Kirjoittaja Aihe: Sorvin vaihdelaatikon öljy  (Luettu 3978 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Vs: Sorvin vaihdelaatikon öljy
« Vastaus #15 : 18-01-2018, 12:02:40 »
1.  En minä käytännön hommista mitään tiedä, teorioista ehkä vähän, ja niistäkin todella vähän.
2.  Minä olen oikeasti mukava ja miellyttävä mies, ja tuntuu vähän vaikealta alkaa kokeneita ammattilaisia oikomaan oikeastaan yhtään mistään.

Nämä seuraavat ovat nyt vain minun mielipiteitäni.  Minä kuitenkin yritän niitä perustella.

Me elämme 100 kilometriä syvän kaasumeren pohjalla, jossa happea on 21%. Tuo samainen kaasu liettyy aivan kaikkeen, mihin se on kosketuksissa. Kun tuo happi joutuu paineen alaiseksi, sen aktiivisuus kiihtyy, kiihtyy todella paljon, ja esim. jossain sukelluskellossa on hapen määrä pakko pudottaa jo alle 2%:iin, etteivät ne sukeltajat saa happimyrkytystä heti suorilla. Hydraulisissa järjestelmissä öljy joutuu kovaan paineeseen.  Todella kovaan paineeseen.  Kaikki lisäaineet, mitä hydrauliöljyihin laitetaan, tähtäävät lähinnä tuon hapettumisen estämiseen, ja sen hapen kaikkinaisen vaikutuksen neutraloimiseen.  Olosuhteet yritetään muokata sellaisiksi, että hapettumista ei voi oikein tapahtua.  (kemialliset reaktiot tarvitsevat siirtymätiloja tapahtuakseen, ja näitä tiloja voidaan yrittää peukaloida ja niihin vaikuttaa)

En voi millään ymmärtää, että jos on isolla vaivalla luotu oikeaoppisia vaihteistoöljyjä, joissa tarkkaan valitulla ja testatulla lisäaineistuksella yritetään estää öljyn karkaaminen paineen alaisten hammaspyörien pintojen välistä, se kohteeseen sopiva ja siihen suunniteltu öljy korvattaisiin öljyllä, joka on suunniteltu lähinnä vastustamaan korkeassa paineessa tapahtuvaa hapettumista vastaan? - Nuo kaksi asiaa eivät mitenkään ole vaihdannaisia tai liitännäisiä keskenään.

...  " jos ei ole muuta öljyä " ...     No, tuossa tilanteessa joku ei ole hoitanut omia hommiaan, ansaitsee lähinnä ystävällisen henkisen potkun persuuksilleen, ja saa luvan kiireesti lähteä hankkimaan sitä tasan tarkkaan juuri oikeaa ja oikeaan käyttötarkoitukseensa suunniteltua öljyä.  Keskustelu väärän öljyn laittamisesta väärään paikkaan tuntuu kun keskustelisi naisten "oil of olayn" (se on naisten kasvorasvaa) käyttämisestä johonkin koneopilliseen käyttöön. Vrt. perunankuorimaveitsen käyttäminen ristipääruuvimeisselinä, mitä Niksi-Pirkka palstoilla tarjotaan toimintatavaksi sen sijaan, että neuvottaisiin ostamaan se oikea meisseli.

Vaikka se kallis koneisto ei heti koht'sillään siitä väärästä öljystä hajoaisikaan, eikä edes leikkaisi, niin ei se väärän öljyn käyttäminen sitä koneiston elinikääkään kyllä pidennä.  Vastustan ankarasti aivan kaikkea sen suuntaista informaatiota, millä yritetään puolustella ja perustella edes vähäisessäkään määrin väärän öljyn käyttämistä väärässä paikassa.  Kun ei olla sodassa, ja kaupasta saa myös niitä oikeitakin laatuja, niin minkäänlaista järkevää perustetta käyttää hammaspyörien välissä hydrauliöljyä ei minun mielestäni voi oikein olla.  Se, että öljykauppiaalla (vaikka se olisi kaverikin) ei satu oikeaa laatua ja riittävän ohutta öljyä olemaan varastossa, tarkoittaa minusta sitä, että sitä öljykauppaa pitää vain vaihtaa. Ei siinä tiskillä ja ostotilanteessa mitään sellaista konsensusta voi oikeasti syntyä, että "kyllä sitä voi käyttää"...   Nyt vähän lähdekritiikkiä.  Ostaja omistaa sen oman kalliin koneensa, ja se myyjähän yrittää myydä sitä mitä sattuu selän takana sillä hetkellä olemaan.  Jos hänellä ei satu sitä täsmälleen oikeaa laatua olemaan, mitään mitä hän se jälkeen sanoo, ei ole enää relevanttia. Hetken kuluttua kauppiashan on sen rahansa saanut, ja se on Sinun koneesi, missä ne rattaat jatkossa kuluvat ja hieroutuvat toisiaan vasten.

Tämä siis mitä kohteliaimmin, kunnioittavimmin ja ehdottomasti myös hyvällä ja lämpimällä tarkoituksella sanottuna.

T  -.-

Tänä päivänä ainoa asia, mikä erilaisia öljyjä yhdistää toisiinsa, on lähinnä rusehtava väri ja se että ne ovat juoksevia huoneen lämpötilassa.  Muuta yhteistä keskenään noilla ei enää oikein ole.  Iso osa öljyistä on jo synteettisiä, ne ovat lähinnä nestemäisiä polyestereitä, ja kukin niistä on jo suunniteltu täysin omaan hommaansa.  Näin ne yhä huonommin ja huonommin toimivat korvikkeina toisilleen. Jos väärä käyttö ei aiheutakaan rikkoontumista, niin millään lailla mielekästä se ei varmasti ole.  Työstökoneet ovat kalliita esineitä, niitä pitää hoitaa hyvin.

-.-

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #16 : 18-01-2018, 18:36:45 »
Kuten jäsen Lathe aikaisemmin totesi,niin kyllä hydrauliikkaöljyä tai vastaavia käytetään myös sorvien ja muiden koneiden vaihteistoissa,
ainakin  silloin kun öljyllä on muitakin tehtäviä kuin vain voidella hammaspyörät ja laakerit.
Tälläisissä tapauksissa voiteluaine on tietysti kompromissi eri ominaisuuksien välillä.
Kyllä hydraulipumpuissakin tulee todennäköisest  melko suuria pintapaineita osien välille.

Oman sorvin ohjekirjaan on Itäsaksan Insinööri miettinyt öljyjä ja tullut siihen tulokseen,että karan käyttövaihteistoon laitetaan hydrauliikkaöljy.
Tässä karan käyttökytkimiä ja jarrua käytetään hydraulipumpun tuottamalla paineella ja saman pumpun öljy voitelee pyörivät osat.
Öljynä on nyt VG32 hydraulikkaöljy,toimii hyvin vähän viileämmässäkin.   
Teräkelkan öljynä on ohjekirjan mukainen johdeöljy,sillä voidellaan myös johteet.
 Ja sorvi WMW Niles DLZ 630,on samaa kokoluokka aloittaja 1M63:n kanssa.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #17 : 18-01-2018, 21:48:37 »
Kaivoin esiin venäläisen sorvin(16K20/16K25)  ohjekirjan ja siinä on öljysuosituksena karapylkkään Teollisuus 20 GOST 1707-51 ja kelkkaan Teollisuus 30 GOST 1707-51 Tämä kelkkaan tuleva öljy pumpataan johteille mäntäpumpulla jota käyttää pikaliikkeen moottori kelkan vasemmassa reunassa olevaa venttiiliä pohjaan painaen samanaikaisesti.

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #18 : 18-01-2018, 22:03:41 »
Molemmissa kärkisorveissani Huron ja Quantum, käytän kara ja nortonlaatikon voiteluun Mobil DTE Heavy Mediumia, joka on paine ja kiertovoiteluöljyä
Sama öljy käy myös teräkelkan voiteluun
« Viimeksi muokattu: 18-01-2018, 22:06:56 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #19 : 18-01-2018, 22:10:49 »
Tuo on ihan yleisesti käytössä oleva öljy sorvin vaihteistossa.Aika monissa sorveissa johteiden voitelu on tehty niin että johteille tuleva öljy tulee juuri kelkasta pumpun avulla ja sitä joutuu aina joskus lisäämään.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #20 : 19-01-2018, 02:05:05 »
Kyllä se näyttää siltä, että minä olin reilusti väärässä.  Pahoitteluni tästä väärästä informaatiosta.  Ei pitäisi puhua asioista, mistä ei ole enemmän kuin 110%:sti varma.

Auton ja talon omistajana sitä vain jatkuvasti törmää näihin erilaisiin "ammattimiehiin", jotka puhuvat aivan sitä mitä sylki sattuu suuhun tuomaan, ja mikä sattuu vain niiden omaan agendaan sopimaan.  Sahan myyjä, jolla ei ole myytävänä sitä kärkipyörän voitelemiseen tarkoitettua prässiä väittää päin näköä, ettei sitä kärkipyörää tarvitse muka voidella.  Uuden laipanhan se kyllä voi sitten myydä, kun se entinen on pilalla...    Autojen vaihdelaatikoiden öljyjä ei muka tarvitse koskaan vaihtaa, ne vaihdetaan vain korjauksen yhteydessä... Kattovillan myyjä väittää, että se oma villa aina voidaan puhaltaa toisten villojen päälle...   ja aivan sama mitä siellä alla on....   Lista näistä vääristä profeetoistahan on aivan loputon. Ja artisti maksaa...

Hydrauliöljyt ovat sitten nykyisin monipuolisempia, kuin mitä ne ovat olleet.  Siitä on yli 30 vuotta aikaa, kun minä olen itse johonkin trukkiin tai kuormaajaan tuollaisia aineita kesäduunarina vaihtanut tai lisännyt.  Se mömmö ei kyllä todellakaan vaikuttanut vaihteistoihin sopivalta...

Myöhemmin sitten teollisuudessa töitä tekevänä pikkupomona selvisi, että joka jumalan hommaan on se aivan täsmälleen oma öljynsä, samoin kuin jokin terästehdas tekee 452 erilaista täsmälleen johonkin käyttötarkoitukseen sovitettua teräslaatua. Vain yksi noista on sitten kuhunkin käyttötarkoitukseensa se kaikkein parhain, ja ne kaikki muut ovat sitten lähinnä vain sinne päin olevia valintoja.  (Koverharin tuoterepertuaari oli todellakin noin laaja).  Silloin jokin yleisellä tasolla kuultu "sinne voi laittaa hydrauliöljyä" -kommentti pistää lähinnä poistamaan varmistimen aseesta.

Minä olin kuitenkin väärässä.  Kiitos kun ymmärsitte.  Eikä minulla tosiaankaan ollut paha tarkoitus tässä takana.

T  -.-

Tätä maailmaa vaivaa järjen ja jämptiyden puute.  Tuota omaa pajaakin rakentaa itselleen siksi, että ei vahingossakaan tarvitsisi enää avata televisiota iltauutisten aikaan...

Edelleen: jos sen työstökoneen omissa ohjeissa ei nimen omaan käsketä käyttämään hydrauliöljyjä vaihdelaatikossa, niin vaihdelaatikkoon laitetaan vaihdelaatikkoöljyä, ja johteisiin laitetaan johdeöljyä. Noin se menee varmimmin oikein.  Tämä maailma on jo niin sekaisin, että jopa hydrauliöljyistä on tehty biohajoavia versioita...   Aivan.  Miettikääpä sitä.
« Viimeksi muokattu: 19-01-2018, 02:56:06 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #21 : 19-01-2018, 04:04:12 »
Kaiken biohajoavuuden reunaehtona on se, että hajoava tuote ensin pilkkoutuu hydrolyyttisesti (veden vaikutuksesta) pienempiin osiinsa, ja kun näiden pienempien osien moolimassat ovat luokkaa 5000 tai alle tuon, niin vasta silloin bakteerit voivat siirtää nämä hajonneet lyhyet ketjunpätkät ja palikat solukelmunsa lävitse.  Näin tapahtuu, mikäli bakteerin pinnassa olevat molekyylitason kokoiset tunnistin haarukat pystyvät päättelemään sen syötävän palikan kolmiulotteisesta rakenteesta sen palikan olevan syötävää.  Polyestereillä tämä houkutteleminen ja tunnistin haarukoiden harhauttaminen tapahtuu siten, että rakenteeseen upotetaan stereokemialtaan luonnon aminohappoja vastaavia rakenteita, joita ne bakteerien tunnistehaarukat tunnistavat.  Elävässä luonnossa esiintyy noin 160 erilaista aminohappoa, ja näistä kahtakymmentä erilaista esiintyy ihmisessä.  Nuo muut 140 aminohappoa, ainakin osa noista, voivat olla ihmiselle vahingollisia tai ainakin voimakkaasti ärsyttäviä.

Tämmöisten rakenteiden tukkiminen polyestereiden selkärankaan ei takuulla niiden voitelu tai paineenkesto ominaisuuksia paranna.  Ja "oikean" ja tarkan lopputuloksen tuottava syntetiikka on hyvin kallista.  Todellisuudessa nuo öljyt ovat jotain kasveista puristettua ja edelleen jalostettua pitkäketjuista räkää, jota on vain voimakkaasti lisäaineistettu. (tämä on valistunut päätelmä, joka pohjaa käsitykseeni taloudellisesta toiminnasta.)  Pahimmillaan pitkät kasviperäiset polymeeriselkärangat sisältävät lähinnä runsaasti kaksoissidoksia, nuo tekevät pitkille ketjuille sen, että ne yleensä ovat edes juoksevia, ja jotka kyseiset kaksoissidokset tekevät ko. selkärangoista reaktio- ja siten myös hapettumisherkkiä.  Tuo pilkkoutuminen veden vaikutuksestakin aiheutuu lähinnä reaktion alkoholi + happo <=> esteri + vesi reaktion tasapainoluonteesta, ja tuolloin polymeroituneiden estereiden eli polyestereiden katkeamisen mekanismina on vaihtoesteröitymis -reaktio vesimolekyylien kanssa.  Ja sitähän ilmassa riittää hapen mukana tuotakin ainetta.

Hydrauliöljy joutuu voimakkaiden painevaihteluiden kohteeksi, ja ulkopuolista energiaa reaktiokynnysten ylittämiseen on siis saatavilla. Minusta mikään biohajoava öljy ei vaikuta kemiallisesti oikein stabiililta.  Jos ne sitä olisivat, ne eivät olisi biohajoavia.  Ja todellisuudessa aivan kaikki hajoaa luonnossa ennen pitkää.  Eikä käytettyjä öljyjä mihinkään kenturalle kaadeta, vaan ne poltetaan asiallisesti polttolaitoksissa, niin kuin muutkin hiilivedyt.

Eli: Ihan vapaasti vaan saa maailmaa "pelastaa" biohajoavilla öljyillä, mutta EI MINUN OMISTAMISSANI KONEISSA.   Tulipa nyt sanottua tämäkin asia ääneen...   alkaa pitkän matkan kulkeneelta pohjoisen jätkältä tämä akateeminen naamio sivusta välillä jo vähän säröilemään...  Ja minä olen sentään joskus saanut palkkaa noiden juttujen tutkimisesta.  Netin anonyymiys on hemmetin hyvä keksintö.

Biohajoavat öljyt eivät ole sen terveellisempiä käytössä kuin muutkaan öljyt.  Niille ei pidä altistaa itseään.  Päin vastoin, reaktiivinen öljy aiheuttaa varmasti helpommin yliherkkyyttä ja
vastaavia oireita, kuin stabiilimpi ja passiivisempi versio itsestään.  -  Kauas on tultu niistä ajoista, että meillä ihmisillä oli aidosti hyvä tahto toisiamme kohtaan.  Ismejä kyllä riittää ihan haitaksi saakka.

T -.-

Paikalla (Piilotettu)

« Vastaus #22 : 19-01-2018, 11:04:47 »
mulla ei ole teoriatietoa öljyistä niin paljoa, että osaisin sanoo, mikä öljy on parasta minnekkin. mutta käytännön kokeilla ja testailuilla olen havainnut, että oman sorvin vaihdelaatikkoon käy vaihteistoöljy. siellä ei ole mitään kytkimiä, vaan pelkästään hammasrattaita ja laakereita ja akseleita. vaihteistoöljy voitelee laakerit ja hammasrattaat.

johteille en ole koskaan kokeillut mitään oikeeta johdeöljyä. mutta vaihteistoöljyä, peräöljyä, moottoriöljyä, automaattivaihteistoöljyä ja teräketjuöljyä olen kokeillut. muut toimii huonosti, mutta tuo sitkostettu teräketjuöljy toimii hyvin. huomaa käytössä selkeesti, että kelkat liikkuu kevyesti. paksu peräöljykin toimii kohtalaisesti, mutta se käryää pahalle, eikä taida olla kovin käsiystävällistäkään.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #23 : 19-01-2018, 11:26:54 »
Tämä on kyllä loistava ketju: Informatiivinen ja osoitus hyvästä keskusteluluttuurista.

Jämptiyden puute on kyllä ongelma. Mutta sitä aina ei tule sanoneeksi tarpeeksi ja toinen taas sitten otaksuu liikaa. Sitähän se sitten lähtee.

Ajatellaampa tätä sorvin vaihdelaatikkoa.

Kaikkille yhteistä että siinä karalaakerointi ja mahdollisesti hammasrattaita.

Mutta onko kara liukulaakeroitu vai vierintälaakeroitu?

Hammaspyörävaihteen ei pitäis olla hirveen kuormittettu osa sorvissa, koska tilaa on ja rautaa ei tarvitse säästellä.

MUTTA pumpataanko öljy, roiskevoitelu vai joku heittorenkaalla nosto?

Onko kytkimiä, jarruja, tai muuta erikoista, jotka vaativat öljyltä hieman erilaisia ominaisuuksia

Olen usein hankkiutunut itseäni parempaan seuraan ja jos olen ymmärtänyt oikein, niin pelkästään se onko vaihdelaatikossa öljypumppua ohjaa jo valintaa jonkun verran:
Jos ei ole öljypumppua, niin olisi hyvä jos vaihdelaatikko olisi suunniteltu siten että öljyssä pääsee sedimentti, vesi jne. kerrostumaan. Öljyn olisi kiva olla vettä kevyempi (ei yleensä oneglma, mutta löytyy hieman raskaampiakin perusöljyjä) jotta pinnalla oleva öljy jota käytetään voiteluun ja nostetana heittorenkaalla tai hammasrattailla olisi puhtaampaa öljyä. Suodatushan ei oikein toimi seisovassa öljyssä.

Jos taas pumpataan vaihdelaatikon öljyä, niin yleensä sitten pyritään estämään kerrotusminen (pyritään kuljettamaan paskat suodattimeen), lisäaineilla pyritään vaikuttamaan sitoutuneen ja vapaan veden määrään, pitää olla vaahtoutumisen estoa ja ylensäkkin lisäaineita joilla pumpattavuus toteutuu.

Mulla on johdeöljy halvassa kiinansorvissa. Kun kerran on olemassa siihen käyttöön saatavilla olevaa öljyä, niin en näe mitään syytä lähtee keksimään lisää ruutia. Voin taas kuvitella mikä ongelma tulee jos samalla pumpataan johdeöljyä johteelle ja käytetään vesiemulsiota leikkuunesteenä. Se on oma keskustelunsa.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #24 : 06-07-2018, 11:27:00 »
Nostetaan vanhaa ketjua. Olen kunnostellut tuota 'uutta' sorviani ja öljynvaihto oli luonnollisesti listalla. Karalle ja vaihdelaatikkoon ostin korvaavat tuotteet, mutta koneessa olevaan variaattoriin en uskaltanut lähteä kokeilemaan.
Variaattoriin suositeltu öljy on Shell Morlina S2 BL 10 ja paikalliset liikkeet olisivat tilauksesta saaneet järjestettyä 20 litran kannun - tarve on noin litran verran.
Netistä löytyi englantilainen kauppa, joka toimittaa pienemmissä yksiköissä noita erikoisöljyjä. Litrahinta toki korkeampi, mutta ei mielestäni kohtuuton. Valikoimissa näytti olevan melko kattavasti vanhojen koneiden voiteluaineita.

Tuossa osoite: https://www.metalworkingfluids.net/

Jussi
-     sitä saa mitä tilaa   -

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #25 : 13-07-2018, 21:51:09 »
DHL kusti polki öljyt eilen pihaan. Asiallisesti pakattu. Kaikki korkit oli varmistettu vulkanoituvalla teipillä ja jokainen pullo kääritty kuplamuoviin.

Voin suositella firmaa.

Jussi.
-     sitä saa mitä tilaa   -

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #26 : 14-07-2018, 12:14:55 »
Luin ketjun on mielenkiintoinen ja oppia sain. Eräässä kaivinkoneessa valmistaja suosittelee hydrauliöljyksi omaa öljyään, mutta jos ei sitä kuitenkaan käytä, neuvoo käyttämään moottoriöljyä.

Paikalla (Piilotettu)

« Vastaus #27 : 14-07-2018, 13:22:19 »
onhan noita aika erikoisia ratkasuja olemassa. kohta matti korjaa, jos olen väärässä... muistelen, että jossain saabissa oli kans suosituksena laittaa toosaan moottoriöljyä. aika erikoinen ratkasu, kun ajattelee, kuinka erilailla vaihdelaatikko ja moottori toimii.

moottorissa on korkeita lämpötiloja, turboahdin, sylinterin seinämät, männät ja kannessa venttilikoneiston voitelu. ja lisäks lähinna vain liukulaakereita ja jakoketju omine hiluineen. mitä sitten vaihdelaatikossa on? hammasrattaita ja erilaisia vierintälaakereita. lämpötilatkaan ei ole koskaan missään edes lähelle samaa luokkaa, mitä moottorissa on. silti sama öljy. :idiot2:

Poissa (Piilotettu)

• Valvoja
  • (Piilotettu)
« Vastaus #28 : 14-07-2018, 18:13:25 »
Morris ja Austin Minit moottorit 850 cc ja 1000 cc, kaikissa oli vaihdelaatikko moottorin kampikammion alla ja sama oljy kiersi sekä moottorissa, että vaihteistossa, muistaakseni öljymäärä oli 5,6 litraa SAE30.

Mutta noillahan ei sorvattu.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #29 : 14-07-2018, 18:32:52 »
Morris ja Austin Minit moottorit 850 cc ja 1000 cc, kaikissa oli vaihdelaatikko moottorin kampikammion alla ja sama oljy kiersi sekä moottorissa, että vaihteistossa, muistaakseni öljymäärä oli 5,6 litraa SAE30.

Mutta noillahan ei sorvattu.
Tämmöisellä mini coopperilla jossa moottori öljyt yhtä vaihteiston kanssa, on voitettu rallejakin. Ja traktoreissa vanhemmissa käytetään paljon samoja öljyjä moottori, vaihteisto  ja hydrauliikassa.