Kirjoittaja Aihe: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa  (Luettu 6809 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 135
Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« : 14-07-2017, 10:26:39 »
Kysäistään nyt täälläkin jos sattuisi saamaan hyviä ideoita. Eli jenkkityyliseen veneeseen on tehty aikanaan dieselöinti eli vaihdettu alkuperäiset bensakoneet (2x260hp) Toyotan 3B dieseleihin (2x90hp). Koneet ovat mielestäni veneeseen epäsopivat koska vene ei nouse plaaniin. Alkuperäiset bensakoneet ovat lisäksi pyörineet eri suuntiin - kuten normaalisti kaksiakselisissa veneissä. Nyt suunnanvaihto on toteutettu vaihteistossa jonka huono puoli on siinä ettei välitys ole täysin sama ja koneet käyvät hieman eri kierroksilla. Vaihteistona on velvet drive 2.10:1 (AS3-71C) ja 1.91:1 (AS7-71C).

Suunnitelmissa olisi seuraavaa:

1. Ostaa kaksi VAG 1.9TDI dieselmoottoria (ALH/AGR). Näitä saa hyvinkin edullisesti.
2. Tehtä niistä mTDI versiot vastaavalla pumpulla kuin linkissä http://www.hansautoparts.com/RebuiltALHMTDIPump.aspx
3. Tehdä täydelliset moottoriremontit
4. Asentaa isommat suuttimet ja turbot. Tietysti mitään katteja yms. ei veneessä ole. Eli putkisto vapaammin virtaava.
5. Säätää/säädättää niin että akselidynossa molemmista koneista lähtisi mahdollisimman samanlaiset käyrät ja huipputeho 160-180hp.
6. Asentaa veneeseen eli teettää kaavelit yms.

Suurin ongelma tässä olisi sama pyörimissuunta eli vaihteistoa ei pystyisi vaihtamaan keskenään samanlaiseksi. Olen miettinyt päässäni seuraavia ratkaisuja:

1. Kääntää koneen pyörimissuunta - ilmeisesti kohtalaisen mahdotonta.
2. Muokata toista potkuria niin että nousu olisi isompi joka kompensoi eri välityssuhdetta ja rasitusta - ei täydellinen ratkaisu, ehkä halvin?
3. Teettää kaavelin yhteyteen rattailla toimiva pyörimissuunnanvaihto - kallista, toimineeko edes?
4. Ostaa eri valmistajan vaihteistot jossa pystyisi suunnan vaihdon tekemään tasaisesti - en edes halua tietää hintaa $$$

Kyseessä on Cruisers Yachts 291 Sea Devil vuosimallia 1984 eli kyseessä ei ole mikään arvovene.

Budjettia moottoreiden vaihtoon olisi n. 5000€ johon ei tarvitse laskea kumminkaan esim. turboja jotka jo löytyy. Vanhoista koneista ja mahdollisesti vaihteistoista toki saa sitten jotakin myytynä eli lähempänä 6000€.
« Viimeksi muokattu: 14-07-2017, 10:43:01 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 621
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #1 : 14-07-2017, 12:42:16 »
Eikös potkureiden pyörimisellä eri suuntiin ole hyötynä vain kiertopyrkimyksen kompensointi?

Perstuntumalla tuntuu hyötyyn nähden melkoiselta ponnistukselta ja melko iso osa tuosta budjetista taitaisi heilahtaa suunnanvaihtolaatikkoon.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 135
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #2 : 14-07-2017, 12:57:24 »
On tuokin toki vaihtoehto mutta nyt kun tuo suuntaa vaihtava laatikko jo on niin en lähtisi vaihtamaan toista laatikkoa ja potkuria. Mielummin sitten tekisi nuukasti ja nostaisi toisen potkurin nousua.

Ja kyllä pyrkimys on kompensoida kiertymistä. Käsittääkseni on satamassa vähän ikävä ominaisuus, mutta kellään ei tunnu olevan oikeasti kokemusta asiasta kenen kanssa olen jutellut.

Juuri keväällä asensin eteen ja taakse ohjauspotkurit joten sinäänsä satamaan kyllä pääsee nykyisin helposti. Ennen oli hieman vaikeaa kun samalla määrällä kaasua sai toisesta koneesta enemmän työntöä noiden välitysten takia.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 013
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #3 : 14-07-2017, 13:51:15 »
Kyllä bensa on ollut joskus tosi halpaa, kun tuollaisessa alunperin kaksi veekasia!

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 353
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #4 : 14-07-2017, 14:30:16 »
kyllä moottorin voi muutaa pyörimään toisin päin. männät pitää kääntää erinpäin. nokkaakseli pitää vaihtaa erilaiseen. dieselpumpun pyörimissuunta pitää myös vaihtaa. öljypumpun pyörimissuunta myös.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 135
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #5 : 14-07-2017, 15:06:08 »
Kyllä bensa on ollut joskus tosi halpaa, kun tuollaisessa alunperin kaksi veekasia!

Saa noita edelleenkin bensakoneilla. Dieselit voi maksaa uusissa jopa kymmeniä tuhansia enemmän. Tuossa on ollut alunperin 2x1000l tankkia - varmaan ollut hauskaa pumpulla! Lompakko itkee jo siitä kun laittaa sen ~600 litraa dieseliä. Ajaahan sillä nyt toki jonkin aikaa.

kyllä moottorin voi muutaa pyörimään toisin päin. männät pitää kääntää erinpäin. nokkaakseli pitää vaihtaa erilaiseen. dieselpumpun pyörimissuunta pitää myös vaihtaa. öljypumpun pyörimissuunta myös.

Tiedossa on että näitä olisi muutama hassu tehty pyörimään toisinpäin. Tietoa vain löytyy todella vähän. Kaikkein paras olisi jos moottori itsessään pyörisi toiseen suuntaan. Toimisi kuten on tarkoitettu. Nokka-akselin teettäminen varmaan on kohtalaisen tyyristä touhua? Jos tuon pyörimissuunnan saisi vaihdettua tonnilla niin lähtisin kiljuen siihen. Täytyy vähän kysellä tuolta pumppupaikasta miten onnistuisi sen pyöriminen toiseen suuntaan. Öljypumppu on varmaan kohtalaisen helppo ja latureita saa valmiina.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 433
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #6 : 14-07-2017, 15:58:16 »
Aika vaikealta tuntuu vain muuttaa volkkarin 1.9 L moottorin pyörimissuuntaa. Toki ruiskutuspumpun voi kiinnittää 180°, koska tilaa on enemmän kuin autossa mutta miten käyttöhihnan pituus ja missä kiinnityskohdat? Öljypumppua ei taida noin vain saada pyörimään toisinpäin ja öljykanavat ja on ehkä mahdoton vaihtaa. Kyllähän nokka-akselin voi hioa uuden mutta mistä aihio ja mitä maksaa. Käynnistysmoottorin pyörimisuuntakin pitäisi muuttaa. Välilaippa pitää teettää, vai onko se kaaveli.
Sinänsä tuo volkkari diesel on hyvä aihio. Kaverilla on lentokoneessa runsas 600 tuntia lennetty. Tosin tehoa ei ole kuin 120 hv max. Toisella on myös satoja tunteja sekä  maksimitehoa noin 160-180 hv. On sitten vielä vuosia sitten kokeiltu ja lennetty maailman ensimmäinen dieselhelikopteri (suomessa), jossa maksimitehoa 180 hv ja helikopterissa lennetään merkittävästi suuremmalla tehoasetuksella kaiken aikaa.
Vaihde on tuommoinen http://bf494.co.uk/assets/VelvetDriveInstallationManual.pdf
Tuohon on mahdotonta teettää sopivia vaihtohammaspyöriä. Ainakaan Suomessa, varsinkaan kun minäkään ole enää remmissä. Varaosana noissa on venelisää, maksaa aika runsaasti, epäilen mutta taitaa olla mahdollista ostaa uudet peräpään hammastusosat.
Onha tuossa potkuriyhdistelmässä vääntömomenttia jotakin 1200 Nm. Aika hyvin se jo vääntää noinkin suurta paattia, menee melko vinossa varmaankin tai tuntuuko se nyt missään kun tukeva henkilö seisoo noin ison veneen reunalla.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 135
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #7 : 14-07-2017, 16:41:53 »
Tässä pari tuntia lueskelin tuosta pyörimissuunnan vaihdosta ja yhä enemmän tuntuu siltä ettei sitä kannata lähteä toteuttamaan.

Yksi vaihtoehto tosiaan olisi ottaa tuo velvet drive auki ja katsoa mitä se on syönyt. Harmittavasti en ole avannut koskaan niin ei pysty oikein suunnittelemaan mahdollisia muutoksia jos edes ovat mahdollisia.

Jotenkin tuo suunnanvaihtaja kiehtoo. Täytyy soitella ensiviikolla Peuralan Konepajalle ja kysäistä jos heillä tulisi mitään mieleen. Jos ei niin sitten täytyy vain ostaa uusi potkuri tai jonkun spesialistin naputella toinen vähän rajummaksi. Aika helposti sentään laskee mitä nousun pitää olla suhteessa toiseen että työntövoima on sama. Pahoin vaan pelkään että luisto yms. sekoittaa pakkaa.

Tuo dieselkopteri on melko tuttu kun mekaanikkona alalla työskentelin vuosia malmin lentokentällä.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 135
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #8 : 14-07-2017, 16:55:06 »
Ajatuksissa olisi tämän kaltainen suunnanvaihdin. Jos kaikki nuo osat laakeroisi sopivaan koteloon niin kyse olisi vain sopivasta mitoituksesta? Yhdistettynä kaavelin koteloon ei ihan hirveästi pitäisi tulla lisää mittaa vaikka tilaa on useita kymmeniä senttejä.

Edit: tähän malliin https://www.youtube.com/watch?v=x8dRHC4XlbI

« Viimeksi muokattu: 14-07-2017, 17:02:15 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 905
  • (Piilotettu)
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #9 : 14-07-2017, 17:24:14 »
Jos pyörimissuunnan muutosta edelleen ajattelee, niin öljypumpulla voi heittää vesilintua ja laittaa kuivasumppuvoitelu. Nokka-akselin tekeminen ei ole ongelma, niitä on rallivehkeisiin ja toki muihinkin tehty ja maksanee ykkössatasia.
Aiempi nimimerkki Janne-K

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 433
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #10 : 14-07-2017, 17:39:05 »
Mitä etua tuommoinen kuivasumppusysteemi auttaa. Kyllä minä sen lentomoottorissa ymmärrän ja rallivehkeessä, jolla mennään joskus vaakakierrekin. Ei tuolla merellä kovin suuria kallistuksia ole. Monimutkaisuutta tulisi.

Ja sitten sen suunnanmuutosvaihteiston toteuttaminen kartioportailla tuolla tavalla tuo melua ja värähtelyä ja yli tuplatehon jäähdytystarvetta siihen nähden, että toteutetaan yksiportaisella lieriövaihteella. On ammattilaisen neuvo.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 742
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #11 : 14-07-2017, 18:07:11 »
Tyhmänä kysyn, mutta eikö noissa tuplamoottoriveneissä kuitenkin potkurien pyörimissuunta ola vaihdettu alunperin vetolaitteessa? Ei mielestäni ole ollut erisuuntaan pyöriviä koneita?
Samalla tavalla, kuin perämoottoreissa tupla-asennuksella moottorit pyörii samaan suuntaan vetolaitteessa on käännetty potkurin pyörimissuunta.
"Jotka osaa, ne tekee mitä vaan. Jotka ei ne ryhtyy opettamaan..." J.L.

Paikalla (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 149
  • (Piilotettu)
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #12 : 14-07-2017, 18:34:43 »
Mitä etua tuommoinen kuivasumppusysteemi auttaa. Kyllä minä sen lentomoottorissa ymmärrän ja rallivehkeessä, jolla mennään joskus vaakakierrekin. Ei tuolla merellä kovin suuria kallistuksia ole. Monimutkaisuutta tulisi.

Ajatus tuossa varmaankin oli se, ettei tarvitse ihmetellä miten saada pumpun suuntaa käännettyä, kun korvaa sen uudella ulkopuolisella. Rallia tullut ajettua, ja oltua kyydissäkin, mutta kyllä se on yhtä rajua kyytiä kilpaveneessäkin. Tuotakin on tullut kokeiltua kerran.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 905
  • (Piilotettu)
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #13 : 14-07-2017, 18:52:45 »
Kumpumäenseppä vei jalat suustani  :) Juurikin noi, ei tarvi mietiskellä miten saadaan öljynkierto hoidettua ja samalla voidaan öljysäiliö tuoda huollon kannalta miellyttävään paikkaan.
Aiempi nimimerkki Janne-K

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 351
  • (Piilotettu)
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #14 : 14-07-2017, 19:24:24 »
Kyllä bensa on ollut joskus tosi halpaa, kun tuollaisessa alunperin kaksi veekasia!
Kaverilla oli -80-90 luvun taitteessa kaks V8 konetta kilpaveneessään, osallistu pari kertaa Helsinki-Tukholma kisaan ja paras sijoitus kolmas.
Ajoi Porista Maarianhaminaan 4 tuntia, eikä bensaa palanu ku 700l  :crazy2:
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/