Kirjoittaja Aihe: Mitsubishi CT351 sarvitraktorin koneen vaihto  (Luettu 30996 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 498
Mitsubishi CT351 sarvitraktorin koneen vaihto
« : 09-10-2016, 20:36:32 »
Elikkäs käyntihäiriöitä yms ropleemia oli Mitsun CT351 sarvitraktorin kanssa niin lopulta juolahti mieleen että vaihtaisiko siihen kiinalaisen Honda-kopion kun ne ei ole hirmuisen kalliita ja saisi sähköstartin ja 12V systeemitkin. Siitä se ajatus sitten lähti. :) OHV-konekin lienee vähän polttoainetaloudellisempi mitä Mitsun vanha sivuventtiilikone, varaosien saatavuus on myös parempi.

Vähän selvittelin asiaa niin Mitsun kone pyörii "väärinpäin", vauhtipyörältä katsottuna vastapäivään kun kaikki nuo Hondakopiot pyörivät myötäpäivään (eli vastapäivään ulosottopuolelta). Mitsussa oli kuitenkin hihnavälitys otettu nokalta jossa lienee ratasvälitys koska hihnapyöräkin pyöri vastapäivään, eli on mahdollista vaihtaa sinne tuommoinen kopiokone. Tällöin pyörimisnopeus tuplautuu jos voima otetaan suoraan kampiakselilta.

Hondakopioita löytyi myös 2:1 alennusvaihteella keskipakokytkimen kera, joka ratkaisee pyörimisnopeusongelman kun en halunnut tuplata vauhtia ja vääntökin olisi kärsinyt. Alkuperäinen Hondan 9hp kone on myös saatavilla alennusvaihteisena (GX270RX) ja Loncinin taulukoissa löytyy tämmöinen mallikin (G270FD-B) mutta tuollaista pakettia ei löytynyt mistään päin Suomea. Päädyin sitten ostamaan Puuilosta 9hp Loncinin (G270DFD-B) ja tilasin Saksan ebaysta alennusvaihteen. Kone maksoi 299e ja vaihde posteineen n. 130e. Alkuperäinen kone on n. 7hp eli teho vähän kasvaa. 6.5hp kone olisi Hondan GX200 tai kiinanihmeen G200.

Kaupassa näytti sitten tuo kone aika paljon isommalta mutta olin jo tilannut sopivan alennusvaihteen GX270:lle niin ostin tuon 9hp koneen ja sovitetaan sitten keulalle. :)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 498
Vs: Mitsubishi CT351 sarvitraktorin koneen vaihto
« Vastaus #1 : 09-10-2016, 20:44:41 »
Tänään sitten alkoi tuo koneen sovittelu. Alennusvaihde ei ole vielä tullut mutta Hondalta löytyi hyvät mitat joiden avulla lienee kone sovitettavissa suunnilleen oikeaan paikkaan. Alennusvaihteessa on 22mm akseli kun vanha oli n. 25mm akselilla joten pitää tehdä hihnapyörille adapteri. Mittapiirroksen mukaan vaihdeakseli (R-type) on myös lyhyempi joten pitää tehdä pidempi adapteri.

http://www.honda-engines-eu.com/documents/10912/15992/28_TS_GX270_2013.pdf

Moottorinostimella lähti kätevästi vanha pata pois keulilta, varsinkin kun ei selkä kestä nostella näitä. Uuden sijoittelussa oli myös kätevä apu. Uusi kone tulee aika paljon sivumpaan kun itse kone on leveämpi ja alennusvaihde tarvitsee myös oman tilansa. Näyttäisi kuitenkin tulevan lokasuojan linjan sisäpuolelle niin on vähän siistimmän näköinen. Vehje oli takapainoinen ilman konetta joten piti tukea alustapukilla takaa.

Tankki ja pakoputki piti ottaa uudesta koneesta pois niin alkoi mahtumaan. Kone sivulla helpompi sikälikin että sytytystulpalle on hyvä pääsy ja öljynvaihtokin helppoa kun proppu jää sivulle keulasta. Pakoputki tulisi tankkia vasten joten se olisi tarkoitus sovittaa sitten vanhasta.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 498
Vs: Mitsubishi CT351 sarvitraktorin koneen vaihto
« Vastaus #2 : 09-10-2016, 20:56:21 »
Ennen vanhan koneen irroitusta merkkasin akselin paikan runkoon ja mittasin akselin korkeuden. Hihnapyörä tulee n. 15mm ylemmäs kuin vanhassa jonka vuoksi voi tarvita vähän lisää kiristysvaroja. Tarkoitus olisi laittaa niin että vanhat hihnat sopivat niin voimansiirrolle kuin myös lumilingolle.

Koneen siirtoon tarvittavat raudat tein 8x80 latasta. Pikkuisen piti rälläköidä vasemmanpuoleista etukoneen kiinnittimen tukea että koneen sai ihan eteen jotta on hihnankiristysvaraa. Uudessa koneessa oli kaksi pyöreää ja kaksi soikeaa reikää sivusäätöä varten niin jyrsin vastaavan säätöuran myös kiinnityslattaan. Nyt on käytössä rungon pitkittäissäätö ja latoissa poikittaissäätö niin on hieman pelivaraa. Alunperin ajatuksena oli hitsata nuo latat yhteen välikappaleella, mutta jätin erillisiksi kun kestää se noinkin ja on vähän enemmän pelivaraa.

Lopuksi pulttasin koneen kiinni väliaikaisesti niin voi mallailla valoja ja muita osia. Kunhan alennusvaihteisto tulee niin voi tarkistaa koneen sijoituksen ja sitten maalata nuo latat. Etuvalo näyttäisi passaavan hyvin paikalleen uuden koneen tankin kiinnityskohtiin, yksi kiinnitysreikä pitää porata. Uudesta koneesta pitää siirtää startin solenoidi jonnekin muualle että lingon kiinnityssokat mahtuvat paikalleen oikosulkematta solenoidia maihin.

Uudessa koneessa on myös valmius vaijerisäädöille niin vanhat kaasu- ja ryyppyvaijerit pitää yhdistää tuonne. Ehkä käytän vanhan bensahanankin, en tiedä vielä. Starttiavainboksi tulisi alunperin koneen etupuolelle mutta pitää sekin siirtää jonnekin järkevämpään paikkaan ja jatkaa johtoja.

Vähän etupainoisempi on mitä vanhalla koneella kun kone on painavampi ja edempänä. Ei kovin paha mutta tätä kompensoimaan akku tulee todennäköisesti aisan alle.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 498
Vs: Mitsubishi CT351 sarvitraktorin koneen vaihto
« Vastaus #3 : 14-10-2016, 23:34:04 »
Viikolla ei ole rojekti paljoa edennyt kun työ ja perhe haittaa harrastuksia.  ::) :) Seurannan mukaan laatikko on saapunut Suomeen joten tulee varmaan alkuviikosta niin pääsee taas tämä eteenpäin. IKH:lta löytyi paria erikokoista kiilaterästä, tosin tuossa "Hondassa" on 1/4" ura joten menee koneistushommiksi jos ei lootan mukana tule kiiloja.

Pakoputki pitää hitsailla, 23.5mm on lähtö kannesta niin pitää käydä putkiliikkeessä metsästämässä mutkia, K-raudassa ei yllättäen ollut. :)

EDIT: Ainiin foorumin kautta sain (yllättäen ja pyytämättä, ilmaisen) tarjouksen telamatosta jotta voi tehdä joskus tähänkin telaketjut eli projekteille ei näy loppua.  O0

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 619
Vs: Mitsubishi CT351 sarvitraktorin koneen vaihto
« Vastaus #4 : 15-10-2016, 08:03:21 »
Minullakin on hommattuna pari telamattoa ja niille vetorattaat jos joskus toisesta Hondan sarvitraktorista rakentasi telakoneen lumiolosuhteisiin.


On olemassa myös Suomalainsten sarvitraktori yhteisö johon kirjautumalla voi liittyä.

https://plus.google.com/communities/100077954283595512114?partnerid=gplp0

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 498
Vs: Mitsubishi CT351 sarvitraktorin koneen vaihto
« Vastaus #5 : 17-10-2016, 19:25:46 »
Vastustaa niin että naurattaa.  :D Reduktionsgetriebe tuli tänään ja eihän se passaa suoraan, passais kyllä Hondan koneeseen. Kiinanpoika tehnyt Lonciniin pulttikehät 112.7mm jaolla kun Hondan piirustusten mukaan jako on 127mm. Olisiko käynyt numeroissa moka.

No otin sitten lopulta loncinin lohkon auki kun ajattelin että pistän vanhoihin kierteisiin tumpit ja koneistan uudet kierteet mutta eihän siellä oo varoja kun valussa on sama ominaisuus.  ::)

Pitää tehdä välilaippa, saa samalla vähän käännettyä ulosottopäätä alaspäin (vastapäivään) samalle korkeudelle kuin vanhassa koneessa. Muutama milli on akselissa ja stefalla varaa siirtää laatikkoa ulospäin joten pitäisi onnistua. Vähän haastavaa saada pultinkannat mahtumaan sinne mutta onnistunee. Piirtelin jo vähän mittoja alumiininpalaan mutta työhommat haittaa taas harrastuksia.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 498
Vs: Mitsubishi CT351 sarvitraktorin koneen vaihto
« Vastaus #6 : 19-10-2016, 20:42:30 »
Noniin adapteri löytyi 10mm alumiinilevyn sisältä. Tuli taas todettua että väsyneenä ei pitäisi tehdä tai ainakin tehdä ensin piirustus ja piirtää mitat kappaleeseen eikä vain laskea päässä kulmia ja porata, tuli vähän ylimääräisiä reikiä.  ::) Mut pyöröpyötä oli kätevä apu ja harjoituskappalekin toimii tarkoituksessaan joten ei tarvinnut tehdä uutta. :)

Ruuvit oli liian pitkiä, ei voinut katkaista konesahalla ja rautasahalla ei viitsinyt niin sorvasin lyhemmäksi.. :) Loota tulee tarkoituksella vähän eri kulmaan (19 astetta) että saa ulosottoakselin lähemmäs alkuperäistä korkeutta. Pitää vain laittaa öljyä vähän enempi.

Seuraavaksi pääsee kasaamaan koneen takaisin läjään ja putsaamaan lohkon sisältä. Oli vähän sotkua, kannattanee vaihtaa öljyt tiheään aluksi näihin kiinakoneisiin.. Kiilat pitäisi jyrsiä sopivat ja sovittaa kone lopulliselle paikalleen, sitten kiinnikkeille maalia ja taas kasausta. Huomisen iltalomat on kuulemma peruttu niin ei etene huomenna..  ;) ::)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 498
Vs: Mitsubishi CT351 sarvitraktorin koneen vaihto
« Vastaus #7 : 21-10-2016, 21:28:13 »
Voi elämän karut kävyt.  ;D Ehti vähän harrastelemaan niin tiivistelin lohkon kasaan ja läjäsin laatikon puoliskon siihen kylkeen. No kytkimen holkki ei sitten passannut akselille, moottorin akseli oli tuumainen ja kytkin 25mm. Siivu sorvissa pois ja samantien myös "2-neuvoisen" kiilan jyrsintä kun moottorissa oli 1/4" ura ja kytkimessä 7mm.

Kytkintä kasatessa alkoi epäilyttää että jotain nyt on väärin. Tutkin Hondan mittapiirroksia lisää ja sitähän saa kuudella eri akselilla.  ::) Ei pitäisi olettaa että Hondan vaihde passaa "Hondan" koneeseen.  ??? Karkeasti 28mm liian pitkä akseli. Taitaa olla ainoa konsti lyhentää kampiakselia kun muuten lootan stefa ei passaa, jos siirtäisi laatikkoa akselin päähän. Sattui sentään se stefa olemaan sopivan kokoinen. :)

Molemmille akseleille löytyi kuitenkin passaavat mitat Hondan dokumenteista niin plan B on nyt rälläköidä akseli sopivan pituiseksi, tarvittaessa porata keskireikää syvemmäksi ja tehdä ehkä erilainen kierre siihen kun kierre on nyt tuumainen. Yksi optio lienee sorvata siihen kierreholkki M8:ksi, vaikkapa jatkomuttereista. Sitten kun on rälläköity akseli niin kytkimen sovitus sorvaamalla sopiva soviteholkki tai shimmilevyjä.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 461
Vs: Mitsubishi CT351 sarvitraktorin koneen vaihto
« Vastaus #8 : 21-10-2016, 22:04:40 »
Harmillinen takaisku. Muutoinhan homma näytti etenevän luontevasti.
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 498
Vs: Mitsubishi CT351 sarvitraktorin koneen vaihto
« Vastaus #9 : 22-10-2016, 11:42:58 »
Aamulla kirkkain silmin kun mittaili akseleita niin tulin siihen tulokseen että ainakin Puuilon myymä 9hp Loncin on Hondan akselityypillä Q (25.4x88.5) kun taasen Honda on ilmeisesti yleensä tyyppiä S (25x63), ainakin laatikko näyttäisi sopivimmalta tuohon S-tyyppiin.

Tuossa mittaillessa sitten tuli mieleen Plan C. Akselia pitäisi lyhentää aikalailla 25mm ja tukiholkkia 6.9mm niin näyttäisi mahdolliselta sorvata paineasetelmaan tuumainen reikä ja tehdä kiilaura niin ei tartte rälläköidä akselia. Tällöin asetelma tulisi tuon 25mm lähemmäs. Pitää vain sorvata sopiva tuumainen kiinnityspultti laipalla tuohon päähän. Pitää tutkailla illalla sorvin ääressä kunhan näistä harrastuksia haittaavista päivän edustustilaisuuksista selviää.

Jospa näistä tiedoista olisi hyötyä muillekin kuin Mitsun omistajille, noita irtomoottoreitahan menee moneen käyttöön. :)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 784
Vs: Mitsubishi CT351 sarvitraktorin koneen vaihto
« Vastaus #10 : 22-10-2016, 13:08:13 »
Voi hitsi jää multa kyllä vaihtamatta, jos tulee tarvetta.
Tosin kaveri maalla on metallimies ja verstaan omistaja, pitää sitten pitää harrastusviikonloppu.
tynnyri

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 619
Vs: Mitsubishi CT351 sarvitraktorin koneen vaihto
« Vastaus #11 : 22-10-2016, 19:21:24 »
Mulla tuli sama havainto kun sovitin Hondan kiinan kopio moottoria Hondan alkuperäisen moottorin tilalle omaan sarvitraktoriini, alkuperäiset kiilahihnapyörärät ei mahtunu kampiakselille kun akseli oli muutaman kymmenyksen paksumpi. Verstashenkisesti ongelma ratkesi niin että nykäisin moottorin käymään ja rälläkän lamellilaikkaa hieman akselia vasten niin alkoi hihnapyörä mennä akselille ja hyvin on pelittänyt.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 498
Vs: Mitsubishi CT351 sarvitraktorin koneen vaihto
« Vastaus #12 : 23-10-2016, 09:38:37 »
Joo osa koneistustarpeistahan oli jo etukäteen tiedossa enkä olis alkanut tähän hommaan ilman tietoa että menee harrastamiseksi. Samalla hyvää harjoitusta. :)

Illalla ehti talliin yövuoroon ja tuli tehtyä tuo Plan C. Näyttäisi onnistuvan noin. Eli kytkimen tukiholkista puolet pois ja itse kytkimen paineasetelmaan 1" reikä 8mm reiän tilalle. Asetelma olisi tullut akselin päähän kytkimen väliholkkia vasten (joka piti myös sorvata tuumaiseksi) mutta tuleekin nyt akselin päälle. Pitää vain tehdä vielä siihen asetelmaan kiilaura, pidempi kiila sekä tuumainen kiinnityspultti vähän kannasta ohennettuna että mahtuu kotelo kiinni. Piti jo pirrata kotelostakin yksi lirpukka pois että sai lisämillejä.. :) Sorvasin myös asetelman ulkopuolelta nelisen milliä pois että sai lisätilaa.

Asetelma oli sikäli hankala sorvattava että piti ensin sorvata 3-leuassa tuo neljän millin ohennus ja sitten vaihtaa 4-leukapakkaan jotta sai kiinni tuosta ulkopinnasta. Siihen piti lisäksi pirrata pikkuisen tasaisemmat pinnat jotta pakka sai otteen. Muuten meni helposti. Aamulla tuli sitten mieleen että kiilauranhan voi pistää sorvissakin, en ole ikinä tehnyt mutta nyt lienee aika perehtyä aiheeseen.. :)

Tekaisin sitten vielä adapterin ulosottoakselille. Sehän oli tiedossakin etukäteen että moisen tarvitsee, 22mm on tuo ulosottoakseli ja 25mm hihnapyörät. Holkki on tehty työntövarren tapista, en tiedä mitä ainesta mutta hankalaa oli porata ja jyrsintappi tuntui että ei pysty. Lienee kiinanpojan tapeissakin vaihtelua kun toisella tapilla meni sitten helpommin.

EDIT: Tuota ulosottoakseliakin sorvasin 1mm lyhyemmäksi sisäpäästään jotta ketjupyörä asettui linjaan toisen akselin kanssa. Vielä olisi ollut vara lyhentää toisen millin jos sorvaa kiinnityspultteja ohuemmiksi mutta alkaa stefasta loppumaan vara. Tämä kavennus kaventaa myös vastaavasti koko moottoripakettia, tosin vain sen millimetrin. :)

EDIT2: Ei tullut otettua ennen-jälkeen kuvaa mutta tälläinen on alunperin tuo paineasetelma:
http://www.engineman.co.uk/ekmps/shops/engineman/images/clutch-plate-pressure-complete-gx160-gx200-152-367-p.jpg
« Viimeksi muokattu: 23-10-2016, 09:48:39 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 498
Vs: Mitsubishi CT351 sarvitraktorin koneen vaihto
« Vastaus #13 : 23-10-2016, 15:25:50 »
Aamulla syntyi tuumainen pultti M12-pultista niin kanta sentään oli järkevissä yksiköissä. :) Ostoslistalla on vielä kovapalaterä ulkosorvaukseen niin ajelin sisäkierreterällä ylösalaisin pakilla, sikälikin kätevä että sorvaus tapahtuu pakasta poispäin. :)

Kiilauran pistäminen onnistui muuten yllättävänkin hyvin pikateräspalalla mutta hommaa rajoitti tuon sisäsorvauspitimen koko, mahtui justiinsa tuonne akselin reikään niin ei juuri jäänyt säätövaroja ja sivusäätö piti tehdä palaa siirtämällä. Oli sitten niin hankala että alkun jälkeen tein lopun viilalla. Mutta teoriassa homma toimii.

Kytkin meni paikalleen ja koteloonkin jäi vielä n. 1mm tilaa kun sinitarran kanssa tutkin. Nyt pääsee sovittamaan sitten koneen lopulliselle paikalleen, vaikuttaisi että n. sentin verran pitää siirtää sivummalle mutten mittaillut sen tarkemmin vielä.

Ei ihan ollut plugnplay tuo laatikko, viikon verrran meni harrastaessa. :)

EDIT: Ainiin tuossa pistämiskuvassa on kytkimen holkki mallikappaleena kun kiilauran piti osua samaan kohtaan.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 498
Vs: Mitsubishi CT351 sarvitraktorin koneen vaihto
« Vastaus #14 : 25-10-2016, 00:30:56 »
Kas, 2-pyöräinen oli mennyt 2-pyöräisten osastolle. :)

Vähäsen tuli taas edistettyä rojektia. Eilen illalla sai koneen "korvakot" pintaansa sinkkimaalin ja hopeaa kilikalia päälle. Nyt on kone ja hihnat paikallaan, vähän jäi vielä säätövaraakin useampaan suuntaan jos joskus tarvitsee. Öljytkin on jo alennusvaihteessa, kone on vielä ilman.

Nyt sitten yövuorossa hioin vanhasta pakoputkesta ruosteita pois ja mallailin sitä paikalleen, kuten myös hihnakoteloa ja hihnanohjaimia. Pääskykin oli näköjään joskus tehnyt pesän pakoputken juureen. Pitää hitsailla hihnanohjaimelle kiinnike ja putkelle jatkopätkä, eilen tulikin tehtyä jo pakoaukkoon sopiva laippa 8mm latasta. Hienosti hytkyi Storebro tassuillaan kun oli laippa 4-leukapakassa ja n. 800rpm, ei paljon näköjään tarvi epätasapainoa. :)

Näköjään ryypyssä ei ole vaijerin paikkaa (vaikka manuaalin mukaan olisi) niin pitänee tyytyä käsiryyppyyn, kaasuvaijerille oli paikkansa, pitää vain tehdä kiinnikkeet. Yksi raskaimmista hommista oli akun sovitus entisen työkaluboksin tilalle, piti sahata käsin rautasahalla n. 30mm kiinnike poikki.. :)

Kone istuu justiinsa lokasuojan linjan sisään, ehkä pitää tehdä jonkinlainen törmäysrauta metsässä ajeluun mutta lumilingon kanssa välttänee ilman joten jätetään myöhemmäksi. :)