Kirjoittaja Aihe: Pellava(yms)öljyrätit  (Luettu 5272 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

• Mikan puutyösivut
Pellava(yms)öljyrätit
« : 22-10-2006, 21:37:02 »
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/1135222497919

Muistetaan asianmukainen käsittely öljyrättien kanssa.

Poissa (Piilotettu)

Re: Pellava(yms)öljyrätit
« Vastaus #1 : 23-10-2006, 20:39:39 »
Aiheellinen muistutus. Puhdistin eilen moottorisahan kesän jäljiltä. Öljyistä rättiä ja paperia kertyi kohtuu läjä.
Tapanani on ollut polttaa öljyiset rätit hallitusti ja heti pihan perällä. Pimenevien iltojen etu on se että savu ei, mutta haittapuolena
"outo valoilmiö".. Sisälle takkaan niitä ei uskalla tuoda mahdollisen jysähdyksen/tupsahduksen pelossa.

Poissa (Piilotettu)

• Mikan puutyösivut
« Vastaus #2 : 23-10-2006, 22:36:09 »
Aiheellinen muistutus. Puhdistin eilen moottorisahan kesän jäljiltä. Öljyistä rättiä ja paperia kertyi kohtuu läjä.
Tapanani on ollut polttaa öljyiset rätit hallitusti ja heti pihan perällä. Pimenevien iltojen etu on se että savu ei, mutta haittapuolena
"outo valoilmiö".. Sisälle takkaan niitä ei uskalla tuoda mahdollisen jysähdyksen/tupsahduksen pelossa.

Mineraaliöljyt ei kai syty itsestään. Minulla ainakin on ollut tapana kerätä käsien pyyhkimiseen käytettyjä sanomalehtiä kasa ja sitten polttaa ne kerralla.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #3 : 25-10-2006, 18:15:54 »
Joo tottahan tuo on että mineraalirätit eivät syty itsestään. Tuntuu silti turvallisemmalta viedä rätit kartanolle. Varsinkin liuotinrätit käryävät monesti ikävästi. Pellava yms luonnonöljyjen kanssa tosiaan on oltava extrahuolellinen. Kannellinen metalliroskis olisi hyvä hankinta.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #4 : 26-10-2006, 18:15:27 »
Tulee noita aineita käytettyä väliillä useastikkin viikossa harrasteiden kiillotuksessa ja suojauksessa. Ei viitsi tulia parin rätin takia tehdä jatkuvasti. Kuivatan rätit avonaisina hyvin tuulettuvassa, tai muuten reilun kokoisessa tilassa. Polttelen sitten isomman nipun kerrallaan. Tai yksinkertaisesti pistän kuivana roskikseen. Kannellinen metalliroskis pitäis tietysti hommata, mutta niinkun tiedätte sillä ei pysty tekemään mitään. on siis ns."hukkaostos". Nyt tosin alkaa olla laitetta verstas täysi, joten vois alkaa panostaa näihinkin asioihin.Olishan se vähän noloakin jos Palomiehen verstas palais noin typerästä syystä. Vois vakuutusyhtiön mies kyräillä tontilla aika pitkään.

Poissa (Piilotettu)

• Ylläpito
« Vastaus #5 : 27-10-2006, 09:22:18 »
Olen itse jynssännyt jokusen tynnyrin pellavaöljyä veneisiin, enkä ole koskaan tuota syttymisilmiötä nähnyt. On se kuitenkin olemassa.

Se metallinen kannellinen roskis ei ole minkään väärti, kyllä ne rätit sielläkin osaa syttyä jos niikseen tulee. Ja jos pöntön koko on vähänkään isompi niin siellä on sekä ilmaa että palavaa tavaraa ihan piisalle. Toisaalta, mikä hyvänsä pönttö jossa on vettä käy oljyrättiroskikseksi ihan hyvin.

Se syttymisilmiö tapahtuu kuulemma helpoiten pikkuisen kokoon puristetuissa räteissä tai muussa huokoisessa aineessa. Eli roskikseen tiiviisti puristunut rätti joka ei ole ihan täysin öljyn kyllästämä on se pahin. Syttyminen tapahtuu sisältä päin, ei pinnasta.

Rättien ei pitäisi syttyä jos ne kuivatetaan ilmavasti, levitettyinä. Ja jos se rätti on pakko nakata roskikseen niin se pitää kastella läpimäräksi ensin.

Pekka
Puutyöneuvoja ja propagandaa - http://www.sihistin.fi

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #6 : 04-11-2006, 21:52:15 »
Mulla on ollut tapana heitellä öljyiset rätit tyhjään kympin tai kahden maalipönikkään,jonka kansi on tullut myös säästettyä.Kantta en tietenkään ole viitsinyt kauhean tarkkaan sulkea mutta onpahan näkönä ainakin..Sitten olen kuskannut pöntöt pihan perälle sellaisenaan ja tulta perään.Pöntön kyljet hieman tummuvat mutta ei se seuraavaa käyttökertaa haittaa.Nykyisin tulee kyllä tyhjenneltyä se useimmiten roskikseenkin kun ei ole aina sitä tulientekofiilistä niin paljoa.En ole vielä nähnyt pellavaölyrättienkään palavan itsestään mutta miksi riskeerata. Noita tyhjiä maalipurkkeja olen keräillyt aina kun töistä on jäänyt-vaikken maalari ammatiltani olekaan,on niitä tälläkin hetkellä likemmäs kymmenkunta.Joihinkin olen kerännyt myös muuta nikkarointijätettä ja kierrätykseen pieniä metallinpaloja joista ei enää saa tehtyä mitään.
Tuhkakupiksi on sentäs riittänyt 3 litran maalipurkki ja yksi 5 kilon oliivipurkki ;)

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #7 : 04-11-2006, 22:13:59 »
Tää Pellava ym öljyrätti juttu on aika hauska siinä mielessä, että sehän on aika helppo kokeilla.Purista hyvin kastelemasi rätti tiukasti kiinni ja vie se turvalliseen joskin tuuleentumattomaan paikkaan ja katso kuinka käy. Aivan satavarmaan jos toimit oikein , saat takan syttymään. Peltejä et tietenkään voi avata ennen kuin palovaroitin antaa vinkin.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #8 : 12-01-2007, 23:12:20 »
Tuttaviltani paloi juurivalmistunut kesämökki ,kun lattiamiehet olivat unohtaneet Osmoisen rätin nurkkaan, joten ne tosiaan syttyy. Muistakaa myös se , ettette jätä mitään huokosta materiaalia kuten käsihöylän lastuja tai sahanpurua  johon on vahingossa lurahtanut oljyä verstaalle kun illalla lähdette pois, voi olla , ettei aamulla ole koko verstasta jälellä.

(Piilotettu)

• Vieras
« Vastaus #9 : 08-03-2007, 22:58:15 »
Päteekö tämä kaikkiin, vai ainoastaan luonnonöljyihin?

Uteleepi tomi

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #10 : 09-03-2007, 09:07:28 »
Itsesyttyvyys on tässä reaktioympäristössä monityydyttymättömien luonnonöljyjen ominaisuus.

Kemian termeillä sanottuna kyseessä on allyylinen peroksidaatio joka on autokatalyyttinen, omaa positiivisen lämpökertoimen ja on eksoterminen. En ole itse varsinaisesti mittaillut, mutta lukemani perusteella pellavaöljy vetää itseensä parhaimillaan 16% happea, kiinanpuunöljy noin 12%. Reaktion luonnetta kuvaa alun hitaus, mutta se kiihtyy eksponentiaalisesti. Siellä tapahtuu spontaania polymeroitumista joka kehittää sopivasti lämpöä, lämpö kiihdyttää taas reaktiota ja homma voi lopulta ilman suuremman vesimäärän (tai muun jäähdytyksen) läsnäoloa tuottaa leimahduspisteen ylityksen. Se on otollinen tilanne varsinaiselle syttymiselle koska puuvillarätistä tököttävät tuhannet karvat eivät pysty siirtämään lämpöä pois määräänsä enempää. Alussa hitaasti, lopussa vuh. Vesi jäähdyttää ja muutenkin hidastaa reaktiolämpöjen muodostusta. Vesikasteltu ja vesimärkänä pidetty rätti ei pysty syttymään.

Keitetty, eli hapetettu ja esipolymeroitu pellavaöljy on polymeerisysteeminä valmiimpi kovettumaan oleellisesti nopeammin kun kylmäpuristettu koska osa polymeroitumistyöstä on jo valmisteltu ikään kuin esipolymeeriksi. Siksi se on paksumpaakin viskositeetiltaan. Sitten kun sinne lisätään vielä kiihdyttimiä kuten sopivia organometallisia suoloja ja saippuoita (itse tunnen koboltti-, zirkonium- ja mangaanioktoaatit ja -naftenaatit, niitä on muitakin), ne pystyvät katalysoimaan reaktioita jo epäkäytännöllisen nopeiksi, kovettavat öljyn ennen kuin se ehtii imeytyä puuhun, mikä minusta ei ole öljyn idea. Keitetty ja kiihdytetty pellavaöljy tarvitsee usein jonkin soveliaan ohenteen jolla se imeytyy puuhun edes jotenkin. Näiden kaikkien asioiden yhdistelmiä kutsutaan sitten vernissoiksi.

Minulla on yksi pikkupullo Sateenkaarivärin keitettyä pellavaöljyä. Se on muovipullossa, ja on todellakin älyissään. Jos pullon jättää suljettuna pidemmäksi aikaa kaappiin, niin kohta se on jo lontolla kun pulloon päässyt päässyt ilman happi on vedetty öljyyn. Kyllä toimii  ;) Sateenkaarivärin myymät öljyt on muutenkin hyviä. En tiedä millaisilla eväillä ne on suunniteltu, mutta jotain perustavanlaatuista käytäntöä asiasta on käsitetty. Minä en oikein itse viitsi muiden tuotteita käyttää, mutta se onkin oma valintani.

terv,

Samu
...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #11 : 02-04-2007, 04:18:40 »
itse kastelen rätit ja käärin folioon käytön jäölkeen. koskaan en ole kuullut että olisi rätti syttynyt, paitsi nyt tuossa ylempänä kerrottiin tuttavien kesämökin palaneen...  auringonvalo kai auttaa rättejä roihahtamaan? alkuun olin asian suhteen melko huoleton, vanhemmaksi kun tulee niin alkaa kai sitä skitsoilemaan. ehkä syystäkin ;)