Kirjoittaja Aihe: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti  (Luettu 11579 kertaa)

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 83
Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« : 09-04-2017, 20:45:21 »
Laitetaanpa tämmöinen projektikertomus tulille, näitä on ainakin kiva lueskella muiden tekeminä.

Pidemmän aikaa on ollut haaveena saada talliin pienehkö jyrsinkone metallintyöstöhommien opettelua ja harrastamista varten. Viime marraskuussa bongasin foorumin vinkkiketjusta että Mikkelissä on myynnissä ammattikoulun käytöstä poistettuja työstökoneita. Ilmoituksessa pisti silmään pienehkö Thiel -merkkinen työkalujyrsinkone. Otin riskin ja tarjosin yhden puhelinsoiton perusteella näkemättä konetta ja tässä sitä nyt ollaan…

Kone on Saksalainen 70-luvun alussa valmistettu Thiel Duplex 155. Karan kartio ISO40. Liikkeet 350-350-200mm. Automaattisyötöt löytyy kahteen suuntaan, karapylkässä vain käsisyöttö. Pöytä kallistettavissa, kahteen suuntaan sekä kierrettävissä.

 Mukana seurasi kaksi mapillista ohjekirjoja ja muuta dokumentaatiota mm. Alkuperäiset kuitit yms. Kone on uutena ostettu Suur-Savon ammattikoululle hintaan 36800 mk. Varsinaisia työkaluja mukana ei oikeastaan tullut. Vaakakaraa varten kuitenkin tukilaakerit yms. koneeseen kuuluvat osat sekä GWS:n rulokaappi. Muuta mainitsemisen arvoista oli toimiva Heidenhainin VRZ 754 laskin mittasauvoineen sekä uudenveroinen tarkkuusruuvipuristin. Tässä vaiheessa ostos vaikutti vielä ihan hyvältä. Pöytääkään ei oltu pahemmin jyrsitty/porattu. Hieman huolta aiheutti koneen kylkeen liimattu teksti: “vain kevyeen lastuamiseen, liian suuret lastuamisvoimat vaurioittavat koneen vaihteistoa”. Tiedossa oli myös tässä vaiheessa että automaattisyötöt eivät pelaa koska ylikuormakytkin kuulemma luistaa. :ohwell:

-Olavi
« Viimeksi muokattu: 09-04-2017, 20:51:36 kirjoittanut (Piilotettu) »

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 83
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #1 : 09-04-2017, 20:51:24 »
Pikkuhiljaa rupesin konetta purkamaan osiin ja putsaamaan.  Vaihteistoon katsottaessa alkoi tuskan hiki pikkuhiljaa valua. Koneen vaihteiston hammasrattaissa oli enemmän ja vähemmän jälkiä rattaissa ylimääräisten rattaissa pyörineiden metallinpalojen jäljiltä. Mapista löytyi ammattikoulun opettajan kirjoittamat ohjeet tietyn akselin korjaamiseksi, joka ruukaa liikaa kuormitettaessa hajota. No ei auta itku markkinoilla. Vaihteisto tuli purettua ja eihän ne kaikki rattaat oikein hyviltä vaikuttaneet. Lisäksi yksi rikkoutunut akseliliitos oli aika huonosti korjattu ja liitoksessa oli iso välys, jota ensimmäisenä rupesin ihmettelemään. Johteet sen sijaan näyttivät kohtuullisen hyväkuntoisilta, kaavausjäljet näkyvissä. Jonkun verran kulumaa on karapylkän johteiden nokalla, mutta tässä vaiheessa ei ole tarkoitus ruveta noihin koskemaan.

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 83
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #2 : 09-04-2017, 20:54:24 »
Vaurioituneita hammaspyöriä ja -akseleita  :(

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 83
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #3 : 09-04-2017, 21:01:23 »
Koneessa ilmeisesti useampaan kertaan rikottu akseliliitos on kuvan mukainen. Ura-akselissa on päässä 8mm leveä ura johon hammasakselissa oleva pykälä menee. Tämä liitos oli korjattu aika huonosti ja koska hammasakselit jouduin hampaiden vaurioiden vuoksi teettämään uusiksi, ajattelin myös tuon ura-akselin teettämistä. Mutta hinta alkoi nousta sen verran kalliiksi, että päädyin korjaamaan akselin.

Akselin pää oli sorvattu valmiiksi alikokoon. Suunnitelma oli sorvata tähän uusi holkki, hitsata se tigillä paikalleen ja lopuksi sorvata laakerille mittoihin sekä koneistaa päätyyn ura. Eniten hommaan ryhtymisessä jännitti kun ei tarkkaan tiedä miten tuo karkaistu akseli käyttäytyy hitsatessa. Väliprojektina piti tehdä lämpökäsittelyuuni, jotta akselin saa esilämmitettyä hitsausta varten.

Sorvasin akseliin uuden naftin holkin nuorrutusteräksestä, jonka hitsasin noin 400C:n esilämmityksen jälkeen 316L lisäaineella kiinni. Sen jälkeen myöstö noin 550C tunnin ajan. Tämän jälkeen sorvaus mittoihin. Viimeinen lastu jäi vähän turhan ohueksi eikä tullut kovin nättiä pintaa, mutta on sentään mitoissaan. Pään uran koneistin myös sorvissa. Akseli passasi messingillä mellaamalla pikavaihtopitimeen. Sorvista pakka pois, tilalle Mk5-Mk3 sovite ja siihen ER-istukka 8mm tapilla. Automaattisyötöllä sai uran ajeltua ja ihan ok tuli.

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 83
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #4 : 09-04-2017, 21:08:14 »
Alkuperäinen toinen ehjä akseli vasemmalla, korjattu oikealla.

Syöttövaihteistossa oleva ylikuormakytkin tuli myös purettua. Kyseessä on Ortlinghaus-merkkinen levykytkin. Mitään vikaa siitä ei löytynyt, liekkö jäänyt liian löysälle jonkun aiemman remontin yhteydessä ja siksi luistanut.

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 83
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #5 : 09-04-2017, 21:14:08 »
Pahimmin vaurioituneita hammaspyöriä ja hammasakseleita teetin uusiksi Helsingin hammaspyörällä mallien mukaan. Uusissa rattaissa ja akseleissa on materiaalina 18crnimo7-6 ja ne on hiiletyskarkaistu.
Rattaat ja akselit onnistuivat todella hyvin, mitat ovat kohdallaan ulkoisestikin laatu on hyvää.


 


Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 034
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #6 : 09-04-2017, 21:20:31 »
Hieno on kone ja hienoa, että kone tulee kuntoon.  O0

Tosi monipuolisen näköinen kone. Sitä on tietysti vaikea arvioida, kestääkö kuinka raskasta työstöä oikeasti. Onhan noi aika hennon näköisiä rattaita. Mutta maltillisella käytöllä varmasti pitkäikäinen kone.

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 903
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #7 : 09-04-2017, 21:28:08 »
Pahimmin vaurioituneita hammaspyöriä ja hammasakseleita teetin uusiksi Helsingin hammaspyörällä mallien mukaan. Uusissa rattaissa ja akseleissa on materiaalina 18crnimo7-6 ja ne on hiiletyskarkaistu.
Rattaat ja akselit onnistuivat todella hyvin, mitat ovat kohdallaan ulkoisestikin laatu on hyvää.
Millaisessa hintaluokassa suurinpiirtein pyörivät nuo teetetyt hammaspyörät?
Miltä johteet vaikuttivat koneessa?

Mielenkiintoinen projekti, muista päivittää etenemisiä  O0

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 83
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #8 : 09-04-2017, 21:36:21 »
Hieno on kone ja hienoa, että kone tulee kuntoon.  O0

Tosi monipuolisen näköinen kone. Sitä on tietysti vaikea arvioida, kestääkö kuinka raskasta työstöä oikeasti. Onhan noi aika hennon näköisiä rattaita. Mutta maltillisella käytöllä varmasti pitkäikäinen kone.

Joo ei tuo minun käytössä tule missään tapauksessa raskaisiin hommiin joutumaan. Vaihteiston rattaat ovat 2mm moduulilla ja aika hentoisia varsinkin nuo vaihtohammaspyörät. Lähinnä tuo teksti koneen kyljessä sai pelkäämään että jotain on koulukäytössä saattanut sattuakin.

Koneen mukana tuli tehtaan alkuperäinen leikkauskuva vaihteistosta. Tämä on ollut hyvä apu kasattaessa! Piirustus löytyy isompana: https://goo.gl/photos/fVkFKNbnGFqrFJiC8
Nyt viimeisimpänä on tullut kasattua koneen vaihteistoa. Uudet FAG:n laakerit vaihtuu samalla kertaa. Muuten olisin jättänyt vaihteiston kasaamisen vasta koneen maalaamisen jälkeen, mutta pakko saada ensin varmuus että saa tuon toimivaan kuntoon, ennen kuin rupeaa ulkokuorta laittamaan.

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 83
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #9 : 09-04-2017, 21:54:07 »
Pahimmin vaurioituneita hammaspyöriä ja hammasakseleita teetin uusiksi Helsingin hammaspyörällä mallien mukaan. Uusissa rattaissa ja akseleissa on materiaalina 18crnimo7-6 ja ne on hiiletyskarkaistu.
Rattaat ja akselit onnistuivat todella hyvin, mitat ovat kohdallaan ulkoisestikin laatu on hyvää.
Millaisessa hintaluokassa suurinpiirtein pyörivät nuo teetetyt hammaspyörät?
Miltä johteet vaikuttivat koneessa?

Mielenkiintoinen projekti, muista päivittää etenemisiä  O0

Arvokkaitahan nuo hammaspyörät ovat. Noihin meni noin puolet siitä hinnasta mitä koko koneesta maksoin ;)

Minusta koneen johteet ovat suurimmaksi osin ihan hyväkuntoiset vaikka mikään asiantuntija en olekaan. Tuon karapylkän johteet on nokalta vähän kuluneet, mutta kuluminen on siinä rajoilla että kaavausjäljet himmeästi näkyy. Ainakin nuo ovat kunnostettavissa sille joka sen osaa, mutta minulta se jää kyllä tekemättä. Mukana tuli myös alkuperäinen tehtaan mittauspöytäkirja johon voi verrata sitten kun aikanaan saa koneen läjään.

Tuossa joitain kuvia johdepinnoista, vaikkei noista kovin paljon selvää saa.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 286
  • (Piilotettu)
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #10 : 09-04-2017, 21:57:21 »
Hieno kone kaikinpuolin O0 Kyllähän nuo mekaaniset osat aina kuntoon saa kun on taitoa ja välineet..

Metka juttu nuo vaihteiston ikkunat O0 tuo on hyvä juttu niin näkee rattaiden asettumisen..

Mulla oli ainakin sorvissa kohdistusmerkit väärin tai vipu taittunut.. kun valintavipu loksahti koloonsa oli ratas vain noin 60% kohdillaan vastarattaan kanssa.. nuokin on hyvä aina tarkastaa.. tulee kuormat koko matkalle ratasta..

Tätä projektia seurataan mielenkiinnolla O0

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 83
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #11 : 23-04-2017, 22:59:35 »
Pientä edistystä projektissa, vaihteisto on nyt kasassa uusilla laakereilla. Teetetyt rattaat näyttävät onnistuneet mitoituksen puolesta oikein hyvin. Yhdellä tietyllä vaihteella tosin ärsyttävä hammasvälys, mutta tuskin oikeasti haittaa. Sama välys on voinut olla vanhoillakin rattailla, mutta sitä ei tajunnut ruveta aiemmin arvioimaankaan kun välystä oli rikkinäisen akseliliitoksen takia muutenkin reilusti ylimääräistä.

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]
 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]

Pöydän syötöille voiman välittävässä kulmavaihteen stefan kanssa tuli taikinoitua useamman rikotun osan verran ennen kuin tajusin mitata pesän halkaisijan. Stefan koko oli 25x47x7 ja pesän pitäisi olla H8 toleranssissa. Mitattu pesä oli muistaakseni ainakin pari kymmenystä alikokoinen ja kolme tiivistettä murjoin rikki vaikka kuinka tarkasti yritin sopivankokoisella apuholkilla painaa pesään. No laippa sorviin ja pesän avarrus oikeaan toleranssiin auttoi.
Kulmavaihteen pystyssä olevan hammasakselin laakerit olivat päässeet ilmeisesti muljun takia hieman ottamaan ruostetta. Laakerit olivat vähän spesiaalimmat INA:n NKX 40 tyyppiset neulalaakerin ja painelaakerin yhdistelmät. Mutta kun noiden hintoja rupesin katselemaan, niin päätin elvyttää vanhat. Laakereiden vierintäpinnat olivat ihan ok kunnossa vaikka ruoste olikin ympärillä muhinut. Ihan hyvin toimivan tuntuiset noistakin sitten loppuviimein tuli.

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 83
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #12 : 23-04-2017, 23:08:09 »
Muljupumppu tuli purettua ja putsattua. Ruosteenpoisto tehty sitruunahapolla.

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]

Maalaushommia vielä tällekin osalle tiedossa.

Pystykaralle tuli myös maalinpoisto-operaatio tehtyä.

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]

« Viimeksi muokattu: 23-04-2017, 23:11:47 kirjoittanut (Piilotettu) »

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 83
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #13 : 23-04-2017, 23:15:54 »
Pystykaralle ei ole paljon muuta tarkoitus tehdä kuin uusi pintakäsittely ja kasaus.

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 83
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #14 : 10-09-2017, 12:18:34 »
Päivitetäämpä tänne hieman projektin tilannetta. Vähän paikallaan tämä on polkenut, kesälomalla ei kovin paljoa tallissa ole joutanut olemaan. Mutta pikkuhiljaa etenee joka tapauksessa.

Edellisen päivityksen jälkeen poistin koneen rungosta ja pystyluistista maalit maalinpoistoaineella. Sitä ennen irroittelin koneesta kaikki tyyppi- yms kilvet. Kilvet on kiinnitetty ruostumattomilla ahtoniiteillä ja ne lähtee helposti pois, kun tekee pienoisporakoneen katkaisulaikalla kantaan uran ruuvimeisseliä varten ja pyörittää niitin pois. Ahtoniitissä kun on harva kierre niin tulee helposti ulos. Muuten varsinkin rosteriniittejä on tosi viheliäistä koittaa poistaa esim. poraamalla. Materiaali muokkauslujittuu helposti ja epäonnistumisen vaara on suuri... Maalauksen jälkeen naputtelen kilvet takaisin paikoilleen uusilla niiteillä. Niittejä saa mm. Etralta.

Pystyluistin myös purin kokonaan osiin, sisältä löytyi kiitettävästi metallimujua. Pystyluistissa olevat laakerit ja hammasrattaistot olivat hyvässä kunnossa. Joitain stefoja vaihdoin varmuuden vuoksi kun nyt kerran paikat on auki. Jalustaosan ja pystyluistin sisäpintoja olen maalaillut uusiksi punaisella Hempelin epoksilla. Iso homma on ollut myös jalustan kittaaminen. Valu ja sen viimeistely on melkoisen karkeaa ja kittiä on mennyt, vaikka tämä on melkoisen laatikkomainen kone. Mutta suurin työ on senkin osalta jo takana. Jälkikäteen ajateltuna olisi ollut paljon helpompi vain rapsutella irtoaines pois ja kittailla vauriokohdat, mutta onpahan nyt tehty alusta asti nykyaikaisilla aineilla uusiksi.