Kirjoittaja Aihe: Persielleen mennyt pyörien suuntaus  (Luettu 5856 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 770
Vs: Persielleen mennyt pyörien suuntaus
« Vastaus #45 : 02-06-2018, 09:45:36 »
Tuolla tikulla sädettäessä pitää ensin käydä ajelulla tasaisella tiellä ja ruuvata ratti suoraan, sitten voi perehtyä aurauksen säätöön.Koko hommaan on yleensä mennyt noin 10-20 minuuttia. Eihän tuolla muita kulmia saa mitattua mutta noissa autoissa mitä yleensä on tullut säädettyä harvemmin on kunnollisia muiden kulmien säätömahdollisuuksia.
Toisekseen noissa vanhoissa volvoissa mitä mulla on ollut nuo keulan nivelet ja puslat ovat olleet hyvin usein vaihdon tarpeessa ja jos jokakerta olisi käyttänyt auton pyörien suuntauksessa olisin vähintään paritonnia köyhempi.
Mulle riittää omassa autossa että renkaat kuluu tasaisesti ja auto on hyvä ajaa.

mulle riittää prikulleen samat systeemit. kun en harrasra kilpa-ajoa, tai edes ratakurvailua, niin käyttöautoon piisaa vähempikin säätäminen. kyllä sen jo silmälläkin näkee ja tuntee ajaessa, jos jotain on pahasti pielessä.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 118
Vs: Persielleen mennyt pyörien suuntaus
« Vastaus #46 : 02-06-2018, 10:52:49 »
Tuo nelipyöräsuuntaushan vaikuttaa järkeenkäyvältä touhulta. Pitäisikö käydä tarkastamaan tuota tyttöystävän Audia. Etenkin ratin säätäminen vähän jännittää...

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 710
Vs: Persielleen mennyt pyörien suuntaus
« Vastaus #47 : 02-06-2018, 17:00:27 »
Minusta ei ole mitään järkeä mitata vain aurausta akseli kerrallaan, koska se ei kerro kulkupoikkeamasta mitään. Auto voi mennä kuin ajokoira, vaikka molempien akseleitten auraukset ovat kohdallaan.
Siksi mielestäni oikea tapa on tehdä nelipyöräsuuntaus, sitä ei saa tehtyä naruvirityksillä, eikä ihan helposti millään kotikonstilla.
"Jotka osaa, ne tekee mitä vaan. Jotka ei ne ryhtyy opettamaan..." J.L.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 770
Vs: Persielleen mennyt pyörien suuntaus
« Vastaus #48 : 02-06-2018, 18:31:24 »
Minusta ei ole mitään järkeä mitata vain aurausta akseli kerrallaan, koska se ei kerro kulkupoikkeamasta mitään. Auto voi mennä kuin ajokoira, vaikka molempien akseleitten auraukset ovat kohdallaan.
Siksi mielestäni oikea tapa on tehdä nelipyöräsuuntaus, sitä ei saa tehtyä naruvirityksillä, eikä ihan helposti millään kotikonstilla.

uskon, että saa tehtyä kotikonsteinkin, jos on kekseliäisyyttä. se on vaan tekijästä kiinni. ihmisethän niitä kulmia säätelee siellä korjaamollakin..

on mullekkin sanottu monessa asiassa, että ei voi korjata. täytyy uusia. ja kyllä vaan oon saanu korjattua monia sellasia, mitä "ei voi korjata".

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 710
Vs: Persielleen mennyt pyörien suuntaus
« Vastaus #49 : 02-06-2018, 19:56:29 »
Minusta ei ole mitään järkeä mitata vain aurausta akseli kerrallaan, koska se ei kerro kulkupoikkeamasta mitään. Auto voi mennä kuin ajokoira, vaikka molempien akseleitten auraukset ovat kohdallaan.
Siksi mielestäni oikea tapa on tehdä nelipyöräsuuntaus, sitä ei saa tehtyä naruvirityksillä, eikä ihan helposti millään kotikonstilla.

uskon, että saa tehtyä kotikonsteinkin, jos on kekseliäisyyttä. se on vaan tekijästä kiinni. ihmisethän niitä kulmia säätelee siellä korjaamollakin..

on mullekkin sanottu monessa asiassa, että ei voi korjata. täytyy uusia. ja kyllä vaan oon saanu korjattua monia sellasia, mitä "ei voi korjata".
Uskon minäkin, että saa tehtyä kotikonstein, mutta miten? Joku voisi kertoa, jos on jollain keinolla onnistunut kulkupoikkeamankin mittaamaan.
"Jotka osaa, ne tekee mitä vaan. Jotka ei ne ryhtyy opettamaan..." J.L.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 387
Vs: Persielleen mennyt pyörien suuntaus
« Vastaus #50 : 15-06-2018, 01:03:32 »
Yllättävän paljon voi näköjään muuttua eturenkaiden kulmat Mac Pherson iskarien vaihdon yhteydessä. Kyllä huomasi ajettavuudessa eron, koko ajan sai tehdä korjausliikkeitä jos halusi suoraan ajaa. Oli eturenkaissa haritusta melko reilusti.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 123
Vs: Persielleen mennyt pyörien suuntaus
« Vastaus #51 : 16-06-2018, 13:15:23 »
Joissain autoissa pultiunrei'issä on väljää ihan säätää asti, toisissa pieni uritus ja tiukka, kevyesti vasaroitava sovitus.

Työmaalla työkalu jossa pystytanko lukitaan pyöränpultin alle ja sen päässä liukuva/lukittava vaakatanko jolla saadaan otettua tolpan kyljestä mitta jotta asennuksen yhteydessä saadaan takaisin samaan asentoon.

Yllättävän paljon voi näköjään muuttua eturenkaiden kulmat Mac Pherson iskarien vaihdon yhteydessä. Kyllä huomasi ajettavuudessa eron, koko ajan sai tehdä korjausliikkeitä jos halusi suoraan ajaa. Oli eturenkaissa haritusta melko reilusti.

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 063
Vs: Persielleen mennyt pyörien suuntaus
« Vastaus #52 : 16-06-2018, 14:36:26 »
Joissain autoissa pultiunrei'issä on väljää ihan säätää asti, toisissa pieni uritus ja tiukka, kevyesti vasaroitava sovitus.

Työmaalla työkalu jossa pystytanko lukitaan pyöränpultin alle ja sen päässä liukuva/lukittava vaakatanko jolla saadaan otettua tolpan kyljestä mitta jotta asennuksen yhteydessä saadaan takaisin samaan asentoon.

Tämä oli kyllä aivan loistava vinkki. Kun vaan muistaisi vielä seuraavan kerran, kun on napaa irrottamassa perssonista. Tuollainen työkaluhan on todella helppo tehdä.  O0

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 387
Vs: Persielleen mennyt pyörien suuntaus
« Vastaus #53 : eilen kello 00:00:30 »
Varmaan toimii jos iskaria ei vaihdeta. Varsinkin jos vaihtuu iskarimerkki niin voi olla eri mitat  ::)