Kirjoittaja Aihe: Koneiden käyttökunnostusta  (Luettu 232642 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 32
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1215 : 22-10-2017, 10:10:36 »
Kyllä tämä ihan hyvältä vaikuttaa. On tosiann ensimmäinen oma pylväskone ja mielestä kyllä painaa enemmän kuin tuon 450kg, mitä jossain dokumenteissä mainitaan.

Plussaa tuossa on juurikin tukeva rakenne, ei vie älyttömästi lattiapinta-alaa, alkuperäinen mulju jos sitä haluaa käyttää, laaja kierrosalue ja melko monta syöttönopeutta.

Mk2-kartio on vähän pieni koneen kokoon nähden, mutta adapterilla voi muuttaa vaikka 3-kokoon, niin isompikin terä varmaan pyörii.

Vaihteistoa kurkkasin ja se näytti omaan silmään aivan kunnossa olevan, joten ajetaan ensin vähän testiä ja sitten uudet öljyt vaikka.

Maalin sekoitin yhdistämällä valkoista ja tumman vihreää vasaralakkaa. Tumman vihreä ei sopinut tähän omasta mielestä.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 167
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1216 : 05-11-2017, 10:18:58 »
Mulla on samanlainen, mutta 3-kartiolla. Hyvin on toiminut... muutamia pieniä juttuja:
* vuotaa öljyä vähäsen pinolin sovitteista
* pöydän johteet on vähän kinkkiset säätää, kun pitäisi saada porausta varten tukeva, mutta noston/laskun pitäisi myös toimia
* porailen aina välillä sarjatyönä porakierretapilla niin joutuu hakkaamaan vaihteita edestakaisin niin kerran hyppäs jotenki yli ja joutu purkailemaan jonku verran, että sai sen jousen ja kuulan ojennukseen tuolta...

Kestää siis heittää pyörimissuunta toiseen lennosta pienellä vaihteella, jos aiot koneella kierteitä tehdä myös. Enkä oo käyttänyt kelluvaa istukkaa, vaan antanut tapin vetää itekseen pinoalia.

- Timo

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 180
  • (Piilotettu)
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1217 : 07-11-2017, 12:35:03 »
Kestää siis heittää pyörimissuunta toiseen lennosta pienellä vaihteella, jos aiot koneella kierteitä tehdä myös. Enkä oo käyttänyt kelluvaa istukkaa, vaan antanut tapin vetää itekseen pinoalia.

- Timo

Kauankohan sitten kestänee?

OT. Kaveri valitteli, että joka autosta on laatikko hajonnut, kun on vauhdissa heittänyt rallivaihteen (R) päälle.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 167
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1218 : 13-11-2017, 22:31:46 »
12.9.2014 tein ekat holkit asiakkaalle, ja laskutuksen mukaan oon tehnyt:

2038 kpl holkkeja, joissa on 3 kierrereikää
1688 kpl holkkeja, joissa on 1 kierrereikä

joten se 7802 reikää oon kierteittänyt noin ja sitten tietty muitakin töitä.

Tosin en pysty vastaamaan kauanko se kone kestää, mutta ostan sitten toisen tilalle ku hajoaa.

- Timo

Kestää siis heittää pyörimissuunta toiseen lennosta pienellä vaihteella, jos aiot koneella kierteitä tehdä myös. Enkä oo käyttänyt kelluvaa istukkaa, vaan antanut tapin vetää itekseen pinoalia.

- Timo

Kauankohan sitten kestänee?

OT. Kaveri valitteli, että joka autosta on laatikko hajonnut, kun on vauhdissa heittänyt rallivaihteen (R) päälle.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 57
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1219 : 27-11-2017, 20:54:03 »
Terve taas, joskus keväällä kirjoittelinkin tuonne pöytäsorvi topikkiin ku tuli tuo pikku granville ostettua, mittailin siitä 0,25 säteittäisiä välyksiä käsivoimin pakkaa vääntelemällä, joten purin ja pesin koko laitoksen kun muilta töiltä kerkesi harrastusten pariin. Kasasin uusilla laakereilla ja vaihdoin moottorin kun paikalla olleessa oli liian suuri kierrosluku, paikalla olleessa moottorissa akseli oli 5/8" joten sorvailin siivapyörän reiän 19mm ja rein uuden kiilauran. Sattui kohdalle myös tuollainen 160mm kolmileuka aika edukkaasti niin ostin pois, ja ensityönä tein kiinnityslevyn pakalle. On tuo pakka ehkä vähän overkill tämän kokoluokan sorviin, mutta on se ajoittain ihan hyödyllinen ollut kun tuo keskireikä on hieman yli 40mm ja karaporaus vain karvan yli 20mm. Harmillisen vähän tuli taas otettua kuvia työn etenemisestä, kun innoissaan turailee.
Jaakko

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 096
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1220 : 12-01-2018, 19:26:59 »
Tilannehan helpottui merkittävästi kun tiedät mitkä staattorin johdoista on mitäkin!

Kun kytkimen virran syöttöpuolen liittimet saa tietoon, niin käämeille menevät liittimet saa mitattua kuten edellä kerroin. Tietysti jos kytkimen tyypin saa selville, niin sen avulla kytkimen liittimien kytkentäjärjestys voi löytyä hakukoneella.

Käämejä ei taida saada poltettua oikein mitenkään, kun roottori on paikoillaan. Moottori on varmaan sisältä tähtikytkennässä, niin pistorasiasta et saa sellaista jännitettä, jolla käämit saa palamaan...

Noniin, otin jälleen työn alle tämän porakoneen. Piippailin yleismittarilla pari iltaa noita tuloja ja lähtöjä kytkimessa ja asensin piuhat kinni. Keväällä käämitty staattori kesti viisitoista sekuntia kunnes päästi savut ulos. Eli riittää seinässä virta käräyttämään käämit erittäin hyvin. Tyhmyydestä sakotetaan, tällä kertaa kolmella satasella...

Voiko vitutukseen kuolla...

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 339
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1221 : 17-01-2018, 20:52:48 »
Pyörikö moottori noin normaalikierroksilla tuon 15 s. sillä nopeudella jonka käämit oli käytössä?

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 096
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1222 : 17-01-2018, 21:30:12 »
Kyllä kierrokset mielestäni oli sen mitä pitikin. Ei oikein kerennyt siinä tutkailla asiaa, mutta luulisin niin.

Staattori on nyt uudestaan käämittävänä. Mistähän sen nyt sitten saisi selville miten se kytketään. Käämityön kaveri lupasi laittaa kytkentäkaavion mukaan, joten kaipa sen jotenkin järkeilee.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 339
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1223 : 17-01-2018, 21:57:08 »
Siinähän oli kaksi käämiä ja toinen sai varmaan kytkennän jälkeen sähköt kun kone pyöri normaalisti:

Staattorilta tulee nuo johdot uudestaan käämityksen jälkeen u1, v1 ja w1 sekä u2, v2 ja w2. Kaikki valkoisia. Ykköset on 1400rpm käämit.

Sitä tuossa lähinnä pelkään, että käräytän uudet käämit saman tien. Koitetaan noita kytkentöjä varovaisesti. Nappaan kuvan noista liittimistä.

Silloin ei pitäisi tulla savuja pihalle?! Jos vaikka lisäksi toisen nopeuden käämiin olisi yhtä piuhaa pitkin mennyt sähkö siitä ei olisi voinut tulla ongelmaa kun siinä toisessa toisessa käämissä ei olisi ollut yhteyttä maahan eikä toisiin vaiheisiin.

Jos moottorissa ei olisi ollut "normikierrokset", niin sen kyllä olisi huomannut eli jos olisi vaikka pyörinyt kahdella vaiheella (silloin moottori pyörii reilusti hitaammin tai ei välttämättä pyöri jos ei jaksa voittaa vaihteiston pyörimisvastusta). Lisäksi siitä olisi kyllä kuulunut "jurinaa" jos joku yhden vaiheen käämi olisi ollut väärin päin.


Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 096
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1224 : 17-01-2018, 22:09:56 »
Yksi asia minulla tuli mieleen. Tuo kone kun on vähän kaltoin kohdeltu, niin voihan kytkimessäkin olla joku vika kun kytkee isot virrat päälle. Voiko mennä esim.molemmille käämeille virtaa yhtä aikaa? Ja mitä se sitten tekee.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 339
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1225 : 18-01-2018, 09:59:26 »
Pitäisin aika epätodennäköisenä, että kytkimestä menisi virta läpi molempien nopeuksien käämeihin jos mittaillessa se näytti toimivan ok. Veikkaisin, että kytkimen pitäisi olla mekaanisesti niin huonossa kunnossa että sitä ei voisi enää käyttää jos virta menisi läpi kaikkiin koskettimiin/liittimiin.

En kyllä keksi mitä tapahtuisi, jos molempiin käämeihin menisi virta yhtä aikaa. Veikkaisin jos molempiin käämeihin menisi saman suuntaiseen pyörimiseen virta niin kone pyörisi jollakin välinopeudella ja 15 sekunnissa ei sen pitäisi vielä savuta. Moottorissa olisi kai kuitenkin sen verran magneettivuota, joka kuitenkin estäisi sen että käämit polttavaa isoa virtaa ei pääsisi kulkemaan. Pidemmässä käytössä voisi ylikuumenemista syntyä. Tämä on vaan veikkailua kun ei tuollaista ole ikinä tullut vastaan tai eikä ole tullut kokeiltua.

Mikäs kone tuo oli merkiltään ja tyypiltään? Ehkä jollakin olisi sama, niin siitä saisi katsottua kytkimen kytkennän.

Näkikö staattorista mitä tai mitkä käämivyyhdit oli saaneet liikaa lämpöä? Tai mistä savua syntyi?

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 873
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1226 : 18-01-2018, 12:18:01 »
Yksi asia minulla tuli mieleen. Tuo kone kun on vähän kaltoin kohdeltu, niin voihan kytkimessäkin olla joku vika kun kytkee isot virrat päälle. Voiko mennä esim.molemmille käämeille virtaa yhtä aikaa? Ja mitä se sitten tekee.

http://www.elkmotor.com.tr/EN/two-speed-dahlender-winding-types.pdf

Homman voi hoitaa parillakin eri tavalla, onkai se edes oikein kytketty?  :P


Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 096
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1227 : 18-01-2018, 13:45:37 »
Väittäisin, että vika oli juuri siinä kun sitä ei ollut kytketty oikein.

Odottelen, että se staattori tulee nyt sieltä Käämityöltä niin rupean sitten arpomaan kytkentöjä. Kytkin on Kraus & Naimer C10. Noitakin on sitten useampaa erilaista, niin kytkentäkaavioitakin on erilaisia. Esim. se kytkentäjärjestys, minkä Jarppis annoit keväällä, ei päde tuohon minun kytkimeen.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 339
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1228 : 18-01-2018, 14:57:19 »
Se kytkentä oli minun Strands CS30:stä ja sillä se toimi oikein.

Kraus & Naimer C10 on kytkimen mallisarjanumero ja siihen on saatavana erilaisia "kytkinpakkoja" eli sillä voi tehdä kymmeniä/satoja erilaisia kytkentöjä.

Jos/kun saat käämintäfirmasta kytkentäohjeen; Kaiketi 3 piuhaa toiselle nopeudelle ja toiset 3 piuhaa toiselle nopeudelle. Sähkö noihin kytketään erikseen ei ikinä yhtäaikaa, siis puhdas kaksinopeusmoottori erikseen kytkettävillä käämeillä. (Tuo kannattaa vielä erikseen varmistaa käämintäfirmasta). Sen jälkeen voi olla hyvä kokeilla molempia nopeuksia ilman kytkintä eli sähkö suoraan piuhalla seinästä käämeille (yksi nopeus kerrallaan). Silloin ei pysty tekemään mitään kytkentävirheitä, niin näkee että moottori toimii. Eli kääminnässä ei ole tullut mitään virheitä.

Jos/kun saa moottorin pyörimään molemmilla nopeuksilla oikein, niin sitten voi alkaa virittelemään kytkintä väliin.

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 873
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1229 : 18-01-2018, 15:00:57 »
Väittäisin, että vika oli juuri siinä kun sitä ei ollut kytketty oikein.

Odottelen, että se staattori tulee nyt sieltä Käämityöltä niin rupean sitten arpomaan kytkentöjä. Kytkin on Kraus & Naimer C10. Noitakin on sitten useampaa erilaista, niin kytkentäkaavioitakin on erilaisia. Esim. se kytkentäjärjestys, minkä Jarppis annoit keväällä, ei päde tuohon minun kytkimeen.
Veikkaisin että kytkennän pitäisi olla tuon pdf:n kuva 3 mukainen dahlander..

Kiämintäfirmasta kannattaa varmistaa millaisen ovat siitä kietoneet.