Kirjoittaja Aihe: Terä viilasta?  (Luettu 4059 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 229
Terä viilasta?
« : 12-11-2017, 19:04:12 »
Tarkoituksena olisi tehdä spokeshave, en tiedä suomenkielistä nimeä. Miten mahtaisi onnistua terän teko vanhasta viilasta? Miten onnistuu hiominen mittoihin?

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 229
Vs: Terä viilasta?
« Vastaus #1 : 12-11-2017, 19:11:02 »
Toinen mitä mietin olisi vanhasta sirkkelin terästä.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 127
Vs: Terä viilasta?
« Vastaus #2 : 12-11-2017, 19:30:29 »
Oletko jo tutustunut Paul Sellersin videoon aiheesta?

https://www.youtube.com/watch?v=jZwzBbcwbgU

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 229
Vs: Terä viilasta?
« Vastaus #3 : 12-11-2017, 19:32:07 »
Jep, tosta just innostuin.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 576
Vs: Terä viilasta?
« Vastaus #4 : 12-11-2017, 19:38:33 »
Suomeksi kavahöylä.

Poissa (Piilotettu)

  • (Piilotettu)
  • Viestejä: 862
    • Vanhanajanverstas
Vs: Terä viilasta?
« Vastaus #5 : 12-11-2017, 19:41:46 »
Kavahöylä suomeksi. Viilan hiilipitoisuus on hieman korkeahko, mutta varmaan onnistuu silläkin. Vanha sirkkelinterä vois olla hyvä vaihtoehto. Viilan (ja muiden hiiliterästen) työstö onnistuu kun lämmität sitä punahehkuun ja annat jäähtyä hitaasti. Tämän jälkeen on helposti työstettävissä. Lopuksi taas karkaisu ja päästö.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 229
Vs: Terä viilasta?
« Vastaus #6 : 12-11-2017, 19:54:59 »
Kiitos neuvoista!

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 563
Vs: Terä viilasta?
« Vastaus #7 : 12-11-2017, 20:53:34 »
Olen tehnyt vanhoista viiloista useita puusorvin talttaa.En ole niitä millään lämpökäsitellyt ja hyvin ovat kestäneet ja pysyneet terävinä.Vanhasta kolmikulmaisesta viilasta saa hyvän kolmikulmakaavarin, kun sen hioo teräväksi kärjestä. Hionnan kun tekee hioma laikan ulkokehällä tulee kaavarin leikkuusta laikan säteen verran kovera.Olen tuollaisiakin tehnyt useita eri kokoisista viiloista,hyvin pitävät teränsä kun ottaa metallista lastua.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 229
Vs: Terä viilasta?
« Vastaus #8 : 12-11-2017, 21:29:56 »
Oletko hionut ilman mitään päästöä?

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 867
Vs: Terä viilasta?
« Vastaus #9 : 12-11-2017, 22:58:18 »
Oletko hionut ilman mitään päästöä?
Se on hiomisen kannalta joko tai. Hiotaan varovasti niin ettei lämpene missään vaiheessa yli 150..200 asteen (ei saa tulla päästövärejä hionnassa)  tai sitten hehkutetaan ihan pehmeeksi, työstetään vaikka viilalla tai rautasahalla muotoonsa ja karkaistaan uudelleen.

Puutyökaluksi jos tekee eikä pehmennyshehkuta ennen työstöä niin voi olla eduksi päästää terä ihan aavistuksen pehmeämmäksi kuin viilat alunperin ovat. Mutta noiden viilojen kovuuskin kai hieman vaihtelee.
Jos viilasta tehty kalu ei tunnu pysyvän terässä vaan terä murenee niin sähköuunissa 2 tuntia +200 asteessa tuottaa vähän pehmeämmän terän.  Hifistellä jos haluaa niin aloittaa 175 asteen päästöllä ja testaa sen ennen korkeampia lämpöjä.
Jos karkaiseen terän uudelleen niin sitten päästö vähintään +175c lämmössä.

Helpompi tehdä ilman pehmennyshehkutusta ja uudelleenkarkaisua mutta hiominen pitää tehdä sitten rauhallisesti varoen kuumentamasta terää ylenpalttisesti.

Viiloissa käytetty teräs pitäisi olla varsin mainiota myös puutyökaluihin, mutta yksilöerojakin voi olla.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 229
Vs: Terä viilasta?
« Vastaus #10 : 12-11-2017, 23:12:19 »
Ja jos terä kuumeneekin hiottaessa niin ?

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 867
Vs: Terä viilasta?
« Vastaus #11 : 12-11-2017, 23:24:21 »
Ja jos terä kuumeneekin hiottaessa niin ?
Liika kuumuus pehmentää sen terän eikä se pysy sen jälkeen terävänä "sekunttiakaan".
Jos näin pääsee käymään niin se pitäisi sitten karkaista uudelleen.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 193
Vs: Terä viilasta?
« Vastaus #12 : 13-11-2017, 09:04:57 »
ja jokainen karkasu (kun harrastelijalla ei ole keinoa suojata terää kuumennuksessa) vähentää hiilipitoisuutta, joten lopulta ei enää karkene kunnolla...voi tulla vastaan puukkoa takoessa jos on vähän marginaalinen lähtökohta.

Ennen karkasua ei kannata terottaa "terävksi" asti vaan jättä noin milli vajaaksi, hiiltä poistuu terävästä särmästä nopeemmin kuumennuksen aikana ja sitö terää joutuu sitten etsimään syvemmältä karkaisun jälkeen. karkaisun ja päästön jälkeen ei pidä säikähtää teräsärmän pehmeyttä vaan tahkota vaan rauhallisesti teräväksi, kyllä se terävyys sieltä löytyy jos vaan muut osat terästä karenneet.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 181
Vs: Terä viilasta?
« Vastaus #13 : 13-11-2017, 10:40:17 »
Mites muuten jyrsinhöylän terän rakentelu, siis pitäisi saada kaponen terä jossa on 90 asteen kulma. Onko järkeä yrittää taivutusta ilman punaiseksi kuumentamista, esim. taittokohtaan lovea rälläköimällä?

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 007
Vs: Terä viilasta?
« Vastaus #14 : 13-11-2017, 11:00:04 »
Ei kannata yrittää taivuttaa kylmänä. Mieluiten vielä niin, että lämmittää sen kerran punaseksi ja antaa hitaasti jäähtyä, esim. kivivillan sisään pakattuna. Sitten uusi lämmitys jonka aikana muotoilu. Sitten kylmänä hionta tarkemmin muotoonsa. Sitten karkaisu ja päästö. Tässäkään ei  ole oikotietä onneen. Kovaksi karkaistut työkalut katkeaa ennen kun taipuu.