Kirjoittaja Aihe: Mittaustason teko  (Luettu 8836 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 255
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #15 : 16-12-2015, 09:47:11 »
Mistähän muuten löytäis sopivai aihioita noihin oikoviivaimiin?

Vieläpä samaa kokoluokkaa. Paikiallisialla kivifirmoilla on tarjottavana vaan hiottua/kiillotettua monen sadan euron neliöhinnalla. Eivätkä ole suoria. Luulen että sahattu pinta on samaa tarkkuustasoa. Lisäksi suurin osa on "koristeellista" eli pinta ei ole kovin tasalaatuista. Kaipaisin enempi tylsännäköistä.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 134
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #16 : 16-12-2015, 18:32:56 »
Mistähän muuten löytäis sopivai aihioita noihin oikoviivaimiin?

Vieläpä samaa kokoluokkaa. Paikiallisialla kivifirmoilla on tarjottavana vaan hiottua/kiillotettua monen sadan euron neliöhinnalla. Eivätkä ole suoria. Luulen että sahattu pinta on samaa tarkkuustasoa. Lisäksi suurin osa on "koristeellista" eli pinta ei ole kovin tasalaatuista. Kaipaisin enempi tylsännäköistä.

Pekka

Olen itse leikannut laatasta timanttilaikalla, se sujuu varsin helposti ja laikkakin kuluu hämmästyttävän vähän. Parin millin tarkkuus on aivan riittävä paloitteluun, taisin pahimpia mutkia heti oikoa timanttilaikalla pyyhkimällä. Ja sitten pikkurälläkän kuppilaikalla. Jälkeenpäin hoksasin, että ohjurina olisi kannattanut käyttää laudan reunaa, mutta viivaakin seuraamalla pääsee tyydyttävään tarkkuuteen. Ainakin jos on tottunut isoa kulmahiomakonetta käyttämään.

Omissakin levyissä toinen puoli on varsin sileäksi hiottu. Mutta yhtä kaikki se on ei-suoraa, joten pinnan joutuu joka tapauksessa oikaisemaan. Vähän isompikaan virhe jonkin oikoviivaimen tapauksessa ei ole oikeastaan kovin suuri harmi, koska rälläkällä hiomalla ja jollain oikoviivaimella silmämääräisesti tutkimalla poikkeamat saa korjattua aika nopeasti.

Tarvitsetko Pekka paralleeliominaisuutta oikoviivaimeesi, vai harrastuksenko vuoksi graniittista sellaista mietit? Mitä enemmän itse tätä projektia teen, sitä edullisemmilta Mustajärven neuvostoviivaimet tuntuvat... Mutta onpahan puuhasteltavaa Joulun pyhiksi ja toki samalla oppii tätäkin "tieteenalaa".




Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 255
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #17 : 17-12-2015, 08:06:57 »
Eka vaihehhan on saada yksi suora pinta...siinäkin on haasteta ja jokin on sitten riittävän suora. Lopullinen tarve olisi yhdensuuntaiset pinnat. Paralleeli, mutta vain kahden tason suhteen. Ei jokainen sivu.

Eli jostain vain pitäis saada tylsää grannittilevyä.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 4 266
  • (Piilotettu)
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #18 : 17-12-2015, 09:36:00 »
Kaupalliset tasot ovat yleensä diabaasia,mustaa ja tasalaatuista.
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 255
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #19 : 17-12-2015, 09:38:12 »
Joo, mutta diabaasia on vaikeeta löytää keittiötasoja kauppaavista kviiliikkeistä.

T: Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 55
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #20 : 17-12-2015, 10:06:08 »
Joo, mutta diabaasia on vaikeeta löytää keittiötasoja kauppaavista kviiliikkeistä.

T: Pekka

Tuossa vaihtoehto:
http://www.loimaankivi.fi/sisustuskivet/kivimateriaalit/,  sieltä Varpaisjärven musta.

t- Sitikkaukko

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 134
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #21 : 19-12-2015, 23:35:59 »
Eka vaihehhan on saada yksi suora pinta...siinäkin on haasteta ja jokin on sitten riittävän suora. Lopullinen tarve olisi yhdensuuntaiset pinnat. Paralleeli, mutta vain kahden tason suhteen. Ei jokainen sivu.

Eli jostain vain pitäis saada tylsää grannittilevyä.

Pekka

Itse asiassa paralleeliviivainta tehdessä kannattaa kyllä tehdä molempia puolia samanaikaisesti, ja tarkkailla ja parantaa yhdensuuntaisuutta ja suoruutta koko ajan. Yleensähän kahden ohuen sivun yhdensuuntaisuus riittää ja tekee viivaimen teosta yli puolet vähemmän työlästä.

Kiven värillä ei liene kovin suurta merkitystä, mm. Starrett näkyy tekevän oikoviivaimia vaaleanpunaisesta graniitista.

Oma oikoviivaimeni alkaa olla varsin suora ja yhdensuuntainen, ei toki läheskään valmis. Tason päällä mitattuna +-3 sadasosaa, mittaustulokset varsin yhteneviä eri kohdissa tasoa, oikoviivainta vielä käännellen. Tämä tarkkuus alkaa olla jo varsin haastava, jouduin mm. hiomaan mittakellon jalan pohjan (halpa magneettijalka) suoraksi, koska se keikkui häiritsevästi. Samoin testattavien kappaleiden pinnat täytyy jo pyyhkäistä varsin puhtaiksi.

Suoran referenssipinnan puutteen takia joudun koko ajan tuumailemaan pintojen muotoja suhteessa toisiinsa ja tekemään mittauksia eri kohdilla tasoa. Yritän vähän kerrassaan työstää montaa kappaletta yhtä aikaa yhä lähemmäksi suoruutta. Pintoja tarkkailen mittauksin ja väritestillä. Ongelmana kontaktin testauksessa on se, että se oikeastaan vaatisi isoimman kappaleen kokoisia kappaleita 3kpl, yritän toistaiseksi selvitä ilman enkä kolmea tason kokoista kappaletta aio edes hankkia. Toinen oikoviivain on mahdollisesti tehtävä tai löydettävä jokin korvike.

Kappaleiden liuku toistensa suhteen kertoo yllättävän paljon niiden muodoista toistensa suhteen, muutaman sadasosan tarkka oikoviivain liukuu varsin keveästi tason päällä. Toistensa suhteen koverat pinnat purevat kiinni, kuperat taas pyörivät keskipisteensä ympäri helposti. Pallopinnat valitettavasti liukuvat nekin hyvin ja voivat johtaa tässä harhaan.

Jos omistaa suoran referenssipinnan vastaavan suoruisen graniittiviivaimen teon ei pitäisi olla ylivoimaista.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 255
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #22 : 08-02-2018, 22:29:18 »
Hyvin löysästi asiaan liittyen.

Viimekesänä Mietin vähän millä sais läpättyä, mutta mikä olis edlullinen ja vähällä vaivalla valmis aihio?

Ei tullut mieleen kun jarrulevy. Varaosakaupasta ostin kauheella kiireellä samantien jarrulevyn alkukesästä - ja jo nyt päätin tsekata tuleeko siitä mitään.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 134
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #23 : 29-04-2018, 12:21:16 »
Nostelenpa tätä aihetta kun hoksasin youtubessa RobRenzillä olevan työn alla isohkon mittaustason oikaisun. Hän on myös tehnyt hienoja mittalaitteita tasomaisuuden määrittelyyn. Näistä asioista kiinnostuneiden kannattaa ehdottomasti katsoa.

Yritän itse saada mittausvälineprojektejani taas eteenpäin kunhan muilta töiltäni ehdin ja saan inspiraation asiaan... Jonkinlainen repeat-o-meter -tyylinen mittauslaite olisi yksi jonka voisi tehdä, näitä Renzin ideoita soveltaen.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 255
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #24 : 29-04-2018, 14:37:01 »
Mikä se Renzetin videon? osoite on?

Tämä innosti minua aloittamaan repeat-o-meterin tekemisen
https://youtu.be/o8GU7hRp_Ec

Ja sitten homma jumittu hiomakoneen korjaukseen. No, se on korjattu nyt ja vähän kesken on pölynpoisto, mutta sahatut palikat on jo ämpärissä odottmassa seuraavaa vaihetta....ehkä syksyllä.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 347
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #25 : 29-04-2018, 14:50:57 »
Minä sain niitä esille vain tuolla nimellä, youtuben suurennuslasilla. Muutaman hotkin jo.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 255
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #26 : 29-04-2018, 15:46:17 »
Kumpi?

Repeat-o-meter
https://youtu.be/ZkCIVsP7-KY
toisenlainen, tämä tyyppi ärsyttää joitakin:
https://youtu.be/ra727zZCMzk

Vai Rob Renzetin tason hiontaa?
https://youtu.be/6nY7uW1uG9s

Jos se on tämä tyyppi, niin mä pidän sen asenteesta ja tavasta selittää.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 134
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #27 : 29-04-2018, 18:23:41 »
Joo, tätä Renzetiä tarkoitin. On hyvä tyyppi jolta voi oppia paljon. Tuostakin tasovideosta jäi mieleeni se miksi AA tason pitää olla niin paksu, sen tulee säilyä tasona myös raskaasti kuormitettuna. Ei itselleni mitenkään oleellinen asia tosin, mutta hyvä tietää.

Käyttävät aika paljon näitä "flexure" tyylisiä ratkaisuja nivelten sijaan, pitää nyt miettiä kuinka itse ratkaisee tuon jos ja kun ryhtyy tasomittaria värkkäilemään. Mittalaitteeksi saa kyllä välttää tavallinen mittakello, Renzetin käyttämät superhienot elektroniset systeemit menevät liian kalliiksi. Tietysti jokin mikrometrejä näyttävä kello olisi kiva mutta omiin tarkoituksiin ja tavoitteisiin tavallinen saa riittää, ainakin näillä näkymin. Ja voihan normikellostakin lukea sadasosan murto-osia hyvinkin toistettavasti sentään.


Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 255
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #28 : 29-04-2018, 19:00:51 »
Mä mietin tavallisen satkukellon käyttöä ja siihen kunnon 1:5 tai 1:10 vipua veitsilaakerilla tai "flexure" (mikähän sekin on suomeksi?), mutta sitten sattui sopiva tonnikello eteen ja piti ostaa.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 134
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #29 : 30-04-2018, 19:51:34 »
Kiitos tuosta vipuideasta, sain siitä idean omanlaiseen yksinkertaiseen tasomittariin (jonka pitäisi toimia kyllä ilmankin vipua). Ajattelin tehdä senkin graniitista (siis laitteen rungon, mahdollinen vipu jotain terästä).

Kulmaliike tällaisessa käytössä on tietysti hyvin pieni, mutta uran ja veitsen kärjen geometria on vielä itselleni vähän kysymysmerkki. Vinkkejä?

Veitsen voisi uskoakseni työstää jostain vanhasta viilasta ja karkaista lasikovaksi.