Kirjoittaja Aihe: Kierretapin pidin  (Luettu 1981 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Kierretapin pidin
« : 19-11-2017, 11:27:24 »
Kokeilin eilen tehdä M12 kierteitä porajyrsimen "kierreautomatiikalla" (automaattinen suunnanvaihto) mutta ongelmaksi tuli tapin luisto poraistukassa. Katselin sitten netistä vähän pitimiä tapille ja Paulimotilta olisi muutenkin pari pikku juttua tilattavana niin tämmöisen bongasin:
https://www.paulimot.de/gewindeschneiden/gewindeschneid-sets/836/gewindeschneid-einrichtung-fuer-reitstock-mk2-mk3

Onko moisista kokemusta raadilla? Tuosson pikkuiset holkit niin saako tuohon kierrepakan lisäksi kiinni tapinkin? Voisi olla ihan käyttökelpoinen laite sorviinkin kun välillä tekee noita ulkokierteitä. Vai pitäisikö olla joustoa ja momentinrajoitusta?

Toki senkin voisi kokeilla että miten tappi pysyy kiinni ER-istukassa. Pienempiä (M6-M8) konekierretappeja olen käyttänyt akkukoneessa ja aika tiukalle saa kiriä mutta ihan hyvin on toiminut.

Poissa (Piilotettu)

• Valvoja
Vs: Kierretapin pidin
« Vastaus #1 : 19-11-2017, 11:43:41 »
Kokeilin eilen tehdä M12 kierteitä porajyrsimen "kierreautomatiikalla" (automaattinen suunnanvaihto) mutta ongelmaksi tuli tapin luisto poraistukassa. Katselin sitten netistä vähän pitimiä tapille ja Paulimotilta olisi muutenkin pari pikku juttua tilattavana niin tämmöisen bongasin:
https://www.paulimot.de/gewindeschneiden/gewindeschneid-sets/836/gewindeschneid-einrichtung-fuer-reitstock-mk2-mk3

Onko moisista kokemusta raadilla? Tuosson pikkuiset holkit niin saako tuohon kierrepakan lisäksi kiinni tapinkin? Voisi olla ihan käyttökelpoinen laite sorviinkin kun välillä tekee noita ulkokierteitä. Vai pitäisikö olla joustoa ja momentinrajoitusta?

Toki senkin voisi kokeilla että miten tappi pysyy kiinni ER-istukassa. Pienempiä (M6-M8) konekierretappeja olen käyttänyt akkukoneessa ja aika tiukalle saa kiriä mutta ihan hyvin on toiminut.
Joskus ihan piruuttani testailin karkaistua&kiilloitettua akseliterästä ER-istukassa ja se kyllä pitää enemmän kuin mitä missään normaalisssa kierteytysoperaatiossa pitäisi olla tarvetta kuhan ER-mutteri on kiristetty speksin mukaan eli ihan saatanan tiukkaan.

Luistaminen voi olla ihan hyvästäkin, paitsi konesyötöllä ja ei-kelluvalla pitimellä (rigid tapping/ synchronous tapping)
« Viimeksi muokattu: 19-11-2017, 11:47:44 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 24-11-2017, 12:11:43 »
Joskus ihan piruuttani testailin karkaistua&kiilloitettua akseliterästä ER-istukassa ja se kyllä pitää enemmän kuin mitä missään normaalisssa kierteytysoperaatiossa pitäisi olla tarvetta kuhan ER-mutteri on kiristetty speksin mukaan eli ihan saatanan tiukkaan.

Luistaminen voi olla ihan hyvästäkin, paitsi konesyötöllä ja ei-kelluvalla pitimellä (rigid tapping/ synchronous tapping)

Kokeilin eilen tuota tappia kiinanpojan 9mm istukkaan ja ei sitä saanut tarpeeksi tiukkaan. Noissa istukoissa on kyllä ollut yksilöeroja, jokin koko oli vähän tiukka ja toinen väljä. Syöttö tapahtuu ilman konesyöttöä tapin vetäessä.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #3 : 24-11-2017, 13:39:23 »
Kyllä mie oon ainakin kiinalaisella ER32 holkki-istukalla kierteittänyt M20-kierteitä happoseen. Kyl se pitää kiristääkin.

CTC:ltä olen ostanut tuommoisen (tai silloin oli vähän eri näköinen kyllä): http://www.ctctools.biz/tapping-chuck-for-er-collets-morse-taper-shank-l75/

- Timo

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #4 : 24-11-2017, 14:53:23 »
Kyllä mie oon ainakin kiinalaisella ER32 holkki-istukalla kierteittänyt M20-kierteitä happoseen. Kyl se pitää kiristääkin.

CTC:ltä olen ostanut tuommoisen (tai silloin oli vähän eri näköinen kyllä): http://www.ctctools.biz/tapping-chuck-for-er-collets-morse-taper-shank-l75/

- Timo

Harkitsin aikoinaan tollaista ER-holkeille ja jäin arpomaan tollaisen pikavaihtopitimen kanssa, jossa vois olla tappit paikoillaan niin pitkäksi aikaa etten ostanut kumpaakaan:
http://www.ctctools.biz/quick-change-floating-tap-chuck-collets-l40/

Koska mulla on tälläinen:
https://is.alicdn.com/img/pb/184/908/457/457908184_571.jpg
Niin olen vähän skeptinen halvempien härpäkkeiden suhteen. Tohon on helppo kiinnittää tapit ja pitää hyvin kiinni, mutta kiinnitys karaan ei ole kovin hyvä eikä tossa olle kelluvuutta. Lisäksi se kokolailla isokokoinen.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

• Valvoja
« Vastaus #5 : 24-11-2017, 15:56:00 »

Kokeilin eilen tuota tappia kiinanpojan 9mm istukkaan ja ei sitä saanut tarpeeksi tiukkaan. Noissa istukoissa on kyllä ollut yksilöeroja, jokin koko oli vähän tiukka ja toinen väljä. Syöttö tapahtuu ilman konesyöttöä tapin vetäessä.
eikai er-holkista lopu kiristysvara kesken? Ja se pitää vetää oikeesti avaimella momenttiin, ER32lle suositeltu maksimimomentti on 110Nm ja niillä useissa holkkisarjoissa mukana tulevilla avaimilla sitä ei tuohon momenttiin kiristä kuin kippari-kalle  :)

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #6 : 24-11-2017, 16:33:12 »
Hyvin saa lisää pitoa kun hierasee rälläkällä kolme tasoa tapin kylkeen. Yhdelläkin on pärjätty.

Sopii hiomisen jälkeen edelleen pyöreään holkkiin. Ei tarvi isoa tasoa tehdä.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #7 : 24-11-2017, 19:57:33 »
Eihän poraistukka taI tavalliset ER-holkit ole tarkoitettu kierretapille, tulee juurikin tämä luistamisongelma. Oikeassa kierretapin pitimessä holkin lisäksi tulee sivusta ruuvit tapin neliökantaan. Holkki keskittää tapin säteittäin, ruuveilla kierron suuntainen pito. Aksiaalisuuntaan olisi hyvä olla joustoa pitimessä kun syöttö ei kuitenkaan mene tapin nousun mukaan.
« Viimeksi muokattu: 24-11-2017, 20:04:41 kirjoittanut (Piilotettu) »

Paikalla (Piilotettu)

« Vastaus #8 : 24-11-2017, 20:10:44 »
Eihän poraistukka taI tavalliset ER-holkit ole tarkoitettu kierretapille, tulee juurikin tämä luistamisongelma. Oikeassa kierretapin pitimessä holkin lisäksi tulee sivusta ruuvit tapin neliökantaan. Holkki keskittää tapin säteittäin, ruuveilla kierron suuntainen pito. Aksiaalisuuntaan olisi hyvä olla joustoa pitimessä kun syöttö ei kuitenkaan mene tapin nousun mukaan.
Luistoa voi käyttää myös hyödyksi. Pohjareikiä kierteyttäessä tulee jätettyä sen verran höllään että ennemmin pyörähtää kuin napsahtaa jos sattuu pohjaamaan.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #9 : 24-11-2017, 20:16:14 »
Eipä mulla ole kuin pienehköt haka-avaimet millä ei kyllä sataan newtoniin pääse mun käsillä ja ei mahda avaimetkaan kestää.  :D Tuo pohjaus pitää tutkia kun kiristäessä kiristyy kyllä aika joutuin niin voisi olla että loppuu kiristysvara kesken.

Muutenkin täällon tullut hyviä ideoita, hiomallahan sen saisi pysymään, toisaalta harjoitustyönä voisi tehdä itsekin adapterin tai sitten hyödyntää luistoa kuten Heku tuumaili. :)

Poissa (Piilotettu)

• Valvoja
« Vastaus #10 : 30-11-2017, 19:45:44 »

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #11 : 01-12-2017, 10:10:11 »
Ihan yleinen tapa istukan kiristämiseen,(vaikka ei niin hyvä) on antaa avaimen varren päähän vähän lyijylekalla lisää vääntömomenttia.Jos on kunnon istukka niin kyllä se sen kestää.Ei ole kokemusta noista kiinanistukoista, mutta tiedän tuollaisia kiristetyn ainakin 15v ammattikäytössä,eikä ole mikään paikka ratkennut.