Kirjoittaja Aihe: 2T kampiakselin purku  (Luettu 997 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 807
2T kampiakselin purku
« : 27-04-2017, 07:59:10 »
Kampiakseli pitäisi purkaa eli kiertokangen alapään tappi pitää painaa irti limpusta, että laakerin voi vaihtaa. Ahdistussovitehan siinä on, mutta minkälaisella voimalla nämä yleensä irtautuu? Kuusi tonnia ei aiheuttanut vielä mitään liikettä.
"Don't ask to borrow my tools - get your own f*cking tools."

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 344
Vs: 2T kampiakselin purku
« Vastaus #1 : 27-04-2017, 08:04:45 »
Muutamia mopon kampiakseleita tuli joskus purettua ja kasattua ja ne aukesi ihan viilapenkissä kun hieman lämmitti limppuja.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 28
Vs: 2T kampiakselin purku
« Vastaus #2 : 27-04-2017, 08:23:47 »
Joskus mopoikäisenä kuulin vinkin että laittaa muutaman sopivanmittaisen ruuvin+mutterin limppujen väliin ja kiertää sopivassa järjestyksessä muttereita auki. Ei tarvi prässiä.
En ole kokeillut mutta miksei toimisi?

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 62
  • (Piilotettu)
Vs: 2T kampiakselin purku
« Vastaus #3 : 27-04-2017, 09:22:54 »
12tn kiinanprässillä sai painaa irti ihan tosissaan kun joskus vuosia sitten pikkuperämoottorin kampea purettiin. Toinen limppu tappeineen yöksi pakastimeen ja irtolimppu uunissa parisataa-asteiseksi niin meni paikalleen huomattavasti kevymmin kun toisensa taas tapasivat. En jaksa muistaa miten kohdistus varmistettiin, mutta kerralla meni suoraan kun sorvissa kokeeksi kellottivat.
"Kokemus on munausten summa."

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 433
Vs: 2T kampiakselin purku
« Vastaus #4 : 27-04-2017, 09:27:07 »
Tässä pieni arviointiapu. Fa=p*myy*pii*d*b [N]
p= noin 80MPa, sovitteella H6/u5, jika on todennäköinen. Tosin se ohuempi reunus laskee pintapainetta kun se     joustaa enemmän kuin muualla reijän ympärillä. Saattaa olla keskiarvo vähän pienempikin mutta käytä tätä, niin ei tule pettymyksiä.
myy= kitkakerroin. Saattaa olla jopa 0.5, vaikka käytetäännkin jotakin 0.17 noissa momentinsiirtolaskelmissa.
pii=3.14.....
d=liitoshalkaisija
b=liitoksen leveys (tehollinen)
Näistä se pitäisi syntyä

Esimerkki F=80 MPa*0.5*3.14*20mm*20 mm=50 000 N (5tn)

Mikähän nyt pökkii. Onko, nuo,mitat sinnepäinkään? Onko mopo vai iso crossipyörä. Jos d=30 ja b=30, niin silloin voima on noin 113 kN.

Tuosta lämmittämisestä, pitää olla tosi tehokas toho, jotta tappi ei lämpiäisi samassa tahdissa kampikiekon kanssa. Tosin sen tapin toinen pää on kylmän kiekon sisällä ja jäähdyttää hieman.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 807
Vs: 2T kampiakselin purku
« Vastaus #5 : 27-04-2017, 10:48:08 »
Esimerkki F=80 MPa*0.5*3.14*20mm*20 mm=50 000 N (5tn)

Mikähän nyt pökkii. Onko, nuo,mitat sinnepäinkään? Onko mopo vai iso crossipyörä. Jos d=30 ja b=30, niin silloin voima on noin 113 kN.

Tappi d=24 mm ja reiässä 28 mm pituudelta.
"Don't ask to borrow my tools - get your own f*cking tools."

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 433
Vs: 2T kampiakselin purku
« Vastaus #6 : 27-04-2017, 12:50:34 »
Laskutehtävästä arpomillani muuttujilla, oletuspintapaine ja kitkakerroinolettama, saadaan noin 84 kN. Sehän on selvästi suurempi kuin 6 tonnin (60 kN) prässi.
Joskus 80-luvun alussa firmassa(ni otettiin käyttöön tuo kutistusliitos ja olin mukana (pienellä osin) siinä kehitys-ja tutkimistyössä. Tuo kitkakertoimen tutkiminen oli siinä mielessä helppoa, kun ei momentilla tarvinnut testata, vaan aksiaalivoimankin mittaaminen kertoi sen.  On meinaan helpompaa ja nopeampaa. Toki erot pintojen struktuurissa, syöttöjäljen urien suunta vaikuttaa mutta kun pinnanlaatu pitäisi tässäkin tapauksessa tapissa Ra 0.8 ja reikä Ra 1.6 niin erot häviävät. Jos pinnanlaadut ovat molemmissa astetta karkeammat, niin erot on jo merkittävämpiä.
Toki sitten opin lisää, tuosta liitostavasta. Vieläkin on materiaalia, siis kirjallista tietoutta hyllyssä. Ymmärrys on päässä. Mietin, kellehän ne luovuttaisi, jotta vaikutukset säteilisivät laajalle.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika