Kirjoittaja Aihe: Auton sisätilän puhaltimen pyörimissuunta  (Luettu 1022 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 553
Auton sisätilän puhaltimen pyörimissuunta
« : 16-12-2017, 22:03:44 »
Kumpaan suutaan tällaisen auton sisätilan puhaltimen kuuluu pyöriä?
Vaihdoin hiilet tuollaiseen puhaltimeen taisi piuhat vaihtua keskenään kun teho on kuin lehän henkäys.

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 867
Vs: Auton sisätilän puhaltimen pyörimissuunta
« Vastaus #1 : 16-12-2017, 22:06:57 »
Tossa sun esimerkkikuvassa on keskellä pyörimissuuntaa merkkaava nuoli kun katot tarkasti.  ;D

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 553
Vs: Auton sisätilän puhaltimen pyörimissuunta
« Vastaus #2 : 16-12-2017, 23:03:21 »
Niimpäs onkin nuoli , tuntuu jotenkin epäloogiselta tuo pyörimissuunta aivankuin siivet kaappaisi ilmaa kehän sisäänpäin.vaikka suunta pitäisi olla päinvastainen.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 693
Vs: Auton sisätilän puhaltimen pyörimissuunta
« Vastaus #3 : 17-12-2017, 06:20:10 »
http://www.allaboutairblowers.com/centrifugal-fans-blowers.html

There are three types of Centrifugal Fans & Blowers

Backward Centrifugal Fan: Blades are curved backwards with respect to direction of rotation. Backward curve centrifugal fan design is used from low pressure to high pressure application. (2inch to 60inch wg). Static Pressure rise is mostly due to momentum difference between blades at outlet and inlet. Increase in absolute velocity imparts velocity pressure to the impeller.

Forward Centrifugal Fan: Blades are curved forward with respect to direction of rotation. Forward curve centrifugal fan design is used for high volume and low pressure application. (upto 2inch of wg) Pressure rise is mostly due to high absolute velocity of air at outlet of impeller.

Radial Blades Fan: Blades are preprendicular to the axis of rotation. Radial Blade design is used for high pressure application. Although low in efficiency the design is excellent for dusty enviornment as the dust cannot stick on the blades because of geometry.
« Viimeksi muokattu: 17-12-2017, 06:23:56 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 603
Vs: Auton sisätilän puhaltimen pyörimissuunta
« Vastaus #4 : 17-12-2017, 09:37:58 »
Niimpäs onkin nuoli , tuntuu jotenkin epäloogiselta tuo pyörimissuunta aivankuin siivet kaappaisi ilmaa kehän sisäänpäin.vaikka suunta pitäisi olla päinvastainen.

tuttu tunne. yhden kaverin autossa oli lämppärin puhaltimessa jotain vikaa, kun pyöri ja puhisi kyllä, mutta suuttimista ei tullut oikein ilmaa. oletettiin, että siellä on joku tukos tms. purettiin sitten tuo puhallin ja kattelin kans, että ei tämä taida väärinpäin pyöriä. uteliaisuuttani kuitenkin koitin kääntää piuhat toisteppäin ja kas. alkoi ilma vaihtumaan kabiinissa. joskus noi osaa kyllä hämätä, kun yrittää maalaisjärjellä pähkäillä.