Kirjoittaja Aihe: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa  (Luettu 6807 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 433
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #15 : 14-07-2017, 19:34:46 »
Kyllä ei merelle ole tervettä mennä kaikenmaailman virityksillä, kuivasumpuilla ja muilla. Ei tuo mikään kilpavene kuitenkaan ole.
Kyllä veneen huollon on oltava työtä ja tuskaa, jotta on jotakin sitten unohdettavaa kun auringon kilo silmiä häikäisee. Vai vielä miellyttävään paikkaan. Urheiluauton viehätyskin oli ennenvanhaan tuskallisten huolto-operaatioiden jälkeen kierros vuoristoreitillä tuulen tuivertaessa vaikka kaljun pintaa.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 135
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #16 : 14-07-2017, 20:10:41 »
Tyhmänä kysyn, mutta eikö noissa tuplamoottoriveneissä kuitenkin potkurien pyörimissuunta ola vaihdettu alunperin vetolaitteessa? Ei mielestäni ole ollut erisuuntaan pyöriviä koneita?
Samalla tavalla, kuin perämoottoreissa tupla-asennuksella moottorit pyörii samaan suuntaan vetolaitteessa on käännetty potkurin pyörimissuunta.

Riippuu valmistajasta hyvin paljon. On olemassa vaihteistoja joiden suunnan voi vaihtaa laittamalla vaihteenvalitsimeen vaijerit eri puolin kiinni. Muutoin ostaisinkin kaksi sellaista mutta ne maksavat pelkästään budjetin verran rahaa ja joutuisi tekemään enemmän muutoksia. Velvet drive antaa käyttää täyttä tehoa vain toiseen suuntaan ja pakki kestää 5% tehoista tms.

Tässä tosiaan toinen merikytkin oli tuolla suunnanvaihdolla, mutta valmistaja ei tee kahta samalla välityksellä joissa olisi eri päin ulostulo. Hyvin ikävää..

Kumpumäenseppä vei jalat suustani  :) Juurikin noi, ei tarvi mietiskellä miten saadaan öljynkierto hoidettua ja samalla voidaan öljysäiliö tuoda huollon kannalta miellyttävään paikkaan.

Kuivasumppu ja tuo kääntö olisi kyllä edelleen vaihtoehto. Ei oikein ole aikaa opetella "yritys ja erehdys" luonteisesti miten tuon kääntää vaan puhelimen päähän pitäisi saada sellainen henkilö kiinni joka sen on joskus tehnyt. On tässä koko syksy aikaa kyllä mietiskellä ja talvi toteuttaa. Jos jollain on spesialisti mielessä niin nakkaa vaikka YV:llä numeron.

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 742
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #17 : 14-07-2017, 20:38:34 »
Minusta ainoa fiksu ratkaisu olisi vaihtaa toinen merikytkin, jolla saataisiin potkurien pyörimissuunta erilaisiksi, jo pelkästään nykyisten eri välityssuhteitten takia.
Potkurin nousulla/halkaisijalla ei voi korvata eri välityssuhteita. Erilaisilla kierrosalueilla on niin suuri ero ero potkureilla, että jos jossain kierroksilla natsaa kohdalleen, niin ei sitten missään muualla.

Edit: Hämärä muistikuva jostain, voi olla ihan hajatelmaa. Olikos joissain Velvet Driveissä mahdollisuus vaihtaa pyörimissuuntaa öljypumpun? kääntämisellä toisinpäin??? Tai joku muu vastaava systeemi...
« Viimeksi muokattu: 14-07-2017, 20:46:43 kirjoittanut (Piilotettu) »
"Jotka osaa, ne tekee mitä vaan. Jotka ei ne ryhtyy opettamaan..." J.L.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 135
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #18 : 14-07-2017, 21:00:53 »
Minusta ainoa fiksu ratkaisu olisi vaihtaa toinen merikytkin, jolla saataisiin potkurien pyörimissuunta erilaisiksi, jo pelkästään nykyisten eri välityssuhteitten takia.
Potkurin nousulla/halkaisijalla ei voi korvata eri välityssuhteita. Erilaisilla kierrosalueilla on niin suuri ero ero potkureilla, että jos jossain kierroksilla natsaa kohdalleen, niin ei sitten missään muualla.

Edit: Hämärä muistikuva jostain, voi olla ihan hajatelmaa. Olikos joissain Velvet Driveissä mahdollisuus vaihtaa pyörimissuuntaa öljypumpun? kääntämisellä toisinpäin??? Tai joku muu vastaava systeemi...

Nyt ne potkurit siis pyörii eri suuntiin. Asetelmaa ei ole mahdollista (rahallisesti järkevää) korjata ellei toisen koneen pyörintää saa käännettyä ennen kytkintä. Tai sitten potkurit pyörii samaan suuntaan joka ei ole hyvä sekään eikä kukaan tunnut tietävän kuinka paljon siitä oikeasti olisi haittaa. Useissa velvet driveissä voi kääntää voiman sisääntulon suunnan kääntämällä öljypumpun. Toisinsanoen mahdollistaa sen ''väärinpäin'' pyörivän koneen.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 433
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #19 : 14-07-2017, 21:01:32 »
Ennenkuin innostuu kukaan kovasti unelmoimaan volkkarin pyörimissuunnan vaihtoa, niin sellainenkin pieni yksityiskohta kuin männän laen jäähdytyssuuttimen vaatiman tilan takia saattaa männän helmassa olla kolo toisella puolella. Semmoisetkin pitää varmaan nykertää kun männän kääntää. En kuitenkaan ole varma k.o. koneen yksityiskohdasta. Tekijää ja tietäjään kaivataan varmaankin.
Kun tuossa on nyt kaksi vaihdetta, joiden välityssuhteissa on noin kymmenen prosentin ero ja mielellään ne saisi olla vielä vastakkaisilla pyörimissuunnilla. Kannattaisi tehdä/hankkia sen toisen vaihteen perään lieriöhammaspyörillä oma yksiportainen vaihde. Onko se sitten ylentävä tai alentava, riippuu potkurien, moottorien ja veneen parhaasta sovituksesta. Akseliväli voisi olla muuten melko pieni mutta laakerit vievät tilaa. Tosin ihan suunnittelemalla vaihde hyvin, tulisi kompakti ratkaisu. Vähän epäilen, että valmiina tuommoisia ei ole. Ihan sormet syyhyää.
Millään ei tuon olemassaolevan vaihteen perään pysty toista vaihdetta kiinnittämään. Tuo alennusvaihdehan on kiinni moottorissa kiinteästi? Ongelmia tulee, kun siihen perään kytkimillä oma vaihde lattiaan kiinnitetään.
Täytyy miettiä, onko se tehtävissä toisella tavalla.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 135
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #20 : 14-07-2017, 21:17:09 »
Voin mittailla ja ottaa vaikka muutaman kuvan kun huomenna menen käymään veneellä tilasta ja liitoksista. Kytkimeltä tulee akseli joka on muistaakeni laipalla jossa pulttit kiinnitetty vetoakseliin.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 433
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #21 : 14-07-2017, 21:28:05 »
Siis ne tuhnu dieselmoottorit pyörivät samaan suuntaan mutta toisen alennusvaihteen perässäkö on vielä se suunnanvaihtoporrasko, joka muuttaa pyörimissuunnan ja samalla muuttaa kokonaisvälityssuhteen? Pitäisi laittaa oikeat kuvat ja linkit. Minä en viitsinyt tuota tarkastaa noista mallimerkinnöistä, vähän oletin jotakin. Vikaanko meni?
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 135
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #22 : 14-07-2017, 21:41:15 »
Juurikin näin. Kovasti sitä koitin painottaa heti aloituksessa:

Nyt suunnanvaihto on toteutettu vaihteistossa jonka huono puoli on siinä ettei välitys ole täysin sama ja koneet käyvät hieman eri kierroksilla. Vaihteistona on velvet drive 2.10:1 (AS3-71C) ja 1.91:1 (AS7-71C).

No olisi tuon toki voinut selvemminkin ilmaista. Kertauksena siis että tuhnut pyörii samaan suuntaan mutta AS7-71C on malli jossa on alennuksen lisäksi suunnanvaihto jonka seurauksena potkurit pyörivät kuten kuuluu mutta välitys on eri.

« Viimeksi muokattu: 14-07-2017, 21:44:18 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 433
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #23 : 14-07-2017, 21:49:00 »
Mistä löytää leikkauspiirustuksen, missä käy ilmi, miten se lisäalennusvaihteellinen on rakennettu.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 135
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #24 : 14-07-2017, 22:11:01 »
Sivu 54 löytyy 1.91:1 kuvat http://www.marinepartsexpress.com/BW_Schematics/BW71C_72C%20Direct%20Drive_Reduc_Ratio.pdf

Edit: sivulla 3 tuon 2.10:1 kytkimen kuvat http://www.mikesell.net/mastercraft/trannydrawings.pdf

Tässä vielä kuva kytkimien tiedoista jos joku muukin etsii tietoa.
« Viimeksi muokattu: 14-07-2017, 22:35:03 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 905
  • (Piilotettu)
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #25 : 14-07-2017, 22:35:40 »
Moottorin pyörimissuunta on käännetty VW 1.8T:hen ja vastaavaan dieseliin on samaa pohdittu täällä.
Aiempi nimimerkki Janne-K

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 429
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #26 : 14-07-2017, 22:38:01 »
Mkelenkiintoinen ketju. Miten jos vetoakseleissa olisi tunnistimet ja molemmille kierroslukumittarit. Niiden avulla moottoreilla vähän eri kierrokset  mutta akseleilla samat? Ei tarvittaisi mekaanisia muutoksia.
...

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 135
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #27 : 14-07-2017, 22:56:30 »
Moottorin pyörimissuunta on käännetty VW 1.8T:hen ja vastaavaan dieseliin on samaa pohdittu täällä.

Mielenkiintoista, mielenkiintoista..

Mkelenkiintoinen ketju. Miten jos vetoakseleissa olisi tunnistimet ja molemmille kierroslukumittarit. Niiden avulla moottoreilla vähän eri kierrokset  mutta akseleilla samat? Ei tarvittaisi mekaanisia muutoksia.

Se on ikäänkuin tilanne nyt. Akselien tunnistimet on vain päässäni eli vähennän 10% toisen koneen kierroksia. Itselle kun tekee niin täytyy olla parempi. Saattaa aiheuttaa jopa vaaratilanteita kun satamassa et pysty hallitsemaan potkureiden kierroksia (toinen kaasu pitää olla enemmän auki). Eli kun peruuttaa niin lähtee keula karkuun, korjatessa peräsimillä vedon aiheuttaman hämmennyksen ei taas eteenpäin lähteminen ole mukavaa koska peräsimet ovat väärässä asennossa ja keula sitten ampuu taas toiseen suuntaan. Vaikea selittää, mutta kai tuosta kuvan sai. Lisäksi peräsimet toimii kunnolla vasta pienessä vauhdissa joka aiheuttaa jännitysmomentin X.

Siksi molempien moottorien käyttäytyminen samalla tapaa olisi tavoittelemisen arvoinen asia. Toki vielä lisäksi teho ja vääntölukemat eri kierrosalueilla vaihtelee joten senkään takia tuo kierroksilla pelaaminen on aika kestämätöntä. Olen jo kokenut - ei kiva.

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 742
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #28 : 15-07-2017, 06:25:45 »
Onkos sitten nykyisiin merikytkimiin mahdollista vaihtaa välityssuhdetta, jotta saisi ne samanlaisiksi?
"Jotka osaa, ne tekee mitä vaan. Jotka ei ne ryhtyy opettamaan..." J.L.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 135
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #29 : 15-07-2017, 08:36:24 »
Selvittelen asiaa mutta ainakaan kukaan ei ole sitä ennen tehnyt joka vähän viittaa siihen että siinä olisi ongelmia.