Kirjoittaja Aihe: Eberin irrotus.  (Luettu 1230 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 271
  • (Piilotettu)
Eberin irrotus.
« : 14-12-2017, 16:54:40 »
Pitäs moinen poistaa vm13 c4 sitikasta onnistuuko kotikonstein vai vaatiiko toi jonkun ohjelmoiti jutun. Liikkeen hinta 350e tuntuu reilulta tai sitten ei. Mekaaninen osuus tossa ei oo kovin kummonen.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 156
Vs: Eberin irrotus.
« Vastaus #1 : 14-12-2017, 21:03:31 »
Miksi se pitää poistaa?

Jos ei toimi niin ei kai se siellä leipää huuda?

Edit: tuskin se alkaa sen lämmittimen perään niin paljoa itkemään että merkkivaloja vilkuttelis, testerilla saattaa toki antaa vikakoodia.
« Viimeksi muokattu: 14-12-2017, 21:22:24 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 043
Vs: Eberin irrotus.
« Vastaus #2 : 14-12-2017, 21:38:46 »
Jääkö ylimääräiseksi? Jeeppi tarvitsisi lämppärin.  O0
-     sitä saa mitä tilaa   -

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 156
Vs: Eberin irrotus.
« Vastaus #3 : 14-12-2017, 22:32:50 »
Jos on väylään koplattu niin ei kannata alkaa muuhun autoon asentamaan, jos ei sitten aivan hirveesti halua harrastaa  ;D

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 043
Vs: Eberin irrotus.
« Vastaus #4 : 14-12-2017, 22:43:17 »
Kai noissa pumput, venttiilit, pakoputket ja muut on perusversioonkin käyvää tavaraa?
Tuossa tallin lattialla on mersusta poistettu D3W Z, jota pitäisi koittaa pyörimään.
-     sitä saa mitä tilaa   -

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 156
Vs: Eberin irrotus.
« Vastaus #5 : 14-12-2017, 22:50:06 »
Ohjainlaitehan se lähinnä on sidottu auton sähköjärjestelmään syvemmin, muut osat pelaa kunhan ovat suurinpiirtein samanlaisesta lämppäristä.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 700
  • (Piilotettu)
Vs: Eberin irrotus.
« Vastaus #6 : 15-12-2017, 00:05:08 »
OEM-lämmittimiä toimittaa autotehtaille alihankintana molemmat valmistajat, ne lämmittimet eivät ole suoraan samoja kuin jälkimarkkinavalmisteet. Nykyautoissa lämmitin on osa kotteron tietoväylää ja tehtaiden viritykset poikeavat toisistaan. Irrotuksen harkinnassa voi napata lämmittimen liittimen irti ja ajossa tutkia muuttuuko kojelauta ja koodinlukija joulukuuseksi vai ei. Tuosta on ketterä palata alkutilanteeseen. Citroën-yhteensopivan liikkeen lämmitindeletessä on se etu että touhusta saa kuitin jota voi nyrkissä heristellä jos katsastajan näytölle ilmestyy leiman estävä lippu. 350€ on iso raha, kannattaa kysyä mistä se koostuu ja ratsata kilpailevat toimijat. Hintaerittelyä kysymällä voi tienata mulkun maineen mutta itsetunnon pitää vaan kestää. Normikorjaamon tuntihinta on 50-90€/h sis.alv, tarjouksessa on kohteliasta eritellä tunnit ja hinnastosta valmiiksi löytyvät, kiinteähintaiseksi määriteltyjen töiden osuus. 

Nykyauton lämmittimen irrotus voi sisältää muutakin työtä kuin lämmittimen irrotuksen ja poiston softasta. Moottorin vesikierrossa voi olla kuristimia, takaiskuja tai servoja jos lämmitinoptio on asennettu jo autotehtaan kokoonpanolinjalla. Maahantuonnin yhteydessä tai myyjäoptiona asennettu lämmitin on ketterämpi purettava, kannattaa selvittää lämmityslaitteen tarina.

Irrotetun oem-lämppärin asennus toiseen autoon voi olla helppoa tai vaikeaa, pinniyhdistelmiä on suuri määrä. Näille on kuitenkin yhteistä ettei lämmittimen valmistaja vanno yleismallisen kellon, käyttökytkimen tai -panelin yhteensopivuutta. Liittimen sopivuus ei automaattisesti tarkoita toimivuutta mutta saattapi se joskus tarkoittaa. Mekaaniset osat ovat oem- ja jälkimarkkinalämmittimissä ihan tai lähes samoja mutta ohjaustapa ja lämmitinvalmistajien termein "ohjainlaite" poikkeaa jälkimarkkinamallista. Toimivia sekä huonompia sovellusohjeita on netti pullollaan, niistä jokainen tekijä valitsee kykynsä mukaan. Tossa harrasteessa on vaan niin moni pettynyt polttamiinsa tunteihin eikä virheistä tehdä tuubivideoita. En missään nimessä vastusta tai tahdo mystifioida lämmittimien sovittamista alkuperäisestä poikeavaan ajoneuvoon. Huutelen sen vuoksi että -80...00-luvulla opitut, helpot asennustarinat elävät yhä edelleen puheviestinnässä ja essonbaareissa voimakkaina.

Yksi yleisohje on tarjolla kun kuitenkin sovellatte: Lämmittimen paloilmapuhallin ei saa sammua kun auton avaimen irrottaa virtalukosta. Edes ADR-leimatun ajoneuvon lämmitin ei hiljene kokonaan kun avain on irrotettu tai kuski poistunut ovesta. Lämmittimellä on oikeus jäähdyttää palopesä kun polttoaineen palaminen on hallitusti loppunut, muuten alkaa itku ja valitus paskoista ja itsestään rikkoutuvista lämppäreistä.

OEM-lämmitinten uusiosovellutuksia pohtiessa ei kannata tuhlata aikaa soittelemalla merkkiliikkeisiin, työajalle on tuottavaakin käyttöä. Osia ja ohjeita netistä etsivälle seuraavat numerot ovat tärkeitä, mutta ei automaattista onnea tuottavia hakusanoja:

Eberspähcer - Fabrik Nr ja Ausführ Nr
Webasto - Ident Nr ja Fabr Nr
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 271
  • (Piilotettu)
Vs: Eberin irrotus.
« Vastaus #7 : 15-12-2017, 16:37:32 »
Kiitos vastauksista, arvelinkin jotta ohjelmointia vaatii. Ei jää ylimääräiseksi. :)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 784
Vs: Eberin irrotus.
« Vastaus #8 : 15-12-2017, 17:09:10 »
Tuossa syksyn seurannut naapuria.
Osti esittely Pro Acen, sitten siihen laitettiin lämmitin merkkiliikkeessä, en muista merkkiä.
Toimi aina pari käynnistystä sitten syttyi kaikenlaisia valoja kojelautaan.
Kävi kolme kertaa vaihdattamassa "älyrelettä", kyseli joka kerta onko oikea osa kun kaverin fiiatissa oli sama ongelma.
Sitten keksivät, että ovat asentaneet kaikkiin autoihin väärän osan. Lämmitin ja auton oma äly eivät synkanneet.