Kirjoittaja Aihe: Ilmainen suunnitteluuhjelma tarjolla  (Luettu 1563 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Vs: Ilmainen suunnitteluuhjelma tarjolla
« Vastaus #1 : 25-11-2017, 18:42:37 »
Niin, ilmainen insinööriopiskelijoille.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 25-11-2017, 18:44:32 »
Tässä tarjontaa Linuxille. Valtaosin ilmaisia. Ja monet noista toimii myös wintoosa-ympäristössä.

https://www.linux.fi/wiki/CAD-ohjelmat

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
    • Sääasema Orivesi
« Vastaus #3 : 25-11-2017, 18:56:03 »
Oshape toimii selaimella, helppo käyttää ja ilmainen opiskelijoille ja yksityiskäyttöön. https://www.onshape.com/

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #4 : 25-11-2017, 19:16:09 »
Tarkennetaan sen verran, että Ansys toimittaa analyysi- ja simulointisoftaa (FEA) ja se on sitä mitä tuossa tarjotaan. He ostivat kyllä pois englantilaisen Spaceclaimin, ja se on tuossa jossain opiskelijasetissäkin. Ilmeisesti. Se on ns. suoramallinnussofta, eli siinä kappaletta venytellään ja vanutellaan, absoluuttimitoin, tosin. Piirrehistoriaa siinä ei kuitenkaan ole. Mutta esim. alihankintakonepajoille, jotka eivät itse suunnittele mitään tuotteita, oikein hyvä työkalu. Sopivalla kääntäjäpaketilla sisään pystyy lukemaan melkein jokaisen CAD-softan malleja natiiveina.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #5 : 25-11-2017, 23:25:27 »
-     sitä saa mitä tilaa   -

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #6 : 26-11-2017, 19:56:28 »
En muista oliko foorumilla joskus aikaisemmin esillä "Solvespace" niminen 3D cad ???
mutta sellainen löytyy http://solvespace.com/download.pl
Pieni paketti ja nopea käynnistymään. Windowissa ei vaadi asennustakaan...
Itse olen käyttänyt Linuxissa samaa windows-versiota ilman asennusta wine & plau-onlinux:n kautta.

Käyttöliittymä on kyllä erilainen  Solidworkseihin yms nähden. Esim "konstreinissa / mateissa" valitaan ensi elementit ja sitten vasta ehto.
Varsinaista 2D puolta ei ole, että jos tarvii jotain muuta piirustusta kuin sketsi, niin täytyy tehdä dxf export toiseen ohjelmaan, esim myös ilmaiseen Librecadiin (Win & Linux versiot).
Löytyy myös stl-export 3d-tulostukseen.

Ohjelman sivulta löytyy tutotriaalia ja foorumia, että kyllä alkuun pääsee. Sanoisin, että hinta/laatu kohtaavat ja kyllähän aikamoista  kotivestas-henkeä on hepulla, joka alunperin koodasi
ohjelman ;)

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #7 : 26-11-2017, 20:01:46 »
Itse olen käyttänyt Linuxissa samaa windows-versiota ilman asennusta wine & plau-onlinux:n kautta.

Tuo Wine on näppärä, mutta kaikki ohjelmat ei toimi sen päällä. Esin veneensuunnittelun ilmaisohjelmisto FreeShip tökkii ainakin Ubuntun Winellä. Tulee niin hidas, ettei viitsi enää käyttää.