Kirjoittaja Aihe: Läpikuultava animemiekan materiaali?  (Luettu 11821 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 608
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #90 : 07-07-2018, 15:07:04 »
Mallineet on valmiina ja pinnassa pohjamaali, josta vähän myöhemmin.

liitteenä testilaudasta kuva, siinä on samanlaisia tikkuja eri kiteillä ja pohjamaaleilla maalattuna. Tarkoitus antaa kuivua vielä hetki, maalata niistä viimeinen vielä yhdellä pintamaalilla ja siten levittää puottivaha kokoalalle ja PVA puoleen väliin. Siten gelcoat ja pari kerrosta mattoo polyesterillä, niin selvii mikä maali pitää ja mikä ei.

Siis tällä kertaa testataan kaikki kombinaatiot, ennen varsinaista muottien tekoa. Ettei käy niinkun viimeksi.

ja sitten se ongelmanpoikanen....Normaalisti luotettavassa maaliliikkeessä kerrottiin että Temadur 50 olis se sopiva maali tähän, eiä mulla ole syytä epäillä sitä.

Mutta alle suositeltiin cOLORMATICIN 1K epoksipraimeria, joka taas on muuten hyvin sopiva maali (helppo levittää, tarttuu hyvin, suuri bulkki, peittää, helppo hioa), mutta tämä suomalinen kuvaus sai mut vähän epäilemään onnistumista tän pintamalin kanssa:
https://www.nettivari.fi/colormatic-1k-epoksipohjamaali-400ml

"tuote voidaan päällemaalata suoraan vesipohjaisilla ruisku maaleilla ja kaikilla akrylipohjaisilla aerosolimaaleilla. Etenkin maalatessa päälle 2K basecoat ruisku pintavärillä ja lakalla suositellaan käytettäväksi Polyuretaani ruisku tai spray pohjaväriä välimaalina ennen pintaväriä"

puuh....ei taida olla muuta mahista kun "labrata" ja sekoittaa tuota 2k Temadur 50:stä pikkumäärä kokeiluun.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 608
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #91 : 08-07-2018, 00:37:43 »
Räkä....laitoin kovetinta gelcoattiin tottumuksesta karvan yli 1%, kun olis pitänyt laittaa 1,8%. Tosin lämpötila oli 23C. Gelcoat ei hyytynyt tuntiin testikappaleessa, mutta sekoitettu ylijäämä kovettui mukissa. Oliskohan aamulla kova, niin pääsis jatkamaan.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 608
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #92 : 08-07-2018, 11:14:00 »
En saanut unta, joten kävin yhden jälkeen tsekkaamassa näytteen ja sehän oli juuri sopiva, joten laminoin siihen pintaan polyesterihartsilla kaksi kerrosta katkokuitumattoa.

Selitän nyt sitten kokeilun tulokset lyhyesti.

Alustana korkeapainelainoitu MDF, johon liimattu epoksilla puupinnala olevia sekoituslastoja (paketissa lukee tongue presser, jokainen liene avannut terpassa kun tutkivat nielua). Näitä ei mitenkään pintakäsitelty tai hiottu edellä, vaan tutkin maalien peittävyyttä ja irtoomista.

Näillä kokeiltiin: 1 on keltainen ja 7 on valkoinen

1: Pelkkä lasten mehiläisvahapohjainen muovailuvaha, jota myydään alan liikkeissä korkeeseen hintaan lestavahana: Pelikan Nakiplast 602 474.
- nopein, vaha levitetty pintaan ja se on siinä
- pehmeetä ja liituuntuvaa
- selkein ero PVA:n hyväksi
- Vaha lähtee helposti laminaatin pintaan, mutta silti toistaa vahassa olleen muodon, eli käy pyöristyksiin ja pienin lestan lommojen korjauksiin sekä lestan saumojen korjauksiin.
- tälle löytyy käyttöä väliaikaisena siilotuksena ja pyöristyksenä lestoissa/muoteissa.

2: Pikasiloite Tikkurilan Presto
- Annettu kuivua 3 päivää, koska pelkään että vesi vaikuttaa PVA-kalvoon
- pikasiloiteen edut: helppo hioa muotoon, haittana suuri kutistuma
- huokoinen, näkyy muotissa, vaha ei riittänyt peittämään huokosuutta osa irtosi, PVA-kalvon alueella oleellisesti sileempi
- Toimi paljon paremmin kun odotin, tulen käyttämään suurempiin kittauksin, kun aikaa odella kuivumista tehdä useita kerroksia.

3: Täytetty epoksikitti ja hiottu pinta tasaiseksi, muttei muotoon
- 1 vrk kuivumisaika, helpo hioa, pienempi kutistuma kun pikasilotteella
- sama pinnanlaatu vahalla ja PVA-kalvolla

4: Mastonin yhdenpurkin 2K, neljän päivän kuivumisaika, ennen iroonut kahden päivän kuivumisajalla (valmistaja suosittelee seitsämää!).
- valmistajan ilmoittama kuivumisaika todella pitkä
- tulee huttuna ulos purkista, vaikea käyttää ohutta kerrosta ja saada tasaista kerrospaksuutta. Kokeilin tässä hyvin ohutta, mutta selkeesti jäi laakamainen pinta.
- odotin parempaa pinnalaatua muotissa, työmäärään ja odostusaikoihin nähden ei kovin sopiva polyesterihartsin kanssa.

5: Colormatic 1-K epoksipohjamaali
- kahden päivän kuivumisaika, hiottu kevyesti
- Hieman karkea jälki mutta toistaa lestan muodon uskollisesti

6:  Colormatic 1-K epoksipohjamaali
- yhden päivän kuivumisaika, hiottu kevyesti
- Hieman karkea jälki mutta toistaa lestan muodon uskollisesti
- Jäämiä laminaatissa vain vahatulla alueella, PVA-alueella ei ongelmaa

Eli tälle pohajamaalille eitarvii välttämättä pintamaalia jos ottaa vain muutaman muotin ulos. Tämä on kiva hioa, kohtalaisen tiivis pinta ja mukava käyttää.

7: Kohdan 3 täytetty lasikuitukitti pohjalla, sama pohjamaali kun kohdissa 5&6 ja pinnassa Temadur 50 siveltynä ja kuivumisaika 6h, josta uunissa noin 2h 90C.
- ehkä pitäis ohentaa hieman, siveltimen jäljet jäi näkyviin. Mitenhän tän vois ruiskuttaa?
- Pintamaali kovettu nopeesti.
- hyvin liukas ja tiivis pinta. Olisi pitänyt hioa hieman, jotta olis saanut selville miten sileeksi sen voi saada.
- Ei eroa vahatulla pinnalla tai PVC pinnalla, Molemmilla irtosi erinomaisesti, vahattu pinta nättää paremmin pinnan yksityiskohdat.

Kuvista ei oikein näy erot, joten päätin sitten kuvailla ne asiat, jotka kuvasta ei näy.

Siis irrotusvahan Chemwax SP 6 kpl kerroksia + ohut kerros PVAta vaahtomuovilla siveltynä

Pekka
« Viimeksi muokattu: 08-07-2018, 11:19:56 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 608
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #93 : 08-07-2018, 17:04:40 »
Lopullinen hionta, nyt mallineet ei tientenkään enää näytä niin hienoilta, mutta ovat paljon tasaisempia.

Kun tuli varmistettua, että pohjamaali riittää ja huolellinen vahaus vaan päälle sekä mehiläisvahapohjaista muovailuvahaa rakoihin, jonne materiaalia ei saa päästä, niin vahaukset aloitettu.

Kolmas kerros vasta kiilottui, joten tais materiaali iamsta pari ekaa kerrosta.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 608
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #94 : 08-07-2018, 20:40:30 »
Ja nyt vedetty samalla reseptillä gelcoatti pintaan, mutta tulos onkin eri. Se gelcoat lähti hyyrymään nopeesti ja jupes paakkuuntumaan. Niinkun ryynitymään tms. ihan yhtäkkiä. Tein sitten toisen satsin vieläkin huolellisemmin ja sama juttu....eilen sama satsi, sama lämpötila ja kaikki muu samaa, paitsi sivellin eri merkkinen. Sekoituksessa ok, sivelyssä tuntuu hieman korkeempiviskositeettiselta, mutta lähtee ikäänkuin kovettumaan, ei kuitenkaan geeliiny pinta eikä muutu kosketuskuivaksi nopeemmin. PRKL. meniköhän tämä nyt saveen.

Piti tietysti tehdä kaikki mallineet kerralla, kun kerran resepti oli löydetty. Saas nähdä mihin se nyt kimpoo. Ai kai tässä muu auta kun tehdä vaan muottia loppuun asti ja toivoa parasta. Pari mallinetta oli ksinkertaisia, mutta yksi on sellainen että vitutukseen kuoleminen on lähellä jos se menee rikki. Uuden muotin teko ei paha rasti, mutta jos ainoa malline johon on tehty paljon työtä menee pilalle, niin se harmittaa ihan erilailla.

Pekka


Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 608
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #95 : 09-07-2018, 12:02:34 »
Ja ongelmat jatkuivat polyeesterin kanssa laminoidessa. Ei tullut niin selkeesti esille sen testimuotin kanssa, mutta tämä hartsi ei "kostuta" ja "liimaa" mattoa ihan yhtä hyvin. Todellisia vaikeuksia töpöttää ja telata mattoa kiinni. Etenkin jos on yhtään kulmaa tai kaarevaa pintaa. Pitääkin miettiä asioita uusiksi jos jatkaa tämän hartsin käyttöä.

Sitten kymys:
* Voiko polyesterille tarkoitetun gelcoatin päälle jatkaa laminointia epoksilla? Siis voinko käyttää samaa gelcoattia osille, jotka otan irti muotista?

* Miten tämän gelcoatin päälle maalataan? Jatketaanko ihan normaaleilla paukkupullomaaleilla.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 608
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #96 : 10-07-2018, 14:21:06 »
Tulipa hillittömästi vastauksia, joten kysytään lisää.

Tuli vähän ongelmia gelcoatin kanssa, tosin muotit on käyttökelposia, mutta laminoitavan alueen ulkopuolella kauheetta ryppyä. Diagosoin ongelman liian ohueen gelcoattiin.

Yksi muotti epäonnistui. Ei kriittinen, mutta se olis kiva tehdä oikein, joten kysymykset:

A) Voiko gelcoattiin laitaa sekaan mikropalloo tai silikaa? Eli jos vetäs ensin ohuen kerroksen gelcoattia pintaan ja hetikohta sekoittais loppuun gelcoattiin täytettä, joka pitäis sen paremmin nurkissa?

B) Voiko gelcoatin levittää kahdessa satsissa? Siis eka kerros alkaa geelityä, niin toinen perään (n. 40 min - pari tuntia) ja sitten jatkaa laminointia normaalisti.

C) Gelcoati saa lopulta kokolailla hyvin halaamaan mallinetta, mutta jos siinä on koloja, poteroita ja muita sisänurkkia, niin voisko siinä käyttää polyesterikittiä ekana lujitekerroksena, normimatot ja erityisesti katkokuitumatto ei vaan taivu. Ja jatkaa samoilla läpimillä vakiopolyesterihartsilla ja mattoo päälle?

Pekka
« Viimeksi muokattu: 10-07-2018, 14:38:52 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 608
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #97 : 12-07-2018, 00:30:56 »
Ja vaan koska mä tykkään labrata, niin vaihdoin vain gelcoatin merkkiä. Erikoista. kokolailla sama yhtälö, mutta Wendalta hommattu musta gelcoatti oli "temperamenttinen" ja tein kaksi satsia peräkkäine. n. 22-23C läpötilassa satsia, pilvinen keli ulkona, normaali , ekassa satsissa tasan suositeltu määrä kovetetta, lähti kovettumaan mukissa ja tuli matokoloo paksuun kohtaan, toinen pienempi satsi hieman pienemmällä % kovetetta ja tuli alligaattorinnahkaa ja koloja.

Toinen testi periaattessa samat olosuhteet ja malineet. Paklan valkea gelcoat, tein samaan muottiin ja siihen liian ohutta ja liian paksua gelcoattia. Siis alle 0,2 mm ja yli millistä. Hyvin meni. Yksi kraateri ja pari kuplaa.

Mutta sama "satsi" tänä aamuna ei lähtenyt kovettumaan. Samat aineet, samat työvälineet, mittaan gelcoatin/resinin vaa'alla ja kovettimen injektioruiskulla. Ainoa ero oli että aamulla oli hiean kosteempaa ja 17C ulkona.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 608
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #98 : 15-07-2018, 15:32:02 »
Tytär sai miekan.

Aika meinas loppua ja monen komponentin uunitus lyhenti kuivumisjan (käsittely, päälemaalaus, hionta) yleensä kolmasosaan ja esim. yksi lasikuitukitti vaati 6h (joten mieluiten jätin yön yli ennen hiontaa), nyt viimeiset täytöt hieman yli 1h 90C, kevyt hionta, pohjamaali 1h uunissa, hionta ja lopuksi päällemaamaalaus (maali kosketuskuiva 2h, 12h käsittelykuiva). Päälimaali käsittelykuivaksi 4h (kahden kerroksen jälkeen), ensin 1h ilmassa kuivausta, sitten uuni 90, mutta kapplaeet sisälle vasta uunin jäähdyttyä jonkin aikaa kahdeksi tunniksi ja sitten uuni 90C puoleksi tunniksi, jonka jälkeen uuninlämitys pois päältä, mutta jätin jäähtyvään uunnin.

Positiivinen yllätys on ollut Colormatic 1-K epoksipohjamaali, se on toiminut jokavälissä hyvin ja kuivuu nopeesti.

Samoin akryliimaalit (paukkupullot ) ovat tomineet kuten pitikin - yleensä). Se poikkeus oli läpikuultavassa osassa, jonka maalasin taustalta.....epoksissa oli aivan pieniä reikiä, josta maali tuli läpi ja reagoi maalaustaustan kanssa. Yksi terä meni ok, koska pelkäsin ohisuihlua ja maalasin muotissa, mutta toisen maalasin taustaa vasten ja maalaus vaikutti onnistuneelta. Mutta tunnin kuluttua kun tarkistin, niin se oli jotenkin ragoinut taustan kanssa ja maalauspuoli oli aivan sileä, mutta se tausta (katselupuoli lasikuidun läpi) oli kukkinut.

Mutta tämä paukkupulloalkyydimaali (kulta) toimi hassusti, pelkälle puulle ok, mutta toki ruma. Pohjamaalin päälle yleensä paremmin, mutta jokin tarraliiman jäämät (hionnan jäljiltä, ei mitään näkyvää) kupli. Näkyy "kultaisissa" koristeissa, jotka on tehty vanerista.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 101
    • Käsityöläisen kotisivut
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #99 : 15-07-2018, 16:35:25 »
Pensselillä levitettävät kultamaalit tekevät paljon parempaa jälkeä. Ja näin varsinkin jos vielä laittaa päälle kiiltävän lakan vastaavaa tavaraa.

https://www.hobbypoint.fi/kultamaalit

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 608
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #100 : 15-07-2018, 19:53:48 »
kiitos vihjeestä, pitää tutkia jos pitää palata asiaan.

Valokuvassa ei oikein välity, mutta se kultamaali on aika vakuuttava. Yleensä nää sprayt on liiaan raemaaista blingiä tai kiillotonta ja kesto lakkaamatta mitätön. Lakaaminen taas tekee niistä muovisia. Myös kahvassa oleva kontakatimuovi toimi paremmin kun luulin.

Spraymaali kului päivän mittaan (8h käsissä ja käsittelyä), mutta ipanan mielestä se oli vaan luonnonmuksita kulumista eikä likaista paaktumista.

Haittana on pitkä kuivumisaika (12h käsittelykuiva) Piti uunittaa maaleja, että pysyi aikataulussa. Voi olla osa ongelmaa. Pitäis selvittää tarkeemin pohjamaali ja pohjakäsittely, että tulis oleellisesti kestävämpi. Tosin spraymaalatun pinnan  mattaminen ja samalla maalilla päällystäminen ei maata kaada, jos pitää korjata osia. Niistä suuri osa on kiinni kaksipuoleisella teipillä ja/tai pienellä määrällä pikaepoksia piilonpuolella (mutta saavutettavissa veitsellä tai ohutteräisellä sahalla).


Kontaktimuovi säilyi ennalaan ja pysyi hyvin paikoillaan.

Mietin sellaista taiteilijakauppatasoista "lehtikultaa", mutta en uskaltanut lähteä kokeilemaan ihan uutta materiaalia ja tekniikkaa.

Mulle nää metallijäljitelmät ovat oleet aina pettymys. Vaikka laittais aivan ohuen aidon metaalikalvon, niin se rypistyy eikä lommoudu/naarmutu aidosti.

Kuvia "kuluneesta" ja käytetystä..

Pekka
« Viimeksi muokattu: 15-07-2018, 20:00:04 kirjoittanut (Piilotettu) »