Kirjoittaja Aihe: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti  (Luettu 11576 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 83
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #15 : 10-09-2017, 12:23:14 »
Ahtoniittien irroitusta kilvistä.

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]

Pystyluistin yläosassa on öljysäiliöt molemmin puolin joiden kanaviin on tukittu villalankaa hidastamaan öljyn virtausta johteille. Öljytilat ja sisäosat maalasin uusiksi suurimmaksi osaksi. 

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 83
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #16 : 10-09-2017, 12:45:10 »
Pystyluistin purkamista varten piti askarrella erikoistyökalu. Aluksi yritin jotain 40x4 lattaraudanpätkää johon oli pari tappia hitsattuna, mutta työkalu vain hajosi.
Toimiva työkalu syntyi 8mm teräslevystä ja 10.9 pulteista sorvatuista tapeista jotka ovat kierteellä kiinni ja muttereilla toiselta puolen varmistettuna.

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]

Pystyluisti kokonaan purettuna

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 255
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #17 : 10-09-2017, 12:54:40 »
Ompas kaunis!

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 83
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #18 : 10-09-2017, 12:58:20 »
Eilen tuli harrastettua osien mustausta lipeämustamaalla. Liemet olin tehnyt muutama vuosi sitten muistaakseni tällä ohjeella: http://blindhogg.com/homemadesalts.html
Eli aineina lipeä, natriumnitraatti (NaNO3) ja vesi. Keittämällä osat kiehuvassa liemessä noin 140 asteen lämmössä olen saanut kohtuullista jälkeä. Mustasin joitain koneen alkuperäisiä mustattuja osia jotka olivat kuluneet sekä joitain uusia koneeseen tekemiäni osia. Tärkeää mustauksen onnistumisen kannalta on osien puhdistus ja rasvanpoisto esim. bräkleenillä. Sen jälkeen peittasin osat noin 20% rikkihapossa (samalla lähtee aiempi mustaus pois), minkä jälkeen huuhtelu vedessä ennen osien keittoa mustausliemessä. Mustauksella saatava väri hieman vaihtelee materiaalin mukaan. Nuorrutusteräkseen syntyi ruskeahko sävy.

Kuvassa pystykaran pinolin palautusjousen suoja joka oli kolhittu. Sorvasin sen siistiksi ja mustasin uudelleen.

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]

Nuorrutusteräksestä sorvattuja uusia luistien lukitusmekanismien osia:

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]



Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 83
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #19 : 10-09-2017, 13:00:07 »
Tässä samat holkit mustattuna

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]

Muita osia ennen mustausta:

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]

ja jälkeen:

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 83
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #20 : 10-09-2017, 13:08:27 »
Tässä viimein tämänhetkinen tilanne:

Koneen rungossa on vielä kittaamista, mutta kohta pääsee maalaushommiin.

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]  

Pystyluisti on kitattu ja kasattu valmiiksi, se pitäisi seuraavaksi myös maalata.

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]

Koneen värisävyä en ole vielä päättänyt. Alkuperäinen reseda green on kyllä perinteikäs koneväri, mutta silti tekisi mieli vaihtaa :). Tällä hetkellä vahvin värisävyehdokas on siniharmaa RAL7031 siniharmaa. Alun perin kai näitä Thielin koneita on saanut tilattua minkä värisenä melkein ostaja on halunnut.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 255
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #21 : 10-09-2017, 13:53:40 »
Eilen tuli harrastettua osien mustausta lipeämustamaalla. Liemet olin tehnyt muutama vuosi sitten muistaakseni tällä ohjeella: http://blindhogg.com/homemadesalts.html
Eli aineina lipeä, natriumnitraatti (NaNO3) ja vesi. Keittämällä osat kiehuvassa liemessä noin 140 asteen lämmössä olen saanut kohtuullista jälkeä. Mustasin joitain koneen alkuperäisiä mustattuja osia jotka olivat kuluneet sekä joitain uusia koneeseen tekemiäni osia. Tärkeää mustauksen onnistumisen kannalta on osien puhdistus ja rasvanpoisto esim. bräkleenillä. Sen jälkeen peittasin osat noin 20% rikkihapossa (samalla lähtee aiempi mustaus pois), minkä jälkeen huuhtelu vedessä ennen osien keittoa mustausliemessä. Mustauksella saatava väri hieman vaihtelee materiaalin mukaan. Nuorrutusteräkseen syntyi ruskeahko sävy.
....

Hienoa tietoa...mistäs sait suolat?

Mitä vettä käytit? Minä ostin "tislattua vettä" fosfatointiin ja opin ettei se ole tislattua, vaan ionivaihdettua tms. outosana toimi kuitenkin.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 83
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #22 : 10-09-2017, 20:03:32 »
Eilen tuli harrastettua osien mustausta lipeämustamaalla. Liemet olin tehnyt muutama vuosi sitten muistaakseni tällä ohjeella: http://blindhogg.com/homemadesalts.html
Eli aineina lipeä, natriumnitraatti (NaNO3) ja vesi. Keittämällä osat kiehuvassa liemessä noin 140 asteen lämmössä olen saanut kohtuullista jälkeä. Mustasin joitain koneen alkuperäisiä mustattuja osia jotka olivat kuluneet sekä joitain uusia koneeseen tekemiäni osia. Tärkeää mustauksen onnistumisen kannalta on osien puhdistus ja rasvanpoisto esim. bräkleenillä. Sen jälkeen peittasin osat noin 20% rikkihapossa (samalla lähtee aiempi mustaus pois), minkä jälkeen huuhtelu vedessä ennen osien keittoa mustausliemessä. Mustauksella saatava väri hieman vaihtelee materiaalin mukaan. Nuorrutusteräkseen syntyi ruskeahko sävy.
....

Hienoa tietoa...mistäs sait suolat?

Mitä vettä käytit? Minä ostin "tislattua vettä" fosfatointiin ja opin ettei se ole tislattua, vaan ionivaihdettua tms. outosana toimi kuitenkin.

Pekka

Natriumnitraatin olen ostanut ebaysta litran pullon verran.  Lipeä on Biltemasta, jossa myynnissä nimellä kaustinen sooda.
Vedestä en ole varma onko normaalia hanavettä vai jotain muuta alun perin. Nyt mitä jouduin keitokseen lisäämään, laitoin akkuvettä. Se taitaa olla juuri tuota ionipuhdistettua tms. vettä. Ihan hyvin nuo liemet toimi, vaikka kerkesi varmaan aikaa kulua 5 vuotta edellisestä kerrasta jolloin nuo aineet hommasin. Tuosta veden lisäämisestä semmoinen huomio ettei kannata mennä lisäämään sitä 140 asteiseen liuokseen! Tulee liemet silmille.

-Olavi

« Viimeksi muokattu: 10-09-2017, 20:34:30 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 567
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #23 : 10-09-2017, 23:31:22 »
Ei sitä öljyputkea ole tukittu langalla, vaan se on vanha tippulanka voitelu systeemi.Kun lanka on puhdasta toimii voitelu tosi hyvin,tuollainen tippulanka oli käytössä vielä 1990 luvun puolessa välissä japanilaisessa cnc sorvin siirtopylkän karan voitelussa.Omassa harrastekoneessakin on tuo systeemi ja se imee rasvakupin tyhjäksi parissa viikossa vaikka ei sorvi edes ole aina käytössä.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 83
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #24 : 10-09-2017, 23:41:08 »
Ei sitä öljyputkea ole tukittu langalla, vaan se on vanha tippulanka voitelu systeemi.Kun lanka on puhdasta toimii voitelu tosi hyvin,tuollainen tippulanka oli käytössä vielä 1990 luvun puolessa välissä japanilaisessa cnc sorvin siirtopylkän karan voitelussa.Omassa harrastekoneessakin on tuo systeemi ja se imee rasvakupin tyhjäksi parissa viikossa vaikka ei sorvi edes ole aina käytössä.

Juurikin näin, tuli vähän huono sanamuoto valittua. Ei tukitusta kanavasta paljon öljy virtaa  :crazy2:
Alkuperäiset villalangat käännetty kaksinkerroin ja ohuella rautalangalla surrattu eräänlainen runko langalle jolla se on helppo työntää voitelukanavan reikään.
Onko muuten tietoa mitä materiaalia tuo lanka ruukaa olla ? Käykö normaali villalanka tuohon vai pitääkö olla jotain erikoisempaa ?

-Olavi

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 567
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #25 : 10-09-2017, 23:56:08 »
Minusta sen pitäisi olla puuvillalankaa,koska monesti vanhaa konetta huollettaessa olen huomannut että lanka on lahoa.Koska öljykuppiin huonolla hoidolla olleessa koneessa on valunut öljyn sijaan leikkuunestettä.Otin viimeisimmästä työkoneestani poikkikelkan päällä olevan voitelusäiliön kannen auki. Se oli koko öljy säiliö täynnä sellaista haisevaa mömmöä.Puhdistin sen kaikki ja tein siihen uudet voitelulangat se systeemi alkoi toimia hyvin.Oli edellinen käyttäjä vaan ruikkinut tippakannulla johteille öljyä eikä säiliötä ollut vuosiin käytetty.Nuo ohjurilangat kannattaa tehdä kuparista.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 776
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #26 : 13-09-2017, 23:24:51 »
Hienoa työtä! Ilo katsoa!  O0 O0 O0

-K
- Qui scribit, bis legit.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 194
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #27 : 17-09-2017, 15:59:40 »
Tervehdys

Tein omaan pistohöylääni öljylangat kynttilän sydänlangasta. Langan ostin Sinooperista, lankaa saa ainakin kolmella eri vahvuudella. Hinta oli n 2€ pussi/1.5m. Tämä kudottu lanka ainakin toimi. Kuparilangasta putkeen menevän pään tein kiertämällä langan ympäri. Kuparilanka oli mopon vanhasta puolasta. Terv TK

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 83
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #28 : 17-09-2017, 21:04:56 »
Kiitoksia vinkistä TK ! Pitääpä käydä tuota sydänlankaa hakemassa.

-Olavi

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 83
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #29 : 25-01-2018, 09:58:48 »
Projekti etenee rauhalliseen tahtiin vaikka tänne vähän turhan harvoin tuleekin kirjoiteltua. Edellisen päivityksen jälkeen on tullut lähinnä pintakäsittelyhommaa tehtyä, mikä on kyllä tullut tämän kanssa tehtyä vähän liian perusteellisesti. Pystykaran purkuun piti tehdä työkalu. Paikallisella konepajalla leikkautin aihion plasmalla ja loput sitten itse. Tapit 10.9 pultista sorvaamalla. Mukavampi kittailla ja hioa osat kun kaikki laakeroidut yms. puhtaana pidettävät osat purkaa pois.

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]

 Tämän jälkeen sitten pienempien osien kittaamista ja hiomista. Motonetin Outletista ostin Mirkan abranettia ja se on kyllä pätevää kamaa kittausten hiomiseen! Tosin kuluu äkkiä jos pitää rautapinnalta hioa. Tasopinnat saa puhtaasti hiottua Mirkan pienemmällä käsihiomatuella jossa imuriliitäntä. Sekin löytyi ihan pilkkahintaan Motonetista.

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]

Valuosien sisäpinnat olen suurimmaksi osaksi maalannut uusiksi punaisella Hempelin laivaepoksilla (muistaakseni hempadur mastic jotain) joka soveltuu oikein hyvin tarkoitukseen. Hieman ohennettuna leviää ja peittää hyvin siveltimelläkin. Sivellinmaalailuissa hyväksi on osoittautuneet sokevan tasoittajat. Jollain halpakaupan pensselillä ei mene kuin hermot.

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]