Kirjoittaja Aihe: Läpikuultava animemiekan materiaali?  (Luettu 4509 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 190
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #15 : 20-10-2017, 21:36:36 »
Ajattelin putkee kanssa, se olis kiva litistää alkeellisella muovilla muottiin, mutta entäpä kärki? Ja mistä helposti/edullisesti sopivaa putkee.

Mitenksä tyypillistä tuo icopal on?

Polykarbonaatista löysin tälläistä:
http://www.vink.fi/tuotteet/muovilevyt-ja-tangot/pc

Vaikuttais googlaten mahikselta, saattais löytyä helposti jopa liima:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/605321/Bison-Plastic-Adhesive-muoviliima-25-ml

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 340
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #16 : 20-10-2017, 21:40:28 »
Jokunen viikko sitten kävi Nuutajärvellä. Siellä on jotakin taidealan opiskelijoita tekemässä/opettelemassa lasitöitä. Puhaltamalla muottiin saisi hienon lasimiekan. Injektio/tyhjiövaluna tulisi vähän painavampi umpilasimiekka. Nuo opiskelijat voisivat innostua tekemään tuota puhallettavaa versiota.

Hienoin kai olisi puhallettu ilmafiligraani miekka kierteellä ja sen tekemiseen vaaditaan todellinen pro-ammattilainen.  O0 Umpimiekka ilmafiligraanillakin olisi ihan hieno.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 207
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #17 : 20-10-2017, 21:42:45 »
Onko pakko olla yhtä ja samaa materiaalia koko miekka? Kärkeen jotain pehmeämpää kun jotain niillä.tökitään kuiteskin..

Paikalla (Piilotettu)

  • (Piilotettu)
  • Valvoja
  • Viestejä: 2 534
  • (Piilotettu)
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #18 : 20-10-2017, 21:44:30 »
Pyörittelet elmukelmua muotin päälle. Sitten lakkaa. Ja sitten leikkaat auki ja muotti pois.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 340
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #19 : 20-10-2017, 21:45:19 »
Ajattelin putkee kanssa, se olis kiva litistää alkeellisella muovilla muottiin, mutta entäpä kärki? Ja mistä helposti/edullisesti sopivaa putkee.

Jos olisi sellaista muovia, että se sulaa eikä hiilly reilusti kuumennettaessa niin kärjen kai voisi muottiin puristaessa lämmittää "liikaa" että esihalkaistut puoliskot sulavat yhteen. Muotissa pitäisi olla kärjen muoto ja yli tulevat muovit leikkelisi pois kun kappale on jäähtynyt. Ehkä halkaistut kärjen puoliskot voisi puristella/joutuisi puristelemaan pihdeillä yhteen ennen muottiin puristamista.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 190
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #20 : 20-10-2017, 22:03:07 »
Onko pakko olla yhtä ja samaa materiaalia koko miekka? Kärkeen jotain pehmeämpää kun jotain niillä.tökitään kuiteskin..

Kahva puuta, osia tulee vanerista ja erilaisista muovilevyistä. "terä" on ongelma, eikä senkään tarvitse olla yhtä materiaalia, kunhan on yhteensopivaa materiaalia.

Kahvan puoleinen pää on mahdollista kiinnittä vaikka ruuveilla tms. tai vaikka tahraavalla liimalla. "Terän" reunat ja kärki on kriittisempi.

Periaatteessa sen vois tehdä vaikka jostain umpimateriaalista, jos materiaali on jotenkin sahattavaa/jyrsittävävää ja hiottavaa. Mutta ko. aihion hommaaminen voi olla haastavaa.

Tuossa vielä aiemmin lisäämäni kuva yhdestä näkemyksestä.
https://i.pinimg.com/736x/a6/78/3d/a6783d26b77297c298f0d608485a5645.jpg

Joissakin kuvituksissa miekka vaikuttaa kohtalaisen läpikuultavalta

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 671
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #21 : 20-10-2017, 22:57:22 »
Vala jostain elintarvikekamasta, vaikka sokerista.
Mistäs nitä elokuvaikkunalaseja tehdään ja niitä "lasi"pulloja joita lyödään päähän? Eikös ne ole jotain sokerijuttua?
S

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 409
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #22 : 20-10-2017, 23:12:17 »
Mitenksä tyypillistä tuo icopal on?

Tuo valokate on polykarbonaattia, aika ohutta, alle millin (tehtiin yksi terassi tuosta matskusta).  Joskus penskana tehtiin autohifi-juttuja PC:sta lämpömuovaamalla ja se oli yllättävän helppoa muotoutumaan. Voisin kuvitella että tuosta valokatteesta saisi muovattua kuumailmapuhaltimella muottia vasten muovaamalla miekan puolikkaan. Sitten toinen mokoma ja nämä puoliskot liimalla yhteen. Onko PC:lle sulattavaa liimaa? Jollain semmoisella jos liimaisi reunasta niin voisi saada ihan hyvän..

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 868
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #23 : 20-10-2017, 23:20:45 »
Pekka pyörähti senverran äkkiä kylässä että en ehtinyt siihen asti että mulla pitäs olla 4 ja  8mm polykarbonaattia varastossa. Tota on aina välillä isojakin paloja etran poistolaarissa 8eur kilo,  10 millistäkin ostin sellaisen 300x1200mm soiron mutta se on jo pilkottu..

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 526
  • (Piilotettu)
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #24 : 21-10-2017, 09:59:43 »
2mm polykarbonaatti vois olla aika sopiva materiaali terän tekoon. Polykarbonaatti kestää taivutuksen kanttikoneella. Jos kahdesta soirosta taivuttais terän sivut, jotka sitten sovittaisi ja liimaisi yhteen. Sopivaa levyä vaikka Puuilosta. https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectID=37132
Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 207
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #25 : 21-10-2017, 11:42:54 »
Periaatteessa sen vois tehdä vaikka jostain umpimateriaalista, jos materiaali on jotenkin sahattavaa/jyrsittävävää ja hiottavaa. Mutta ko. aihion hommaaminen voi olla haastavaa.

Tuossa vielä aiemmin lisäämäni kuva yhdestä näkemyksestä.
https://i.pinimg.com/736x/a6/78/3d/a6783d26b77297c298f0d608485a5645.jpg

Pekka

Onko polyuretaani kärkeen liika heppoista? Siitä ois ainakin helppo tehdä muotti jos ei muuten käy. Toinen muottimateriaali voisi olla necuron, on helposti muotoiltavissa, useampaa sorttia mutta taitaa olla sitten kalliimpaa.

http://www.rensi.fi/tuotteet/tyostokoneet/tyokalut-ja-tarvikkeet/necuron-mallimuovi/

Polykarbonaatti vois olla yksi hyvä vaihtoehto, noita lämpömuovatuvia muoveja on useampaa sorttia joista melkein paras kysäistä Vinkiltä.


Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 190
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #26 : 21-10-2017, 12:39:44 »
kiitos kaikille kommenteista.


2mm polykarbonaatti vois olla aika sopiva materiaali terän tekoon. Polykarbonaatti kestää taivutuksen kanttikoneella. Jos kahdesta soirosta taivuttais terän sivut, jotka sitten sovittaisi ja liimaisi yhteen. Sopivaa levyä vaikka Puuilosta. https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectID=37132

Vois selvitää onko lähimmässä puuilossa. Ei olis tuo hirveen kallis ostaa ja siitä riittäis varmaan materiaalia useemaankiin tarkoitukseen.

Mitenkäs tuollaista pitkää ja ohutta kappaletta kannattais muovata. Ekana tulis mieleen tehdä kaksiosainen muotti puusta, lämmitää muovi n. 150C??? kuumailmapuhaltimella painaa muottiin.

Sitten trimmata reunat pois sahalla ja hioa reunat tasaisiksi liimausta varten. Liimaukseen tarvii jonkin hyvin yksinkertaisen jikin, jotta kaikki pysyy suorassa.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 868
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #27 : 21-10-2017, 13:15:28 »
Ainakin vantaan puuilossa on ollut 2mm polykarbonaattia, samaten bauhaussissa tais olla jonninmoinen valikoima

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 190
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #28 : 21-10-2017, 18:07:45 »
OK. ostin kahden millin pleksiä ja pitää vähän miettiä miten lähtis sitä muokkaamaan.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 190
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #29 : 19-11-2017, 17:37:39 »
Tehtiin tänään puolikas muotti ja kokeiltiin kuumailmapuhaltimella.

Millin PC on jäykkää ja metrisen aihon saaminen tasaseen lämpötilaan on ongelma.

Mietin tota pokkaamista, sillä sais helposti 80% profiilista, mutta jos pokkaa ensin ja sitten kärjen kuumentamalla, niin varmaan pokattu näkyy sitten siinä kärjssä.

Alipainemuovaus ei onnistu mun vehkeillä ja siinä on kuumentaminen samanlainen ongelma.

Mitenkäs vaikea olis tollainen hioa jostain 4-8mm paksuisesta levystä 50mm leveä ja noin 950 mm pitkä "terä"?

Kestäskö se oman painonsa roikkumatta - näyttäis kovin suoralta?

Tätä ei pidä ajatella epäonnistumisella, vasta ollaan löydetty kaksi tapaa tehdä se jotka ei toimi.

Pekka