Kirjoittaja Aihe: Roadcar retkeilyauto tai vastaava  (Luettu 5353 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 166
  • (Piilotettu)
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #30 : 11-10-2017, 22:19:57 »
Ja sitten on myös kotimainen valmistaja: http://www.casacar.com/ ehkei niin upeita sisältä mutta saa ainakin sellaisen kun tarvitsee.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 729
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #31 : 11-10-2017, 22:56:21 »
Hmm, jotenkin muistelen että Pössl-valikoimassa olisi myös rimppiksen etsimää valmistetta tarjolla: https://www.poessl-mobile.de/

Pösseli olikin alunperin se mitä aloin kuolata. Roadcar on Pösselin edullisempi versio.
http://www.camper.fi/koti/roadcar-haastaa-retkeilyautomarkkinat

Ja sitten on myös kotimainen valmistaja: http://www.casacar.com/ ehkei niin upeita sisältä mutta saa ainakin sellaisen kun tarvitsee.

Alkujaan mulla oli Casacar merkistä mielikuva että on joku Espanjalainen tekele. Nimi hämäsi ja yllätys oli melkoinen kun olikin ihan kotimainen. Melko karujahan nuo kuvista katsoen on jos vertaa näitä yleisimpiä Pösseleitä, Roadcar, Weinsberg, LMC, Adria ym ym... hinnat ovat silti samalla tasolla.

Kim

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 286
  • (Piilotettu)
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #32 : 11-10-2017, 22:59:53 »
Lapin kalareissuja silmälläpitäen  ;)

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 874
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #33 : 11-10-2017, 23:15:39 »
Lapin kalareissuja silmälläpitäen  ;)

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]
Norjassa huvitti kun jossain helkkarin pikkukylässä oli kahdessa vierekkäisessä talossa unimogin alustalla joku asuntokoppi.
Täyttää kyllä retkeily- ja maastokelpoisuusvaatimukset, mutta Rimppiksen pitää siirtyä kartanoherrojen lattioita tekemään että saa rahoitettua Unimogin

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 729
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #34 : 11-10-2017, 23:40:23 »
Lapin kalareissuja silmälläpitäen  ;)

 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]
Norjassa huvitti kun jossain helkkarin pikkukylässä oli kahdessa vierekkäisessä talossa unimogin alustalla joku asuntokoppi.
Täyttää kyllä retkeily- ja maastokelpoisuusvaatimukset, mutta Rimppiksen pitää siirtyä kartanoherrojen lattioita tekemään että saa rahoitettua Unimogin

Tästä on tulossa (DIY) astetta parempi... miljoona taalaa... http://www.camper.fi/koti/maailman-kehittynein-0

Juu, pitää kontata vielä näitä normilattioita hyvän aikaa että saa edes halpisversion jonkinlaisesta retkeilyautosta. Mutta, joskus lähitulevaisuudessa, jossain saan lyödä polvet ruvella tienatut eurot lopulta marmoritiskiin ja ajaa liikkeestä ulos uudella menopelillä kohti uusia kokemuksia, uusissa maisemissa...  :)

Kim

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 217
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #35 : 12-10-2017, 07:40:39 »
Ei ole pituusongelmaa kun sängyt voi nostaa pystyyn joten koko takatila on käytössä. Korkeus mitataan ennen eristeitä eli rakenteet eivät vähennä korkeutta. Fordissa täytyy mennä täyskorkeaan että tuo 190cm täyttyy, puolikorkea oli muistaakseni pari senttiä liian matala  :( tai asentaa pulkka katolle  :D
Valmiista pinnasta on se sisäkorkeus mitta, Ivecoa (uutta) kävin talvella katsomassa niin myyjä esitteli kuinka joutuivat vaihtamaan retkeilyautoon lattiavanerin 5mm ohuempaan että saivat korkeuden säilymään kun oli katto levytetty. :idiot2: Tarkkoja tuntuvat olevan millien perään.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 576
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #36 : 12-10-2017, 15:09:15 »
Korkeus mitataan ennen eristeitä eli rakenteet eivät vähennä korkeutta.

Olisko jotain faktaa tän tueksi? Onko mielestäsi näin nyt vai lakimuutoksen jälkeen? Ensikatsastukseen tai muutoskatsastukseen viedään yleensä valmis auto ja mittaus tehdään katsastuksessa, jossa autoa ollaan ensimmäistä kertaa rekisteröimässä matkailuautoksi. Olisi kovin erikoista jos tässä yhteydessä revittäisiin eristeet pois.

Tässä tartutaan detaileihin, mutta ao jutussa haastateltu kaverikin varmaan on (ainakin nyt) samaa mieltä että hommassa kannattaa olla tarkkana, jos meinaa autoverolta välttyä.

https://www.is.fi/autot/art-2000000838595.html

Pitää muistaa, että on 2 eri määritelmää; matkailuauto ja lisäksi aivan erityinen erityistapaus autoverovapaa matkailuauto. Jutussa haastateltu kaveri verottajan mielestä rakensi ihan onnistuneesti matkailuauton.

Haasteellista tilanteessa on se, että miten uutta autoverolakia tulkitaan katsastuksessa sen tultua voimaan on vielä auki. Vanhan lain ollessa voimassa on vanhan (tai siis nyt ainoan voimassaolevan) autoverolain tulkinnassa auttamassa sentään Trafin ao ohje, joka on mielestäni aika selkeä:

https://www.trafi.fi/filebank/a/1467194589/dcdd82e4389cef3061ce8663952b7465/21985-Matkailuauto-ohje_2016.pdf

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 4 245
  • (Piilotettu)
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #37 : 12-10-2017, 15:42:07 »
Naapurifirmalla on tämmöinen: http://www.fixten.fi/index.php?page=crafter  Kelpaisi minullekkin.
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 729
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #38 : 12-04-2018, 20:39:26 »
Vielä noin parisen viikkoa...  :smitten:

Kim

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 729
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #39 : 15-04-2018, 18:12:03 »
Tuossa olisi nyt kaksi vaihtoehtoista retkipeliä joista molemmat käytettyjä. Vähemmän ajettu (25000km) olisi kaikin puolin hyvä vaihtoehto varusteluiden suhteen mutta siitä puuttuu Webasto ja lohkolämmitin. Onko näistä lämmittimistä ehtinyt kertyä kokemusta kellekkään?... https://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1850w

Takaisiko tuo aamuiset liikkeelle lähdöt kovilla pakkasilla?

Kim

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 878
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #40 : 15-04-2018, 20:39:37 »
Ei ole omassa käytössä, mutta ilmeisen hyviä oin asennettuna. Metsamanilla on tuollainen Fordissa... Olishan se polttoainelämmitin kätevämpi tiettömien taipaleiden päässä. Ainakin talvella.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 729
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #41 : 15-04-2018, 21:14:18 »
Ei ole omassa käytössä, mutta ilmeisen hyviä oin asennettuna. Metsamanilla on tuollainen Fordissa... Olishan se polttoainelämmitin kätevämpi tiettömien taipaleiden päässä. Ainakin talvella.

Juu, mutta en vielä tulevana talvena varmaan tule tarvitsemaan tiettömillä taipaleilla ja kun hinta Webastossa on kuitenkin asennuksineen... aika paljon niin jospa ensin asentaisin tuollaisen ja työkäyttöönhän auto tulee, niin on tärkeää että pääsee aamuisin liikkeelle rikkomatta autoa... sitä uutta autoa.  ;D

Ainakin tuo lämppäri on helppo asentaa itsekkin. Hintakin on enemmän kuin kohtuullinen.

Kim

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 157
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #42 : 15-04-2018, 21:43:17 »
Mulla on tollanen 2000w. Samannäköin ku kuvassa, kiertopumpulla.

Tilasin saksan ebaysta pari vuotta sitten. Satkun maksoi. Samasta tehtaasta kai tulevat..
Ottotehoa en ole itse mitannut, mutta työmaan pihassa kotteroni 4litran V8 dieselimersun moottorinlämpömittari näytti komeesti vartti-lämpöjä (näyttää puoltaväliä täyslämpöisenä) kun laitto virrat päälle. Oli seissyt yli 10 pakkasessa 8h.
Termari muistaakseni joku 70 astetta siinä lämmittimessä.
Sisälämppäriä ei vaan kestäny sulake samaan aikaan.
Vähän käytön vuoksi en tiedä miten kestää pitemmän päälle, mutta paaaaljon parempi kuin perinteinen lokilämmitin ja puhumattakaan säteilylämmittimistä... :coolsmiley:

Perinteisiä en enää ostakaan.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 675
  • (Piilotettu)
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #43 : 16-04-2018, 00:50:21 »
TT-thermoista toisen foorumin pohdintaa: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=157489

Mä pohtisin retkikotteroon Eberspächeriä tai Webastoa vaikka maksavat letkulämmitintä hitosti enemmän. Polttoainekäyttöisellä lämmittimellä voittaa autossa yöpyessä sen v_ttumaisen tilanteen jossa herää aamuyöllä ja hoksaa kojelaudalle särmään riviin  basilikat paleltuneeksi ja sekä omat että aamupalamunat on aivan liian lähellä jäätymispistettä.

Soppaa polttava lämmitin kuluttaa polttoaineen lisäksi sähköä. Parin tunnin lämmitys 90Ah akulla jättää starttivaraa satunnaisella retkellä. Päivittäistä <20km työmatkaa sahatessa on syytä liittää autoon kiinteä akkulaturi ja hyödyntää seinäsähköä kun sitä on tarjolla. Jos retkeä ja lämitystarvetta tulee enemmän niin kandee jakaa paristokuorma erikseen huville ja kotteron käynnistystä varten. Joku tarjoaa tähän käsipelissä ohjattavaa pääkytkintä, toinen erotusrelettä ja kolmas diodipakettia. Kunnioitan vanhoja perinnevirityksiä mutta niiden sijasta on fiksua valita nykyaikainen fettijakaja.
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 878
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #44 : 16-04-2018, 06:43:32 »
Missä hintaluokassa tuollainen pa-lämmitin liikkuu? Pelkän lämmittimen saa ehkä jo 700€:lla. Lisäksi tarvii vesipumpun ja monenlaista asennushilpettä. Tuollaisenhan asennuttais jonkun reissun yhteydessä vaikka puolassa?