Kirjoittaja Aihe: Kourun työstäminen  (Luettu 2974 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 162
Kourun työstäminen
« : 12-12-2017, 23:32:08 »
Terve

Olisi tarve jyrsiä noin puolen metrin koivulaudan pätkään 20, 30, 40 ja 50 mm levyisiä kouruja, joiden syvyys väh puolet tuosta halkaisijasta. Tarve niin pieni, ettei teriä malta ostaa.

Olisiko ideoita vaihtoehtoisista työtavoista?

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 39
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #1 : 12-12-2017, 23:46:41 »
Varoitus,

työtapa EI ole nyky työsuojelun mukainen. Sitten se tekniikka. Piirrä tarvittava kouru kappaleen päätyyn ja poista sirkkelistä jakoveitsi. nosta terää ( tietysti srkkeli pysähdyksissä !!! ) kunnes se on haluamasi kourun korkeudella. Sitten mallaa kulma koivukapulalle missä sen täytyy kulkea, kun se syötetään terän yli vinosti. Nämä kun saat suunnilleen kohilleen laita vaste sikkelin pöydälle, joko kappaleen taakse tai eteen. ( suorasyrjäinen lauta esim vinkoilla sirkkelin pöytään kiinni ) Jos kappaleet tasalevyisiä, sekä eteen, että taakse. Sitten LASKE TERÄ! saa olla esillä pöydästä vain millin - puolitoista. Ja aloita työstö. Joka kerralla nostat terää millin - pari. Kun pääset oikeaan terän korkeuteen ja siis kourun syvyyteen voit tarkistaa oliko asetteet niinkuin piti ja jos ei säädä ja sitten työstöt varsinaisiin kappaleisiin. Muistat pienen oton - se milli max pari. ja, että kappaleen alla leikkaa terä jota et näe. On toimiva ja oikein tehtynä turvallinenkin työtapa. Tosin siis ei enää työsuojelun hyväksymää kun sirkkelillä ei saisi tehdä mitään jyrsintöjä nykyään. ( olen itsekin käyttänyt em tapaa useasti listamuotoja tehdessä kun saa isoja kourumuotoja tehtyä. Ja muista työntökapulat tässä hommassa.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 468
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #2 : 12-12-2017, 23:55:53 »
Leveähköjä uria olen nähnyt tehtävän ohjaamalla lauta vinottain sirkkelin terän yli. Turvallisuudesta ei ole takeita.

https://www.youtube.com/watch?v=Qe5ZeSX-_g0

EDIT: s.a. ennätti ensin, kun etsin videota.  :)
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 683
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #3 : 13-12-2017, 00:02:55 »
Et maininnut kourujen muodoista tai käytössäsi olevista työkaluista mitään. Yksi simppeli tapa on ajaa sahalla keskelle oikean syvyinen ura/uria ja taltalla naputella laidat.

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 007
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #4 : 13-12-2017, 08:03:53 »
Tollasia kouruja olen tehnyt siten, että ostin suurimman palloterän, jonka silloin löysin. Oli muistaakseni 22,5 mm halkaisijaltaan. Sitten piirtelin Cadillä halutun uran ja käytettävissä olevan terän. Sitten NC metallijyrsimellä ensin reunat mittoihin, sitten uran pohja oikeaan mittaan ja sitten väliin tarvittava määrä koneistuksia. Väleihin jää muutama teräväharjainen kohouma, jotka on helppo poistaa sopivalla akselin pätkällä, puukepillä ym. ja hiomapaperilla. Viimeiksi tein 30 mm uran tuolla 22,5 mm terällä viidellä työstöllä. Väliin jäävät kohoumat oli pahimmillaan n. 0,3 mm, jolloin korjaaminen hiomalla käy helposti. Suurimmillaan olen tehnyt noin 50 mm luokkaa olevia uria. Silloin työstökertoja tulee jo paljon. Helpointa tehdä numeerisella koneella, mutta onnistuu pöytään kiinnitetyllä käsijyrsilläkin, kunhan on kunnon mittalaitteet.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 136
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #5 : 13-12-2017, 09:00:44 »
Voisiko tuon tehdä keinuvalla jyrsimellä. Suurimmat voisi vaikka ajaa tuolla sirkkelitekniikalla ja viimeistellä keinuvalla jyrsimellä. Tuon keinumisen ohjauksen voisi ehkä jotenkin toteuttaa kuvan mukaisella virityksellä ja sopivilla ohjain pinnoilla. Olen tuollaisen viritelmän nähnyt jossa käytettiin jyrsimessä kaarevia ohjaimia jotka tukivat kahteen putkeen. En tähän hätään löytänyt juuri ajattelemaani mutta tuo kuva voi antaa jotain ideaa.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 468
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #6 : 13-12-2017, 10:25:24 »
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 210
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #7 : 13-12-2017, 10:29:54 »
Riippuu ihan käytettävissä olevasta työkaluvalikoimasta. Vähällä rahanmenolla selviää kun tekee sopivia kuperia muotohöyliä tarpeen mukaan. Tuollaisen avokylkisen Roubo-mallin tekee muutamassa tunnissa, eikä tule kovin hintoihinsakaan.
Mikään ei ole niin törkeää kuin lautatarhan hoito, eikä sekään kovin törkeää

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 468
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #8 : 13-12-2017, 10:35:18 »
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 162
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #9 : 13-12-2017, 15:44:19 »

Taidot ei riitä noihin kaikkiin vinkkeihin...... ja sikstoiseks valmista pitäisi olla noin ens sunnuntaina.......

Tarkennan vielä toivottua lopputulosta: Eli noin 30 cm x 50 cm liimalevy  koivua.  Pituussuunnassa eri levyisiä kouruja rinnatusten alkaen 10 mm levyisestä aina tuonne  vähintään  50 mm levyiseen asti.  Kourun ( lähes puoliympyränmuotoinen siis  ) syvyys  mielellään lähes puolet leveydestä, vähintään noin 1/3.

Kourun leveydet ei ole millin päälle mutta suurusluokka tuo noin kymmenen millin välein.

Omasta pajasta löytyy peruslevysirkelit, yläjyrsimet, joista yksi piilossa pöydän alla,  monennoista hiomakonetta ja muuta peruskamaa, eli siis harrastelijavehkeet.

En kykene noita waltun manitsemia muotohöyliä tekemään. Mutta kaikki suojavälineet osaan irroittaa koneista... :)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 576
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #10 : 13-12-2017, 16:34:18 »
Kumpumäen sepän keino ajaa useampi siivu pallopäisellä terällä on mun mielestä toteuttamiskelpoisin; ainakin turvallisemmasta päästä kuin noi sirkkelitemput.

Kun kerran jyrsimiä löytyy, niin voisi kuvitella että jokin soveltuva teräkin löytyy - tai sitten pitää ostaa, vaikka semmoinen halpisterä, jolla ei kuulemma mitään tee, mutta josko saisi nuo urat aikaan...
Tai sitten vaan normitappiterällä ajaa murtoviiva-kouru ja hiomalla loput.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 220
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #11 : 13-12-2017, 16:37:29 »
Varoitus,

... ja poista sirkkelistä jakoveitsi. nosta terää ( tietysti srkkeli pysähdyksissä !!! )

Kerran pöytäsirkkeli oli ilman jakoveitseä ja ajattelin, että kyllä nyt yhden listanpätkän halkaisee. No halkaisee, mutta otti p..le takapotkun ja n. 2 cm halkaisijaltaan oleva 30 cm pitkä pätkä ampaisi väärään suuntaan ja meni parin metrin päässä cyproc-seinällä olevan laatoituksen läpi!
Onneksi olin hieman sivussa linjasta, se kun olisi tullut reiteen, niin tiedä miten olisi käynyt.

Jakoveitsi ei tosiaankaan ole mikään turha turvavaruste.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 871
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #12 : 13-12-2017, 18:26:11 »
Et maininnut kourujen muodoista tai käytössäsi olevista työkaluista mitään. Yksi simppeli tapa on ajaa sahalla keskelle oikean syvyinen ura/uria ja taltalla naputella laidat.

Tätä voi jalostaa siten, että ajaa sillä pöytäsirkkelillä useampia uria mukaillen sen kourun pohjaa. Sitten siivoaa kourutaltalla, kaapimella tai hiomalla pohjan.

Poissa (Piilotettu)

  • (Piilotettu)
  • Viestejä: 235
  • (Piilotettu)
    • Vemax
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #13 : 13-12-2017, 18:43:48 »
Entä rälläkkä ja sopiva terä?
http://www.poratuuli.fi/kauppa/index.php?productID=191

Ohjurilauta/-laudat sopivaan kohtaan, niin tuollakin saanee melko tasalaatuisia uria.
Jos se toimii, älä koske siihen.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 683
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #14 : 13-12-2017, 19:22:06 »
Uusilla spekseillä ehdotan käsijyrsintä ja pientä palloterää. Sillä onnistuu, kun vaan laske oikeat teärsyvyydet ja ohjurin sivuttaisetäisyydet, että ko terän pallopinta aina kulkee halutun kourun reunaa.  Ajoja tulee sitten varmaan jokunanen sata, mutta tuo + kourutaltta + käsinhionta ei vaatisi juuri kalliita uusia teriä.