Kirjoittaja Aihe: Koneiden käyttökunnostusta  (Luettu 236360 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 337
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1230 : 18-01-2018, 15:10:39 »
Veikkaisin että kytkennän pitäisi olla tuon pdf:n kuva 3 mukainen dahlander..

Onko tuohon jotakin perusteita/ajatusta, miksi tuossa olisi Dahlander-kytkentä?

Itse olen ollut kuvitelmassa, että kytkentä olisi tuon pdf:n kytkentä nro. 1.  ???

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 903
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1231 : 18-01-2018, 15:37:20 »
Veikkaisin että kytkennän pitäisi olla tuon pdf:n kuva 3 mukainen dahlander..

Onko tuohon jotakin perusteita/ajatusta, miksi tuossa olisi Dahlander-kytkentä?

Itse olen ollut kuvitelmassa, että kytkentä olisi tuon pdf:n kytkentä nro. 1.  ???
Aika heikosti perusteita, muista edes että mikä värkki tää alunperin oli  eli painotus sillä veikkauksella ;D

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 103
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1232 : 18-01-2018, 17:18:03 »
Nyt kun veikkaamisen tielle lähdettiin... veikkaisin, että käämijä lienee letittänyt staattorin samalla tavalla kun ennenkin. Pitää nyt sitten varmistaa ja varmistuksen varmistaa että onko kytkentä dahlander vai joku muu.

Tuohan siis oli alunperin kärähtänyt, niin tuli tuossa mieleen, että liekö joku toinen tollikka ollut tässä samassa tilanteessa ja veikkaamalla kytkenyt moottorin.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 567
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1233 : 18-01-2018, 20:34:43 »
Ei ole muuten ensimmäinen tuollainen porakoneen moottori joka on kytkennän takia kärähtänyt.Tuossa jokunen vuosi sitten eräs tuttu vei tuollaisen porakoneen katkaisimen vaihtoon sähköhuoltoliikkeeseen,hän oli ottanut sen tolpasta irti ja vei koko moottori vaihteiston sinne. Kävi sitten niin kun meni hakemaan sitä sovittuna aikana,olivat huollon kaverit vähän vaiteliaita kun kertoivat että moottorista tuli savut pihalle.Lopulta sopivat uuden kääminnän maksun puoliksi.Vaikka selvä kytkentävirhehän se oli siellä huollossa.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 103
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1234 : 18-01-2018, 20:42:10 »
Minä sitä kytkintä taas tuossa piippailin. Tässä kun rupeaa dahlanderit yms. Menemään jo sekaisin, niin minusta rupeaa näyttämään siltä että tuota kytkintä ei saa toimimaan tuon moottorin kanssa Jos ja kun se on dahlander kytketty. Onko se nyt niin, että ykköskäämit pitää oikosulkea kun nopeampi puoli kytketään päälle. Mielestäni tuossa kytkimessä ei ole semmoista yhdistelmää.

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 034
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1235 : 18-01-2018, 21:00:51 »
Kuva siitä kytkimen kyljessä olevasta tyyppinumerosta helpottaisi. Jos tuo on suht vakio kytkin, niin siihen on kyllä tyyppi merkitty, oliko se nyt noissa kolmella numerolla. Helpompi arvailla, kuin ihan sokkona.

Edit: Tuolta löytyy sivulta 36 Dahlander kytkinten kaaviot.
http://www.krausnaimer.fi/Pdfcat/pikkukirja_2015.pdf

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 903
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1236 : 18-01-2018, 22:00:53 »

Edit: Tuolta löytyy sivulta 36 Dahlander kytkinten kaaviot.
http://www.krausnaimer.fi/Pdfcat/pikkukirja_2015.pdf
Onneksi nykyään on tamut, helpompi konffata yks tamu kuin kötöstää dahlander-kytkin  >:D

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 103
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1237 : 19-01-2018, 10:59:06 »
Kuva siitä kytkimen kyljessä olevasta tyyppinumerosta helpottaisi. Jos tuo on suht vakio kytkin, niin siihen on kyllä tyyppi merkitty, oliko se nyt noissa kolmella numerolla. Helpompi arvailla, kuin ihan sokkona.

Edit: Tuolta löytyy sivulta 36 Dahlander kytkinten kaaviot.
http://www.krausnaimer.fi/Pdfcat/pikkukirja_2015.pdf

Kuvat kytkimestä on vastauksessa 1160. Tuossa tyyppikilvessä on kaikennäköistä tietoa, niin mikähän siinä on oleellista.

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 034
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1238 : 19-01-2018, 11:22:54 »
Ei tullut katsottua noin paljon taaksepäin.  :-[
Kuitenkin tuo luettelon 36 sivun WAA442 näyttäisi siltauksiltaan hyvin lähelle tuolta sun kytkimeltä, vaikka sulla yksi pakka enemmän onkin. Eli tuon kytkennän perusteella lähtisin tuota selvittämään. Eli se kaipaamani tieto kytkimestä on juuri tuo WAA442 tai vastaava merkintä. Tosin tuohon aikaan tuo taidettiin laittaa kytkimeen pienellä valkoisella tarralapulla, joka on jo aikojen saatossa tippunut matkanvarrelle.

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 255
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1239 : 19-01-2018, 11:46:03 »
Jos kytkimestä löytyy se C10-tunnuksen jälkeinen tarkempi koodi, niin hyvä.

jotain A440-600 (aivan eri kytkin kolmivaihemoottorin suunnanvaihto ja näitä on n+1 erilaista), niin sittne olis todella paljon helpompi. Ne kytkimen siltaukset ja lenkit eivät ole turhia.

Saattaa olla että sille oli joku koodi, joka ei ole enää aktiivinen, joten ei löydy uusista kataloogeista

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 103
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1240 : 19-01-2018, 12:46:41 »
Minä tuota tutkin, kun pääsen pelialueelle josko sieltä jotain koodia löytyisi.

Ei tuo kytkin enää tässä konkurssissa paina vaikka ostaisi uudenkin. Olen ollut yhteydessä suoraan Kraus & Naimeriin kun sain sieltä ilmaiseksi uuden etulevyn tuohon kytkimeen. Pitää kysyä josko myisivät yksityiselle koko kytkimen. Saako noita kytkimiä tavallinen ihminen jostain ostettua ?

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 337
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1241 : 19-01-2018, 13:02:02 »
Sähkötarvikeliikkeestä kai noita saa tilattua/ostettua.
« Viimeksi muokattu: 19-01-2018, 13:19:17 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 161
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1242 : 19-01-2018, 19:50:30 »
Näin uteliaana mutta laiskan niin mikä pora tässä oli kyseessä?

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 034
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1243 : 07-02-2018, 20:40:56 »
Pistetään nyt tänne, kun vähän kerkisin alotella sorvin puhdisteluja. Irrottelin konejalat, jotka on jo vähän kärsinyt parista siirrosta, ja on tietysti ajan hammaskin purassut. Konejalassa on alimmaisena tuo lattiaa vasten tuleva osa, joka on tehty yllättävän monimutkaisesti. Kiinnityspultti ei ole ollenkaan kiinni jalassa, vaan on sidottu toisiinsa vain noilla pellin lipareilla. Ihmeellisintä on tuo konejalan keskellä oleva potero, johon tulee tuo teräslevy, jossa on kiinni noita kumitappeja. Poterossa on ilmeisesti ollut alkujaan jotain öljyä tai vaseliinia. Onkohan tuon tarkoitus helpottaa pyörimistä, vaimentaa värähtelyä vai poistaa maasäteilyä?  :o

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 034
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #1244 : 23-02-2018, 23:37:12 »
Tos sorvi on päässyt paikalleen ja vaaittu suoraan. Vähäsen tuli aloteltua tuon kunnostusta. No tiedossa on, että sähkökaappi on vähän lyönyt tulta, joten aika turha sitä on alkaa elvytellä. Kyseessähän on 1990 vuosimallin tsekkiläinen sorvi, joten eiköhän aika ole jo vähän päivittää sähköjäkin. Sähkökaappi vaatii muutenkin vähän oikomista, joten samantien noille sähköillekin tekee pienen remontin. Kun edellisessä sorvissa on tottunut tuohon taajuusmuuttajalla olevaan nopeuden säätöön, niin eihän sitä nyt tuon asian suhteen huonompaan suuntaan voi mennä. Eli taajuusmuuttaja tulee karalle. Käytettyjä logiikoita kun löytyy hyllystä läjä, niin kyllähän sitä täytyy joku logiikka tuohonkin ympätä. No työt haittaa taas pahasti harrastamista, joten hitaasti etenee taas tämä projekti varmasti. No kuitenkin tuli vähän tutkittua sähkökaappia. Kevyt siivous selvensi kaappia kummasti. Sähkökaapin poisto paljasti, mitä kaikkea pitäisi tehdä. Eli sähkökaappi on vähän kiero, kannakkeet mutkalla, yksi kannakkeiden kiinnityspultti poikki. Myös suojien kiinnitysputki on vähän taipunut sieltä täältä. Karan eteenpäin pyörityksen kytkin jotenkin takkuaa, joten lienee ensimmäinen kunnosteltava/säädettävä kohde. Sen jälkeen syöttövaihteisto vaatii hieman remonttia. Sorvihan oli kaatunut siirron aikana, ja syöttöjen kytkentävipu oli saanut osansa tuosta tapahtumasta. Vipu liikkuu sisään ja ulos vissiin pari senttiä. Myös vaihteiston kiinnityspultit ja sokat on hieman mutkilla. Vaihteiston kunnostuksen jälkeen siis täytyy taas linjailla vähän vaihteistoa uudelleen. Sen verran hyvässä kunnossa sorvin maalipinnat on, ettei isompaan maalaukseen viitsi ryhtyä. Kyseessähän on käyttökunnostus.