Kirjoittaja Aihe: Starttiongelma  (Luettu 2083 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 781
Starttiongelma
« : 13-12-2017, 22:57:55 »
Jokainen vähänkin enemmän autojen kanssa touhunut tietää kun startin hiilet alkaa olla finaalissa, eikä avaimesta starttaa, niin riittää yleensä pieni kopautus startin kylkeen ja taas mentiin. Nissan Vanetessa oli tätä ja pitkän aikaa lähdin liikkeelle kopauttamalla ensin startin kylkeen ennen kuin sitten meni koko startti vaihtoon. Vaihdoin saman tein koko startin kun eivät ole kuitenkaan hinnan kiroissa. Nyt tästä on kulunut noin kolmisen kuukautta ja sama ongelma tuli eteen. Ei joka kerta halua avaimesta startata ja riittää se pieni napautus starttiin niin hörähtää samoin tein käyntiin. Ehdin jo miettiä onko mulle myyty joku elvytetty startti valmiiksi finaalissa olevilla hiilillä. Tarkistelin kuitenkin että saako startti kunnolla virtaa ja huomasin akun maapuolen olevan löysällä. Niin löysällä että varmasti siitä on ollut haittaa. Akkukengästä oli toinen puoli murtunut kiristettäessä ja siksi löysällä. Vaihdoin sitten uuden akkukengän tänään mutta ihmetyttää se että tuo napautus startin kylkeen kuitenkin joka kerta auttoi starttaamisessa.

Kysymys kuuluukin miksi tämä napautus startiin silti vaikutti vaikka ilmeinen vika olikin akkukengässä?

Kim
« Viimeksi muokattu: 13-12-2017, 23:22:08 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 26
Vs: Starttiongelma
« Vastaus #1 : 14-12-2017, 07:40:29 »
Mulla on ollut sellainen mielikuva, että napautus auttaa jumittuvaan solenoidiin. Jos se ei ole jaksanut vetää risan maajohdon aiheuttaman jännitteen tiputuksen takia, niin se napautus on herkistänyt sitä juuri sen verran että se jaksaa sittenkin liikkua. Lepokitkan voittaminenhan tuollaiselle kelalle se suurin urakka on, kyllä se sitten loksahtaa toiseen äärilaitaansa kunhan jaksaa lähteä liikkeelle.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 405
Vs: Starttiongelma
« Vastaus #2 : 14-12-2017, 07:51:50 »
Hah. mulla oli hieno citroään jonka startti lähti oirehtimaan kesken fennoskandian kierroksen. Vanha käsi ymmärti mitata jännitteen pudotukset sekä plussa ja miinuspuoleta ja viaksi oli nopeesti diagnossoitu miinusjohdon kiinnitys moottorin - eli vahdelaatikon kiinityskorvakkeen M8 rautapultin yläpään hapettuneeseen kiinnkkeeseen. Ruosteen rapsutus pois ja uskon vuoksi haavapyyhkeellä tihkusateessa osien puhdistus. KONTACT! Jokapojallahan on mukana puukko ja fluke kun lähtee ranskalisen kanssa mihinkään.

Niin, sekin irehti siten että välillä starttas ja auton heilautus tai toiseen asentoon parkki saattoi auttaa. Epäilin solenoidia, mutta mittauksella varmistin että plussat menee täysillä ja miinukset kulkee nihkeemmin...oli muistaakseni jotain kolme volttia miinuspiuhan jännitteenpudotus onnistuneessa startissa.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 546
  • (Piilotettu)
Vs: Starttiongelma
« Vastaus #3 : 14-12-2017, 08:50:25 »
Useimmiten solenoidin toimimattomuus johtuu hiilistä. Joko hiilet loppu tai jumissa. Solenoidin vetokäämin maadotus kulkee hiilien ja roottorin käämien kautta.
Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 647
Vs: Starttiongelma
« Vastaus #4 : 14-12-2017, 11:59:13 »
Kopautus liikauttaa pölyn jumittamia hiiliä ja kontakti kollektoriin paranee.
Aina on selvitty!!

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 781
Vs: Starttiongelma
« Vastaus #5 : 14-12-2017, 16:00:29 »
Siinä kopautuksessa on vielä se mystinen juttu. Se on todella pieni ja kevyt, niin kevyt että ei luulisi vaikuttavan yhtään mihinkään. Missään nimessä se ei ole mitään hakkaamista vaan ainoastaan kevyen kevyt napautus...

Kim

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 113
Vs: Starttiongelma
« Vastaus #6 : 14-12-2017, 20:38:16 »
Tuo MasaP:n maininta; tuosta hiilien kautta maadoittuvasta solenoidista toi mieleen, miten tämä hieno ratkaisu aikanaan ihmetytti allekirjoittanutta.



« Viimeksi muokattu: 14-12-2017, 20:44:41 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 180
Vs: Starttiongelma
« Vastaus #7 : 15-12-2017, 08:10:17 »
Eli siis normaali "rengasrauta startti"..

J
"Matalaa kaappia kutsutaan senkiksi ja korkeaa senkkiä vastaavasti kaapiksi" -AA

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 546
  • (Piilotettu)
Vs: Starttiongelma
« Vastaus #8 : 15-12-2017, 08:19:19 »
Kantapään kautta piti minunkin tuohon kytkentään perehtyä kun solenoidin vaihto ei vikaa korjannutkaan. En varmaan ole ainoa, joka on solenoidin turhaan vaihtanut tai yrittänyt sitä herkistellä. Vaan miettikääpä sitä, miksi tuo solenoidin maadoitus on noin toteutettu. Startin toiminnan kannalta ihan järkevä syy sille on.
Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 584
Vs: Starttiongelma
« Vastaus #9 : 15-12-2017, 08:47:03 »
Kantapään kautta piti minunkin tuohon kytkentään perehtyä kun solenoidin vaihto ei vikaa korjannutkaan. En varmaan ole ainoa, joka on solenoidin turhaan vaihtanut tai yrittänyt sitä herkistellä. Vaan miettikääpä sitä, miksi tuo solenoidin maadoitus on noin toteutettu. Startin toiminnan kannalta ihan järkevä syy sille on.

Olisko tuollaisen solenoidin maadotuskytkennän syynä kun moottorin kännistyttyä starttimoottorin kuorma pienenee niin solenoidi katkaisee startilta virran ja startin hammasratas vetäytyy hammakehältä pois.

Tästä tuli mieleen jatkokysymys, mistä johtuu kun traktorini startti pyörii joskus tyhjää eikä startin hammaspyörä mene vauhtipyörän hammaskehälle?

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 728
Vs: Starttiongelma
« Vastaus #10 : 15-12-2017, 17:26:14 »
Kantapään kautta piti minunkin tuohon kytkentään perehtyä kun solenoidin vaihto ei vikaa korjannutkaan. En varmaan ole ainoa, joka on solenoidin turhaan vaihtanut tai yrittänyt sitä herkistellä. Vaan miettikääpä sitä, miksi tuo solenoidin maadoitus on noin toteutettu. Startin toiminnan kannalta ihan järkevä syy sille on.
Startin kytkentä vauhtipyörän hammaskehälle helpottuu, kun vetokäämin maadoitus hiilien kautta laittaa startin hitaaseen pyörimisliikkeeseen.
"Jotka osaa, ne tekee mitä vaan. Jotka ei ne ryhtyy opettamaan..." J.L.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 43
Vs: Starttiongelma
« Vastaus #11 : 15-12-2017, 17:34:42 »
Kantapään kautta piti minunkin tuohon kytkentään perehtyä kun solenoidin vaihto ei vikaa korjannutkaan. En varmaan ole ainoa, joka on solenoidin turhaan vaihtanut tai yrittänyt sitä herkistellä. Vaan miettikääpä sitä, miksi tuo solenoidin maadoitus on noin toteutettu. Startin toiminnan kannalta ihan järkevä syy sille on.
Startin kytkentä vauhtipyörän hammaskehälle helpottuu, kun vetokäämin maadoitus hiilien kautta laittaa startin hitaaseen pyörimisliikkeeseen.
Tuskin se moottori pyörii solenoidin vetokäämin kautta kulkevalla virralla.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 728
Vs: Starttiongelma
« Vastaus #12 : 15-12-2017, 17:36:12 »
Kantapään kautta piti minunkin tuohon kytkentään perehtyä kun solenoidin vaihto ei vikaa korjannutkaan. En varmaan ole ainoa, joka on solenoidin turhaan vaihtanut tai yrittänyt sitä herkistellä. Vaan miettikääpä sitä, miksi tuo solenoidin maadoitus on noin toteutettu. Startin toiminnan kannalta ihan järkevä syy sille on.
Startin kytkentä vauhtipyörän hammaskehälle helpottuu, kun vetokäämin maadoitus hiilien kautta laittaa startin hitaaseen pyörimisliikkeeseen.
Tuskin se moottori pyörii solenoidin vetokäämin kautta kulkevalla virralla.
Kyllä pyörii, erittäin hitaasti, siis starttimoottori.
"Jotka osaa, ne tekee mitä vaan. Jotka ei ne ryhtyy opettamaan..." J.L.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 546
  • (Piilotettu)
Vs: Starttiongelma
« Vastaus #13 : 15-12-2017, 17:59:33 »
Kantapään kautta piti minunkin tuohon kytkentään perehtyä kun solenoidin vaihto ei vikaa korjannutkaan. En varmaan ole ainoa, joka on solenoidin turhaan vaihtanut tai yrittänyt sitä herkistellä. Vaan miettikääpä sitä, miksi tuo solenoidin maadoitus on noin toteutettu. Startin toiminnan kannalta ihan järkevä syy sille on.
Startin kytkentä vauhtipyörän hammaskehälle helpottuu, kun vetokäämin maadoitus hiilien kautta laittaa startin hitaaseen pyörimisliikkeeseen.
Tuskin se moottori pyörii solenoidin vetokäämin kautta kulkevalla virralla.
Kyllä pyörii, erittäin hitaasti, siis starttimoottori.
Näin minäkin tämän toiminnan olen fundeerannu. Hitaudesta en tiedä, mutta pyörähtää kuitenkin sen verran, että hampaat loksahtaa kohdalleen. Tämän vaiheen jälkeen solenoidi kytkee isot virrat startin pyörittämiseksi ja solenoidin pitokäämi astuu  peliin jolloin solenoidin virrankulutus pienenee huomattavasti.
Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 546
  • (Piilotettu)
Vs: Starttiongelma
« Vastaus #14 : 15-12-2017, 18:41:38 »
Kantapään kautta piti minunkin tuohon kytkentään perehtyä kun solenoidin vaihto ei vikaa korjannutkaan. En varmaan ole ainoa, joka on solenoidin turhaan vaihtanut tai yrittänyt sitä herkistellä. Vaan miettikääpä sitä, miksi tuo solenoidin maadoitus on noin toteutettu. Startin toiminnan kannalta ihan järkevä syy sille on.

Olisko tuollaisen solenoidin maadotuskytkennän syynä kun moottorin kännistyttyä starttimoottorin kuorma pienenee niin solenoidi katkaisee startilta virran ja startin hammasratas vetäytyy hammakehältä pois.

Tästä tuli mieleen jatkokysymys, mistä johtuu kun traktorini startti pyörii joskus tyhjää eikä startin hammaspyörä mene vauhtipyörän hammaskehälle?
Tähän jatkokysymykseen: Hammaspyörä menee hammaskehälle, mutta se bendixin vapaakytkin luistaa. Ainakin kaikissa omalle kohdalle sattuneissa tapauksissa on tämä johtunut tuon kytkimen likaantumisesta ja voiteluaineiden pikeentymisestä. Jos on tuo kytkin purettavissa, niin  voi purkaa, puhdistaa osat, voidella  öljyllä ja kasata takaisin. Yleensä on kuitenkin on sellaisia bedixejä, jotka eivät ole purettavissa. Silloin on vika korjaantunut kun on bendixiä liotellut liuotinpesuaineessa ja pyöritellyt vapaakytkintä (pyörii vain toiseen suuntaan). Välillä puhaltelee paineilmalla sieltä raoista likaiset nesteet pois ja toistaa homman muutaman kerran, niin toimina elpyy. Sen tuntee jopa käsissään. Lopuksi ujuttaa ohutta öljyä sinne kytkimeen, niin eipä luista enää.
Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.