Kirjoittaja Aihe: Saksien teroittaminen  (Luettu 4221 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Saksien teroittaminen
« : 11-12-2017, 22:15:45 »
Pitäisi muutamat sakset teroittaa. Youtubesta löytyy haulla "sharpening skissor" vaikka mitä. Siellä japanilaiset teroittaa mirkelillä ja monissa videoissa ottavat selästä kevyesti hienolla vesikivellä kierteen pois. Minulla on vain nauhakone ja mirkeli, että niillä pitää onnistua.

Vaan mitä taikuutta ja oppeja tähän liittyy? Tormekki olisi kai hyvä, vaan sitä ei ole. Onko vasta- vai myötäkarvaan teränsuuhun nähden parempi? Miten terävyys testataan, ohutta kangasta, hiustenleikkuuta?

Pitääkö teroitus tehdä kovalla kivellä, Tormek tai mirkeli, onko nauha huono ajatus?
« Viimeksi muokattu: 11-12-2017, 22:31:26 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

• Valvoja
  • (Piilotettu)
Vs: Saksien teroittaminen
« Vastaus #1 : 11-12-2017, 22:56:01 »
Olen näitä tavallisia kodin saksia teroitellut myötäkarvaan yksihakkuisella hienolla lattaviilalla. Yleensä ei ole jäänyt poistettavaa kierrettä, jos niin hienon hienolla kivellä, saksiahan ei saisi siltä sivulta juurikaan lääppiä millään hiovalla.

Tormekilla on saksen teroituspitimiäkin, ikinä en ole sellaisia käyttänyt, mutta ei kai niitäkään ihan turhaan ole tehty.

Hiustenleikkuu ei noin teroitetuilla saksilla onnistu, parturisaksissa pitää terien suu olla hienoilla hampailla, jottei hiukset karkaa alta. Tekevät kai nykyään laserilla tuon leikkupinnan tehtaassa. Kuulemma kukaan ei osaa noita teroittaa oikein, niin parturit ostavat aina uusia tylsyneiden tilalle ja ne sitten kanssa maksaa.

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #2 : 11-12-2017, 23:09:48 »
Nämä mainostaa parturinsaksiankin teroittavan:  http://terax.fi/?sivu=huolto/saksienteroitus
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #3 : 11-12-2017, 23:13:11 »
Liliana ymmärsi asian ytimen, tästä haluan keskustella!

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #4 : 11-12-2017, 23:34:08 »
Riippuu myös saksista. Tästä taloudesta löytyy muutama ei-fiskarsilainen, joissa puoliskot on ruuvilla kiinni toisissaan. Osat irti toisistaan ja hionta tasomaisella pinnalla, jolloin jopa hammastus säilyy. Ainakin meidän perheen parturin sakset on ruuvimallia ja teroitus onnistuu.

Fiskarsit menee huoltohiontana sillä omalla teroitushärpäkkeellä, harvemmin viilalla. Itse sipaisen timantilla, mutta yksihakkuinen hienoviila käynee myös, kute liliana jo totesi. Smirgelin kiveä en karkaistuille saksille näyttäisi lainkaan .. en tosin ole edes kokeillut, kun pelkkä päästön mahdollisuus ahdistaa

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #5 : 11-12-2017, 23:49:46 »
Osat irti toisistaan ja hionta tasomaisella pinnalla, jolloin jopa hammastus säilyy. Ainakin meidän perheen parturin sakset on ruuvimallia ja teroitus onnistuu.

Fiskarsit menee huoltohiontana sillä omalla teroitushärpäkkeellä, harvemmin viilalla. Itse sipaisen timantilla, mutta yksihakkuinen hienoviila käynee myös, kute liliana jo totesi.

Mitä pintaa hiotaan tasomaisella pinnalla niin että hammastus säilyy? Miten saat purevuuden ja pidon parturinsaksiin?
Mikä on se "härpäke" ja miten, mihin suuntaan sipaiset timantilla?

Nyt haetaan sitä, että niinkuin teräkaluissa yleensä, niin massatuotanto tekee niistä vain välttäviä, nyt tehdään niistä parempia.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #6 : 12-12-2017, 07:13:08 »
Smirkelillä olen 10 vuotta teroitellu saksia, oli ne sitten paperin, kankaan, pellin leikkaukseen. Juu ilman sähköä teen teroituksen, elikkä käsin pyöritän akselin päästä, tuollai tulee sahalaita teriin ja ei  luiskahtele materiaalista leikatessa. Monitoimi työkalujen veitset samoin, koska eipä niillä vuoltua paljon tule, vaan avataan jotain kuten nippusiteitä, ei ole sileä terä niin kätevä kuin karkea pintainen.

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #7 : 12-12-2017, 08:59:24 »
Parin euron "timanttiviilalla" ole sakset teroittanut, minun tarpeisiin olen niistä saanut riittävän terävät. Minun saksissa terät ovat pituussuunnassa kaarevat, joten ihan tasaiseksi taustoja ei ole syytä hioa.
Aiempi nimimerkki Janne-K

Poissa (Piilotettu)

• Valvoja
  • (Piilotettu)
« Vastaus #8 : 12-12-2017, 14:27:09 »
Nämä mainostaa parturinsaksiankin teroittavan:  http://terax.fi/?sivu=huolto/saksienteroitus

Täytyypä kertoa hoviparturillle tuosta, ehkä suostuu jotkut jo hylätyt lähettämään teroitukseen. Teroitushinta kaikkineen on kuitenkin pieni, kun ammattisakset maksavat useamman satasen.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #9 : 12-12-2017, 20:59:30 »
Hiomakoneella hienolla laikalla olen vuosia teroittanut sakset,hiomallahan ne tehtaallakin teroitetaan ainakin Fiskarsilla ennen teroitettiin.Nykyisestä Fiskarsin nimellä myytävistä saksista ei välttämättä tiedä missä ne on tehty,eivät kaikkia kuitenkaan tee kotimaassa.Joskus tuli teroitettua pienen ompelimon kaikki sakset,kun oli tuttu siellä töissä.En usko että saksien karkaisu mihinkään hiomalla häviää jos ei tule värimuutosta teriin.Vastakarvaan kun hioo ei tule terään kierrettä,ei tarvitse millään käsipelillä poistaa sitä.Olen kokeillut myös timanttilaikkaa mutta hienolla valkoisella hiomalaikalla joka on juuri oikaistu tulee mielestäni paras teroitus ainakin kangas saksiin.Sakset ovat silloin terävät kun pystyy ohuesta paperista leikkaamaan alle 1mm leveän kaistaleen koko terien matkalla.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #10 : 12-01-2018, 17:34:11 »
Tormek on asian jo miettinyt, niin lainasin mallin sieltä. Muovinen alusta käy nauhakoneeseen ja tahkoon myös, kiinnitys yhdellä ruuvilla ja alapuolella on muoto mihin alkuperäinen hiomatuki vastaa. Ohjuri on yksinkertainen, mutta toimiva. Kaikissa saksissa ei ole järkevää tasopintaa, josta saisi mitään ohjausta käsivaralla hiontaan.

Suojukset ei tähänkään toimitukseen mahdu paikalleen.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #11 : 13-01-2018, 20:59:04 »
Lisätään vielä testi.

Saksilla siivutettu märkää vessapaperia.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #12 : 23-01-2018, 23:42:45 »
Tässäpä vielä kynsisakset, uudet, nimellä "Stainless", ostettu marketista naisten kemikalio-osastolta.

Rintakulma on negatiivinen, teräkulma on luokkaa 100-110 astetta. Tuossa ylös osoittavassa terässä kiiltävä ja karkea osuus on teroitusta, josta näkee että se on väärään suuntaan alkuperäiseen muotoon nähden, joka siis vastaa 90 astetta. Ja nämä sakset eivät leikkaa mitään, ei paperia, eivät ainakaan kynsiä, johon ne on tarkoitettu ja myyty/ostettu. Miksi tällaisia myydään, no kun niitä ostetaan... Minäkin kokeeksi ostin yhdet.

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
    • Plektra Trading Oy Ab
« Vastaus #13 : 24-01-2018, 11:18:18 »

Risto on taitava, harjoitellut vuosia ja osaa hommansa.

t .... steffe

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #14 : 24-01-2018, 12:08:24 »
Risto voisi sitten kirjoittaa tänne oppejaan. En minäkään näitä salaisuutena pidä, kirjoitan siksi että muut voivat kommentoida ja kertoa omia osaamisiaan, se kai tämän foorumin tarkoitus on.