Kirjoittaja Aihe: Bambunhöyläyspuhetta  (Luettu 4581 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Vs: Bambunhöyläyspuhetta
« Vastaus #30 : 07-01-2018, 14:21:56 »
Täällä on yksi bambunhöylääjä. Kaksi vapaa höylätty, toinen vielä kasaamatta.
Aloittelijalla on mennyt runsaasti aika opetteluun ja työkalujen tekoon, muotit, uuni, baginski beveler, waaran oikaisujigi, höylän modaus, binderi vaiheessa, ym.

Mä olen tehnyt vavat ilman binderiä, oikaisujigiä yms.. en mä tiedä, mun mielestä onnistuu ilmankin? Ekavavassa meni kauan.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #31 : 07-01-2018, 21:06:37 »
Täällä on yksi bambunhöylääjä. Kaksi vapaa höylätty, toinen vielä kasaamatta.
Aloittelijalla on mennyt runsaasti aika opetteluun ja työkalujen tekoon, muotit, uuni, baginski beveler, waaran oikaisujigi, höylän modaus, binderi vaiheessa, ym.

Mä olen tehnyt vavat ilman binderiä, oikaisujigiä yms.. en mä tiedä, mun mielestä onnistuu ilmankin? Ekavavassa meni kauan.
No juu, ei noi työkalut tietty välttämättömiä ole, mutta kuuluu vähän harrastukseen, että ensin tehdään työkalu jolla voi tehdä työkalun jne. :)
Eikä sitä binderiä vieläkään ole valmiina. Käsipelissä olen tehnyt, siima tulee haspelikelalta sopivalla jarruasetuksella.
Viimeisin liimaus tosin epäonnistui, kun n. 10cm kärkiosan kärjestä säleet eivät asettuneet oikein. Tätä en liimatessa huomannut. No tulee nyt sitten kärjet eriparia, viallinen oli katkaistava kärjestä lyhyemmäksi kuin oli tarkoitus.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #32 : 07-01-2018, 21:45:48 »
Mulle kävi vähän noin....vavasta tuli erilainen, mutta ihan käyttökelpoinen.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #33 : 07-01-2018, 21:49:49 »
Niin kaveri liimasi vahingossa säleen niin että pinta meni sisälle. Eipä sitä huomannut käytössä. Laitoin yhteen vapaan posliinista kärkirenkaan. Se on painava ja sen kyllä huomaa. Vapa on muuten tosi mukava. 1 osainen 7’.
Tämmöisessä ”kaikki mulle heti nyt” -nykyajassa on mukava tehdä jotain simppelisti, siksi mä en kaipaa bambuvavan tekoon mitään ”härveleitä”. Höylä, jigi ja omatekoinen sorvi riittää, aina ei onnistu mut sitten teen uusiksi.

Viime talvi meni ilma vavan rakennusta. Nyt vois tehdä vavan. Taidan tehdä nodeless vavan kun se on helppo tehdä. Hardyltä joku kartio.
« Viimeksi muokattu: 07-01-2018, 22:03:13 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #34 : 11-01-2018, 16:24:36 »
Yllätyin positiivisesti männä kesänä Montague #3:sta. Mahtava vapa, hyvä tuntuma heittoon ja kalaan. Tee semmoinen. Löytyy Hexrodista...