Kirjoittaja Aihe: Käsisahan teroitus?  (Luettu 2194 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Käsisahan teroitus?
« : 17-11-2017, 18:36:29 »
Kaksi kysymystä käsisahoista:

1. Minulla on vanha halkaisusaha, jonka terä on kurjassa kunnossa. En ole koskaan teroittanut sahoja ja vaikka taidon aionkin opetella, sen aika ei ehkä ole vielä. Aloittelijalla riittää opeteltavaa yhdessä jos toisessakin asiassa. En myöskään usko, että tämä yksilö on kovin hyvä vaihtoehto aloittaa harjoittelu. Olen kysellyt teroituspalveluista sieltä täältä, mutta huonolla menestyksellä. Yhdestä neuvottiin laittamaan saha seinälle ja ostamaan uusi. Kysymys kuuluu, teroittaako joku tai tietääkö joku teroituspalvelun, joka teroittaisi käsisahoja? Asustan Joensuussa, käyn säännöllisesti pääkaupunkiseudulla ja postihan kulkee moneen suuntaan – ei tosin enää tiistaisin – joten sijainnilla ei ole suurta merkitystä.

2. Terä kaartuu pituussuunnassa aavistuksen toiselle sivulle. Myös syvyyssuunnassa on vähän mutkaa. Tekevätkö tällaiset viat sahan kelvottomaksi ja voiko niitä korjata?

Poissa (Piilotettu)

Vs: Käsisahan teroitus?
« Vastaus #1 : 17-11-2017, 19:07:05 »
Olen kysellyt teroituspalveluista sieltä täältä, mutta huonolla menestyksellä. Yhdestä neuvottiin laittamaan saha seinälle ja ostamaan uusi. Kysymys kuuluu, teroittaako joku tai tietääkö joku teroituspalvelun, joka teroittaisi käsisahoja?

Melko varmasti ei ole. Se on se työ mikä maksaa, se ei kannata noin niinkuin kaupallisesti. Se menisi käsin viilaukseksi ja haritukseksi, jos ehkä kerran vuodessa tulisi käsisaha teroitukseen niin ei siihen kukaan konetta hanki saati ylläpidä osaamista. Ja se kustantaisi niin paljon, että sillä rahalla saa 20 uutta sahaa. Niin se vain menee. Kyllä vanha saha varmasti hyvä on ja kunnostettavissa mutta itse joutuu tekemään.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 17-11-2017, 19:10:34 »
Olen kysellyt teroituspalveluista sieltä täältä, mutta huonolla menestyksellä. Yhdestä neuvottiin laittamaan saha seinälle ja ostamaan uusi. Kysymys kuuluu, teroittaako joku tai tietääkö joku teroituspalvelun, joka teroittaisi käsisahoja?

Melko varmasti ei ole. Se on se työ mikä maksaa, se ei kannata noin niinkuin kaupallisesti. Se menisi käsin viilaukseksi ja haritukseksi, jos ehkä kerran vuodessa tulisi käsisaha teroitukseen niin ei siihen kukaan konetta hanki saati ylläpidä osaamista. Ja se kustantaisi niin paljon, että sillä rahalla saa 20 uutta sahaa. Niin se vain menee. Kyllä vanha saha varmasti hyvä on ja kunnostettavissa mutta itse joutuu tekemään.

Kiitos vastauksesta. Niin olen itsekin asiaa tuumaillut. Täytynee laittaa saha naftaliiniin odottamaan sopivaa aikaa sen kunnostamiseen.

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
    • Vanhanajanverstas
« Vastaus #3 : 17-11-2017, 19:33:42 »
Minä kyllä teroitan omat ja kourallinen asiakas-sahojakin on teroiteltu. Katkaisu--> halkaisu muunnoksiakin on tehty.

Tietämättä sahan kokoa (pieni selkäsaha vai 28 tuumainen kahden käden halkaisusaha)niin 1-1,5 tunti saa laskea että menee jos on ihan rapakunnossa. Jos vaan pieni ylläpito teroitus kyseessä niin 10-20 minuuttia.

Yrittäjä ei voi paljon vähemmän kuin 35€(sis alv) tunnissa ottaa jotta hommaa toimii, siitä voi vähän laskea kustannuksia sitten.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #4 : 17-11-2017, 19:49:50 »
En minä tässä sillä ajatuksella olekaan liikkeellä, että mikään kympin homma olisi. Ammattilainen määrää hinnan työstään ja asiakas maksaa.

Kyseessä on siis 26 tuuman halkaisusaha, jonka hampaat pitää viilata ensin tasaiseksi ja sitten harittaa ja teroittaa. En rapakuntoiseksi moittisi, mutta hampaat ovat kautta linjan erikorkuisia.

Kuva: https://i.imgur.com/5M0Z3qR.jpg

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #5 : 17-11-2017, 20:09:11 »
Onpa hieno saha. Älä nyt hyvä mies luovuta: isohampainen halkaisusaha on varmaankin helpoin mahdollinen teroittaa. Itsellä on tosin kokemusta vain tuollaisesta, ja 10-15 tpi halkaisuviilatuista selkäsahoista. Mutta kuten sanottu, se on yllättävän helppoa, pitää vaan edetä rauhallisesti, ajatuksella ja samaan rytmiin joka hampaan kohdalla. Tauko silloin kun alkaa tehdä mieli kiihdyttää vauhtia eli hosua... Eikä lopputuloksen tarvitse ihan täydellinen olla, se sahaa silti luultavasti ihan hyvin - ainakin päätellen siitä että jopa mun ensimmäinen yritys toimi vallan mainiosti.

Haritusta ei sitten kannata laittaa liikaa, saha vaan vaeltaa helpommin. Pikku 10" selkäsahassa mulla ei ole haritusta ollenkaan, mikä kyllä kieltämättä on ihan pikkasen liian vähän. Toisaalta pienissä sahauksissa jälki on tarkkaa ja siistiä.

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
    • Vanhanajanverstas
« Vastaus #6 : 17-11-2017, 20:12:13 »
Kyllä tuollainen saha kannattaa pitää kunnossa ja käyttää  O0

Meiän paja on täällä länsirannikolla, jos apu ei löydy lähempää tai päätät yrittää itse(ei ole vaikeata), niin klikkaat tuota maapallon kuvaa nimeni alla niin löytyy yhteystiedot ym.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #7 : 17-11-2017, 22:30:46 »
Olen tuossa joskus ennenkin kirjoitellut miten kärkikarkaistun sahan voi uudelleen teroittaa.Ekan kerran kun teroitin,sahasin naulaan eikä kauppa ollut enää auki että olisin saanut uuden terän ja homma oli kesken.Silloin teroitin pienellä rälläkällä ja 1mm paksulla katkaisulaikalla ja se onnistui,käytin terää vielä kauan sen jälkeen.Nyt jälkeen kun tuli Dremeli hommattua olen teroittanut monta sahaa pienellä katkaisulaikalla sen avulla.Saha viilapenkkiin kiinni kahden n4mm latan väliin ja siitä hammas kerrallaan.Sen jälkeen haritus ja sahasta tulee taas lähes uuden veroinen.Ennen kun oli tavallisia karkaisemattomilla hampailla olevia sahoja, hampaat tasattiin puukapulaan kiinnitetyn lattaviilan avulla sen jälkeen teroitus.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #8 : 20-11-2017, 18:17:02 »
Kiitokset kannustuksesta! Paras tilata viila ja ryhtyä vain rohkeasti työhön.  :)

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #9 : 22-11-2017, 14:17:33 »
Kiitokset kannustuksesta! Paras tilata viila ja ryhtyä vain rohkeasti työhön.  :)

Hieno saha ja kerrassaan mahtavassa kunnossa. Pääsääntöisesti Sheffieldin teräs on hyvälaatuista, joten tuon käyttöönotto on enemmän kuin kannattavaa.

Jos englannin kieli taipuu, niin tällä ohjeella tehtynä saa hyvän teroituksen https://www.youtube.com/watch?v=UA5DixEaaUo

Tsemppiä uuden opiskeluun, kun saa itse teroitetun sahan ensimmäisen kerran toimimaan kunnolla, niin siinä on erittäin palkitseva kokemus  O0

/Antti
Ei voi mitään, joskus vaan hymyilyttää...

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #10 : 23-11-2017, 21:02:14 »
... käsisahoista:

... En ole koskaan teroittanut sahoja ja vaikka taidon aionkin opetella, sen aika ei ehkä ole vielä. Aloittelijalla riittää opeteltavaa yhdessä jos toisessakin asiassa. En myöskään usko, että tämä yksilö on kovin hyvä vaihtoehto aloittaa harjoittelu....
... Terä kaartuu pituussuunnassa aavistuksen toiselle sivulle. Myös syvyyssuunnassa on vähän mutkaa. Tekevätkö tällaiset viat sahan kelvottomaksi ja voiko niitä korjata?

Tämä saattaa olla juuri oikea harjoittelukohde.
Edellä olevien vastauksen ohella näistä voisi olla apua:

http://www.vintagesaws.com/cgi-bin/frameset.cgi?left=sawcare&right=/library/primer/sharp.html
http://forums.finehomebuilding.com/breaktime/tools-home-building/sharpening-handsaws
puhdistusta…
http://www.vintagesaws.com/library/saw_clean/saw_clean.html
perusteellisempaa remonttia…
http://trestore.wkfinetools.com/saw/toothShaping-hm/toothShaping-01.asp

Muistan nähneeni kirjoituksen, jossa käsiteltiin ja perusteltiin hampaiden muotoja sekä viilaustapaa perusteellisemminkin mutta Internetin syövereistä en sitä tähän hätään löytänyt.
Terä voidaan oikaista esim. takomalla mutta tämä vaatii osaamista ja taitoja joita itselläni ei ole.
Lieneekö aihetta täällä aikaisemmin käsitelty?
Käsittääkseni tätä ei kannata ensimmäiseksi opetella kovin arvokkaan terän kanssa O0 :ohwell:

Ps
Osastossa "Kirpputorilöytöjä ja kunnostusta" löytyy aiheesta pari kuvaamaani kohdetta, ehkä muitakin.
« Viimeksi muokattu: 23-11-2017, 21:15:05 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #11 : 25-11-2017, 13:26:02 »
 Ja sitten viimesen päälle perusteellista selvitystä parin tunnin "elokuvassa". Jos jossain vaiheessa kyllästyttää niin voihan sitten välillä pikakelata. Itse olen huono englannin kielessä mutta kuvat puhuvat.

https://www.youtube.com/watch?v=u-_MF2Mnxwc

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #12 : 25-11-2017, 19:56:41 »
huh huh  O0
ei muuta kuin popparit valmiiksi :)
joku toinen talossa voi olla kyllä eri mieltä illan elokuvasta...

Ja sitten viimesen päälle perusteellista selvitystä parin tunnin "elokuvassa". Jos jossain vaiheessa kyllästyttää niin voihan sitten välillä pikakelata. Itse olen huono englannin kielessä mutta kuvat puhuvat.

https://www.youtube.com/watch?v=u-_MF2Mnxwc