Kirjoittaja Aihe: Kuvia koneistustöistä  (Luettu 72962 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 101
Kuvia koneistustöistä
« : 14-04-2016, 21:13:49 »
Kaikenlaista osaa tulee koneisteltua päivittäin, ja siinä ohessa näpsittyä kuvia. Arvelen että foorumilaisia saattaisi kiinnostaa pienet kuvareportaasit.  :)
Kiintoisimpia osia en tosin yleensä saa kuvata (tuotesalaisuudet yms. asiakkaiden vaatimaa), mutta näpsin kuvia niistä hommista joita saa julkisemmin esitellä.

Laittelin aiemmin joitakin kuvia "mitä tänään tuli tehtyä"-ketjuun, mutta ne varmasti hukkuvat sinne ajan saatossa, ja lienee parempi että koneistuskuville on oma ketjunsa.

Muutkin jotka koneistelee harrasteena/työkseen, tervetuloa laittamaan omista tekemisistä kuvia! (Vinkvink, Heku- ;) )
Jos on jonkinlainen kiintoisa asetus koneessa, itse tehtyjä työkaluja, hienoja kappaleita.. Mitä tahansa aiheeseen liittyvää.

Tässä aloituksena kuva parista umpijöötistä tehdystä hammashihnapyörästä, sekä Rapid-pikavaihtopitimien näpertelystä omaan sorviin.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 286
  • (Piilotettu)
Vs: Kuvia koneistustöistä
« Vastaus #1 : 14-04-2016, 21:47:31 »
Hyvä aihe ja komeita osia O0

Kunhan saadaan koneet kuntoon niin ehkä minäkin ;)

Unissani olen jyrsinyt jo vaikka mitä ;D ;D

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 377
Vs: Kuvia koneistustöistä
« Vastaus #2 : 15-04-2016, 18:49:14 »
Tuommoinen tuli väännettyä aikoinaan konepajakoulussa harjoitustyönä CNC-sorvilla.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 91
Vs: Kuvia koneistustöistä
« Vastaus #3 : 15-04-2016, 18:55:54 »
    kolmitieventtiilille asennusteline

  irto jarrulevyille keskiöt

turbon imukartio / rajotin

wankkelin kilpamäntään lisää sivuvälystä

  koneistusta käsipelillä ja jyrsillä ,tasapainotus / punnitus ja kiillotus , puhallukset puuttuu vielä

  Boschin laturille vähän isompi siivapyörä
« Viimeksi muokattu: 15-04-2016, 18:59:25 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 4 266
  • (Piilotettu)
Vs: Kuvia koneistustöistä
« Vastaus #4 : 15-04-2016, 19:26:50 »
Miten eloksointi,teitkö itse vai alihankintana ? Muutama viikko sitten purettiin Keravalla eloksointifirma Halonen & Pavela Oy:n halli.
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 91
Vs: Kuvia koneistustöistä
« Vastaus #5 : 15-04-2016, 20:51:55 »
Eloksoinnin teki

Alumiinikilpi Oy Tuukkanen
Jokisuunpolku 2 Helsinki

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 748
Vs: Kuvia koneistustöistä
« Vastaus #6 : 15-04-2016, 20:55:00 »
Eloksoinnin teki

Alumiinikilpi Oy Tuukkanen
Jokisuunpolku 2 Helsinki

Hyvä paikka...  voin suositella lämpimästi... O0
Kolmen jiin veljeskatras (Jari, Juha ja Jyrki) siellä puuhastelee. Olin sielä joskus vuonna yks ja kaks eloksoijan apparina.

Kim

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 57
Vs: Kuvia koneistustöistä
« Vastaus #7 : 16-04-2016, 21:38:51 »
Vaihdelaatikon poskilaakerin kiristystyökalu. Kiristettävä mutteri mukana toisessa kuvassa. Pikaisen testauksen perusteella saattaa jopa toimia  8)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 101
Vs: Kuvia koneistustöistä
« Vastaus #8 : 16-04-2016, 21:56:14 »
Pikavaihtopitimet edistyy!

Nyt on vuorossa tarkin vaihe, eli nuo 90 asteen prismat jotka ottavat kontaktin pikavaihtopitimien runkoon. Onneksi nurkista löytyi sopivat kiekkoterät, vähän tuurnien sorvailua niille ja lastuamaan.

Tässä pieni infopläjäys niille jotka aloittelevat kiekolla jyrsintää, näillä ohjeilla pitäisi onnistua  O0

-Naurettavan pieni lastuamisnopeus
-Naurettavan pieni syöttö
-Järjetön lastunpaksuus
-Leikkuunestettä liikaa

Tuolla 63mm muotokiekolla ajoin tälläisillä arvoilla;
-80rpm kierrosnopeus (~16m/min)
-30mm/min syöttö
-Rouhinta yhdellä lastulla oikeaan syvyyteen, 0.2mm viimeistelyvaraa ja myötäjyrsintänä takasin (Tähän vielä muistutus, että manuaalikoneella kiekoilla myötäjyrsiminen on vaarallista! Terä haukkaa helposti koneen välyksien verran, ja voi räjähtää kappaleiksi.)

Materiaalina siis Toolox 33, joka vastaa aikalailla 34CrNiMo6:ta. Normaalille teräkselle (S355) leikkuunopeudeksi voi laittaa 25-30m/min, ja syöttöä voi lisätä samassa suhteessa kuin leikkuunopeutta, jotta hammaskohtainen syöttö pysyy samana.

Tuukkasella mekin teetetään anodisoinnit. Sieltä saa hiukan persoonallista asiakaspalvelua, mutta anodisointi on priimaa..  ::)
Tiedä sitte, onko sekin lopettamassa vähitellen.. Rupeaa anodisointipajat käymään hiukan vähiin.
« Viimeksi muokattu: 16-04-2016, 22:03:53 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 286
  • (Piilotettu)
Vs: Kuvia koneistustöistä
« Vastaus #9 : 17-04-2016, 00:35:38 »
Komeeta jälkee O0

Meinasit sitten tehdä "muutaman" extrapitimen ;)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 671
Vs: Kuvia koneistustöistä
« Vastaus #10 : 17-04-2016, 13:36:52 »
on kyllä nättiä jälkeä. O0

näitä vaan lisää.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 101
Vs: Kuvia koneistustöistä
« Vastaus #11 : 17-04-2016, 21:28:53 »
Tälläinen pikku viikonlopun korjauskoneistushomma. Asiakkaan ruuvikompressorissa oli hihnapyörä syystä tai toisesta ruvennut hölskymään akselissa, ja oli syönyt sekä akselin, hihnapyörän reiän että kiilaurat käyttökelvottomiksi.

Ruuvin akselin sorvaus 2mm ohuemmaksi ja uuden kiilauran jyrsintä vastakkaiselle puolelle. Hihnapyörän reiän sorvaus isommaksi ja siihen sopivan holkin tekeminen. Tein 0.04mm krymppisovitteella ja lopuksi laitoin hihnapyörän uuniin sovittamista varten. Holkin pudotin lämpöiseen hihnapyörään ja jäähtyessään siellä pysyy.  Tapanilla olisi varmasti jokin hieno laskukaava krymppisovituksen laskemiseen, joka olisi itseasiassa ihan kiintoisaa kuullakkin. Tosin, eiköhän tuo tieto löydy "Handbook for the Metalworking Industries"-kirjasta, joka löytyy kotikirjahyllystä. Tällä kertaa mentiin kuitenkin sorvarin perstuntumalla  :ninja:

Kuitenkin joku kysyy sisäpuolisen kiilauran tekemisestä, niin vastaan jo valmiiksi.  :D
Eli katkenneesta jyrsintapista hiomalla terä, itsesorvailtuun varteen ja C-akselillisella CNC-sorvilla höyläten.
Sorvi on suhteellisen pieni, joten avasin kiilauran 5mm leveällä höyläysterällä, ja viimeistelin 8mm leveällä terällä.
« Viimeksi muokattu: 17-04-2016, 21:36:48 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 347
Vs: Kuvia koneistustöistä
« Vastaus #12 : 17-04-2016, 22:06:42 »
Kun tuossa hiveltiin meikäläisen itsetuntoa, niin en malta nyrkkisääntöä kertomasta. Kutistusliitos, jossa umpiakseli ja navan ulkohalkaisija vähintäänkin 2.5 x liitoshalkaisija ja liitoksen leveys 0.8 x liitoshalkaisija. Akselin pinnankarheus  Ra 0.8 ja navan poraus Ra 1.6 halkaisijaan 80 mm ja siitä ylöspäin saapi pykälällä huonontaa molempia. Ja materiaali terästä. Porauksen toleranssi H7 ja akselin v6. Liitos kestää sen minkä tuommoinen akseli nuorrutusteräksestä kestää. On paljon parempi kuin mikään muu liitos paitsi purkaminen vaatii paljon voimaa. Lämpötilaero noin 250°C. Toleranssitaulukoista näkee eromitat. Tuo H7/v6 antaa runsaan promillen ahdistuksen toleranssien keskialueella mutta noin runsaan puolentoista promillen ahdistuksen jos akseli on ylärajalla ja reikä alarajalla.
Hyvä nyrkkisääntö on noin promillen minimiahdistus. Jopa puolen promillen ahdistus on useimpiin sovelluksiin sopiva.
Mikäli tuon navan halkaisija on alle tuon määrittelemäni, niin momentinsiirtokyky pienenee. Jos se on alle 1.4, vähennys on jo oleellinen.

Kirjoissa on kyllä kaikki tieto. Ja minulla on kirjoja sekä omaa tiedonhankintaa muutama mappi. Kyllä nuokin materiaalit pitäisi saada adoptoitua nuoremmille. Ei ollut enää uppoavassa laivassa (työpaikassani) minua tyhmempää varmaan kun ketään ei enää kiinnostanut perusteita oppia. Riitti kun kone sylki tuloksia. Minä pärjään nyrkkisäännöillä jo. On sen verran helppoa elämää.

Siitäpä johtuu, että vastaukseni käsitteli oikeastaan vain momentinsiirron maksimoimiseksi valittua sovitetta. Eri tarkoitukseen pitää tietysti valita sopiva sovite. Niihinkin löytyy paljon suositeltuja arvoja erilaisista kontruktiotekniikan oppikirjoista ja sen sellaisista. Löytyy kymmeniä tuhansia sivuja tuommoistakin, siis yleistä höpinää.
« Viimeksi muokattu: 17-04-2016, 22:23:15 kirjoittanut (Piilotettu) »
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 130
Vs: Kuvia koneistustöistä
« Vastaus #13 : 19-04-2016, 11:07:18 »
Promillen ahdistus..  ;D

Olen holkitellut laakeripesiä (110-190). Joko avarrus on mennyt ketuiksi tai valussa vajaata.

Reikä ja holkki samaan mittaan (0.00) @20 c, holkki lavuaariin 4 c ja asennus sukkana sisään.

Pesän lämmitys ei ole hyvä idea jos kokkare painaa 200kg ja viereisen laakeripesän sijainnilla on merkitystä...


Isommat krympit ja lämpötilaerot saattaa jäädä jumiin kesken asennuksen, jos ei menekkään sukkana sisälle. Lisäksi isot lämpötilaerot tekee hommasta epäturvallista.

Mitenkä muuten 200 asteen lämpö vaikuttaa holkin mittoihin? Eli jos halutaan oikea sovite ilman jälkikoneistusta. Kuuma kutistaa, mutta 200 astetta?

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 377