Kirjoittaja Aihe: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle  (Luettu 14665 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 030
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #30 : 30-10-2016, 22:04:39 »
Ilmajäähdytys.

Ei kehtais kovin monimutkaista rakennetta tehdä. Pitäisi myös olla sellainen, että kestää ilman tiukkailuja ajella jokusen tuhat kilometria. Ikävää jos seuraava omistaja joutuu heti koneremontin tekoon jos liitos löystyy ja venttiilit solmussa yms.
Ilmajäähdytteisessä kansi voi käydä aika lämpöisenä, mutta tuskin nokka-akselin osalta lämmöt nousee yli 150 asteen mikä "luvataan*" esim loctiten perus 601:lle
*150 asteessa lujuus on enää 20-25% alkuperäisestä, mutta sekin kestänee mainiosti kun holkki on edes jonkun kokoinen. (en jaksa laskea)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 395
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #31 : 30-10-2016, 22:53:35 »
Tuota pitikin kysellä että miten kuumana se yläkerta mahtaa käydä. Minulla on jossain puteli Locktiten laakerikiinnikettä kunhan vain sen löytäisin. 620 tai 648 taitaisi olla hyviä lukitteita tuohon.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 011
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #32 : 31-10-2016, 18:14:52 »
itse kyllä suosiosta jättäisin nokan orkkikseksi kaikin puolin, jos kerta myyntiin on menossa. jos jotain sille ajotukselle haluaa tehdä, niin ottaa rattaan irti ja laittaa oikeampaan asentoon takasin kiinni ja that's it. tuskin se seuraava omistaja juurikaan riemuitsee tollasista virityksistä.

mulla kans kiinanskootteri ja siinä kaikenmaailman virityksiä. ehkä juuri sen takia sitä ei kehtaa myydäkkään kenellekkään. taikka jos joskus myyn, niin pitää sitten ilmottaa riittävän selvästi, että tämä on virityksiä täynnä ja kertoa niistä tarkemmin. toki aina on niitäkin, ketkä tekee "pommeja" ja myy vaan ja ainoastaan rahan takia. menopeli täynnä purkkapatentteja ja seuraava omistaja kiittelee..

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 395
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #33 : 31-10-2016, 20:14:29 »
Olet pera8x ymmärtäny asian ehkä hieman väärin. Tuo nokka-akseli on todellakin meininki tehdä niin, että se kestää käytössä eikä laukea seuraavalla omistajalla heti perävalojen hävittyä mutkan taakse. Ei liene kovin vaikea ylittää sitä laatutasoa joka näissä halpislaitteissa on. Toki ymmärrän pointtisi tehdä asia helpoimman kautta ja siirtää vain hammaspyörää akselilla. Tosin ei senkään saaminen tarkasti kohdalleen liene ihan helppo juttu. Tuo rattaan sirtäminen olisi tietenkin ehkä "järkevin" tapa jos/kun laite menee myyntiin, mutta pakkohan sitä koneistushommaa on jostain kehitellä  ;) ;D

Meinaan ainakin dokumentoida nämä muutokset kuvin, niin voi näyttää skootterin ostajalle mitä on tehty.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 433
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #34 : 31-10-2016, 21:39:25 »
Oli hyvä, että käppyrä lähti oikealle tielle ja palauttaa homman melkein alkuasetelmiin. Tuo ratkaisu käyttää lukitetta sen navan kiinnitykseen ja ketjupyörä, jossa levitetyt aukot, kiinnitetään parilla ruuvilla.
En sitten millään löytänyt netin avulla minkäänlaisia laskenta-arvoja millekään lukite- liima-aineelle. Ohjattiin kirjeenvaihtoon pääkallopaikalle.
Piti sitten hakea esille oma Loctiten koulutusmateriaali kirjan muodossa. Runsas nelisensataa sivua kaikennäköistä tietoutta. Löytyihän esimerkiksi 620, jolla korkea leikkauslujuus, luokkaa 27 MPa, hajonta 17-37 MPa (ISO 10123) ja 27.5 MPa, hajonta 20-35 MPa (DIN 54452). Lämpötilakestävyys jopa 200°C ja jopa 150°C lämpötilassa lujuus vielä lähes sama kuin 20°C. Lämpövanheneminen tuossa mopon käyttöajassa ei vaikutusta. Suositeltu välys noin 0.05 mm? Täytyy vielä varmistaa. Tuo dynaaminen vaikutus otettava huomioon mutta jos käytetään vaikka leikkauslujuudella arvoa 15 MPa, niin se sisältää varmuutta lämpöön ja dynaamiseen kuormitukseen ja vähän muihinkin asioihin, kuten liimauksen valmistelun puutteellisuuteen.

Tuo akselin halkaisija on 15 mm ja liitoksen pituus noin 15 mm. Liimauspinta-ala on 3.14 x 15 mm x 15 mm = 700 mm^2 tämä antaa vääntömomentiksi noin 80 Nm. Jo perssilmällä tarkastellen tuo ilmoitettu leikkauslujuuden arvo, 27 MPa ja mitoitusarvoksikin otettu 15 MPa, antaa ymmärryksen, että kestää mitä vaan. Pulma, jos sitä nyt onkaan on se että irroituksessa, kun tuo lämmitys on oltava ainakin 250°C, niin saattaa siinä tohotuksessa ensinnäkin laakeri tuhoutua (no sehän onkin jo siinä vaiheessa sökö) mutta vaarana on tuon nokankin pehmeneminen. En tiedä, mikä lämpökäsittely tuossa nokassa on mutta epäilen induktiokarkaisua.

On huomioitava, että käytetään kovia tai riittävän paksuja aluslevyjä noiden ruuvin kantojen alla. Muuten tyssääntyy sen kaarevan uran reunat.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 758
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #35 : 31-10-2016, 22:01:16 »
Käytän 620:stä melko usein.
Pari M8 kierrereikää lähelle napaa ulosvetäjää varten, niin kyllä se siitä lähtee pienemmälläkin lämmöllä.
En ole yleensä kovin lämpimäksi kuumentanut, mutta silti tuntuu pehmenevän sopivasti että lähtee ulosvetäjällä..
S

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 395
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #36 : 31-10-2016, 23:10:43 »
Kiitokset taas Tapanille vaivannäöstä!  :)

Se mitä itse olen laakeri- ja ruvikiinnikkeiden kanssa touhunnu, niin olen saanu käsityksen, että jo noilla heikoimmillakin aineilla saadaan melkoisen tiukasti osat kiinnitettyä. Liimalukituksen varmistus pienellä ruuvilla ainakin toisi mielenrauhan, että kiinni pysyy.

Tuollaisia säätöpyöriä löytyy näihin nokka-akseleihin valmiinakin. http://www.ebay.com/itm/SCOOTER-150CC-GY6-RACING-PERFORMANCE-CAMSHAFT-AJUSTABLE-SPROKET-/152187267445

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 209
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #37 : 01-11-2016, 03:31:37 »
Taitaapi olla nuo Kiinailmiöt niin pehmosta tavaraa että ei kannata mennä pultteja aukomaan ellei oo pakko... ainakin muistan sillon kun kaverin pojilla niitä oli,  niin jos kerran jonkui osan irti otti niin kiinni ei pysyny enää ei sitten millään!
Jollei menny poikki niin sitte meni jengat pyöreeks ja virittelyyn saa kyllä rahaa menee mutta saako sitä koskaan takasin?

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 395
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #38 : 01-11-2016, 10:49:51 »
Kymco ei ole kiinalainen sen enempää kuin Optimum sorvi on saksalainen  :o :o

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 395
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #39 : 08-11-2016, 20:26:24 »
Mikä olis paras tapa läpätä venttiilit? Porakoneellahan noita vois pyöritellä. Vissiin helpoin jollain porakoneeseen kiinnitetyllä kumipalikalla painaa lautasta ja pyörittää samalla. Vai onnistuuko yläpuolelta, eli venttiilinvarren kiinnitys porakoneen istukkaan?

Tuollaista vähän miettiny kun löytyy jo valmiiksi kotoa
http://www.arrowhouse.fi/product/189/saunders-blunttikarki-4-kplpkt

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 807
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #40 : 08-11-2016, 20:45:00 »
Tuntuu olevan mielipiteitä puolesta ja vastaan, kun googlettaa power lapping valves. Ei ainakaan suoraan ventiilin vartta poraistukkaan, voipi tulla jälkiä ja kalvaa venttiilinohjuria, kun venttiiliä ei ole tarkoitettu pyörittämällä pyörimään. Joustavaa väliin jos kokeilee, kumietkua tai jotain, ja öljyä varteen ettei sitä sorvaa pilalle.
"Don't ask to borrow my tools - get your own f*cking tools."

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 149
  • (Piilotettu)
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #41 : 08-11-2016, 20:53:47 »
Tollasella ne yleensä läpätään. http://www.motonet.fi/fi/tuote/765056/Venttiilinhiomatutit-o2835mm
Joutuu kuitenkin nostelemaan venttiiliä jatkuvasti, jotta saa hiomatahnan oikeaan kohtaan.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 433
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #42 : 08-11-2016, 20:59:26 »
Minäkin otin muinoin kantaa tuohon porakoneläppäykseen http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=17938.msg177209#msg177209
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 286
  • (Piilotettu)
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #43 : 08-11-2016, 21:15:41 »
Mä kyllä läppäsin viimeksi porakoneella.. 6mm kumiletkun pätkä porakoneesta venttiilin varteen.. Venttiilivarren kumit irti, tippa öljyä ohjuriin ja pikkukierroksilla sievästi vähän väliä nostellen venttiiliä kupista.. siis työnnetään porakonetta..

Sormella painoin lautasesta niin liike on tasainen.. Tuo kumikuppikin mulla on mutta kun osat on aina vähän öljyssä niin ei se kauaa pysynyt kiinni kerrallaan.. vaikka putsasi kliinerillä välillä..

Yön yli oli kliineriä kanavat täynnä.. tai no osa haihtui mutta ei vuotoja.. 20venttiiliä.

Tapoja on monia mutta näinkin onnistui O0

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 395
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #44 : 08-11-2016, 22:29:14 »
Venttiililautasten halkaisijat 16 ja 18,5 mm, eli eipä taida löytyä valmiina sopivia imukuppeja. Tuota kumiletkukiinnitystä myös harkitsin. Jos ei nuo kumibluntit pidä tarpeeksi niin sitten letkun avulla kiinnitys poraistukkaan. Voisi kokeilla myös käsin pyöritellä yläpuolelta vastaavalla kiinnitystavalla. Tarkimman tuloksen saisi varmaan tuolla tavalla kuin Tapani oli kirjoittanu, eli edestakaisella liikkeellä..