Kirjoittaja Aihe: ahdin mopoon.  (Luettu 20796 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 030
Vs: ahdin mopoon.
« Vastaus #15 : 29-12-2016, 00:41:03 »
Luultavasti 5% lisähappea ois jo kovastikkin kipurajalla palamisnopeuden kanssa ennenkuin siirrytään naku-naku-nakutukseen tai detonaatioon..
Tämä on vähän niinkuin menneen maailman ongelma. Siis kun 100-105 oktaanista saa jo pumpulta kaikissa ainakin vähän isommissa paikoissa.

Nykyisin detonaatiota ei oikein tapahdu kun viinalla ajetaan. Mutta pikemminkin mekaaninen kestävyys on haasteena kun kakkua laitetaan koneeseen entiseen nähden enemmän.

Enää ei kukaan osaava säätäjä säädä "varuiksi rikkaalle" - ainakaan vehkeitä missä oikeasti on painetta sylinterissä.
Lisäoktaanit ei tilannetta korjaa jos koneeseen lisättäis puhdasta happea, 5% (tai prosenttiyksikköä) enemmän happea ei ole ollenkaan sama asia kuin vastaavan verran lisää ahtopainetta kun siinä samalla vähennetäisiin sitä inerttiä typpikaasua siellä seassa. Normaaliolosuhteissa happipitoisuuden nousu 21% -->24% taisi tuplata tai triplata palonopeuden.

Periaatteessahan polttomoottorista saisi isot litratehot kun vaan sylinteriin saa paljon palavaa ainetta ja happea, esim happi+asetyleeni ois kyllä tehotiheydeltään todella hyvä  mutta happi-asetyleenisäkeillä leikkineet tietävät ko seoksen  palonopeuden.  ;D

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 606
Vs: ahdin mopoon
« Vastaus #16 : 29-12-2016, 06:58:17 »
100 kuutiota on 0,1 litraa eli 10 000 rpm kierroksilla moottori imee nimelliset kuution per minuutti täydellinen huuhtelu olettaen. Aika iso pönttö pitäs olla, jos meinais minuutinkin suditella.

 Eikös tässä ollut 4-tahti kyseessä? Itselle on 2-tahtiset tutumpia vehkeitä, niin jäi askarruttamaan tuo kuutio ilmaa minuutissa. Omalla pollalogisoinnilla tuo pitäisi olla 500 L jos 10 000 rpm tarkoittaa 5000 imutahtia minuutissa.

 Eikös saa olla jo isolohko V-8 että ilmaa virtaa oikeasti joku 20 m3 minuutissa täysillä kierroksilla. Ainakin sitä vastaan verrattuna 100 cm3 ja kuutio ilmaa tunnustaa aikas isolta määrältä. Liekkö joku (reilu) 400 L minuutissa on lähempänä todellisuutta tuolla koneella?



Anatoomisesti väärässä paikassa sijaitseva peukalo hankaloittaa puuhastelua..

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 433
Vs: ahdin mopoon.
« Vastaus #17 : 29-12-2016, 07:43:44 »
Eikös tuossa ollut tavoitteena kaksinkertaistaa nykyinen ilmankulutus, siis saman iskutilavuuden ja pyörimisnopeuden omaava kompressori toimii "kaksitahtisena" (imu ja puristus). Kyllä KalleV taitaa tietää  O0

Olisihan minullakin tuohon projektiin jotakin sanomista ja eilen kirjoitinkin pitkän jutun. Jostakin syystä minun tablettini silloin tällöin tekee kysymyksen, perutaanko vai kumoa, siis silloin kun laskee koneen johonkin sohvalle hetkeksi. Tässä kävi niin, että huomaamattani peruin kirjoittamani. Ensin harmitti ja sitten helpotti, paskaakos tässä, valmiissa maailmassa.
Tosin, vaikka tämä projekti onkin ihan syvältä näin järkevän ihmisen mielestä, niin antaahan se mahdollisuuden keskustella asioista, jotka lisäävät ihmisten ymmärrystä ja tietoa. Myöskin voi testata tietojensa syvyyttä ja oikeellisuutta. Ihan kotiverstashengessä, kaikella ystävyydellä.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 013
Vs: ahdin mopoon.
« Vastaus #18 : 29-12-2016, 09:18:53 »
Epäilen mopon pakokaasujen jaksavan pyörittää riittävässä määrin autosta napattua turboa. Suuntaisin katseen jonnekin nelitahtisessa Yamaha Phazerissa (500ksm) käytettyyn turboon ja siitäkin vielä pienempiin malleihin.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 681
Vs: ahdin mopoon.
« Vastaus #19 : 29-12-2016, 09:38:02 »


Lisäoktaanit ei tilannetta korjaa jos koneeseen lisättäis puhdasta happea, 5% (tai prosenttiyksikköä) enemmän happea ei ole ollenkaan sama asia kuin vastaavan verran lisää ahtopainetta kun siinä samalla vähennetäisiin sitä inerttiä typpikaasua siellä seassa. Normaaliolosuhteissa happipitoisuuden nousu 21% -->24% taisi tuplata tai triplata palonopeuden.

Periaatteessahan polttomoottorista saisi isot litratehot kun vaan sylinteriin saa paljon palavaa ainetta ja happea, esim happi+asetyleeni ois kyllä tehotiheydeltään todella hyvä  mutta happi-asetyleenisäkeillä leikkineet tietävät ko seoksen  palonopeuden.  ;D
Toki tilanne on aivan erilainen ja sikäli tuntematon. Lähinnä siis etanolin-seos etu on että se ei ole läheskään niin itsesyttyvää kuin bensiini-seos jolloin nakutusta ei käytännössä tapahdu.

En oikein ymmärrä Tapanin näkemystä että projekti olisi perseestä - hauskaa ja viatonta leikkimistä tieteen opiskelun eteenhän tässä harrastetaan.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 415
Vs: ahdin mopoon.
« Vastaus #20 : 29-12-2016, 10:12:32 »
Ilokaasua!

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 030
Vs: ahdin mopoon.
« Vastaus #21 : 29-12-2016, 10:17:43 »
koitin googlailla mutta en löytänyt edes historian alkuhämäristä esimerkkiä että joku olisi mäntäahtanut 4-tahtikonetta. Ehkä siis on korkea aika perax:n kertauksen vuoksi sitä testata  :D

Löytyi kyllä mäntäohjattu ja mäntäahdettu 2 tai 6-tahtinen kone:
https://www.youtube.com/watch?v=WWOOib0NU_A

Ai että kun tuohon saisi vielä Bristol Herculeksen sylinteriputkimekaniikan  >:D

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 433
Vs: ahdin mopoon.
« Vastaus #22 : 29-12-2016, 10:19:56 »
Aluksi pieni tietopläjäys. http://jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-201612083215.pdf
Tuo oli äkkinäinen ekä googlelöytö. Lukaisin äkkiä läpi ja tuo olikin kandityö. Melko mitätön minusta. Ei vielä Eetu ollut sisäistänyt asioita. Lainausta ja muutama oma lause joka paljasti tiedon ohuuden. Lähdekirjallisuuden takia ja melko monen ahdintyypin esittelyn takia otin tähän.

Kyllä on vähäiset mahdollisuudet rakentaa jonkinmoinen ahdin niillä koneilla, mitä tässä projektissa on käytössä. Kaikennäköiset keskipakoisahtimet on jätettävä pois, luulisin. Olisi minulla muutama (pelkkä) ahdinpyörä, noin 30... 40 mm halkaisijalla. Sopivalla sähkömoottorilla saisi kierroksia jonnekin 50 000 rpm tietämiin mutta ahdinkotelon tekeminen vaatii muutakin kuin jakopään. Ja pitäisihän noiden pyöriäkin noin neljä kertaisella nopeudella. Tuolla tulee lähinnä lehmän henkäystä.
Komprex ahdin vaatii liikaa kokeiluja ja lisäksi tuo suuri pyörimisnopeus ja mitätön iskutilavuus karsii sen pois. Omimmillaan se on Valmettien kyljessä.
Nuo Rootsin ahtimet ja ruuviahtimet tekemällä ei käy monimutkaisuuden vuoksi kotitarverakentajalle. Käytettynä ja halvalla ei löydy.
Tuommoinen VW käyttämä spiraaliahdin voisi löytyä romuttamolta mutta siinäkin tuo tuotto on kovin suuri ja kun sen pyörimisnopeutta pienennetään, niin sen tuotto tietysti putoaa mutta enempi putoaa hyötysuhde, kun ilmamolekyylien inertia-ja kitkavoimat eivät ole suotuisat tuolle ahdintyypille pienillä pyörimisnopeudella.

Kyllä se on peraxi luontaisesti, vaistoon tai näkemykseen pohjaten päätynyt tuohon mäntäkopressoriin. Semmoinen on ainoa toteuttamiskelpoinen laite. Olin jo kysymässä eilen sen venttiiliratkaisua mutta voihan sen nyt uudistaa. Millainen venttiiliratkaisu on suunniteltu?
Kannattaisin pyörimisnopeuden alentamista ainakin puoleen. Ei alakerta hajoaisi niin helposti ja venttiilisysteemin tahdissa pysymiseen.  Pyörimisnopeuden alentaminen vaikkapa hammashihnalla tai ehkä moniurakiilahihnalla, joka on helpompi tehdä ja hiljaisempi.
Siis ihan älytön projekti mutta ah, niin opettavainen. Kas tyhmä ei opi virheistään. Järkevä oppii ja viisas oppii muiden tekemistä virheistä.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 433
Vs: ahdin mopoon.
« Vastaus #23 : 29-12-2016, 10:25:55 »

En oikein ymmärrä Tapanin näkemystä että projekti olisi perseestä - hauskaa ja viatonta leikkimistä tieteen opiskelun eteenhän tässä harrastetaan.

En minä noin rahvaanomaisesti kirjoittanut, kirjoitin syvältä.

Taisin kyllä jossakin kirjoittaa, että pas...kos tässä valmiissa maailmassa.
Tuli liian sanatarkasti lainattua entisen työkaverin (rahvaanomaista) lausahdusta.
« Viimeksi muokattu: 29-12-2016, 10:31:57 kirjoittanut (Piilotettu) »
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 433
Vs: ahdin mopoon.
« Vastaus #24 : 29-12-2016, 10:28:35 »
Ai että kun tuohon saisi vielä Bristol Herculeksen sylinteriputkimekaniikan  >:D

Minulta kyllä saisi lainaan tai omaksi ostaen teoksia, joissa tuonkin systeemin mekaniikka ja virtausmekaniikka käy tutuksi.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 101
    • ttontsan talli
Vs: ahdin mopoon.
« Vastaus #25 : 29-12-2016, 11:19:03 »
Tarakalle vois viilata kevyestä 50ccm metsurimallin sahasta ja kompurasta ihan erillisen kompuran...vai laittaako 1:2 ja pyörittää suoraan auton turboa, heittää pakopuolen siivet roskiin?  Meteli ja taloudellisuusoptimointihan eivät olleet projektin päätavoitteita  O0

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 101
    • ttontsan talli
Vs: ahdin mopoon.
« Vastaus #26 : 29-12-2016, 12:14:34 »
Tai oisko tuhti lehtipuhallin+1/2m pölynimurin putkea tarakalle kova juttu?

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 011
Vs: ahdin mopoon.
« Vastaus #27 : 29-12-2016, 12:39:43 »
onpas tähän tullut hälinää. meikäläinen oli vielä untenmailla, kun tapani äskön soitteli. otin pitkästä aikaa mielenterveyslääkettä, eli oikeammin masennuslääkettä, mitä mulle tosin on määrätty unettomuuteen. ei ole mulla masennuksesta tietoakaan. nappasin iltasella mirtatzapiinin 15mg ja kohta jo nukkumatti kutsuikin. nukuin sitten kevyesti reippaat 12h.. olin vähän unenpöppörössökin vielä, kun tapani soitti. juteltiin vähän asian tiimoilta. ei mitään maata mullistavaa, lähinnä tuon ahtimen koosta ja pyörimisnopeuksista yms. tuli siinä samalla sitten herättyäkin. ;D

joo. selostan tässä nyt ehkä vähän pitkästi, mutta jos aihe kiinnostaa, niin kyllä sitä varmaan jaksaa lukeakkin.

idea siis lähti siitä, että kun kerta kyseessä on nelitahti, niin ainoa sellanen oikeasti järkevä vaihtoehto saada pikkusen lisää jerkkua tästä koneesta olisi ostaa siihen isoventtiili kansi. niitä myydään kyllä tälläsiin kiinalaisiin skoottereihin. mutta ne maksaa. no ei ne niin paljoa maksa, etteikö sellseen voisi sijoittaa, mutta siitä jää se tekemisen meininki pois kokonaan. se on vain, kun leegoja kasaisi. tylsää, eikä niin opettavaista. toinen vaihtoehto tuon kannen rinnalle olisi sitten tehdastekonen nokka-akseli. siinä on samat systeemit, tylsää. ja tossa on jo vakio nokasta hiomani vähän parempi nokka. nostot on samat, kun vakiossa, mutta aukioloa, eli asteita vähän enemmän joka suuntaan ja samaten ovelappia jonkun verta. eli auttaisiko se kaupallinen nokkakaan sitten käytännössä yhtään mitään? nää on niin kälysiä laitteita, kun pieni nelitahtikone, että aletaan oleen jo maksimaalisten tehojen rajoilla mitä näistä irtoaa, vaikka tekisi kaiken muun, paitsi ahtamisen..mukaanlukien kemiallisen ahtamisen.

ilokaasut, tai happipullot ei jotenkin nappaa. hauskahan sellastakin olisi kokeilla, mutta ei ehkä nyt. pitää olla sellanen "kestävä" ratkasu. tarkotan kestävällä sitä, että sitä tehoa on aina ja kokoajan tarjolla, kun kapulasta vääntää. ilokaasut ei kauaa tuota iloa, kun jo on mentävä pulloa tankkaamaan..

no, idea lähti kuitenkin siitä, että mopoa olisi kiva ahtaa ja olisi kiva jos siinä olisi vähän enemmän paukkuja. onhan toi nyt jo sen tehonen kiinalaiseksi nelitahdiksi, etten ole moista vielä tavannut. monet kyllä noita virittelee, mutta ne ostaa sen 82cc, tai 90cc pytyn ja sille nokan kaveriks ja siinä se sitten melkein onkin. jotkut laittelee jotain pakoputkiakin. noilla päästään lähelle samoja maksimeita, mitä tämä mopo kulkee. tämä ei kulje enempää, koska kierrokset on rajotettu, jotta koneelle ei käy, kuten edelliselle vekottimelleni. siitä katkeili pakoventtiili useampaankin kertaan. sanotaan siitä edellisestä motista sen verran, että se kulki varmaan vielä pikkasen kovempaa kun tämä, vaikka välitykset oli tiuhemmat. eli järjenvastaista toimintaa. siinä oli vakiot perävälitykset, mutta se toimikin etanolilla.. se siis kiersi niin korkealle, ettei kone kestänyt sitä. alakerta noissa tuntuisi kestävän vaikka ja mitä, mutta yläpää, ainakaan venttiilit ei kestä määräänsä enempää. kuoleeko sitten siihe, ettei jouset pysy mukana, vai tappaako ne liika lämpökuorma.

noista ahtimista mietin, että laitanko jonkun pienen turbon, mutta päädyin siihen lopputulokseen ettei niin pientä turboa mistään saa järkirahaan, että se tohon olisi sopiva. en tiedä paljonko tossa on tehoja, mutta yleensä olen ostanut turbon tehon mukaan. autoihin vaikka nyt 300, tai 400 hepan mukaan jne. jos tohon vakio auton turbon laittaisi, niin tuskin se heräisi ikinä, vaikka tuota kuinka viguttaisi. parikin turboa on ylimääräsenä. toinen on jostain kuorma-autosta, eli ainakaan toimisi ja toinen turbo on 125 heppasesta dieselistä. tuskin sekään toimisi. turbon pitäisi olla joku sellanen, että se on suunniteltu toimimaan n. 10-15 hepan tehotavoitteella. eli niin snadi, kun olla ja voi.

no, sitten mietin, että jos tuosta pienemmästä turbosta ottaisi ainakin pakopesän pois, ehkä keskustankin, jos se sitä vaatisi. rakentelisi siihen uuden rungon ja laakeroittisi sen kuulalaakereilla. jatkaisi akselia, tekisi välityksiä yms, ja saisi tuon kompressoripuolen pyörimään moottorin voimin jollain remmillä tms. melko nakertaminen siinäkin ja mielestäni vielä todella epävarmaa sen toiminta ja kesto. joten lopulta päädyin tälläseen pumppu/mäntä typpiseen ahtamiseen. eli kompressoriahdin. vaikkakin autoissa noi kompressoriahtimet onkin ruuvvikompuralla toimivia.

jossain internetin syövereissä törmäsin sellasiin juttuihin, kun jotkut olivat rakennelleet 2 pyttysistä nelitahtiprätkistä sellasia sovelluksia, että toinen pytty otetaan pois käytöstä ja se toimiikin pumppuna tuupaten ilmaa tuolle toiselle sylinterille. tällä tavoin kone toimii siis ahdetun yksisylinterisen tavoin. ja jotain penkityslappujakin osa laittanut esille ja ilmeisesti onnistuneet noissa rojekteissaan, kun enemmän tehoja, mitä vakiosta ilmotetaan. siitä se idea siis alun alkaen lähti.

eli tehdään nyt vain tällä mäntäkompressori ahtimella tuo homma ja katotaan ottaako se enemmän tehoja koneelta pyöriäkseen, kun mitä se jaksaa tuottaa ilmaa, jotta koneesta lopullisesti sitten saataisiin enemmän tehoja pihlalle. nuo autojenkin kompurat meinaan haukkaa kampuralta melkosen paljon voimaa. joskus jonkun letukan konepellin läpi rönsyili sellanen valtava ahdin ja hihnakin oli lähemmäs 10 senttiä levee hammashihna. kysäsin, että mitä varten tuon remmin tarttee olla noin levee, niin ukko tokas, että heikompi ei kestä. kompura imasee x määrän tehoa täysillä pyöriäkseen. en enää muista niitä tehoja, mutta enemmän, kun sata heppaa sillon, kun lappu on lattiassa..

joku kyseli tuon ahtimen venttiilityypeistä. en ajatellut siihen mitään jakopäätä alkaa rakenteleen ja sen mukasia venttiileitä, vaan menen samalla linjalla, kun normi paineilma kompuratkin. sellaset läppäventtiilit vain. niissä on tavallaan vain yksisuunta-venttiilit. imuventtiili päästää ilmaa vain sisäänpäin ja pakoventtiili sitten vain ulospäin. periaatteessa vain sellaset peltiset läpyskät siellä heiluu edeestakas. ei kovin monimutkaiset.

kiertokangeksi mulla on pari vaihtoehtoa. yksi on, että teen itse esim. alumiinista. toinen on, että otan valmiin kiinanmoottorin kiertokangen. siinä olisi se etu, että siihen sopisi sitten myös kiinalainen mäntä, eikä tarttis alkaa niin paljoa rakenteleen noita liikkuvia osia, vaan pääsisi vain "leegoja" kasailemalla osan työstä. laakerit ostin jo valmiiksi kampuralle, joten sen luultavasti teen ihan itse. sen ei tartte varmaan olla mitään ääreisterästä, koska ei tuolla ole samanlaisia voimia, kun polttomoottorissa. ei palotapahtumaa, niin voimat jää vain siihen, että se kestää pyörittää itseään riittävän kovaa ja liikuttaa kiertokankea ja mäntää menemättä mutkalle. voisikohan sen tehdä alumiinista, vai onko noi massavoimat, siis keskipakoisvoimat niin kovat, että vääntää tollasen alun mutkalle? tuon ahtimen kampuran toisen pään ajattelin tulpata, mutta pitäisiköhän siitä tehdä sellanen, että kampura tulee jonkun matkaa pihalle ja tukisi sen vielä yhdellä laakerilla päästään. saisi aika paljon tukevuutta lisää. sillon voisi noi alumiini limput toimiakkin.

jos tekisi siis kampiakselin limput alumiinista ja loput sitten raudasta, tai jostain teräksestä. varmaan se voiman oton puoli ainakin olisi parempi olla jotain järeempää ehkä.. en osaa sanoa. no, tartte miettiä. tässä on hyvää aikaa mietiskellä samalla, kun nautiskelen aamukahveesta.

ai niin. sitä piti vielä sanomani, että ne jaksa alkaa perehtyyn mihinkään kaasuttimien paineistuksen saloihin, niin taidan rakentaa tuon systeemin niin, että vapaasta ilmasta lähtien on ensimmäisenä ilmansuodatin, sitten kaasutin, sitten ahdin, sitten moottori. eikös se noin toimi? ja jos jonkun pienen säiliön tuohon tarvii paineita tasaamaan, niin sellanen sitten ahtimen ja moottorin väliin. en tiedä tartteeko se sellasta, tuskinpa.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 222
Vs: ahdin mopoon.
« Vastaus #28 : 29-12-2016, 13:22:29 »
Volkkari palstalla juttua diy ahtimesta

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/20062-losprojectos-kotimaista-ahdintuotantoa/

Tuli mieleen että yksivaihtoehto suunnitella remmiahdin ja cnc-tekniikka foorumilta kysymään jos joku pukkais jyrsimen läpi puiset valumuotti aihiot ja ei välttämättä tule kovinkaan kalliiksi
« Viimeksi muokattu: 29-12-2016, 13:32:28 kirjoittanut (Piilotettu) »
Liias

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 415
Vs: ahdin mopoon.
« Vastaus #29 : 29-12-2016, 14:02:27 »
Asian laidasta.. Tiedän kaverin joka rakentaa sähköprätkää ja yrittää saada sen kilpiin. On tää kyllä maa, Amerikassa saa rakentaa melkeen mitä vaan..