Kirjoittaja Aihe: Mitäs tänään tuli rassattua?  (Luettu 93408 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 405
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #780 : 10-07-2018, 16:55:24 »
Onko laakerit lieriörullalaakereita ja noilla renkailla lämmitetään sisärengasta?
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 460
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #781 : 10-07-2018, 17:03:44 »
Juurikin semmoiset ovat laakerit. Kaksi työkalua kun ovat muutaman millin eri kokoisia.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 460
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #782 : 10-07-2018, 17:40:05 »
Tuossa laakerin irroituksesta vielä kuva.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 405
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #783 : 10-07-2018, 18:06:51 »
Oho, sehän on oikein kunnon moottori, lieneekö V2.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 460
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #784 : 10-07-2018, 18:20:53 »
Yks sylinterinen 625cc.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 195
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #785 : 11-07-2018, 04:32:23 »
Pientä korin korotusta terraarioon, helpottaa ruostemadon jälkien paikkaamista ja alustan pesua nyt ens alkuun, mahtuu myös isommat kummit alle jos oikeen halvalla jostain saa ;).

Kun ei ole tallia ja tuo alusta on lievästi kalteva ja tuon ruostepurkin kori vissii vääntyny parissa tällissä, niin piti vähä soveltaa. Koria pari milliä piti avittaa oikeaan asentoon, että sain pultit osumaan piilossa oleviin kiinnityksiin. Ja ei voinu ajaa parempaan paikkaan, penkit, akut jne. kun on irti muutaman muun tiellä olevan osan lisäksi. Joku varmaan kertoo, että olis tuon helpommallaki saanu tehtyä, mutta onnistu se näinkin. :D




En edes naarmua tai lommoa saanu tuolla virityksellä aikaan ja kaikki 10 pulttia on nyt paikoillaan.

Tämmönen viritys taas oli käytössä korin  nostamisessa. Hyvä etten vielä tuota aluprofiilia ole ehtiny pöydäksi asentaa. ;)



Täys amatööri olen autojen rassaamisessa ja sen kyllä huomaa. :D

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 758
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #786 : 11-07-2018, 06:32:30 »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 329
  • (Piilotettu)
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #787 : 11-07-2018, 08:45:45 »
Jta, mikä renkaskoko Terraanossa on? Olisko noi jenkkeihin sopivat koot siihenkin käypäsii? Ittelleni ostin keväällä 265/70/15 kumit alle 500€ ihan kotimaasta.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 460

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 460
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #789 : 11-07-2018, 16:28:48 »
Löyty sieltä sentään jotain vikaakin, ettei ihan hukkaan mennyy askartelut.

Prässikin täytyi tehdä, että sai avattua ja muutamat prässityökalut.

Tuon jos vielä osais kasata, mittaus välineitä tehtävälistalla seuraavaksi, kun saa kiertokangen paikalleen.

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 871
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #790 : 11-07-2018, 22:43:51 »
ihan mielenkiinnosta, minkä tyyppinen laakerointi tuossa kiertokangen alapäässä on? neula, vaiko liukulaakeri?

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 405
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #791 : 12-07-2018, 08:07:09 »
Ei kumpikaan, vaan lähinnä lieriörullalaakeri. Neulalaakerissa on rullat melko pieniä halkaisijaltaan ja kestävät suhteellisen suuria pyörimisnopeuksiakin. Se rullakehä, jossa neulat, eli lieriösylinterit ovat kiinnitettyinä/ohjattuna, pyörii puolella nopeudella sisä- ja ulkorenkaiden pyörimisnopeuden erosta, yleensä puolet akselin pyörimisnopeudesta. (Ei tarvitse nokerrella kulmanopeusnimityksen puutteesta.)
Se lieriöelin, joka on sisä- ja ulkorenkaan välissä, pyörii kitkavoimien vaikutuksesta ja pyrkii jarruuntumaan myös kitkavoimista, joita on neulojen ja neulapitimen välillä. Kokonaisuutta sotkee myös öljyn vaikutus kitkaan. Asia on yksinkertaisempi jos on vain pyörivä akseli ja laakeri muuten on paikallaan.
Asia mutkistuu, kun kyseessä on moottorin kammentapin laakerointi. Siinä on keskeiskiihtyvyys (keskipakoisvoima?) ja kiertokangen heilahtelu ja kulmanopeuden vaihtelu eri tahtien aikana ja näiden voimien vaikutuskohdat muuttuvat pyorimisen aikana. Siksi tuommoinen pienihalkaisijainen rulla/neula ei pienen säteensä, eli pienen pyöritysmomenttinsa takia toimi hyvin tuossa sovelluksessa. On päädyttu suurempiin rulliin. Toki rullien hitausmomentti kasvaa ja kulmakiihtyvyyden vaihtelut vaikeuttavat toimintaa mutta kokemus on sanellut rakenteen.
Kiertokangen alapään laakeroinnin laakerin muoto ja rakenne on kokemuksen ja teorian avulla kehitetty nykyisen kaltaiseksi vuosikymmenien aikana. Mitään ihmeempää kehitystä ei ole tapahtunut kymmeniin vuosiin, koska INA laakerit ovat samanlaisia kuin olivat vuosikymmeniä sitten. Toki saattavat joidenkin moottorivalmistajien laakerit hieman poiketa noista INA ikoneista mutta taitaa nuo INAt olla aika monessa, kun oleellista parannusta ei ole saavutettavissa muuten kuin siirtymällä liukulaakerihin. Niissä on tapahtunut valtava parantuminen viime vuosikymmenien aikana. Oleellista on laakeripintojen geometrian parannus, pinnanlaadun parannus, laakerimateriaalien parantuminen ja öljyjen kehittyminen.
Ohessa laakeriesite  en nyt heti löytänyt, vaan laitan kun löydän
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 884
  • (Piilotettu)
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #792 : 12-07-2018, 08:37:40 »
Minä en nyt oikein ymmärrä miksi seisontajarrua pidä/saa käyttää? Olen kaikissa autoissani käyttänyt aina seisontajarrua pysäköidessä ja ikinä ei ole ollut mitään ongelmia ko. jarrujen kanssa. Nykyisessä autossa on ZF:n 5HP19 ja sitä en jätä P:n varaan, en edes tasamaalla. Vaihde N:lle, seisontajarru päälle ja sitten vaihde P:lle.
Aiempi nimimerkki Janne-K

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 791
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #793 : 12-07-2018, 09:30:07 »
Automaattilaatikko minullakin on mutta aina käytän käsijarrua. Sitä varten se siinä on. Sähköinen mutta silti. Mikä tahansa jumittuu käytön puutteessa. Ihminenkin   :)

-K
- Qui scribit, bis legit.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 884
  • (Piilotettu)
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #794 : 12-07-2018, 09:53:44 »
Kahimooni puhuu asiaa  :)

Sama juttu irroitettavan vetokoukun kanssa. Kun sitä harvoin tarvitsee, niin kun sen irroittaa ja pitää suojapussissaan rasvattuna aina kun sitä ei tarvitse, niin se pysyy koko ajan kunnossa. Jos sen jättää paikoilleen vuodeksi tai pariksi, niin siitä tulee kiinteä koukku ja silloin olisi sama ollut ostaa suoraan kiinteä koukku, se on halvempikin.
Aiempi nimimerkki Janne-K