Kirjoittaja Aihe: Mitäs tänään tuli rassattua?  (Luettu 103277 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 011
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #930 : 09-08-2018, 16:21:40 »
autoja ittekkin oon aika paljon joutunut hitsaileen. kyllä se mig:illä huomattavasti mukavampaa on, kun tigillä. ja hiilarihan on siihen hommaan just parasta kaasua. tigillä kestää ikuisuus, että saa hommat hoidettua. pellit vääntyilee lämmöstä ja homma hankaloituu. vaikka siihen hitsaukseen menee sama teho, veti sen sitten mikillä, tai tikillä, niin migillä sauman saa helposti pienillä pisteillä, aina sekuntin murto-osa per piste. tigillä ei siinä ajassa kerkiä, kun valokaaren sytyttään. siinä se suurin ero taitaa olla. ja sekin vielä, että jos ulkona joutuu hitsaan, niin tigin elektrodia saa terotaa tämän tästä, jos yhtään tuulee. migillä tulee vaan huokosta. senkun hitsaa päälle vaan lisää, tai sitten hioo ja hitsaa lisää.

oma mielipide on, että tig on enemmänkin sellanen hienosto vekotin. nättiä saumaa jne. ja tietenkin lisäks sitten monet käyttökohteet, missä se päihittää migin. kun taas mig taas sellanen nopee työkalu vähän kaikennäköseen arkihitsailuun. molemmille on toki omat käyttökohteensa, mutta tollain karkeesti sanottuna. huomattavasti mielummin migillä itte autoa hitsaan, kun tigillä.

vois ajatellä näin, että on puikko, sitten on välissä mig ja viimisenä tig. puikolla vedellään pääsääntösesti paksuja rautoja ja sellasia kohteita, missä tarvitaan jotain tiettyä lisäainetta. mig taas on jokapaikan työkalu. ja tig sitten ohutpeltihommiin, siinä, missä mikkikin, mutta tig ei tykkää ruosteesta yhtään. eikä oikein mistään muustakaan epäpuhtaudesta. ja sitten on alumiinien hitsaukset ja lisäks vielä kaikki erikoisemmat aineet, niin niihin tig on ihan jees. toki nykyään varsinkin myöskin mikillä paljon vedellään alumiinia. en osaa sanoa vedelläänkö sillä alumiinin lisäks muita, kun teräksiä.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 208
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #931 : 09-08-2018, 21:16:10 »
Asia kunnossa. Mulla vaan ei sitä miggiä (vielä) ole. Eli jatkan vastarannankiiskenä ja vetelen hitaasti tigillä. Ei onneksi ole kiire. Kunhan vaan syksyksi saa ajokuntoon. Eri asia minkä vuoden. ;)

Onneksi nuo loput reiät on kokonaan auton sisältä hitsattavissa eikä edes noin isoja paloja tartte leikata mitä tuodsa ekassa tapauksessa. Ja ovat tasaista pintaa ilman  kaaria.  Pikkutäpeillä sieltä täältä ja välijäähyttelyt. Pitää sitten ne isommat ja pidemmät saumat antaa ammattilaisen tehtäväksi jos sellaisia eteen tulee. Luulis tekevän halvalla kun vie koslan valmiiksi hitsausta varten riisuttuna ja valmisteltuna.

Em. kommenteista huolimatta rohkenen silti epäillä tuota tigillä hitsatessa tapahtuvaa suurempaa lämpenemis/vääntymistaipumusta kun tuo tiggihän pitäs nimenomaan olla just ohuelle tavaralle se paree värkki? Ettei vaan  miggiin tottuneet ole liian hätäsiä? Ja tykkäävät siitä ylimääräisestä rälläköimisestä  ja palonalkujen sammuttelusta? ;)

Älkää vetäkö palkokasvia sieraimeen, samaa mieltä olen, että miggi olis varmasti järkevin työkalu tähän, mutta sitä enempi mietin ja ihmettelin onko se kuitenkaan lopputuloksen kannalta tiggiä parempi, etenkin jos sauma jää näkyvälle pinnalle ja tarkoitus on, ettei se maalipinnan alta erotu?

Eikai kuiten migilläkään ruosteisesta pellin reunasta taiota ehjää ja kestävää, ainahan se pitäisi menetelmästä riippumatta olla niin puhdasta peltiä kuin mahdollista, eli sama työmäärä alkutoimien osalta on molemmissa.

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 388
  • (Piilotettu)
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #932 : 09-08-2018, 23:09:37 »
Kaasuhutsausvehkeillähän autojen ruostevauriot ennen korjattiin, sinänsä TIG-hitsaus ei kovin paljoa työnä siitä eroa.
Kaasuvehkeillä ei tosin ollut niin tarkkaa ruosteen kanssa kuin näillä sähköisillä menetelmillä. Lämpöä tietysti tuli paljon, mutta hitsiä jäähdytettiin märällä rätillä tämän tästä vetelyjen hillitsemiseksi. Peltipaikkojen vasarointi muotoon, venyttäminen, oli myös helppoa, kun pellin sai nopeasti punahehkuun samoilla vehkeillä.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 415
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #933 : 11-08-2018, 20:30:06 »
Jos hakis vähän Rotta lookia niin minkalaista lakkaa teräsharjalla raapustettuna ruosteen päälle?

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 638
  • (Piilotettu)
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #934 : 11-08-2018, 21:18:23 »
Jos hakis vähän Rotta lookia niin minkalaista lakkaa teräsharjalla raapustettuna ruosteen päälle?

Eihän tuon ruosteen päällä mikään kunnolla pysy, kun se ruoste on enempi tai vähempi irtonaista. Mutta nykyään on olemassa hyvän näköisiä "ruoste" efekti maaleja, joilla noita rotta lookkeja on tehty. En tiedä minkä merkkisellä maalilla hyvä tulee, mutta esim. Mastonilta löytyy.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 415
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #935 : 11-08-2018, 21:32:15 »
Jos hakis vähän Rotta lookia niin minkalaista lakkaa teräsharjalla raapustettuna ruosteen päälle?

Eihän tuon ruosteen päällä mikään kunnolla pysy, kun se ruoste on enempi tai vähempi irtonaista. Mutta nykyään on olemassa hyvän näköisiä "ruoste" efekti maaleja, joilla noita rotta lookkeja on tehty. En tiedä minkä merkkisellä maalilla hyvä tulee, mutta esim. Mastonilta löytyy.
Tuossa olis maalia vähän alla. http://rautaportti.fi/entisointi_ja_kunnostus/renaissance-vaha Miten esim tämmöinen mahtaa toimia? Siis irto ruosteen olen teräsharjalla hinkannut pois.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 638
  • (Piilotettu)
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #936 : 12-08-2018, 09:43:42 »
Saattaapa tuo toimiakin. Kokeilemalla selviää, ellei sitten joltain löydy jo kokemusta.
Tuota vahaa on pitänyt tilata, jotta voisi testailla erilaisiin käyttötarkoituksiin. Ei vaan ole saanut tilausta aikaiseksi.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 415
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #937 : 12-08-2018, 20:47:08 »
Taidan lakata. Irtoruosteet on teräsharjalla hinkattu pois.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 698
  • (Piilotettu)
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #938 : 12-08-2018, 22:54:18 »
Jos hakis vähän Rotta lookia niin minkalaista lakkaa teräsharjalla raapustettuna ruosteen päälle?
Miten ruoste määritellään? Ohut värihuntu ruskeaa oksidia ehjällä teräspinnalla on hyvä tartunta epoksille tai akryylille kun harjaa , huuhtelee ja pyyhkii irtopölyn ja roskat pois. Jostain syystä tarinoissa elää sitkeä kuvitelma että maalattavan/lakattavan teräspinnan pitäisi olla täysin väritön ennen pinnoitusta "ettei ruoste karkaa". Muutama myy ruskeaa koristetta ehjän pellin ja maali/lakkakalvon välistä ei karkaa sen enempää katastrooffiksi kuin puhtaaksi koettu pelti. Eri asia toki jos oksidi on paksuiksi lehdiksi kerrostunut, tai pellin molemmista puolista on jäljellä enää pelkkä punaruskea muoto.

Uutta autoa vastaavaa pinnoitteen isku- ja naarmukestävyyttä ei saa aikaan koska tartuntapinnoitteita ei löydy ilman pigmenttiä. Lakkapinnan lopullinen suoruus silmälle ja sormelle on myös hankala tavoite koska välikerrosten täyteaineet puuttuvat. Lisäksi UV-säteily vaikuttaa pelkkään lakkaan maalipintaa nopeammin vaikka lakassa olis kuinka ja mitä lisäaineita. Kalvopaksuuttakaan ei voi määräänsä enempää kasvattaa koska muovi ja teräs lämpölaajenee eri tavoin. "Ruosteisen" pellin pelkkä kirkaslakkaus ei vastaa teknisesti uuden porfercedeksen maalipintaa eikä siltä voi edellyttää (n+1)^pi vuoden virheettömyystakuuta.

Käytännössä akryylillä lakattu, kiintoruosteinen peltipinta pysyy siivona monta vuotta jos pellit eivät ole ympäri vuoden päivittäisajossa. 30-luvun paksu ja kunnolla ruostunut peltiloksu säilyy monta kesää valkoista pyhäpaidan mansettia sotkematta 1k-Unicalla, pensselillä sudittuna. Puuttuva pohjatyö antaa lakan kellastumisen anteeksi.
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 351
  • (Piilotettu)
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #939 : 13-08-2018, 08:48:30 »
Jos hakis vähän Rotta lookia niin minkalaista lakkaa teräsharjalla raapustettuna ruosteen päälle?
Miksi lakata? Siksikö ettei ruaste tahri tai ettei se enää leviä?
Mulla on rottaluukin motskari, jätetty patinoituneeseen kuasiin koska ollut erellisessä elämässään poikain krossipyäränä. Kaikki kromiosat ruastepilkkuja täynnä tankkia myäten, silti neljässä vuaressa ei havaittavaa ruasteen lisääntymistä vaikka on muutaman kerran sateessakin ajettu.
Jättäisin lakan tai muun pinnoitteen pois, koska se näkyy aina jossain vaiheessa. Airoin tunnelma tulee kyllä ihan paljaalla pinnalla  O0
Koneen laittamisessa oli pikku haasteita siinä etten hävitä paskakerrosta kun kone oli atomeina ;D
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 415
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #940 : 13-08-2018, 19:45:52 »
Tuossa oli niin vankka ruostekerros että siihen ei voinut koskea sotkematta kaikkea. No nyt on osassa osaa akryylilakkaa. Eipä tässä ole mitään lopullisesti tehty. Lakan saa kyllä pois vaikka maalin poistoaineella ja ruosteen hapolla.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 415
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #941 : eilen kello 22:07:25 »
Pientä fillari remppaa vm 1941 tunturiin. Kaikki laakerit suoraan hyllystä ja pari sileäksi mennyttä mutteria kans. Siinä on standardit pysyneet aika samana viimeiset 70 vuotta. Takanapa on ollut käytössä jo 30 luvulla. Etupyörän navassa on huopatiiviste. Se meni omavalmisteiseksi.

Poissa (Piilotettu)

  • (Piilotettu)
  • Viestejä: 132
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #942 : eilen kello 23:53:21 »
Putsasin superbista egr:n ja kaasuläppäkotelon. Saa nähdä auttaako mitään.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Poissa (Piilotettu)

  • (Piilotettu)
  • Viestejä: 117
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #943 : tänään kello 00:19:17 »
tipautin paikalleen karamurskaimen kartion. 2700kg rautaa piti äkkiä tohoilla lämmittää n. 170 celsiukseen ja ujuttaa 3000 kg akseli sisälle.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 011
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #944 : tänään kello 16:05:24 »
nyt on abaut tankillisen verran menty pelkän re85:sen voimin. hieman käy laihalla edelleen, kun painaa kaasua enemmän. eilen tuota tutkin ja syykin tais selvitä. ke-jetronikista on ilmamäärä/ilmamassa mittarista potikka kaput. piti asennella sen kaveriks toinen potikka, jotta saa kabiinista säädellä seoksia, niin enpäs sitten asentanutkaan. yritin mittailla, että minkä piuhan väliin sen asennan, kun potikalle tulee kolme piuhaa. potikan vastusarvoja siis mittailin, niin yhtä epäselviä lukemia anto joka nastojen välistä. en yksinkertasesti saanut selvää minkä nastojen välillä vastusarvon pitäisi nousta, kun mekanismi liikkuu. otin sitten osan irti ja auki. totaalisen kulahtanut. ohmit välillä nousi ja välillä laski ja välissä oli vielä katkoksiakin vähän siellä täällä. ihme, että koko auto ylipäätään toimii kokolailla normaalisti.

no, tuohan on enempikin mekaaninen ruisku, kuin oikea sähköruisku, joten on tainnut pidemmän aikaa mennä enempi vähempi pelkän mekaanisen systeemin varassa. tarttee tilata jostain äkkiä uus potikka tuolle mittarille, kun leimallakin pitäis käyttää n. kuukauden sisään. ihme kyllä, tuo on tähän asti mennyt päästöistä aina hyvin läpitte. nyt kyllä vähän jännittää, että kuinkahan käy..

osaako joku muuten sanoa näistä määräyksistä ja asetuksista. 2 asiaa olis mielessä. 1. saako tuota etanolia tankata ihan tuosta vain vuosimallia 88 autoon ilman mitään muutoskatsastuksia? ja asia 2. tarviiko vuoden 88 pensiinimoottorisessa autossa olla katalysaattoria? koitin trafin sivuilta kattella tuon oman autoni tietoja, niin ei ainakaan mitään mainintaa vähäpäästöisyydestä, tai kolmitoimikatalysaattorista. kun googlaillessa noi nousi esille. autossa on kyllä ollut katti, mutta se lensi käkelään, kun koko pakari päätti irrota kesken matkan.. ja korjaavana toimenpiteenä tein uuden pakarin putkista ja mutkista ja siinä sitten huomasin, että kattikin puuttuu. mietin vain, että jos sitä ei tartteta ja jos muuten menee päästöistä läpitte, niin en sitä huvin päiten ala osteleen ja asenteleen.