Kirjoittaja Aihe: Koneiden käyttökunnostusta  (Luettu 232416 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 286
  • (Piilotettu)
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #30 : 02-09-2015, 15:25:08 »
Ok. Tuossa on kyllä yht, 5 pidintä, 1 pyöreän varren pidin mihin saa kyllä suorankin kiinni ja 1 mk3 kartiopidin ja 3 suoraa.. nuilla aika pitkälle pärjää eikä tarvi aina olla säätämässä korkeutta.
Tietysti porakartiolle oma ois kiva.. ja pyältimelle ja ja ja...

pitääpä tiedustella nuista paikoista..

lähinnä kiinnostaa tuo hinta kun pitää aina itselle (ja vaimolle) perustella ostoksen kannattavuutta  :D :D

Mutta varmaan satasista puhutaan..

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 343
  • (Piilotettu)
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #31 : 02-09-2015, 16:57:40 »

Oleppa hyvä

Tuolta Mallia ja tuotenumeroa
http://www.kauppa-oy.fi/doc/Pikavaihtoteranpitimet.pdf

ja tuolta lähtöhintaa sivu 38
http://www.kauppa-oy.fi/doc/Ryhma-6.pdf

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 286
  • (Piilotettu)
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #32 : 02-09-2015, 17:15:37 »
Kiitti mähis! Tulin onnelliseksi  O0

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 286
  • (Piilotettu)
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #33 : 03-09-2015, 13:35:56 »
Tuosta öljystä vielä sen verran että tuollaiset kastikkeet on koneessa.. Joku kertoi tuota käyttäneensä.

Olikos jossakin sorviöljyketju kun en löytänyt?

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 286
  • (Piilotettu)
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #34 : 03-09-2015, 21:32:55 »
Morjens!

Taas valmistui yksi vempele työhommiin. Mannerin konepajan peltigiljotiini vuodelta -72 eli tutummin Man-ko.

Monesti näkee mankoja myynnissä vaikka konetuotanto on loppunut jo vuonna -74, kotimaista laatua Lahdesta.
Manner oy on vieläkin toiminnassa, tekevät kuljetuspyöriä teollisuuteen ym..

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 286
  • (Piilotettu)
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #35 : 03-09-2015, 21:41:25 »
Kylmävarastossa ruostetta niskaan saanut kone oli kyllä hyväkuntoisin tähän mennessä.
Mukava välillä tällainen kevyempi projekti.
Shimmausta ja säätöä oli sitte sitäkin enemmän että sain tuon leikkaamaan..
Pari rasvanippaa ja öljy-uraa lisäsin.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 286
  • (Piilotettu)
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #36 : 03-09-2015, 21:53:39 »
Lisäsin alle renkaat jotka lukittuu molempiin suuntiin. Muutenhan tuon pitäisi olla keskellä pajaa että saa isosta arkista siivua..

Jämerän oloiset renkaat ikh:lta 6,90€ kpl

Nousi tuo työkorkeus mukavaksi renkailla.
Oliko ennen työmiehet lyhyempiä vai mistähän se johtuu että nuo vanhemmat koneet tuntuu matalilta "käteen"
Sorviakin nostin 6 senttiä ja vieläkin tuntuu matalalta vaikken ole mikään honkkeli, 178cm

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 286
  • (Piilotettu)
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #37 : 03-09-2015, 22:07:38 »
Terissä luki Kausalan terä. Onkohan alkuperäiset?
Olivat tylsät ja koloilla, katselin uusiakin netistä mutta päätin kokeilla teroitusta.

8,5 asteen tälli nauhahiomakoneeseen ja pikkuhiljaa teroittelin tasasin vedoin.. kovaa ainetta ovat.

Kyllähän nuista jotain tuli kun äsken leikkasin millin rosterista 1,0 siivun.. ja 0,10 paperikin meni nätisti eikä taittunut väliin  :coolsmiley:

Mukavan mallinen kone. Juontaakohan nuo pyöreät muodot valumenetelmistä vai oliko vain ajan tyyli..
Vastapainostakin tulee mieleen jättimäinen m&m karkki  :D

t.Tapsa

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 343
  • (Piilotettu)
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #38 : 04-09-2015, 00:34:38 »
Täälläkin vastaava Manner odottaa sipistelyä, vaikkakin käyttökunnossa tällä hetkellä on.
Terän valmistajaa en ole katsellut, täytyy vilkaista liekkö Kausalalainen

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 286
  • (Piilotettu)
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #39 : 04-09-2015, 00:52:40 »
Makea  O0

Kausalan leima löytyi terän sisäpinnasta tuossa mun mallissa..

Sun manko lienee 50-60 luvulta?

Vaihdetaanko?  ;)

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 167
  • (Piilotettu)
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #40 : 05-09-2015, 13:10:41 »
Mähiksen kaarisakset on Mannerin Konepajan (Hanko) valistama ja Tapio K:n Man-Kon (Lahti) valmistama.

Näistä pajoista ensin mainittu on tietääkseni edelleen olemassa, mutta jälkimmäinen teki konkurssin joskus seitkytluvulla (?). Kivisillan Esko omistaa edelleen tuotemerkin ja valmistuttaa joitakin koneita, ainakin sorvit, vielä tilauksesta.

Man-ko nimi tulee muistaakseni nimestä Mantereen konepaja, Lahdessa oli myös Konepaja Veljekset Mantere, jola oli eri firma kuin Man-Ko.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 286
  • (Piilotettu)
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #41 : 05-09-2015, 13:47:35 »
Terve!

Ok, Mielenkiintoista.
Tuosta historiikista päättelin että kyseessä on sama firma. Kun sotavuosina toiminta on siirretty Lahteen.. ja sodan jälkeen Hangon konepaja on kunnostettu toimintaan..
Onko Lahden tuotanto sitten lopetettu sodan jälkeen??

http://www.manner.fi/manner_120vuotta

Vaikea kuvitella että eri firman tuotteita kun ovat kuin kaksi marjaa  :)
Mutta eipä sillä merkitystä ole.. mukava vaan tutkia tuota työkalujen historiaakin välillä..

T.Tapsa


Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 286
  • (Piilotettu)
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #42 : 05-09-2015, 13:52:04 »
Tuossa vielä maininta manner oy ja man-ko oy samassa yhteydessä..

http://www.kansallisbiografia.fi/talousvaikuttajat/?iid=753

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 286
  • (Piilotettu)
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #43 : 05-09-2015, 17:17:56 »
Alkoi kuitenkin sen verran kiinnostamaan että tuhlasin 2 euroa  ;D

"Talvisodan jälkeen Mannerin Konepaja onnistui evakuoimaan lopun irtaimen omaisuutensa pois Hangosta, kun Hangon alue luovutettiin Neuvostoliitolle tukikohdaksi. Uusi tehdas perustettiin Lahteen. Mannerin Konepajan vaikeuksia lisäsi se, että Neuvostoliiton vaatimuksesta suurin osa konepajan Hangosta evakuoiduista koneista oli palautettava, tosin Suomen valtio suoritti niistä korvauksen. Tärkeimmät tuotantovälineet eli koneet olivat poissa. Uusien koneiden saapuminen kesti sotavuosina normaalia kauemmin. Jatkosodan alkaessa yritys pystyi kuitenkin jatkamaan tarvikkeiden tuottamista puolustusvoimille. Neuvostoliitto tyhjensi Hangon tukikohtansa, ja joulukuussa 1941 alue palasi Suomen haltuun. Konepaja oli osin tuhoutunut ja kärsinyt vakavia vaurioita. Toiminta aloitettiin uudelleen Hangossa virallisesti elokuussa 1943. Toiminta päätettiin jakaa kahteen osaan. Toinen toimi Lahdessa nimellä Man-Ko Oy, ja toinen jatkoi Hangossa nimellä Oy Mannerin Konepaja Ab.

Moskovan välirauhansopimuksen jälkeen Suomen sotateollisuutta rajoitettiin ja valvottiin tarkasti. Hankoon sijoitettiin liittoutuneiden valvontakomission venäläisiä upseereita. Oy Mannerin Konepaja Ab sai sotatarviketöiden loputtua runsaasti tilaustöitä. Samalla yhtiö pyrki kehittämään omia tuotteitaan. Niitä olivat muun muassa kenttäahjot, levyjen taivutuskoneet, palopostit sekä lihanjalostusteollisuuden koneet. Oy Mannerin Konepaja Ab:iin sulautettiin Sarjatyö Oy 1949, jonka toimitusjohtajana Yrjö Manner oli toiminut. Hän oli lisäksi ostanut 1945 Hangon Väri Oy:n ja oli myös sen toimitusjohtajana.

Aikaansa nähden monipuolisen teknisen koulutuksen saanut Yrjö Manner muutti paikallisen käsityöläis- ja pienteollisuusyrityksen monipuoliseksi teollisuuslaitokseksi, joka harjoitti liiketoimintaa koko Suomen alueella. Sisukkuutensa hän osoitti sotavuosina, jolloin yrityksen toiminta oli uhattuna. Sotateollisuuden loppuessa oli suuri työ löytää konepajalle uusia toimialoja ja tuotteita. Vaikeuksista selvinnyt perheyritys jatkaa toimintaansa.

Yrjö Manner sairastui vakavasti 1953 ja jäi pitkälle sairaslomalle, jonka aikana hänen poikansa teknikko Aarne Manner toimi Mannerin Konepajan teknisenä ja toimitusjohtajana. Aarne Manner nimitettiin 1956 vakituiseksi toimitusjohtajaksi, jota tehtävää hän hoiti aina vuoteen 1984 asti.

Yrjö Manner jatkoi Man-Ko Oy:n toimitusjohtajana vuoteen 1970. Syyskuussa 1970 silloinen varatoimitusjohtaja Esko Kivisilta, joka oli hankkinut itselleen 98 prosenttia yhtiön osakekannasta, nimitettiin toimitusjohtajaksi. Samalla Yrjö Manner siirtyi eläkkeelle, mutta toimi kuitenkin Man-Kon hallituksen puheenjohtajana. Teollisuusneuvos Yrjö Manner kuoli 82-vuotiaana 1975.

Hangossa Yrjö Manner oli näkyvä vaikuttaja, joka kutsuttiin lukuisiin luottamustehtäviin. Manneria tarvittiin, kun kaupunkiin rakennettiin kaupungintaloa, keskuskansakoulua ja kunnalliskotia. Hän kuului kaupunginvaltuustoon ja kaupunginhallitukseen. Mannerilla oli runsaasti elinkeinoelämän luottamustehtäviä säästöpankin isännistöstä kauppakamariin. Hänen harrastustoimintansa ulottui numismatiikasta partioon ja hiihtoon. Purjehdus oli tärkeää merenrantakaupungin asukkaalle.

Man-Ko Oy:n tuotanto laajeni merkittävästi 1960-luvulla. Yhtiöön 1962 palkattu, puuteollisuudessa uransa tehnyt Esko Kivisilta kehitti kokemustensa pohjalta yhtiölle kansa- ja kansalaiskouluille sekä ammattikurssikeskuksille sopivat puutyöstökoneet, ja niiden jatkoksi otettiin pian tuotantoon ohutlevykoneet sekä uutena aluevaltauksena palopostit. Kivisilta osti 1968 hallituksen valtuuttamana yhtiölle länsisaksalaisen konepajan Coburger Maschinenbaun (Comag), jonka tärkeimpien tuotteiden valmistus sekä tietotaito siirrettiin Lahteen ja yritystoiminta Saksassa lakkautettiin. Man-Kossa käynnistettiin 1970-luvulla tuloksellinen vientikauppa muun muassa Pohjois-Vietnamiin, Saudi-Arabiaan, Israeliin ja Kuubaan sekä 1980-luvulla Neuvostoliittoon, josta tuli yhtiön suurin vientiasiakas. Viennin osuus yhtiön tuotannosta oli 1980-luvulla 76 prosenttia. Man-Ko Oy:n toiminta loppui 1990-luvun vaihteessa idänkaupan romahtamisen ja Suomen syvän laman myötä. Sen sijaan Oy Mannerin Konepaja Ab on jatkanut toimintaansa Hangossa. Yhtiö on Pohjoismaiden johtavia kuljetuspyörien valmistajia".

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 729
  • (Piilotettu)
Vs: Koneiden käyttökunnostusta
« Vastaus #44 : 06-09-2015, 10:56:30 »

......
Maali on ihan perinteistä miranolia ja on maalattu pienellä vaahtomuovitelalla ja siveltimellä, 2 kerrosta peittää hyvin ja alkydimaali tasoittuu hyvin..
En laittanut kalliita pu-maaleja kun niitä koloja tulee aina, tuota on helppo fiksailla.
Nuo vanhat valurauta laitteet on "kitattu" yli tehtaalla ja tuo kitti on ronkeli liuottimelle eli halkeilee ja kuplii..
........

Siistiä jälkeä. 

Oletko täyttänyt "kitin" mahdollisia lohkeamia / koloja millään ennen Miranolin levitystä ? Mulla on pari vehjettä, joissa tuo pakkeli on paikoittain lähes millin paksuisena kerroksena, ja lohkeillut sieltä täältä. Voisi joko täyttää, tai sitten vain hioa terävät reunat sileiksi ja levittää maali siihen suoraan.