Kirjoittaja Aihe: Alumiini ja astianpesukone  (Luettu 1778 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Alumiini ja astianpesukone
« : 22-12-2015, 22:54:48 »
Päätin ensimmäistä kertaa laittaa alumiinisen liesituulettimen (Lapetek Aluline) rasvasuodattimet astianpesukoneeseen OHJEEN MUKAISESTI. Tosiaan ohjeessa sanotaan, että voi pestä astianpesukoneessa.
Koneen käydessä tuli kyllä mieleen, että olikohan tämä nyt hyvä idea. Nyt kun otin ne pois niin mielestäni jotain on muuttunut. Pinta tuossa alulinessä on kauttaaltaan "silkinhimmeä" mutta näistä tuli kyllä matat. Saattoivat tosin olla ennenkin ja rasva vain tuonut kiiltoa, mutta jotenkin olen aistivinani muutoksen. Oiskohan kehykset olleet (huom. OLLEET :D ) anodisoitua/eloksoitua ja se on nyt tiessään ? Vaikea arvioida ennen kuin ovat kokonaan kuivuneet. Itse ritilöissä ei näy mitään muutosta, lienevät rosteria tms. eli vain kehykset.

Näköhaittaahan asiasta ei ole, mutta miten mahtaa olla käytännön kanssa. Pinttyykö rasva nyt entistä paremmin kiinni ? Pitääkö/voiko tälle tehdä jotain ? Liesituuletin on vanhaa mallia (oiskohan 2010-2012) jonka ostin käyttämättömänä poistoista joten uusia tuskin saa kuin itse tekemällä.

Jotenkin ajattelin, ettei yksikään käytettävä myrkky ole ohjeiden tekoajankohdan jälkeen ainakaan rajummaksi muuttua.

Poissa (Piilotettu)

Vs: Alumiini ja astianpesukone
« Vastaus #1 : 26-02-2016, 22:29:30 »
Itse vaihdon edellisessä kerrostaloasunnossa uuden liesikuvun. Taisi olla Swegon Casa tai joku vastaava. Siinä oli myös rasvasuodatin alumiinikehyksellä. Ja aivan samalla tavalla muuttui ensimmäisen astiankonepesun jälkeen sellaiseksi mataksi, vähän epäsiistiksi. Eihän se sieltä mihinkään näkynyt, mutta eipä jatkossakaan muuttunut sen enempää pesussa suuntaan taikka toiseen. Alumiini oli varmaan ihan naturell, ei ainakaan eloksoitua ollut mielestäni

Poissa (Piilotettu)

• Valvoja
  • (Piilotettu)
Vs: Alumiini ja astianpesukone
« Vastaus #2 : 27-02-2016, 09:14:11 »
Alumiiniastioita on kuitenkin ihmisillä suht paljon käytössä. Pieni kuukkelointi paljasti että konetiskiaineita löytyy myös sellaisia jotka soveltuu myös alumiinille. Normaali aineet on hyvin emäksisiä, joten ne syövyttää voimakkaasti alumiinia, ja pilaa niiden pinnan jo ensimmäisessä pesussa.