nyt oikein. :)

Pekkat

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #4 : 09-02-2008, 21:31:50 »
Siis sekoittaako Hanski petsin liiman joukkoon, kun liima on vielä nestemäisenä?
Aikaisempi käyttäjätunnus Toopeli

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #5 : 09-02-2008, 22:35:05 »
Jep,jep. Siihen liimaan ennen liimausta.
- hanski

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #6 : 09-02-2008, 22:39:02 »
Nerokasta O0
Aikaisempi käyttäjätunnus Toopeli

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #7 : 10-02-2008, 21:45:52 »
Menipä kauan ennenkuin minä ymmärsin. :P
Voi olla hyväkin konsti.

Pekkat

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #8 : 08-03-2008, 11:40:25 »
Viiluttaessa tummempia puulajeja liiman värjäys petsillä on arkikäytäntö. Pitänee kokeilla myös kasaanpanoliimauksessa, jos on tulossa tummempi petsi.

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #9 : 09-03-2008, 13:40:49 »
Itse tein sellaisen emämunauksen, että aivastin poratessani puutappille reikää= tv-tason sivuun 8 mm reikä läpi.  :-X

Sitten hain vain koivukalikan ja tidebondia (kosteudenkestävää (se värjäytyy ruskeammaksi kun kovettuu)) ja petsiä (tv-taso oli juuri petsattu kokonaisuudessaan). Sitten sekottelin niistä hieman tummemman mössön ja laitoin tapin paikoilleen. Sitten levitin tämän pakkelin reiän päälle ja veistin siihen pari pientä uraa. Ja voila idioottimainen reikä oli naamioitu huomaamattomaksi oksaksi.  O0

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #10 : 12-04-2008, 13:00:41 »
Minä olen antanut liiman kuivua semmoiseksi kuivahkoksi, läpikkultavaksi mutta vielä notkeaksi. Ja siinä vaiheessa poistanut ylimääräiset liimat veistoraudalla tai terävällä taltalla. Jopa täysin kuivunut liima lähtee kohtuu hyvin taltalla. Kosteaa liimaa ei pidä mennä lääppimään, se vain tunkeutuu puuhun.
Viimeistely siklillä.

Tosin minä en juuri petsaa, mutta näkyypä liimatahrat lakankin alta vaikkei petsiä olisikaan.
Väinö