Kirjoittaja Aihe: Traktorin jääketjujen maalaus?  (Luettu 3125 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 240
Traktorin jääketjujen maalaus?
« : 22-03-2008, 07:13:20 »
Ostin viime syksynä traktoriin uudet ketjut ja oon suunnitellu niiden maalaamista.Ketjut on ihan puhtaat ruosteesta ja jos niitä ei nyt maalaa niin ens talvena ne jo punoittaa.
Mutta millai ne olisi helpoin maalata?
Pensselillä on mahdoton homma ja ruiskulla jää varmaan maalaamattomia kohtia helposti.Jonkinnäköistä kastamis systeemiä oon suunnitellut.
Onko vinkkejä?
Millä maalilla?
Paskalla on tekijänsä.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 40
Re: Traktorin jääketjujen maalaus?
« Vastaus #1 : 22-03-2008, 07:53:07 »
Ei niissä pysy mikään maali... Eikä tarvi ruosteisilla/uusilla maalatuilla ketjuilla montaa päivää ajaa,
niin ovat jo kiiltävät.

Jos haluat ne ruosteelta suojata kesän ajaksi, niin oljyä ne.

Vai olisiko kyseessä myynti maalaus...

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 240
Re: Traktorin jääketjujen maalaus?
« Vastaus #2 : 22-03-2008, 07:59:49 »
luulis noissa kylkiketjuissa maalin pysyvän....
miksi myisin hyvät ketjut,tarpeeseen ostetut !
Paskalla on tekijänsä.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 489
Re: Traktorin jääketjujen maalaus?
« Vastaus #3 : 22-03-2008, 10:18:23 »
  Kyllä Smith on oikeassa, ei niissä kyl pysy pitkään mikään maali. Kylkiketjutkin elävät suht paljon koska/kun renkaassa on jopa alle 1 bar paine (pito/jousitus) rengas leviää alareunastaan huomattavasti, enkä ainakaan itte saa/ole kehdannut niitä "sointikireyteen" vetää. Eikähän se pinnassa oleva oksidi ole punaista, vaan lähinnä tummanruskeaa, eikä punaseks muutu vaik töröttäsivät pihalla kasassa vuosikausia. Materiaalitietäjät selittäkööt paremmin syy/seuraus tapahtumaa ;), ittellä mutu, et aivan alussa siihen pintaan muodostuu paria erisortin?? oksidia, kiinteää "pohjaruskeeta" ja pintaan sitä irto"punasta", mutku se punanen kerran siitä rapisee vex, uuden muodostuminen on hankalampaa sen pohjaoksidin takia. ::) Itte oon viimeks tarttenu panna ketjut alle 5 vee sitten, ja olleet pihanperukoilla siitäsaakka kasas..ruskeena.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 240
Re: Traktorin jääketjujen maalaus?
« Vastaus #4 : 22-03-2008, 12:58:49 »
jops,taidan tyytyä tohon öljyvoiteluun....
Tohon ketjukireyteen sanoo asennusohje jotta sivuketjun ja renkaan väliin pitäs mennä nyrkki.Pääliketjut käsikireyteen jolla saa ketjut yhdistettyä.
Kilometrin matka-ajossa ketjun pitäs liikkua eteenpäin 35-50cm.
Elikä noi pitäs löysällä jotta rengas ei kulu.
Paskalla on tekijänsä.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 228
  • (Piilotettu)
Re: Traktorin jääketjujen maalaus?
« Vastaus #5 : 22-03-2008, 15:27:29 »
Öljyä ei kovin runsaasti kannata käyttää . Pehmittää aika hyvin kumia , eikä renkaan sivussa ole kovin paljon pintakumia .
Jos saat ketjut katon alle kuivaan paikkaan , eivät kesässä paljon ehdi ruostua .

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 778
Re: Traktorin jääketjujen maalaus?
« Vastaus #6 : 23-03-2008, 08:50:26 »
masinistit sivuilta saat lisää kommetteja jos tahdot, www.masinistit.com

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 240
Re: Traktorin jääketjujen maalaus?
« Vastaus #7 : 23-03-2008, 09:48:01 »
Ratkaisin ongelman suihkuttamalla noihin Bilteman pellavaöljypohjaista ruostesuojaa.
Ja eikun ens talvee odottaan......
Paskalla on tekijänsä.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 540
Re: Traktorin jääketjujen maalaus?
« Vastaus #8 : 23-03-2008, 21:26:19 »
Hei,
ajellessani metsätraktoria töikseni 70-luvulla esikasaukseen, niin ketjut otettiin aina pois tielle tultaessa. Valmetin runko-ohjattava 4 kauheaa pyörää. Siinä sitä joutui joskus useastikin ottamaan ja postamaan ketjuja päivässä leimikoita vaihdettaessa. Olisin kironnut perkeleen lailla, jos joku olisi illalla rasvannut ketjut! Mitään järkeä ei ole niiden rasvaamisessa, paitsi jos haluaa pelitellä huvikseen.
Ketjut eivät saa olla tiukalla, että soi. Päältä sai hyvin sormet renkaan ja ketjun väliin, sivuilta löysemmälle. Päälleveto aina kaksi vierekkäistä rengasta kerrallaa, rautalngalla ketjun lenkin läpi ja pyörän vanteen kolossta toiselle puolelle ja lenkkiin kiinni, sitten ajoa eteenpäin niin, että ketju tulee pyörän ympäri ja sitten lukituslenkit kiinni. Sama toisille pyörille ja valmista oli noin parissa minuutissa. Poisotto nopeammin.
Siinä kun ekan kerran metässä ruopas pyörä tyhjää, niin ketjut olivat puhtaat ja kirkkaat.
Niin kovaa metallia ketjut olivat, että jos ajoit kilometrinkin asfaltilla, niin lopputli kolisi illalla isännän katsoessa ketjuja syrjäsilmällä. Kuluminen oli valtavaa. Sensijaan ruoste ei niihin pystynyt, ruskettuivat vaan, mutta minkäänlaista metallin kulumista ei tapahtunut.

Pekkat