Kirjoittaja Aihe: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle  (Luettu 14666 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 030
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #90 : 28-01-2017, 14:14:46 »
Priteistäkin tuota löytyy noin 20 eurolla. Suomalainen hinnoittelu nyt vaan on...
Brittiläinenkin näytti olevan ainakin ebayssä kiinateksteillä, ei silti voihan tuo aitoakin olla. Henkelin hinnat voi olla ihan erit kiinassa kuin täällä, hinnoitteluhan ei perustu siihen paljonko tuotteen tekeminen maksaa vaan paljonko siitä voi pyytää.

Tilasin kyllä itellekkin putelin 638 testiin...

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 011
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #91 : 28-01-2017, 16:24:25 »
mää ostin joskus tammerdieselistä vastaavaa locktien laakerilukitetta tollasen "ison" putelin. hinta oli jotain 50 euroa. aivan tolkuttoman kallista. maksaako merkki, vai mikä? piilteman lukitetta ostanut sen jälkeen ja ihan kiitettävästi sekin toimii.

pilteman punanen kierretiiviste toimii hyvin lukitteena sellasiin paikkoihin, mitkä tarttee saada helposti auki, mutta haluaa kuitenkin jotain turvaa kiinnitykseen. se kiinnittää melko heikosti, mutta aukeekin myös ihan kohtalaisen helposti. pilteman sininen kierrelukite toimii kovempiin kiinnityksiin ihan ok. ja vielä kovempiin lukituksiin sitten locktiten sinistä ja oikein koviin sitten locktiten vihreetä, laakerilukitetta. kaikki nuo toimii. asennuskohteesta riippuu sitten, että mitä pannaan, vaiko ei mitään. noi locktiten hinnat vain sen verta kovia, ettei niitä ihan jokapaikkaan viitsi laitella. pilteman, tai vaikka kiinalaisen lukitteen laatu piisaa ihan hyvin johonkin ei niin kriittisiin kohteisiin.

tuota locktiten vihreetä käytän lähinnä sellasiin sovelluksiin, missä kiinnipysyminen on todella tärkeää ja pultin/mutterin irtoaminen särkee paljon paikkoja jne. vähemmän kriittisissä piisaa vähempikin lukitus. jos oikein kovan lukituksen tarttee, eikä ole tarvetta saada auki ihan heti, niin hitsaaminen on sitten seuraava.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 353
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #92 : 28-01-2017, 16:31:32 »
pilteman sininen kierrelukite toimii kovempiin kiinnityksiin ihan ok. ja vielä kovempiin lukituksiin sitten locktiten sinistä ja oikein koviin sitten locktiten vihreetä, laakerilukitetta. kaikki nuo toimii. asennuskohteesta riippuu sitten, että mitä pannaan, vaiko ei mitään. noi locktiten hinnat vain sen verta kovia, ettei niitä ihan jokapaikkaan viitsi laitella. pilteman, tai vaikka kiinalaisen lukitteen laatu piisaa ihan hyvin johonkin ei niin kriittisiin kohteisiin.

tuota locktiten vihreetä käytän lähinnä sellasiin sovelluksiin, missä kiinnipysyminen on todella tärkeää ja pultin/mutterin irtoaminen särkee paljon paikkoja jne. vähemmän kriittisissä piisaa vähempikin lukitus. jos oikein kovan lukituksen tarttee, eikä ole tarvetta saada auki ihan heti, niin hitsaaminen on sitten seuraava.

menin laittaa jotain sinistä lukitetta gripperin kitkalukon kuoren ruuveihin, nyt käytin lukon auki ni oli itku päästä. ei mikään pultti auennut suosiolla, koitin jopa sievästi lämmittää ni osa aukes ja osasta meni kanta.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 011
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #93 : 28-01-2017, 16:38:28 »
juu, siis kyllä nuo erikoisemmat lukitteet kannattaa koeponnistaa ensin johonkin ei niin tärkeesen kohteeseen. ihan vaikka vaan rautaan kierrereikä ja siihen sitten liimailee pultteja eri lukitteilla. siitä sitten näkee, kun aukoo, että kuinka hyvin mikäkin lukite pitää.

mää koeponnistelin noita piilteman lukitteita suoraan käytännössä, kun kasasin kompressoria. tuntui pelaavan todella hyvin tuo kierretiiviste, eli siis punanen liima sekä kevyenä lukitteena, että myös nimensämukaisena kierretiivisteenä. locktiten tuotteita on tullut käyttettyä jo vuosia töissä, niin niitä ei tartte sen kummemmin testailla.

oli töissäkin muuten yksi kappale, mikä oli virossa teetetty. kovaan karkastuun teräs kappaleesen oli muutama magneetti kiinnitetty. sellasia magneetteja, mitkä on upotettu messinkiseen kierteellisen kappaleeseen, joka sitten on kierretty tuohon varsinaiseen isompaan kappaleeseen kiinni. mitähän lie ääreislukitetta ovat vironpojat käyttäneet, kun ei aukea millään. messinkisen kappaleen päässä on talttapäämeisselille ura, mutta aivan turha on siitä koittaa vääntää. messinkin vain murenee. työkaveri koitti happiasetyleenillä antaa lämpöäkin varovasti sen mitä tollaseen karkastuun nyt uskaltaa antaa. eikä aukea. ei sitten millään. on jotain todella kovaa tavaraa. locktiten vihreä lukittee kyllä melkosen hyvin, mutta se myös aukeaa, kun antaa lämpöä.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 395
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #94 : 28-01-2017, 17:04:07 »
Oli aikomuskin tuo koeponnistaa ennen kuin liimaan säätölaipan akselille. Kahdella eri ruuvilla/mutterilla testit, saa samalla kokeilla vaikuttaako lämmitys lujuuteen. En kyllä itsekään täysin luota siihen mitä on putelissa, mutta hintaero oli niin valtava että pitihän se kokeilla  ;D

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 395
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #95 : 14-02-2017, 11:47:44 »
Testasin kahdella M8 ruuvi/mutteriliitoksella. Toinen oli kovettumassa noin 180 asteisessa uunissa puolisen tuntia.

Momenttiavaimen asteikko alkaa vasta 40 Nm ja tuolla molemmat liitokset aukesivat. Lämmitetty liitos oli hieman tiukemman tuntuinen.

Paljonko tuollaisen liitoksen pitäisi kestää vääntöä aukeamatta tuolla 620-lukitteella? Mielestäni lähti auki turhan helposti!

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 758
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #96 : 14-02-2017, 12:12:15 »
Locktite-liitos yleensä puretaan lämmittämällä. Lämmittämisen pitäisi tuhota liimaus, ei vahvistaa.
Kovettuminen tapahtuu kun aine ei saa happea.

S

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 758
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #97 : 14-02-2017, 12:16:49 »
Niin ja olen käyttänyt Locktite 638.

S

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 030
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #98 : 14-02-2017, 12:19:17 »
Testasin kahdella M8 ruuvi/mutteriliitoksella. Toinen oli kovettumassa noin 180 asteisessa uunissa puolisen tuntia.

Momenttiavaimen asteikko alkaa vasta 40 Nm ja tuolla molemmat liitokset aukesivat. Lämmitetty liitos oli hieman tiukemman tuntuinen.

Paljonko tuollaisen liitoksen pitäisi kestää vääntöä aukeamatta tuolla 620-lukitteella? Mielestäni lähti auki turhan helposti!

Lujalle 272 lukitteelle luvataan 22Nm M10 pultilla ja mutterilla, M8 kestää sitten jotain 60% tosta eli luokkaa 14nm
http://tds.henkel.com/tds5/Studio/ShowPDF/272-EN?pid=272&format=MTR&subformat=REAC&language=EN&plant=WERCS

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 030
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #99 : 14-02-2017, 12:21:06 »
Locktite-liitos yleensä puretaan lämmittämällä. Lämmittämisen pitäisi tuhota liimaus, ei vahvistaa.
Kovettuminen tapahtuu kun aine ei saa happea.

S
Silmä käteen ja katsotaan valmistajan speksiä, useilla lukitteilla tuo lämmitys nimenomaan nostaa lujuutta ja ainakin nopeuttaa max lujuuden saavuttamista.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 395
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #100 : 14-02-2017, 13:39:13 »
Testasin kahdella M8 ruuvi/mutteriliitoksella. Toinen oli kovettumassa noin 180 asteisessa uunissa puolisen tuntia.

Momenttiavaimen asteikko alkaa vasta 40 Nm ja tuolla molemmat liitokset aukesivat. Lämmitetty liitos oli hieman tiukemman tuntuinen.

Paljonko tuollaisen liitoksen pitäisi kestää vääntöä aukeamatta tuolla 620-lukitteella? Mielestäni lähti auki turhan helposti!

Lujalle 272 lukitteelle luvataan 22Nm M10 pultilla ja mutterilla, M8 kestää sitten jotain 60% tosta eli luokkaa 14nm
http://tds.henkel.com/tds5/Studio/ShowPDF/272-EN?pid=272&format=MTR&subformat=REAC&language=EN&plant=WERCS

Kiitos tiedosta! Saan pienemmän momenttiavaimen lainaksi joten pitääpä uusia testi.
« Viimeksi muokattu: 14-02-2017, 14:03:15 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 395
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #101 : 19-02-2017, 18:22:45 »
Pienemmällä momenttiavaimella M8 mutteri alkoi pyöriä 15 Nm momentilla. Noin 180 asteessa puoli tuntia ollut ruuvi/mutteriliitos alkoi irrota 18 Nm momentilla.
Taitaa olla ihan ehtaa ainetta tuo Malesiasta tilattu jos vertaa mitä lujille ruuvilukitteille on luvattu  :D

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 395
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #102 : 11-06-2017, 18:25:55 »
Pitkästä aikaa skootterin osien kimpussa. Nyt on laippa kiinni ja pysyy. Varmistin 3 mm jousisokalla. Katkeaa nokka-akselin ketju ennen kuin tuo liitos pettää  ;D ;D

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 395
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #103 : 13-06-2017, 21:56:17 »
onkos tämä edistynyt? mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää. :coolsmiley:

Yläkerta kasattu ja säätölaipan reiät osui juuri oikeille paikoille. Sylinterin madaltamisen aiheuttaman ajoituksen siirtymänkin taisin laskea oikein  :D
Hieman kyllä jänskätti kun aloin ajoitusta katella, että kuinkahan äijän käy  ;D

Ei saanu konetta vielä kokonaan nippuun kun pitää ostaa kaasarin kurkulle yksi O-rengas.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 011
Vs: 50cc skootterin nokka-akseliin säätö hammasrattaalle
« Vastaus #104 : 14-06-2017, 10:48:55 »
50cc:n kanssa tuo nokan säätö taitaa vielä auttaa jonkun verran, mutta isomman pytyn kanssa tulin siihen lopputulokseen, ettei tuolla nokalla ja sen muodolla ole kovin suurta merkitystä ennenkun saa sellasen kannen, joka virtaa. pakoventtiili on niin onnettoman pieni. pikkusormen kokonen kanava, josta kaasujen pitäisi poistua. ei auta, vaikka olisi mitkä asteet nokassa.

tein meinaan kokeita ja askartelin muutamankin erilaisen nokan. otin mallia oikeista virinokkien valmistajien nokista ja tein sitten niiden asteiden mukaan eri versioita. nää kokemukset perustuu n. 90 kuutioisen sylinterin kanssa tehtyihin havaintoihin. vakio nokka on kieltämättä sellanen puksutin, joka toimii parhaiten pikkukierroksilla. sellanen race nokka, missä on asteita ihan reilusti, niin hävisi kaikki alaväännöt ja tyhjäkäynti ontui.. ylhäältä veti ihan kohtalaisesti. miedompi nokka toimi huomattavasti paremmin. veti ylhäältä ja keskeltä ja kävi hyvin joutokäyntiäkin. eli jotain racen ja vakion välimaastosta, niin saa potkua sinne vetoalueelle, mutta käy vielä normaalisti. noissa kokeissani oli racein nokka n. 300 asteinen ja overlappiakin ihan jonkun verran. ei toiminut. muuten samanlainen, eli overlappia jonkun verran, mutta asteita huomattavasti vähemmän, niin alkoi pelaamaan. nostoa en lisännyt mihinkään, kun ei oikein ole tilaa.

jahka pääset päristeleen, niin kerro kokemuksia. O0