Kirjoittaja Aihe: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle  (Luettu 14667 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 395
Olis tarkoitus tehdä  50cc skootterin nokka-akseliin säätö tuohon hammasrattaalle. Teknisesti melko helppo valmistaa jos ei tarvitse tehdä sokanreikiä, vaan pelkästään kahdella tai kolmella M5 ruuvilla/kitkavoimalla kiinni. Voimaahan kahden pienen venttiilin liikuttelu ei paljoakaan vaadi, joten luulen että kestää ilman sokkiakin. Mitä muut olette asiasta mieltä?



Suunnittelin irrottaa ensin hammaspyörän ja sorvata akselille laipan joka puristussovitteella/kiilalla kiinni. Siihen laippaan tulee ulkopuolelle olake johon hammapyörä käy. Hammasrattaaseen pari soikeaa reikää säätöä varten ja laippaan M5 kierrereiät.
« Viimeksi muokattu: 28-10-2016, 23:06:00 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 030

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 353
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #2 : 29-10-2016, 01:55:11 »
miksei pysys, pysyyhän esim 4 pyttysen auton moottorissakin nokkapyörä kasassa 6kpl m6 tai 3kpl m8 pulteilla ja varmasti enemän rasitusta pyörälle ku skootterin 1 pyttysessä.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 621
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalla
« Vastaus #3 : 29-10-2016, 09:53:14 »
On kyllä hetki takana, kun olen koneensuunnittelua tehnyt.. Kiila tuntuu kunnolliseen krymppiliitokseen hätävarjelun liioittelulta ja ura myös huonontaa krympin tiukkuutta ja tuo "ylimääräisen" jännityskeskittymän. Jos laippa on vähänkään sitkeää materiaalia, ei liitoksesta käsittääkseni voi tehdä liian tiukkaa (jos akseli umpinainen) vaan krymppi kannattaa mitoittaa siten että on vielä kohtuudella asennettavissa.

Tuohon liitokseen itse haluaisin tiukan sovitteen; kuormitusvaihtoja tulee paljon ja pintojen vähäinenkin liukuminen alkaa syömään liitosta pilalle.

Hammasrattaan pulttaaminen on ainakin itse purkamissani moottoripyörien moottoreissa yleinen ratkaisu. Muistelen 2 x M6 rivinelosissakin. Reiän soikeudella en näe mitään vaikutusta; kitkalla kantavaksi ruuviliitokset tulee suunnitellakin, varsinkin dynaamisesti kuormitetut.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 395
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #4 : 29-10-2016, 10:12:40 »
Se on tuo vaan semmoinen paikka, että jos hammaspyörän liitos pettää niin venttiilit saattaa kilistä mäntään. Tuosta systä lienee kiila varmistuksena.

Autojen viritysnokka-akseleissa missä on säätöpyörä taitaa olla sokalla varmistettu paikallaan pysyminen. Tokihan niissä rasitukset on eri luokkaa kuin yksimukisessa.

Suzukin yksimukisia pari olen purkanu ja niissä oli hammaspyörä sokitettu laippaan ruuvien lisäksi.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 433
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #5 : 29-10-2016, 10:34:33 »
Tuommoisen kutistusliitoksen (krymppiliitos) mitoitus ei ole rakettitiedettä. Tuommoinen nyrkkisääntö voisi kelvata. Kun on pienehköt momentit kyseessä ja akselin vääntöjännitys liitoshalkaisijassa melko pieni, niin puolen promillen tehollinen ahdistus riittää hyvin. Kun akselin vääntöjännitys (liitoshalkaisijalle laskien) on suuri, voinee käyttää jopa promillen ahdistusta. Oletetaan taas, että tuon liitosleveyden suuruus on noin viisikymmentä prosenttia halkaisijasta. Hieman leveämmäksi tehdään silloin, kun on esimerkiksi vinohampainen hammaspyörä. Silloin voisi olla jopa 80%.
Ongelma on vain siinä, että tuommoinen puoli promillea on vaikkapa ø20 mm akselissa vain kymmenen mikrometriä. On siinä mittaamista akselin ja navan kanssa. Jopa tuo promillen tavoittelu on haasteellista. Sitten vielä nuo pinnanlaadut. Tasoittuminenkin tuossa promillen ahdistuksella on hyvilläkin pinnoilla siinä viiden mikrometrin paremmalla puolella.
En minä tuota noin tekisi. Minä ottaisin/ostaisin sopivan kiristyselementin ja sen kanssa kiristäisin tuon ketjupyörän akselin päälle, siis välissä kiristysholkki. Esimerkiksi SKS-mekaniikka myy tuommoisia ja moni muukin. Vaikka tuo ketjupyörä on kapeahko, riittää puhti tuommoisessa kyllä. Lisäksi tuommoisella säätö on helppo kyllä. Hätäisesti katsoin tuota kuvasivua ja oletan tuosta isosta pyöreästä aukosta säädön käyvän kyllä.

Kaikki kiilaliitokset sopivat johonkin pellontyökaluihin ja sen kaltaisiin. Toki kyllähän sekin aikansa kestää ja sitten onkin kaikki liitospinnat sohlona.

Kun kysyjä on osaava mekaanikko, en vielä sen enempää sotkeennu projektiin. Toki tuontyyppiset asiat osaan vaikka hiprakassa ja kesken unienkin, jollakin tavalla.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 807
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #6 : 29-10-2016, 11:02:11 »
Liitoksen joutuu myös purkamaan joskus, joten krymppi ei ole paras, siinä pitää käyttää ulosvetäjää (onko tilaa sille) ja pintoihin saattaa tulla purettaessa jälkiä.

Kannatan Tapanin ajatusta kiristyselementistä. Mielenkiintoisia kone-elimiä, kannattaa tutustua. Välyksetön ja purettavissa helposti ja siististi. Varsinkin jos pitää säädettävyyttä olla niin kiristyselementillä saa portaattoman. Tunnetaan monella nimellä, kiristyselementti, kitkaliitosholkki, puristuskytkin, clamping element.

http://www.sks.fi/www/sivut/25D198BB55F42254C2257AFC002202EC/$FILE/SKS%20Mekaniikka%20Bonfix%202014.pdf
« Viimeksi muokattu: 29-10-2016, 11:19:14 kirjoittanut (Piilotettu) »
"Don't ask to borrow my tools - get your own f*cking tools."

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 621
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #7 : 29-10-2016, 11:22:55 »
Miksi se (siis krympätty laippa akselilla) pitää purkaa? Ratashan tulisi pulteilla laippaan.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 807
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #8 : 29-10-2016, 11:29:16 »
Miksi se (siis krympätty laippa akselilla) pitää purkaa? Ratashan tulisi pulteilla laippaan.

Olisiko rattaan ja laipan takana laakeri joka pitää päästä vaihtamaan?
"Don't ask to borrow my tools - get your own f*cking tools."

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 621
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #9 : 29-10-2016, 15:27:14 »
Ka niinpä näkyy kun ottaa silmän käteen. Tuo kieltämättä mutkistaa. Tosin, jos kasaa uusilla laakereilla, voi aikapitkälle päästä ilman vaihtotarvetta.

Oletin, että olisi ollut liukulaakerilla..

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 353
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #10 : 29-10-2016, 15:35:53 »
Se on tuo vaan semmoinen paikka, että jos hammaspyörän liitos pettää niin venttiilit saattaa kilistä mäntään. Tuosta systä lienee kiila varmistuksena.


voihan siihen hitsi täpit laittaa varmistukseksi.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 807
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #11 : 29-10-2016, 16:15:59 »
Ei kannata oikaista, vaikka se nyt houkutteleekin kovasti. Sen joutuu ennemmin tai myöhemmin purkamaan niin silloin naurattaa kun tuli tehtyä kunnolla, ilo purkaa ja korjata. Joten kannattaa unohtaa hitsaukset ja krympit. Tuollainen puristuselementti on oikeasti hyvä, oikein mitoitettu asennusvälys ja oikea asennus, se pystyy siirtämään uskomattoman suuria momentteja. Se on kiristettynä välyksetön. Ja jos tuossa haetaan säädettävyyttä niin tuo on portaaton, tosin isompi säätö kokonaisin hampain menee ketjua hyppäyttämällä. Jos oikea säätö pitää kokeilemalla hakea niin sitä suuremmalla syyllä helposti purettava.

SKS-luettelon sivulla 9, Bonfix 3000, kartiorenkaat väliin ja kiristyselementit (punaiset osat kuvassa) voi olla vaikka ratas itse ja takana jonkinlainen soveltuva laippa tai holkki.
« Viimeksi muokattu: 29-10-2016, 16:52:06 kirjoittanut (Piilotettu) »
"Don't ask to borrow my tools - get your own f*cking tools."

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 395
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #12 : 29-10-2016, 19:05:14 »
Huomionarvoisia kommentteja, kiitos niistä!  :)

Nokka-akselissa on todellakin kuulalaakerit, eli saisi olla liitos myös purettavissa. En ole varma onko rattaan ja akselin välissä kiilaa, mutta ainakin ura siinä on. Tuo ura saattaa olla tehty myös nokka-akselin valmistusteknisistä syistä? Olkoon miten oli, mutta luovuin jo kiilan käytöstä laipan kiinnitykseen. Kovin paljonhan tuossa ei ole tilaa millekään "ylimääräisille" kiristysmekanismeille, eli rymppiliitos tuntuisi houkuttelevimmalta.

Jos jollakin on tarvetta tietää nokka-akselin ajoitukset Kymco Agility City 50cc -09, niin ne tuli tänään mittailtua. Venttiilin välykset säädetty ennen mittausta 0,05 mm. Ajoitukset mitattu venttiilien avautumis- ja sulkeutumishetkestä. Ilmoitetut luvut kampiakselin asteina.

Pako kiinni 40
Pako auki 115
Imu kiinni 234
Imu auki 320

Imuventtiilin nosto 5,25 mm
Pakoventtiilin nosto 5,00 mm



Nokka-akseli tällä hetkellä 1,5 astetta myöhäisellä jos hammaspyörän merkit pitävät paikkansa. Jos madaltaa vähän sylinteriä/kantta, menee vaan enemmän myöhäiselle..

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 395
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #13 : 29-10-2016, 19:39:21 »

SKS-luettelon sivulla 9, Bonfix 3000, kartiorenkaat väliin ja kiristyselementit (punaiset osat kuvassa) voi olla vaikka ratas itse ja takana jonkinlainen soveltuva laippa tai holkki.

Tuo olis varmasti hyvä, mutta ihmettelen millä sen saa kiristettyä. Ratas on sen verran ohut, että sillä ei oikein voi painaa kartiorengasta.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 433
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #14 : 29-10-2016, 20:09:50 »
Kyllä pitäisi nähdä kuva tai luonnos tuosta enne kannanottoa mutta varmuuden vuoksi kysyn, että kun siellä on urakuulalaakeri ja sen jälkeen jotakin akselintumppia/-pätkää ja onko siinä sitten joku laippa, jossa ketjupyörä ruuveilla kiinni. Ja millä se laippa on kiinni akselissa? Pois se laippa ja tuommoinen Bonfix 1000 akselin päälle ja ketjupyörään pitäisi saada jotakin vielä väliin vai otetaanko uusi ketjupyöräaihio.
Vaikka se ketjupyörä olisi kapeampi, niin puristus kohdistuu siihen koko leveydeltään. Ulosjäävä kiristysholkki kyllä pullistuu mutta pullistelkoot. Mitään vahinkoa ei synny.

Pistää nyt kysyjä jonkun luonnoksen tuosta.
Katsoin kuvaakin tuossa alusta. Mikä on laakerin reikä, mikä ketjupyörän reijän koko ja mikä on akselin halkaisija?

Tässä kuvakaappaus SKS:n sivusta Bonfix 1000

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]
« Viimeksi muokattu: 29-10-2016, 20:19:24 kirjoittanut (Piilotettu) »
Aiempi käyttäjänimi sepän poika