Kirjoittaja Aihe: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle  (Luettu 14664 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 395
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #15 : 29-10-2016, 21:20:55 »
Alunperin oli tarkoitus sorvata tuo osa pois rattaan ja laakerin välistä ja tehdä sille paikalle erillinen laippa johon ketkupyörä ruuvataan kiinni.



Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 433
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #16 : 29-10-2016, 22:16:07 »
Näyttäisi olevan tuo ketjupyörä, missä on pieni levennetty napa, olevan kutistussovitteella tuossa akselilla kun kiilauraakaan ei näy. Edelleen laittaisin tuon Bonfix 1000  tuohon. Sorvaisin ketjupyörään sopivan porauksen. En ihan vielä täysin ymmärrä tuon Bonfixin toimintaa. Siinä kun pitää luistaa kahdesta kohtaa kun tuo holkki estää ketjupyörän liikkeen. Vaatii kaksinkertaisen kiristysvoiman. Voisi ehkä ottaa ennakkoa?
Tuota puristusosaa voisi varmaankin lyhentää, jos on tarvis.
Mahtuuko nuo kiristysruuvit olemaan tuossa suojakupin alla?
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 395
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #17 : 29-10-2016, 22:50:38 »
Ei mahdu Bonfix 1000 tuohon halkaisijan eikä pituuden osalta

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 433
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #18 : 30-10-2016, 06:45:28 »
Pistäppäs käppyrä tietoa/kuvaa millainen tila siinä päässä on. Seuraava askel on tehdä "räätälöity" ratkaisu. Tehdään tuo kiristyselementti itse ja ehkä kartiomaisia ominaisuuksia tuohon ketjupyöräänkin.
Tietysti sellainenkin ratkaisu, missä tehdään uusi tilavampi suojakuppi. Se kuppihan on siinä suurehkossa pyöreässä aukossa ja ehkä O-renkaalla.
Siis jos se on mahdollista, miksi en/emme tekisi sitä. Sehän on (ihan) helppo. Toinen vaihtoehtosuhtautuminen on, voi voi sentään, ei tuommoita voi tehdä. Sen jälkeen vain hullu rupeaa hommaan ja epäonnistuu. Se toinen hullu voi onnistuakin.

Eikö käppyrä voisi laittaa tunnistetietojaan jakoon. Olisi puhelimella, tekstiviestillä, kuvilla kommunikointi kovin paljon nopeampaa. Tämä foorumin kautta tietojen välittäminen on tuskastuttavan hidasta, minulle.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 011
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #19 : 30-10-2016, 09:39:55 »
jäi vähän epäselväksi, että mitä tässä nyt oikein haetaan? siis, että miksi alkuperäinen kiinnitys ei käy?

tuo ketjupyörä on vaan tiukalla sovitteella nokka-akselissa kiinni ilman mitään kiilaa. tiedän sanoa kokemuksesta, koska olen noita kiinalaisia skootterin moottoreita jokusen purkanut ja kasannut. jo tuossa tehtaan tekeleessä joutuu ulosvetimellä, tai prässillä purkaan ketjupyörän nokasta, jos sen puolen laakeria meinaa vaihtaa. eipä nuo näissä 2 venttiilikoneissa ole olleet heikkoja kohtia. 4 venttiilisessä nokan laakerointi on heikko ja saattaa pettää hetkenä, minä hyvänsä.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 395
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #20 : 30-10-2016, 10:22:14 »




Rattaan kiinnitysmekanismille tilaa pituudessa 12 mm ja halkaisijassa 25 mm.

Alunperinhän hain vain tietoa siitä, että pysyykö ratas paikoillaan kiristettynä parilla ruuvilla laippaan soikeista rei'istä (vain kitkavoima), eli laipan kiinnitys itse nokka-akseelin ei ollut se pääasia. Bonustahan tietenkin olisi jos laipppa olisi helposti irroitettavissa, mutta ei mikään välttämättömyys.

Minulla on tässä remontissa lähes nollabudjetti, pois lukien tiivistesarja. Skootteri menee melko varmasti ensi keväänä myyntiin, joten en kehtaa siihen yhtään ylimääräistä investoida. Tämä remppa jossa tarkistelen osien kuntoa, teen nokka-akselin ajoituksen säädön ja ehkä vähän kannen virtauksia parantelen, on vain puhtaasta mielenkiinnosta (rakentamisen ilosta)  ;D ;D

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 433
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #21 : 30-10-2016, 10:41:51 »
Onko käppyrällä mahdollisuutta sorvauttaa tuota ketjupyörää, napa pois ja reikä muutaman asteen kartioksi, sekä uusi napa, jossa myös kartio-osuus? Siis nollabudjetilla. Mikä olikaan tuon akselin halkaisija?

Kysyn vaan sen vuoksi, että olisi ratkaisu. Ja ehkä sen akselin halkaisija on 15 mm.
Jos olisi vielä nuo koneet, tekisin itse nuo koneistushommat, maksutta. Ihan vaan sen vuoksi, että sai pitää päänsä oikean ratkaisun suhteen.
« Viimeksi muokattu: 30-10-2016, 10:55:02 kirjoittanut (Piilotettu) »
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 395
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #22 : 30-10-2016, 12:18:55 »
No kyllähän sen itse meinasin alunperinkin koneistella. Akseli on "noin" 15 mm.

Mietitkö yhä Bonfixia, vai meinasitko että kiristää hammaspyörän kartiolla akselin laipassa olevaan kartioon?

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 395
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #23 : 30-10-2016, 12:24:38 »

Jos jollakin on tarvetta tietää nokka-akselin ajoitukset Kymco Agility City 50cc -09, niin ne tuli tänään mittailtua. Venttiilin välykset säädetty ennen mittausta 0,05 mm. Ajoitukset mitattu venttiilien avautumis- ja sulkeutumishetkestä. Ilmoitetut luvut kampiakselin asteina.

Pako kiinni 40
Pako auki 115
Imu kiinni 234
Imu auki 320

Imuventtiilin nosto 5,25 mm
Pakoventtiilin nosto 5,00 mm


Edit
Tuli pieni virhe imuventtiilin sulkeutumislukemassa ja unohdin myös että nokan ajoitus oli vähän pielessä. Alla oikeat luvut nokka-akselin 0 asteen ennakolla.

Pakoventtiili sulkeutuu 42 astetta
pakoventtiili avautuu 117
imuventtiili sulkeutuu 236
imubenttiili avautuu 317

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 433
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #24 : 30-10-2016, 16:20:13 »
Hieman menee kellosepän hommaksi tuolla puristusmenetelmällä. Kun tuon ketjupyörän leveys on vain 3 mm ja sen navan pitää olla sovitteeltaan sellainen, että ruuvit irroitettuna pystyy sormin kiertämään sitä akselilla. Pintapaine ja sen puristuskohdan leveys jää vaatimattomaksi. Myöskin sen liitoksen vääntömomentti. Jätin sen ratkaisun vielä paperille. Sen sijaan esitän ratkaisun, millä vääntömomentin vähintäänkin tuplaa. Tuon ketjupyörän pintapaine navalla on riittävän suuri, joten tuo laippa on vain asettamassa ketjupyörän suoraan kun se kiristetään sitä vasten. Vaatii tarkan kiristysmatkan, siis sorvauksessa.

Sitten kun aloitin tämän sepustuksen välähti. Tuo laippa on turha mutta vaatii noiden kiristysruuvien kiristystä niin, että ketjupyörä ei vipota. Tästä helpommaksi hommaa ei taida saada.

Vielä siihen alkuperäiseen ratkaisuun. Tehdään tuo kiinnityslaippa sen alkupään, eikun loppupään osalta ahdas työntötiukkuus ja se alkupää niin tiukaksi, että sen laakeria vastaan tuleva ohut seinämä voisi ylittää myötörajan. Silloin valmistustarkkuuden ei tarvitsisi olla huippuluokkaa ja sen purkamisvoim olisi helpommin kontrolloitavissa.
Hieman analyysiä kyllä tarvitsee tuo.

Jos noilla ei pärjää, niin täytyy ajatella lisää. Jos joku ihmettelee miksi joku tuommoisia mitättömiä puuhaa, yrittää ratkaista turhia ongelmia, niin sehän johtuu vain sairaudesta. On kurkkukipua ja lievää kuumetta. Kotona asuva terveysvahti melkein piilotti mustat teryleenihousut jotta en lähde ulos tai puuhaa jotakin rasittavaa.

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]  [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]
« Viimeksi muokattu: 30-10-2016, 16:28:34 kirjoittanut (Piilotettu) »
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 395
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #25 : 30-10-2016, 16:50:21 »
Eikös tuon holkin jossa on tuplakartiot voisi halkaista useasta paikasta. Vaikka molemmista päistä kolme sahausta vähän yli puoleenvälin.

Mikä tuossa piirroksessa on kartiokulma?

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 433
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #26 : 30-10-2016, 18:07:32 »
Riittää vain yksi halkaisu ja sen voi ulottaa noin pari mm ulommaksi sen laakerin puoleisen kartion ja lieriöpinnan leikkauskohdasta laakeriin päin. Kartiokulman puolikas, siis kartiopinnan kaltevuus on vaikkapa 5°. Silloin sen kulman tangenttu on 0.087. Kun kitkakerroin on jossakin 0.12...0.15 luokkaa, niin vähän suurempi osa kiristystyöstä menee kitkan voittamiseen. Kuitenkaan kulmaa ei kannata kovinkaan paljoa suurentaa, koska ruuvin kiristysmomentti kasvaa kovin. Taas pienempi kulma aiheuttaa kovin suuren siirtymän tarvittavan puristuksen aikaansaamiseksi.
Mikä on ruuvien kiristysmomentti? Käyttäisin tuon välin mittaamista rakotulkilla mieluummin, koska tuon avaimen vääntömomentin määrittely on kovin vaikeata tuossa asennuspaikassa. Mikä sitten on oikea siirtymä, siis puristusmatka? En minä vielä tiedä, kun en ole laskenut.
Toki kotiverstashenkiselle sen selvittäminen ilman monimutkaisia laskelmia on ihan yksinkertaista ja helppoa. Kiristetään ensiksi siihen tiukkuuteen ruuvit, että alkaa ahdistamaan. Sitten kiristetään vaikkapa niin, että rako pienenee esimerkiksi 0.15 mm. Silloin siirtymät yhdessä on 0.15 mm x tan 5° = 0.013 mm. Mitataan vääntömomentti millä alkaa kiertymään. Kiristetään ruuveja vielä lisää niin, että rako pienenee lisää 0.10 mm. Mitataan taas vääntömomentti. Näin meillä on kaksi pistettä ja voidaan laskea tai piirtää miten kiristysmatka vaikuttaa. Sitten vaan "arvotaan" mihin tiukkuuteen kiristetään. On siihenkin joku arviointimenetelmä mutta siitä vaikkapa myöhemmin. Saattaa jo kyllästyttää jotakin tyhjän puhuminen/kirjoittelu tältä illalta.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 395
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #27 : 30-10-2016, 18:18:31 »
Miksi kukaan ei ole vielä ehdottanut laakerilukitetta? Laippa ja akseli 0,01-0,03 mm välyksellä ja laakerilukite väliin. Varmistus kartiopäisellä pidätinruuvilla sivulta joka myös lukitteella varmistettu. Tai sitten ruuvi akselin ja laipan päätypintojen liitoskohtaan aksiaalisuunnassa. Tuo liitos olis kohtalaisen helposti purettavissa lämmittämällä ja ulosvetäjää käyttäen.

Mitäs mieltä tuollaisesta??  :D
« Viimeksi muokattu: 30-10-2016, 18:33:44 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 030
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #28 : 30-10-2016, 18:26:44 »
Olin jo ehdottamassa, toiminee jollain riittävän lämpötilakeston lukitteella ihan ok. Oliko tuo mopo nut ilma vai vesijäähdytteinen?

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 395
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #29 : 30-10-2016, 18:40:29 »
Ilmajäähdytys.

Ei kehtais kovin monimutkaista rakennetta tehdä. Pitäisi myös olla sellainen, että kestää ilman tiukkailuja ajella jokusen tuhat kilometria. Ikävää jos seuraava omistaja joutuu heti koneremontin tekoon jos liitos löystyy ja venttiilit solmussa yms.