Kirjoittaja Aihe: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa  (Luettu 6806 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 222
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #30 : 15-07-2017, 09:13:57 »
Minkälainen kampiakseli tuossa on, kestääkö se ottaa voiman ulos toisesta päästä, eli kääntäisi moottoria 180astetta?
Liias

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 149
  • (Piilotettu)
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #31 : 15-07-2017, 09:27:10 »
Tämä venepuoli nyt on kovinkin vieras maailma, mutta jos tuollaiset sähköisesti ohjatut moottorit meinaat laittaa, niin luultavasti olisi aika yksinkertaista pyöräyttää ohjaus jonkun ohjelmoitavan logiikan kautta, joka mittaa molempien moottoreiden pyörimisnopeutta ja säätää ne sopivaan suhteeseen toisiinsa nähden. Yksinkertaisin toteutus olisi todennäköisesti se, että siirrät sen auton kaasupolkimen  anturin sinne veneen kaasukahvaan, ja logiikka mittaa tämän moottorin pyörintänopeutta ja säätää toisen moottorin pyörintänopeutta sen mukaan oikeaan suhteeseen. Onhan se vähän hassua ajaa toista moottoria jatkuvasti hiljempaa, mutta kyllähän ne samalla kuormituksella kuitenkin käy tavallaan.

Moottorien pyörimissuunnan vaikutus on ollut valtava silloin, kun moottoreina on ollut kaksi isoa V8:a. Johan 70-luvun jenkkiauto kallistuu yli 10 astetta, kun paikallaan vaihde vapaalla painasee kaasua. Nykyaikaisella turbomoottorilla ei huomaa mitään. Pyörivät massat oli vähän erilaisia noissa alkuperäisissä moottoreissa.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 135
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #32 : 15-07-2017, 09:41:20 »
Minkälainen kampiakseli tuossa on, kestääkö se ottaa voiman ulos toisesta päästä, eli kääntäisi moottoria 180astetta?

Ensimmäinen moottori saapuu parin viikon päästä niin täytyy tarkastella paremmin sitten. Tällä hetkellä ei ole tietoa.

Tämä venepuoli nyt on kovinkin vieras maailma, mutta jos tuollaiset sähköisesti ohjatut moottorit meinaat laittaa, niin luultavasti olisi aika yksinkertaista pyöräyttää ohjaus jonkun ohjelmoitavan logiikan kautta, joka mittaa molempien moottoreiden pyörimisnopeutta ja säätää ne sopivaan suhteeseen toisiinsa nähden.

Tähän tulee tuolla aloituksessa mainittu mekaaninen ruiskupumppu eli kaikella sähköllä heitetään vesilintua ja anturit vedetään sitten erikseen. Paljon sähköjä veneessä ei ole kovin hyvä asia. Lisäksi ei tarvitse tehdä muutoksia nykyisiin kaasuvaijereihin yms.

Tuosta pyörimisnopeuden erosta jokatapauksessa täytyy päästä eroon - vähintään potkuria muokkaamalla mutta ensisijaisesti haen parempaa ratkaisua.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 741
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #33 : 15-07-2017, 10:04:03 »

Moottorien pyörimissuunnan vaikutus on ollut valtava silloin, kun moottoreina on ollut kaksi isoa V8:a. Johan 70-luvun jenkkiauto kallistuu yli 10 astetta, kun paikallaan vaihde vapaalla painasee kaasua. Nykyaikaisella turbomoottorilla ei huomaa mitään. Pyörivät massat oli vähän erilaisia noissa alkuperäisissä moottoreissa.

Veneessä on potkurin pyörimissuunta se ratkaiseva tekijä. Eri suuntiin pyörivillä potkureilla kumotaan potkurien aiheuttama vääntö. Ohjaus on yhtä kevyt/raskas molempiin suuntiin, ohjaus ei puolla.
"Jotka osaa, ne tekee mitä vaan. Jotka ei ne ryhtyy opettamaan..." J.L.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 353
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #34 : 15-07-2017, 11:28:37 »
ei taida onnistuu ottaa volkarista jakopään puolelta voiman ulos akselilta. jakopään ratas ja kampiakselinpää muutenki arka paikka volkkarissa.
kampiakseli loppuu ni pyörät tulee suoraan akselin päähän. on vaan pikkunen nysä mikä menee pyörän sisälle millä keskittää ja kohistaa. jos siihen tekee adapterin voimansiirolle ni menee jakopään hammaspyöräkin uusiksi.

https://www.fixusnet.fi/kuva-data/027-30050008.jpg
« Viimeksi muokattu: 15-07-2017, 11:34:38 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 011
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #35 : 15-07-2017, 11:47:52 »
en jaksanut koko topikkia lukasta läpitte, mutta jos haluat siihen dieselin, mistä saa vähän voimaakin, niin osta mersun esikammiodiiseli. mielummin kolmelitranen moniventtiilikone. 500 heppaa ei ole teho eikä mikään tuosta koneest. tulee jo melkein vahingossa. ei tartte muita muutoksia, kun syöttöpumppu sellaseksi, josta piisaa soppaa ja riittävän iso turbo, jotta saa ilmaa. hx40 on ollut virittelijöiden suosiossa.

ja jos noista mersun esikammiokoneiden kestävyydestä on päilystä, mulla oli se pikkulohko autossa. 2,5 litranen. ja 2 venttiili tekniikalla. 300 heppaa ja ajelin silläkin 100 tuhatta kilometriä ilman varsinaisia konerikkoja. yksi kansi siitä halkesi ja kerran meni kansipahvi. siinä kaikki viat. tehot kuitenkin melkein kolminkertaistetut. ja vanha ja paljon ajettu kone. itse moottoriin, siis sinne alakertaan ei koskaan tullut mitään vikaa. enemmän murheita oli voimansiirroon puolella, kun vääntömomentti on ihan tolkuton tollasessa terhakkaassa diiselissä.

turha sinne kahta paskaa wolkkarin diiseliä on laitta, jos yhdelläkin koneella pärjää, on kestävämpi ja saa paljon enemmän voimaa. voin kertoa lisääkin noista, jos on kiinnostusta. on meinaan kokemusta noista mersujen vanhoista koneista aikas paljon.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 135
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #36 : 15-07-2017, 11:57:00 »
Jos olisin halunnut järkyttävästi tehoa niin olisin ostanut GM6.5 koneen johon on saatavilla marine osia. Se nyt ei vain ole mahdollista laittaa kuin 180hp noiden merikytkimien takia. Tässä kun täytyy miettiä mitä on järkevää tehdä. Uskaltaisin väittää että moottorivalinta on tehty huolella veneeni tarpeisiin. Yhden koneen sijoittaminen kaksiakseliseen nyt on projekti jota ei talvessa tee.

Voin toki tähän listata asiat miksi päädyin tuohon 1.9 m-TDI ALH moottoriin:

1. Moottoreita on helposti saatavilla ja todella edullisesti.
2. Moottoriin saa varaosia todella helposti ja edullisesti.
3. Moottorista on paljon virityskokemusta ja kokeiltuja kombinaatioita on paljon.
4. Moottoriin on saatavilla mekaaninen pumppu. En kelpuuta veneeseen sähköisesti ohjattua.
5. Moottori on esikammiodieseleihin verrattain hiljainen. Tiedän kokemuksesta kuinka tuo esikammio 3B jyskyttää. Ajomukavuus on iso asia.
6. Moottorin mitat ovat sellaiset että sopii alkuperäiseen paikkaan. Ei tarvitse isoja muutostöitä.
7. Moottorista saa merikytkimille sopivat teholukemat ulos ja vieläpä helposti.
8. Moottori kuluttaa todella nuukasti polttoainetta. Kuinka moni uskoo että polttoaineen hinta ei nouse esimerkiksi 10 vuodessa.¨
9. Moottori on luotettava myös viritettynä. Paljon kokemusta maailmalla.
10. Merikytkimien hinta ja saatavuus käytännössä pakottaa olemaan tuossa 180hp teholuokassa. Esimerkiksi kaksi 500hp V-drive kytkintä voi kustantaa tämänhetkisen veneen arvon verran eli siinä tapauksessa ostaisin vaikka jonkun veneen vetolaitteella ja laittaisin siihen koneen. Satun nyt vain tykkäämään nykyisestä jollastani joka mitoiltaan ja ominaisuuksiltaan vastaa mieltymyksiäni.

Mietin myös muita moottoreita. Esimerkiksi Toyota 13B-T, tuo mersun moottori, GM 6.5l jne. Tämä sieltä joukosta lopulta valikoitui.
« Viimeksi muokattu: 15-07-2017, 12:21:55 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 201
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #37 : 15-07-2017, 12:44:43 »
Tuplamoottorien etuna on ettei isolla veneellä jää meren armoille jos kone leviää. Harvoin leviävät samaan aikaan.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 433
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #38 : 15-07-2017, 12:47:34 »
Nuo argumentit ovat oikeita ja hyviä. Jonkin verran olen minäkin asioita selvitellyt, lähinnä lentokonekäyttöön moottoreita valitessa. Vaatimukset ovat samansuuntaisia. Ajellaan suurehkolla tehoasetuksella kaiken aikaa. Kyllä ei "mopot" kestä. Tuo mekaaninen jakajapumppu on henkivakuutus merellä, luotettavuutensa takia. Kaikki sähköt on myrkkyä ilmassa ja merellä. Sehän on selvä, koska "maata" ei ole saatavissa.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 330
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #39 : 15-07-2017, 13:26:24 »
Ihan uteliaisuudesta kysyn/ehdotan?
Sellaista vaihtoehtoa että pitäisi nykyiset koneet mutta vaihtaisi pelkät kytkimet ja potkurit kahteen samanlaiseen mutta välityksiltään sopivampaan yhdistelmään josko sillä saisi halutut muutokset aikaiseksi ??

Sellaisen huomion tein tästä että kukaan ei ole ottanut esiin bensa ja diesel koneiden vääntömomentti eroja joka käsittääkseni on varsin tärkeä valittaessa marinekytkintä ??

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 433
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #40 : 15-07-2017, 13:46:58 »
Ihan uteliaisuudesta kysyn/ehdotan?
Sellaista vaihtoehtoa että pitäisi nykyiset koneet mutta vaihtaisi pelkät kytkimet ja potkurit kahteen samanlaiseen mutta välityksiltään sopivampaan yhdistelmään josko sillä saisi halutut muutokset aikaiseksi ??

Sellaisen huomion tein tästä että kukaan ei ole ottanut esiin bensa ja diesel koneiden vääntömomentti eroja joka käsittääkseni on varsin tärkeä valittaessa marinekytkintä ??

Loppupelissä tuolla ei ole merkitystä, koska teho ja potkuri sekä alus määräävät sopivamman potkurin pyörimisnopeuden. Siis toisiomomentti on mitoituskriteeri, ja se on sama molemmissa/kaikissa tapauksissa.

Ja tässä tavoitellaan potkurien vastakkaisia pyörimissuuntia. Nyt ne ovatkin mutta välityssuhde moottorista potkuriin on erilainen näissä.
Minulle tämä alkaa pikkuhiljaa valkenemaan. Ratkaisuja on monta mutta ekonomiallakin on vahva rooli.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 4 362
  • (Piilotettu)
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 135
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #42 : 15-07-2017, 14:43:29 »
Kyllä niitä sopivia löytyy. Hintaa 5000-10000€ kappaleelta. Realiteetti on se että nuo velvet drivet on halvempia (500-1500€) mutta niitä ei valmisteta samalla välityksellä ellei koneiden pyörimissuunta ole eri.

Nuo nykyiset kytkimet kestää dieselissä n. 180hp ja bensakoneessa melkein tuplasti. Tuolla aikaisemmin oli kuva jossa tuo oli esitetty. Luulen kyllä että nykydieseleitä kestää enemmän kun väännöt eivät ole ihan niin kovia kuin aikaisemmissa isoissa. Jokatapauksessa tuo 180hp/3500rpm on turvallinen kytkimelle.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 011
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #43 : 15-07-2017, 15:09:28 »
noi moottorit, kuten vaikkapa auton merkitkin on lähinnä makuasioita. kunnioitan valintaasi siinä mielessä. jokaisella on omat mieltymyksensä ja niinhän se pitääkin olla. annoin vain lähinnä oman näkemykseni asiaan. nuo mesen koneetkin on muuten mekaanisella pumpulla. tai on niitä sähköselläkin, riippuen mallista. mutta tilalle menee heittämällä mekaaninen vanhemmasta 603 mallisarjan moottorista. pumppuun tarttee vain vaihtaa isommat elementit, niin saa soppaa. mitään suutinjumppaa ei tartte tehdä. oikeasti isoille tehoille tarttee tehokkaamman siirtopumpun. muuten se ei tosiaan tartte, kun sen pumpun ja turbon ja välijäähdyttimen, niin voimaa alkaa löytyä. jos se tehotavote on siinä 200 hepan korvilla, niin tuossa on vakiona 177 heppaa. pumpusta vähän ruuvvaa, niin se parisataa ylittyy. ajattelin lähinnä sitä, että eikös se olisi helpompi tehä yhdellä, kun kahdella moottorilla?

jos itse alkaisin tekeen veneeseen sisämoottoria, niin se olisi ehdottomasti tuo mersun om606. se on kestävä ja siitä saa jerkkua omien tarpeittensa mukaan ilman sen kummempia muutostöitä. toki enemmänkin saa löylyä, mutta sitten joutuu jo kiertokankia vaihteleen kestävämpiin. vakioilla ei kestä kun sen n. 500-600 heppaa ja vajaan tuhannen nyyttonin luokkaa. toisinaan kestää noilla tehoilla kymmeniä, tai satoja tuhansia, toisinaan menee veivi mutkalle aiemmin. jytkymmillä veiveillä tuosta koneesta irtoaa vielä huomattavasti enemmän tehonkestoa. ihme moottori, kun kaikki on ylimitotettu. noiden virittelyssä voimansiirto on ongelma. tuottaa niin järkyttävät väännöt, että voimansiirto on koetuksella.


ihan vain muuten vain, tuossa yksi marinoitu malli kyseisellä koneella. pikkupaineilla ja pikkutehoilla. https://www.youtube.com/watch?v=OrsZDjEmvVU

tuossa ilmeisesti sama paatti, mutta voimanmäärää on lisätty. https://www.youtube.com/watch?v=epFPiO4WLdY

mutta kuten sanottu, niin makuasioita ja jokaisella on omat mieltymyksensä. kunnioitettakoon niitä. mersun koneet ei ole kyllä ihan niin pihejä, kun nuo volkkarin koneet, että on siinä jotain positiivistakin.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 135
Vs: Akselin pyörimissuunta dieselmoottorissa
« Vastaus #44 : 15-07-2017, 16:02:46 »
Tuo OM606 jäi itseasiassa jo sen takia pois kun on 6 sylinterinen suora. Eli ei luultavasti edes menisi paikoilleen pituudenkaan takia.

Kaksiakselista ei saa muutettua yksikoneiseksi mitenkään helposti. Vaatii massiivisia muutoksia.

Vähän alkaa tuntumaan siltä että jos toiseen vaihteistoon ei saa teetettyä uutta planeettapyörästöä niin täytyy ruveta oikeasti selvittämään miten tuon koneen kääntää pyörimään vastapäivään.