Kirjoittaja Aihe: leppäpikarin pintakäsittely  (Luettu 2043 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

leppäpikarin pintakäsittely
« : 10-03-2008, 09:13:56 »
Värkkäsin lepästä pikarin, joka jostain kumman syystä ei edes haljennut. Haluan pikarin sisäpinnan nesteitä sietäväksi, toisin sanoen käsittelen sen mitä todennäköisimmin Plastic Coatingilla. Mutta entä se ulkopinta? Tekisi mieleni käyttää Liberon öljyä, josta on kokemuksia, mutta miten hoidan PC:n ja ölljyn rajakohdan? PC:hän tulee laittaa puhtaalle puulle. Näinkö: käsittelen sisäpinnan ja ulkopinnan yläosastosa esim. puolikkaan alahuulen verran PC:llä maalarinteipillä rajaten, annan kuivua ja käsittelen loput öljyllä (puuhunhan jää silloin raja, kun öljyllä käsitelty pinta on tummempaa)? Voiko öljy tuossa tilanteessa ujuttautua PC:n alle ja irrottaa sitä? Vai onko järkevintä käsitellä koko komeus (...) PC:llä?
Kiitos neuvoista etukäteen.

Poissa (Piilotettu)

Re: leppäpikarin pintakäsittely
« Vastaus #1 : 10-03-2008, 10:26:28 »
Moi,

Mitä tavaraa on Plastic Coating?

Höö, mites uistinlakka, eli selluloosa-asetaatti-butyraatti. Toinen elintarvikekelpoisempi olisi CAP- eli selluloosa-asetaatti-propionaatti. CAB:n liuottimeksi kävisi vahva etanoli tai isopropanoli. Voi tosin olla haasteellista käyttää jos ei ole ennen käyttänyt.

Tampereen seudulla Pintaväri Oy myy CAB-uistinlakkaa.

Sitten on http://rialinna.entecore.fi/index.jsp?pid=209
Ja http://www.samfishing.fi/ostoskori/prod_list.php?maingroup=VAAPPUTARVIKKEET&secondgroup=Lakat%20ja%20Sam-propionaatti

terv,

Samu
...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 10-03-2008, 14:47:37 »
PC on Rustinin kaksikompponentti lakka, en ole käyttänyt mutta aineella on kova meriitti, pitäisi kestää mm. alkoholia.
Pikari on varmasti hyvin ohut, joten pistää ajattelemaan se toispuolinen käsittely, onko joku kokeillut.
- hanski :-\

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #3 : 20-03-2008, 08:08:07 »
Huomiota herätti ensin tuo cab-lakka kohta joten varoituksen sana:
Olen tehnyt noin 1,5 vuotta muiden puutöiden ohella uistimia balsapuusta, ja olen käyttänyt lakkana cabia. Se on karmeeta aivojensyövyttäjää ja haisee muutenkin pahalle. Hengitys suojain siis jos käytät sitä ja mitä nyt kupin sisäpinnasta puhuttiin niin siihen ei ainakaan, jos siitä vielä juodaan.

Olen 14-vuotias värkkäilyyn addiktoitunut jannu. Sormet vielä tallella.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #4 : 20-03-2008, 11:02:18 »
Moi,

Huomiota herätti ensin tuo cab-lakka kohta joten varoituksen sana:
Olen tehnyt noin 1,5 vuotta muiden puutöiden ohella uistimia balsapuusta, ja olen käyttänyt lakkana cabia. Se on karmeeta aivojensyövyttäjää ja haisee muutenkin pahalle. Hengitys suojain siis jos käytät sitä ja mitä nyt kupin sisäpinnasta puhuttiin niin siihen ei ainakaan, jos siitä vielä juodaan.

Hyvä homma, Palezu   :).

CAB ja CAP eivät sinänsä ole erityisesti myrkyllisiä, niitä käytetään mm. lääketablettien sideaineina ja monissa elintarviketeollisuuden sovelluksissa.

Mutta joo, tyypillinen kaupan lakoissa käytetty "helppo" ja sopivasti haihtuva liuotin CAB:lle on esim etyyliasetaatti ja sen seokset alkoholien kanssa. Perhostenkeräilijöille tuttu ötökkähumautin. Kyllä se voi viedä tajun pois jos työpistettä ei ymmärrä tuulettaa.

Minä olen tehnyt CA-lakkoja lähtien vain itse valitsemistani raaka-aineista, en nyt sitten käsittänyt edes ajatella sanoa että siinä voisi olla tosiaan tuommoinen juttu kaupallisilla valmislakoilla   :(.

Selluloosaestereissä kuten selluloosa-asetaatti-butyraatissa ja -propionaatissa on huima valikoima erilaisia laatuja käyttötarkoituksen mukaan. Semmoiset versiot missä on korkea hydroksyyliryhmäpitoisuus (ja jossain määrin pienempi molekyylipaino) ovat helpommin esim liukoisia alkoholeihin, kuten vaikkapa 95% etanoliin.

Paljon terveellisempi vaihtoehto monasti on asetoni, tai esim hitaampana haihtujana asetoni/vesi, esmes 90:10 suhteessa. Tietääkseni melkein kaikki CAB- ja CAP-laadut liukenevat semmoiseen.

terv,

Samu
...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...