Kirjoittaja Aihe: Pintakäsittely höyläyksen jälkeen  (Luettu 1179 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Pintakäsittely höyläyksen jälkeen
« : 30-09-2017, 14:36:15 »
Juuri teroitettu käsihöylän terä - sillä jos millä saa nättiä kiiltävän sileää pintaa. Olen kuullut sanottavan että ennen pintakäsittelyä pinta olisi hyvä hioa 240 hiekkapaperilla, avaa solukon ja aineet pääsee paremmin tunkeutumaan puun huokosiin. Onko näin vai jätättekö pinnan koskematta ennen lakkausta?

Poissa (Piilotettu)

• Käsityöläisen kotisivut
Vs: Pintakäsittely höyläyksen jälkeen
« Vastaus #1 : 30-09-2017, 15:44:36 »
Kyllä hionta aina kannattaa jos pintakäsitellä meinaa. :)

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
    • Vanhanajanverstas
« Vastaus #2 : 30-09-2017, 16:27:43 »
Kai se riippuu aineista. Minä käytän lähinnä sellakkaa ja pellavaöljypohjaisia aineita ja en hio...

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #3 : 30-09-2017, 16:33:08 »
Ajattelin että käsihöyläys antaisi sen verran anteeksi että voisi jättää pinnan koskematta ennen pintakäsittelyä vs. sähköhöylällä höyläys. Sähköhöylässä kun terä pyörii, niin sehän ikäänkuin hakkaa solukon kiinni samalla  kun ottaa puuainesta pois. Käsihöyläys taas leikkaa nätisti ja jättää solukon auki - ainakin näin mutu tiedolla päätellen. Mutta nähtävästi näin ei sitten kuitenkaan ole eli hiekkapaperia esiin :)

Sähkökoneet kun olen jättänyt pois kokonaan ja siirtynyt vallan käsityökaluihin, niin huomannut tietenkin miten paljon enemmän menee aikaa, mutta vaikka aikaa meneekin enemmän, se myös antaa enemmän. Pitää tavallaan osata lukea puuta paremmin.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #4 : 30-09-2017, 16:41:27 »
Martin Johansson olikin toista mieltä - hienoa. Nimittäin tykkäisin kovasti jättää itsekin käsihöylätyn pinnan koskematta. Täytyypä tehdä taas kokeiluja.

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
  • Valvoja
  • (Piilotettu)
« Vastaus #5 : 30-09-2017, 16:54:19 »
Mulla taas pääosin työstölaitteet käytössä. Tällöin hion 240 paperilla. Loppuviimeistely 360 ja lakkausten väli 360 tai 400.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -