Kirjoittaja Aihe: Posti, tuo "luotettava" kumppani  (Luettu 4538 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 504
Vs: Posti, tuo "luotettava" kumppani
« Vastaus #30 : 10-08-2018, 15:01:31 »
Minä en mielellään lähde mukaan meetookampanjoihin joissa kaikki huutaa kuorossa todellista tai kuvitteellista vääryttä tai mielipahaa.

Kuitenkin ymmärrän hyvin kritiikin Postia kohtaan. Olen elänyt koko postin murroksen ajan ja mulle on syntynyt käsitys, että posti on edelleen bysanttilainen linnake, jossa korkeella tasolla ollaan valikoviasti ollaan virkamiehiä ja toisaalta liikelaitosta. Ehkä siksi kuluttansuojaasiamiehellä voi olla vaikeuksia postin kanssa, koska kuluttujasuoja asiamies ei ota mitään reklamaatioita vastaan valtion virastoista.


....
Koko idea on siinä, että satojentuhansien tai miljoonien kirje- ja pakettivirrassa sattuu katoamisia, varkauksia niin sisältä kuin ulkoa ym. Jos kaikesta hommasta tehdään aukotonta, Postin palvelut olisivat kaikille tolkuttoman kalliita, kankeita ja hitaita. Jos haluat varmuutta tai parempaa korvausta kirje- tai pakettilähetykseen, voit lähettää sen kirjattuna ja ottaa vielä vakuutuksenkin hommalle. Selvä pelin henki.

Minä taas en ollenkaan allekirjoita tätä. Minusta postin ulkomaan sekoilut ovat tulleet tolkkuttoman kalliksi (kuten pyrkimys päästä mm. euroopan ja venäjän markkinoille). En tiedä postin prosesseista, mutta kaikkalla muualla tehoton ja aikaavievä ja turhia vaiheita sisältävä prosessi laskee tehokkuutta. Ehkä postilla on asenneongelma. Ehkä heillä painopiste "palvelujen" kehittämisessä on ansaintalogiikassa eikä asiakkaalle arvon tuottamisessa. Käristetysti: joku pavunlaskija laskee että tulee halvemmaksi lajitella tiettyjä lähetyksiä normaaliin aikaan normaalityövoimalla ja sillä säästetään 5c per 2kg lähetys - mutta asiakas saa sen kolme päivää myöhemmin. Ehkä ansaintalogiikkana on käsitellä heille vähäarvoisia paketteja mahdollisimman huolimattomatomasti, jotta saadaan myytyä vakuutuksia ja muita "lisäpalveluja"?



Toimintaa voi varmasti parantaa, ja jokainen hukattu tai viivästynyt lähetys ottaa aivoon, mutta kyllä tässä mielestäni perusteettoman synkkään kuvaa maalaillaan. Lähettelen ja vastaanotan jonkun verran paketteja, eikä  vielä ole ensimmäistäkään hävinnyt. Pakettiautomaattien tai verkossa tehtävien ja maksettavien lähetyspalveluiden myötä hinnatkin on varsin kohtuullisia. Kun 35 kiloon asti voi lähettää parhaillaan alta seitsemällä eurolla, pestään kyllä Matkahuollon hinnat moninkertaisesti. Juuri on tulossa 32 kiloa painava sähkömoottori Kuhmosta 13 eurolla. Eilen on lähtenyt liikkeelle, ja sovelluksen seurannan perusteella näyttää olevan juuri kuljetuksessa oman postini jakelupisteeseen. Varmaan neljään mennessä saan noutaa sieltä. Minusta hienoa palvelua.

hetkinen....etkös juuri aiemmin sanonut, että muutaman paketin perustella ei voi vielä vetää johtopäätöksiä? :)

Minulla on nimenomaan postista huonoja kokemuksia. Väitätkö ettei minun kokemukset ole aitoja? mm. pari kesää sitten jatkuvasti väärin osoitteisiin jaetut kirjelähetykset, joista kun otin yhteyttä, niin sanottiin "ai, kesäharjoittelijat eivät vielä oikein tunne osoitteita jakelussa".

Mikä on siten riittävä taso? Lentoliikenne on esimerkki, joka on säädelty erittäin tarkasti kansainvälisesti ja huonommin menee niissä maissa, joissa ollaan kriitimpiä säätelyä kohtaan. Ne tapaukset, joissa asioita oli jätetty "omavalvontaan" tuppas menemään pieleen. Ymmärtääkseni postilaitos itse ilmoittaa asioiden olevan oikein loistavasti, mutta millä metriikalla he mittavat näitä asioita? Ehkä sellaisialla, joilla saadaan hyvät bonarit johdolle.

Minusta olisi väärin kohdistaa mielipahaa postin (ulkoistettuihin) jakelijoihin tms. suorittavaan portaaseen.

Viimevuonna ostin pari tarviketta ja työkalua suomesta ja ne tuli postilla. Kaikkineen siihen meni sama aika kun olisin tilannut samat saksasta (kustannus ja aika). Jos DHL-postin paketti tulee postin kautta yhtä kauan saksasta kun 60 km päästä, niin se viittaa siihen että lähetyksen rekisteröinti ja reititys on tehottomampaa suomessa. Tämä on vähä johtanut siihen, että jos jotain työkalua ei löydy heti lähialeen kviijalkaliikkeestä, niin sitten suomalaiset kaupat ovat kokolailla samalla viivalla muunmaalaisten kauppojen kanssa. Jos taas jakelu hoitus "rannikolta rannikolle" yhden työpäivän aikana, niin asia olisi aivan eri.

Minä pidän erittäin paljon markettien pakettiautomaateista. Eivät vaan olis usein täynnä ja sitten pitää jonottaa R-kioskilla, vaikka olen tilannut markettiin.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 500
Vs: Posti, tuo "luotettava" kumppani
« Vastaus #31 : 10-08-2018, 15:50:29 »

Toimintaa voi varmasti parantaa, ja jokainen hukattu tai viivästynyt lähetys ottaa aivoon, mutta kyllä tässä mielestäni perusteettoman synkkään kuvaa maalaillaan. Lähettelen ja vastaanotan jonkun verran paketteja, eikä  vielä ole ensimmäistäkään hävinnyt. Pakettiautomaattien tai verkossa tehtävien ja maksettavien lähetyspalveluiden myötä hinnatkin on varsin kohtuullisia. Kun 35 kiloon asti voi lähettää parhaillaan alta seitsemällä eurolla, pestään kyllä Matkahuollon hinnat moninkertaisesti. Juuri on tulossa 32 kiloa painava sähkömoottori Kuhmosta 13 eurolla. Eilen on lähtenyt liikkeelle, ja sovelluksen seurannan perusteella näyttää olevan juuri kuljetuksessa oman postini jakelupisteeseen. Varmaan neljään mennessä saan noutaa sieltä. Minusta hienoa palvelua.

hetkinen....etkös juuri aiemmin sanonut, että muutaman paketin perustella ei voi vielä vetää johtopäätöksiä? :)

Muistaakseni en sanonut, mutta tuo on silti totta. Varmaan joissakin kymmenissä paketeissa on vuositasolla omat lähetykset ja vastaanotot, mutta en silti väittäisi että sillä perusteella Posti toimii täydellisesti.

Minulla on nimenomaan postista huonoja kokemuksia. Väitätkö ettei minun kokemukset ole aitoja? mm. pari kesää sitten jatkuvasti väärin osoitteisiin jaetut kirjelähetykset, joista kun otin yhteyttä, niin sanottiin "ai, kesäharjoittelijat eivät vielä oikein tunne osoitteita jakelussa".


En väitä. Kokemukset on varmasti aitoja. Ei meidän tarvitse olla samaa mieltä asiasta, mutta kirjoitin Posti-asiasta oman vastakkaisen näkemykseni. Voin lainata tähän alle muutamia aiempia viittauksia, joihin kirjoitukseni eniten kohdistui:

-Höpöhöpöä ovat nuo lakipykälät kun posti voi toimia miten parhaakseensa kulloinkin näkee.
-ellei ole ottanut jotain törkyhintaista lisävakuutuspalvelupetosriistomafiasuojelumaksua  = Ei ole väite, mutta onko tämä tarkoitettu hauskaksi? Petos? Riistäminen? Mafia? Suojelumaksu? Suomen Posti
-postille on varmaan itselleen annettu lupa toimia itsensä poliisina, tutkijana ja tuomarina joten tietäähän miten siinä käy.
-Tämä on täsmälleen sama asia, kuin jos veisin auton korjaamolle ja korjaamo kadottaisi autoni öljynvaihdon yhteydessä todeten, että mitäs en ottanut vakuutusta juuri tätä kyseistä skenaariota   varten ja saisin itse kärsiä vahingot.
-ei ketään nappaa eikä kiinnosta. Koska kilpailu on olematonta, voidaan suhtautua asioihin ihan miten huvittaa
-Edelleenkin postille on luovutettu vastuu lähetyksestä ja jota posti ei selvästikkään kykene kantamaan (vastuuta). Pienellä tuurilla ko. instanssi kykenee selviytymään kuljetuksista

Kritiikki on kritiikkiä, mutta mitä tekemistä noiden väitteiden kanssa on todellisuuden kanssa? Laittakaa nyt jotain faktaa mukaan miten Posti on vaikka naapurimaihin tai Eurooppalaisittain verrattuna huonosti toimiva ylihintainen byrokraattinen laitos, joka tekee mitä huvittaa (tai ei ehkä tee kun ei huvita) ja on lakien yläpuolella Suomessa.




Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 275
Vs: Posti, tuo "luotettava" kumppani
« Vastaus #32 : 10-08-2018, 16:07:10 »
Kuten aiemmin kirjoitin on varmasti vahvat syyt, joiden takia postilaki on vastuiden osalta kirjoitettu sellaiseksi kuin se on kirjoitettu. Millä perusteella esitätte että posti toimii kuten huvittaa ja tulkitsee lakia mielensä mukaan omaksi edukseen?
(

"Postiyritys vastaa vahingosta, joka aiheutuu postin lähettäjälle tai saajalle lähetyksen viivästymisestä, katoamisesta tai vahingoittumisesta. Postiyritys kuitenkin vapautuu vastuusta, jos se näyttää vahingon aiheutuneen seikasta, jota postiyritys ei ole voinut välttää ja jonka seurauksia se ei ole voinut ehkäistä."

Omasta puolestani viittasin tuohon postilain kohtaan. Jos saivarrellaan äärimmäisyyteen niin postihan voisi jättää ovet lukitsematta ja sepposen selälleen. Kuka tahansa voisi käydä hakemassa paketit/postit ja posti ei olisi syyllinen mihinkään.

Kyllä postille kuuluu suojella omaisuutta johonkin rajaan asti joka on uskottu heidän haltuun. On kyse siitä onko tehty riittävästi ja kuka määrittelee ja tutkii onko riittävästi? Nyt sen on tehnyt posti ilmoittamalla tylysti että ei makseta joten he toimivat tilanteessa omina poliiseinaan ja tuomareinaan.

Aamulehden kommenteissa oli joku todennut nasevasti että kyllä yrityksen joskus kannattaisi ihan imagosyistä tulla asiassa vastaan laista riippumatta. Näin voitaisiin hyvinkin toimia kaupallisella puolella koska business on monesti imagosta kiinni mutta ei valtion laitoksissa ei..

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 250
Vs: Posti, tuo "luotettava" kumppani
« Vastaus #33 : 10-08-2018, 16:19:52 »
Ite kun lähettelen postilla ja matkahuollolla satoja lähetyksiä kuussa ja vastaanotan Postilla, Matkahuollolla, DHL:llä, UPS:lla vähintään viikoittain ja muilla satunnaisemmin töitten puolesta, niin on sanottava että posti ei ole juuri sen huonompi kuin muutkaan. Se ei kuitenkaan ole kehu, varmasti homman voisi hoitaa paremminkin. Mutta ei se foorumeilla huutelemalla parane.


Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 148
Vs: Posti, tuo "luotettava" kumppani
« Vastaus #34 : 10-08-2018, 17:10:28 »
Minä en osaa moittia postia. Meille tuli kerran kirje tai paketti tiedoilla: vihti, kirkonkylällä päiväkodin vieressä lounaisrinne. Nimi tietysti oli. Oishan tuossa ollut mahdollisuus että ei olisi tullut perille.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 29
Vs: Posti, tuo "luotettava" kumppani
« Vastaus #35 : 10-08-2018, 17:35:35 »
Toimin itse kyläyhdistyksessä ja meille on jo kahdesti postin toimesta sattunut lähetysten hukkaaminen. Molemmilla kerroilla kyseessä olivat kyläkirjeet (800kpl) jotka hukattiin. Ensimmäisellä kerralla pienen väännön jälkeen (miksi piti edes vääntää?) lähetyksen häviäminen tunnustettiin ja se korvattiin mutta toisella kerralla ei edes tunnustettu, että lähetys on kadonnut vaan väitettiin loppuun asti, että kyllä kirjeet on jaettu. No oikeasti ei kukaan vaan ollut niitä saanut. Miksi näin? Miten tällaista toimintaa voi perustella? Yhdistyksellemme se aiheutti sen, että enää emme postin kautta mitään yritä lähettää vaan käytämme mainospostijakelufirmoja. Tämä tietysti on ongelmallista siinä mielessä, että he ketkä eivät ota mainoksia vastaan eivät saa myöskään meidän postejamme.

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 424
Vs: Posti, tuo "luotettava" kumppani
« Vastaus #36 : 10-08-2018, 17:59:53 »
Yhden netti tutun lähettämä paketti katosi, eli vastaan ottaja väitti ettei ole saanut, vastaan ottajan posti toimisto kertoi kyllä paketin jaetun, ja kertoi vielä postimiehen nimenkin joka oli paketin toimittanut. Oli vaan saajan nimi sama kuin pakettia jakaneen postimiehen.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 480
Vs: Posti, tuo "luotettava" kumppani
« Vastaus #37 : 10-08-2018, 20:08:53 »
Mulla meni kerran paketti hukkaan Oulun matkahuollossa. Oli tullut perille mutta ei vain löytynyt sieltä "varkaiden valintamyymälästä". Vastaus oli että ei heiltä voi kadota paketteja ja lopulta kun myönsivät ettei sitä mistään löydy niin tarjous oli se ehtojen mukainen n. 20e/kg. Muutaman kuukauden reklamoinnin jälkeen sain kuitilla tavaran hinnan verran korvausta mutta rahti jäi maksettavaksi, siinen enää jaksanut vääntää.  ::)

Kai noita paketteja katoaa mutta suhtautuminen ja koko prosessi oli semmoinen että pysyn mahdollisimman kaukana matkahuollosta. Posti on toiminut ihan hyvin.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 273
Vs: Posti, tuo "luotettava" kumppani
« Vastaus #38 : 10-08-2018, 20:28:58 »
Tällä hetkellä naureskelen jenkkien Postin, USPS:n toiminnalle, trackingin perusteella toimitus meidän osoitteeseen ei onnistu, kappas vaan kun yrittävät löytää Helsinkiä Irlannista...

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 711
Vs: Posti, tuo "luotettava" kumppani
« Vastaus #39 : 10-08-2018, 21:56:18 »
-Tämä on täsmälleen sama asia, kuin jos veisin auton korjaamolle ja korjaamo kadottaisi autoni öljynvaihdon yhteydessä todeten, että mitäs en ottanut vakuutusta juuri tätä kyseistä skenaariota   varten ja saisin itse kärsiä vahingot.

 Vaikka tuo ylläoleva onkin kirjoittamani, meni nyt lainaukset näin. Nähtävästi pitäisitte ihan hyväksyttävänä toimena autokorjaamolle, jos se hukkaisi tietyn prosentin huoltoon tuoduista ajoneuvoista ilman korvausvastuuta? Tai rengasvarasto hukkaisi tietyn prosentin asiakkaiden säilytykseen tuomista renkaista ja reklamaatioiden kohdalla lähinnä kohauttelisi olkapäitään ja syyllistäisi asiakasta.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 500
Vs: Posti, tuo "luotettava" kumppani
« Vastaus #40 : 10-08-2018, 22:17:37 »
Ei se ole täsmälleen eikä lähellekään sama asia.

Autokorjaamoita koskee ihan toisenlaiset säännökset kuin postipalveluita tai pakettipalveluita. Se on toimialana myöskin täysin toisenlainen. Posti toimittaa huomattavia massoja yleensä vähäarvoista tavaraa, joten siksi varmaan säännökset ovat tällaisia ettei niiden toimittaminen ole kohtuuttoman vaikeaa tai kallista. Jos haluaa paremman suojan ja vakuutukset, siitä maksetaan enemmän. Sama asia kuin irtaimiston vakuutuksissa. Jos korvaukset maksettaisiin aina, eikä niillä olisi kattoa, posti saisi taistella jatkuvasti siitä, miten joku tavara arvotetaan, ja onko mahdollinen tavara edes ollut sitä, mitä väitetään.

Volyymit ovat valtavat, ja toimialaan kuuluu että kaikki lähetykset kuljetetaan, niissä on yleensä monta vaihtoa ja monta toimijaa, joten virheitten mahdollisuus moninkertaistuu. Pelkästään postipaketteja toimitettiin viime vuonna 37 miljoonaa https://www.posti.fi/private-news/tiedotteet/2018/20180103_pakettivolyymi.html

En edes yritä väittää että posti toimii parhaalla mahdollisella tavalla, mutta ei tuo rinnastus mielestäni ihan osunut

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 427
Vs: Posti, tuo "luotettava" kumppani
« Vastaus #41 : 10-08-2018, 22:34:30 »
Kuluttajaa koskee suojeluohjeet eli vakuutusyhtiö velvoittaa tietyt toimenpiteet jotta varastettu tavara korvattaisiin. Mutta jos tavaralle ei edes oteta vakuutusta ja jätetään tavarat liian helposti varastettavaksi ilman valvontaa niin ei tunnu missään, koska ei olla vastuussa mistään.
Postin pitäisi enemmän mainostaa hukkaprosenttejaan ja myydä samalla lisävakuututsta jotta kuluttajat eivät kuvittelisi postia luotettavaksi.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 55
Vs: Posti, tuo "luotettava" kumppani
« Vastaus #42 : 11-08-2018, 06:22:51 »
Kirjelähetykset ovat selkeästi hidastuneet. Ei voi käyttää kirjeitse lähetetyissä laskuissa enää 7-10vrk maksuaikaa. Ennen kirjeet oli perillä 3-4vrk. Nyt osa kirjeistä seilaa postin järjestelmässä käsittämättömän pitkään.
Viikoittain tulee lähetettyä ja vastaanotettua paketteja postin ja muidenkin kuriiriyhtiöiden kautta. Ja ei postin luotettavuudessa mitään eroa ole muihin verrattuna.
Viime viikolla selvittelin yhden kuriirin kanssa heidän laskutustaan. Oli lisätty "soittomaksuja" lähetyskuluihin. Selvisihän se ja tarkoitti sitä ,että kun kuski soittaa ovelta asiakkaalle, niin hinta on aina 2,5€ / soitto. Posti ei tuosta palvelusta ainakaan vielä ole laskuttanut...

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 256
Vs: Posti, tuo "luotettava" kumppani
« Vastaus #43 : 11-08-2018, 07:58:29 »
Yksi juttu mitä olen funtsannut kun noita paketteja erilaiset firmat on kuskanneet kotiovelle. Käsittääkseni usein joku pätkätyöläinen siellä jakeluketjun loppupäässä työskentelee. Ajattelin vaan kun äärimmäisen harvoin mitään puhelua on tullut että ovat ovella vaan yleensä tullut tekstiviesti jostain järjestelmästä tai sitten kuriiri on vienyt postiin tai johonkin noutopisteeseen vaikka kotona on oltu ja puhelin päällä. Siis ajattelin että onko jakelijoilla usein kustannettu edes firman puhelinta. Tai saattaa jakelija olla jopa alihankkija.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 599
Vs: Posti, tuo "luotettava" kumppani
« Vastaus #44 : 11-08-2018, 07:59:02 »
Torstaiaamuna tilasin traktoriin muutaman pikkuosa Konekorjaamo Marjakankaalta Ylivieskasta, ihmettelin kun eilen, vuorokautta myhemmin, paikallisesta postista tuli tekstiviesi että lähetys on noudettavissa, välillä postilla nopeaa toimitaa ja myös Marjakankaalla.