Kirjoittaja Aihe: Vannesaha puusta / teräpituus?  (Luettu 177077 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 587
  • (Piilotettu)
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #750 : 16-10-2016, 20:29:07 »
Aukko on jyrsitty reikäjigin (kuvassa) avulla.
Unohdin mainita - käytin tenua leikkunesteenä.
Kiinnitä se jyrsittävä kisko puulevylle parin samanpaksuisen listan väliin ja pohjalle mattoteipin palaset.
Aikaisempi nimimerkki Måtte

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 466
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #751 : 16-10-2016, 22:08:03 »
Rakentelin kertakäyttöversion jyrsintäjigistä alumiiniselle salpakielelle. Jyrsin pidetään paikollaan vanerialustaan ruuvatulla sivurajoittimella, ja kierrokset säädin minimiin (jotain 12 000 rpm luokkaa, muistaakseni). Alumiinisalpaa työnnetään uraa pitkin eteenpäin. Laitan imuriyhteen vielä paikoilleen, niin toivottavasti lastut lähtevät imuriin. Tenttupullo on hollilla työstökappaleen jäähdyttämiseksi. Jyrsimeksi valitsin halvimman, jotta mahdolliset tappiot jäävät pieniksi kaluston osalta... Jyrsinterä on 12 mm.

Miten on, pitäisikö alumiinia työstää myötäsuuntaan (toisin kuin puuta)? Tällaiseen väitteeseen törmäsin eilen jollakin nettisivulla. En vaan muista, kerrottiinko perusteluita...
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Paikalla (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 111
  • (Piilotettu)
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #752 : 16-10-2016, 22:18:13 »
Mä pyrin aina työstämään alumiinin tappiterällä myötäsyötöllä. Syy on se, että vastasyötöllä jo irronneet lastut hakkaantuu työstettyyn pintaan ja lopputulos on kuin kirveellä veistettyä. Tappi upottaa irtolastut siistiin pintaan. Tämä siis jyrsinkoneella ajettaessa. Käsikoneellahan ei pysty ajamaan myötäsyötöllä. Tulee ohjaajasta helposti matkustaja tuossa hommassa.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 466
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #753 : 16-10-2016, 22:51:15 »
Mä pyrin aina työstämään alumiinin tappiterällä myötäsyötöllä. Syy on se, että vastasyötöllä jo irronneet lastut hakkaantuu työstettyyn pintaan ja lopputulos on kuin kirveellä veistettyä. Tappi upottaa irtolastut siistiin pintaan. Tämä siis jyrsinkoneella ajettaessa. Käsikoneellahan ei pysty ajamaan myötäsyötöllä. Tulee ohjaajasta helposti matkustaja tuossa hommassa.

Kiitokset kommenteistasi. Mennään siis turvallisuus edellä, eli vastasyötöllä. Tässä tapauksessa pinnanlaatu ei ole kriittinen, kunhan ei kynnöspeltoa tule.
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 466
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #754 : 17-10-2016, 22:19:26 »
Laitoin jyrsintäjigin tositoimiin. Varustauduin kuulosuojaimilla ja muovimaskilla, jota käytän sorvatessa. Lisäksi viritin imurin imemään lastut pois. Välillä tenua kyytipojaksi (jyrsimelle). Imuri toimi loistavasti, eikä edes syttynyt palamaan. Halpiskovametalliterä kesti hienosti. Käytön jälkeen teroitin sen timanttiviilalla, ja taas on kuin uusi.

900 W jyrsin 11 500 1/s kierroksilla tuppasi hiukan hyytymään, kunnei ollut tarkkuussäätöä lastunpaksuuden asettamiseksi. 0,5 mm oli reippaasti liikaa, tuppasi jo täristämään. Ohuemmilla siivuilla meni aika nätisti. Tarkkuussäätö olisi kyllä ollut tarpeen! 0,2 mm lastu (arviolta) on suhteellisen sopiva valinta, jolloin hitaalla, tasaisella syötöllä tuli ihan siisti jälki.

Asensin salvan paikoilleen. Nyt toimi kuin kassakaapin lukko. Kiinnitin eilen sorvaamani omenapuisen nupin paikoilleen. Se on pintakäsitelty vaihteeksi Liberonin Finishing Oililla. Että omenapuu on hienoa sorvata!  :)
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 466
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #755 : 18-10-2016, 21:11:11 »
Kun sain salpasysteemillä tukevoitettua pöytärakenteen, rupesin varmistelemaan, että pöydän pintaan jyrsittävästä urasta tulee tasainen. No, ei ihan mennyt kuin elokuvissa, sillä teränvaihtouran kohta oli kohollaan. Enkä sitten onnistunut vedättämään salvallakaan kohoumaa alaspäin. Hyvä puoli asiassa on se, että pöytä on nyt todella jämäkkä, joten tuskin elää jatkossakaan.

Koska toiminnallisuus ajaa ulkonäön edelle, päätin oikaista pöytäpintaa siklaamalla. Vaikka kieltämättä teki häijyä, kun pintahartsi rupesi irtoamaan ohuina lastuina. Keskiosa pöydästä on nyt suora, etummaiset kulmat ovat aavistuksen alempana. Mutta en aio siklata koko pintaa pois.

Kun saan jyrsittyä uran, värjään kaikki työstetyt pinnat ruskealla petsillä. Valitettavasti ohennetut reunat, joista hartsi ei ole kokonaan poistunut, eivät värjäydy, mutta ovat silti vaaleampia.  Ei voi mitään. Vaan kuinkahan pinta kannattaisi sitten suojata, että olisi tasainen ja liukas? Lakkaamalla jää varmasti hyvin näkyvät reunat, mutta mitäs jos imeyttäisinkin Finishing Oilia riittävän monta kerrosta?

Jyrsinnässä ajattelin käyttää ohjurina pöydän omaa ohjainta. On pakko saada ura kerralla kuntoon, tai pöytä on lopullisesti pilalla...
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 466
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #756 : 19-10-2016, 22:49:35 »
Jyrsimeen 19 mm kovametalliterä, pystyvasteen asettaminen oikeaan kohtaan ja varoiksi vielä idioottivarmistus, eli suoraksi sahattu filmivanerilevy puristimilla kiinni toiselle puolelle jyrsintä. Isompi riski tyrimiselle jäi enää uran päädyissä, kun yli puolet jyrsimen tasosta ylittää työstöpöydän reunan. Varoiksi kiinnitin pöydän takareunastaan runkoon puristimella, ettei pöytä pääse kippaamaan kriittisellä hetkellä. Ennen uran jyrsimistä urasyvyyden testaaminen apupalikkaan. Reippaat 9,5 mm, eli hyvä oli. Jää vielä pinnoitusvarakin, kuten sivusuunnassakin on.

Sitten jyrsin asemiin ja käyntiin. Ajoin kolmella ajolla, eli noin 3 mm syvyydeltä per kerta. Ja aloitus ja lopetus siirtäen jyrsimen painon "pitävälle sivulle". Tavanomaiseen tapaan esivalmistelut kestivät paljon kauemmin kuin itse jyrsintä. Koska en halunnut säätää imurin letkun kanssa jyrsiessä, jäljelle jäi vielä jälkien imurointi. Onneksi ohjainten väliin jäävä kouru oli ohjannut siivottavat nätisti pariin kohtaan, enimmät taakse ja jonkin verran etupuolelle.

Koska ura on nyt syvempi kuin ohjaimen liukuosa, pitää ohjaimeen lisätä "korotuspala". Ehkäpä teen siitä saman tien pitemmän, katsotaan nyt.
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Paikalla (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 111
  • (Piilotettu)
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #757 : 19-10-2016, 22:58:37 »
Ei ihan helppo ratkaisu, mutta varmaan paras pinta tuollaiseen olisi, kun liimaisi ikilevykalvon pintaan. Aika paljon paksumpi ja kovempi kuin tuo filmivanerin pinta.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 466
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #758 : 19-10-2016, 23:13:40 »
Ei ihan helppo ratkaisu, mutta varmaan paras pinta tuollaiseen olisi, kun liimaisi ikilevykalvon pintaan. Aika paljon paksumpi ja kovempi kuin tuo filmivanerin pinta.

Jep, kävi tuokin mielessä. Onhan pöydän pinta hiukan roisin näköinen.  :(

Eri juttu on sitten, löytääkö säällisen näköistä IKI-levyä jostain? Myyvätköhän normi rautakaupat 0,75 .. 1 mm korkeapainelaminaatteja? Ja muuta kuin useamman neliön kokoisina täysinä levyinä? Pöydän mitathan ovat 490 x 470 mm.

Ja miten sen saa liimattua tasaisesti? Pöytälevyhän ei enää ole alapuolelta tasainen. Jotenkin pitäisi kuitenkin pystyä tasaisesti levyä puristamaan koko alalta. Ja mikä liima, spraylevitteinen kontaktiliimako? Tässä näin aluksi pohdittavaa.
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 12
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #759 : 20-10-2016, 19:56:57 »

Minäkin aloitin rakentelemaan tuota Matthiaksen 16" vannesahaa. Minulla on runko valmiina ja tällä hetkellä
työstän yläjohdepalkkien väliin sitä nosto/kiristys mekanismia.

Siihen olisi kysymys teiltä jotka olette jo saaneet tuon tehtyä.
Onko tuo M10 kansipultti millään kiinni tuossa yläpyörän kehyksessä?
Onko se vain painettu siihen neliskanttiisen koloon?

Voisiko siihen tehdä samanlaisen ratkaisun kuin yläpyörän akselikiinnityksessä on, eli ruuvi kehikon ja M10 läpi?

Kehykseen porasin M10 kansipulttia varten reiän ja työstin puukolla ja viilalla reiän nelikulmaiseksi sisäpinnaltaan. Olipa hankalaa. Porasin reiät myös jousiliuskoihin, jotta sain testikokoonpantua ylärakenteen. Vielä pitää sovittaa akselikiinnike.

Kansipultti on ohjeen mukaan 120 mm pitkä, mutta saisi olla ainakin 140 mm. Löytyyköhän noin pitkiä? Joka tapauksessa kierre pitää työstää pitemmälle matkalle.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 466
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #760 : 20-10-2016, 20:11:40 »
Minäkin aloitin rakentelemaan tuota Matthiaksen 16" vannesahaa. Minulla on runko valmiina ja tällä hetkellä työstän yläjohdepalkkien väliin sitä nosto/kiristys mekanismia.

Siihen olisi kysymys teiltä jotka olette jo saaneet tuon tehtyä. Onko tuo M10 kansipultti millään kiinni tuossa yläpyörän kehyksessä? Onko se vain painettu siihen neliskanttiisen koloon? Voisiko siihen tehdä samanlaisen ratkaisun kuin yläpyörän akselikiinnityksessä on, eli ruuvi kehikon ja M10 läpi?

Jos kansipulttia käytät, niin pultti on vain painettu koloon. Mutta omaan käyttööni kehikon läpi mahtuva pultti olisi ollut liian lyhyt.
Tsekkasitko, kuinka tuon lopulta toteutin?  Tein sen kierretangosta, jonka kehikon sisäpuoleiseen päähän laitoin mutterin ruuvilukitteella. Tosin mutteri oli vielä hitsattu kehikon sisäosaan mahtuvaan peltiosaan, mutta ainoastaan mukavuussyistä: ei päässyt kiertymään. Ja tietty tuli vielä hiukan tukevampikin.

Sellainen ongelma tulee, että jollet mitenkään estä pulttia kiertymästä, säätö käy hankalaksi: varmaan jossain vaiheessa alkaa pultti pyörimään sen asemesta, että vain säätövipu kiertyisi nostaen teräpyörää kehikoineen ylöspäin.
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 466
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #761 : 20-10-2016, 20:38:05 »
Kulmaohjaimeen kiinnitin levikepalan ja petsasin taas kerran pöydän pintaa, myös uran.

Vaan onhan kumma juttu, ettei siklattu pöydän pinta tunnu tuosta tummenevan. Miten kummassa, miksei puu ime väriä enempää? Pitäisi puun kai kerta kerralta muuttua tummemmaksi? Ei jummarra.  :o

Toimisiko spriipetsi paremmin kuin nyt käyttämäni vesipetsi?

Mietin, että kun väri on kohdillaan, lienee paras kuitenkin lakata pinta siltä varalta, että sopiva IKI-levy joskus löytyy liimattavaksi. Nimittäin Finishing Oiliin ei taida liima tarttua.
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 266
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #762 : 21-10-2016, 06:21:09 »
Oheisesta linkistä korkeapainelaminaattia, jos siihen päädyt.

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/00335121/
T: Kare K

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 546
  • (Piilotettu)
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #763 : 21-10-2016, 08:18:52 »
Mulla olis kooltaan sopiva pala kuvanmukaista levyä jos kelpaa. Paksuus 1,4mm.

Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 466
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #764 : 21-10-2016, 11:44:46 »
Oheisesta linkistä korkeapainelaminaattia, jos siihen päädyt.
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/00335121/


LYSEKIL Seinälevy 24,95 €
Leveys: 119.6 x 55 x 0.2 cm
2-puoleinen: valkoinen/vihreänharmaa
korkeapainelaminaattia/melamiinia

Kiitos vinkistä! 2 mm paksuus on varmaan maksimi, jota voidaan käyttää, jotta kippimekanismi toimii ok.
Mikähän tuossa on melamiinia...??
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...