Kirjoittaja Aihe: Sähköauton tulevaisuudesta  (Luettu 4698 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 761
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #15 : 18-12-2017, 12:05:06 »
Euroopassa power to gas laitokset joissa ylijäämäsähköllä hajoitetaan vettä ja saadusta vedystä tehdään hiilivetyjä yleistyvät.
Syynä ainoastaan halu/tarve päästä fossiilisista eroon ja ylijäämäsähkön saatavuus.Ei tässäkään taida hirveästi järkeä olla:  http://www.doria.fi/handle/10024/96762

Tuossa olisi toisaalta potentiaalia hyödyntää aurinkoa ja aaltovoimaa, kun niillä tuotettua metaania voisi laivata Suomeen. Esim. Espanjaan tai Pohjois- Afrikkaan isoja aurinkovoimaloita ja sieltä laivoilla nesteytettyä kaasua Suomeen. Tällä tavoin voisin myös toteuttaa ekoauton ja ihan nykyiseen moottoriteknologiaan perustuen.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 712
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #16 : 18-12-2017, 17:00:12 »
 Oikaiskaa, jos vaihteeksi olen väärässä.

 Suomessa sähkönkulutusta rajoitetaan kahdella keinolla: Sähkön hinnalla ja pääsulakkeiden koolla. Jos ed. rajoitteita ei olisi, lie kulutus aika paljon suurempi. Mikäli suomen teille ilmaantuisi vaikka miljoona sähköautoa/rekkaa/mopoa/rakkinetta lisääja suurelta osin korvaisi polttomoottorimekkaloitsijat, olisi ensisijaiset keinot kulutuksen hillintään juurikin nuo aiemmin mainitsemani kaksi tapaa. Pääsulakkeiden koko rajoittaisi tehokkaasti yksittäisen käyttäjän kulutuspiikkia ja jos haluaisi 3x25A -> 3x63A syötön mökkiinsä, olisi markkinataloudella asiaan varmaankin ratkaisu. Toinen, laajempaa kulutusta ohjaava seikka on mittarihinta ja siitä sitten hieman enempi pohdintaa.

 Joillain aurinkopaneelien käyttäjillä on mahdollisuus myydä sähköä ulospäin mikäli oma käyttö on kohtuullista suhteessa päivänpaisteen ja tehtyihin paneeli-investointeihin. Samaa mekanismia voitanee käyttää sähköautoilijoihin, jotka voivat pienen korvauksen kautta ikään kuin vuokrata autonsa akkua sähköyhtiöille. Vuokraushaluja kompensoi markkinavoimien paineet hinnoittelulle. Käytännössä jos sähköyhtiö katsoo tekevänsä mieluummin miljoona/miljardi -investoinnit omaan akkuvarastoonsa sen sijaan, että vuokraisi akuston kuluttajilta, on se yrityksen oma asia.

 Entäpä latausverkon riittävyys? Taas rahalla saa eikä kenenkään ole pakko päivittää mitään. Nykyiset ulkorasiat lienevät mitoitettu n. 10A kuormalle jolla saa näppärästi lohkolämmittimen keittämään glykolit. Jos jokin taloyhtiö haluaa asukkailleen suuremmat syötöt parkkipaikalle, on se teknisesti täysin mahdollista, mutta se maksaa ja laskun suorittaja tiedetään. Bensanjakeluverkostokin on aikanaan maksanut ja ei senkään ylläpito ilmaista ole.

 Maan runkoverkko, lähtien oletuksesta että liikenteen energiankäyttö pysyy vähintäänkin vakiona, lienee se joka tässä yhtälössä vaatii enempi jo pohdintaa ja huomiota. Harmillisesti ko. monopoli on lyhytnäköisesti myyty ulos ja tuo on sähköntuotannon ohella se, mistä kansalainen tulee maksamaan ja paljon ja loppuikänsä ja monessa polvessa.

 Voimalaitokset, sähköntuotanto. Ed. seikkoihin vedoten en pidä niinkään kulutuspiikkejä pahoina, mutta kokonaiskulutus lienee kasvussa. Tämä tarkoittaa hyvää uusille ydinvoimalahankkeille.



edit: korostaisin tuossa sähkönhinnassa ja kuluttajan oman autoakuston vuokraamisessa pörssisähkön hintaa. Eli tietyillä hetkillä voisi kuluttaja tehdä ihan oikeaa rahaa myymällä omaa varastoaan ulos. Toki pääsulakkeiden asettaessa katon rahavirralle.

 Ja toinen hyvin mielenkiintoinen asia oli tuo kriisivalmius. Toistaiseksi polttoainetta on helpompi varastoida mutta vastaavasti tuolla varastoidulla polttoaineella voidaan tuottaa myös sähköä.
« Viimeksi muokattu: 18-12-2017, 17:03:35 kirjoittanut (Piilotettu) »
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 761
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #17 : 18-12-2017, 17:20:45 »
Keskustelusta puuttuu vielä se näkökulma, että nykyiset polttoaineet ovat raskaasti verotettuja. Sitten kun vertailua tehdään verollisen bensan ja (lähes) verottoman sähkön välillä, näyttää sähköauto hyvin houkuttelevalta. Mutta jos sähköauto joskus korvaa bensa-autot, on ihan mahdollista, että niihin lätkäistään joku "polttoainevero", kun valtio ei saa enää verorahoja bensasta. Itse en siis usko, että autoilu kokonaisuudessa halpenee tekniikan muuttumisen myötä. Lisäksi nuo valtavat infrakustannukset maksaa myös autoilija.

« Viimeksi muokattu: 18-12-2017, 17:37:32 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 344
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #18 : 18-12-2017, 17:35:25 »
Just tuon polttoaineveron vähenemisen varale sunnitellaan sitä autoilijoiden seurantaa ja kilometri ja aluekohtaista verotusta. Jos mitään suurta mullistusta ei tule niin keskimäärin samanverran tulevaisuudessakin maksamme veroja.
Itse toivoisin että tulevaisuudenkin auoitlijan verotuksessa olisi jotain keveitäkin vaihtoehtoja kuten nyt esim. henkilöautosta muutettu dsl paku.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 712
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #19 : 18-12-2017, 17:54:07 »
 Pitäisin mahdottomana tilannetta jossa valtion helpointa lypsylehmää ei lypsettäisi lähes hengiltä jatkossakin. Sen sijaan hyvinkin todennäköisenä on tilanne, jossa etenkin siirtymävaiheessa tehdään polttomoottoriautoilu käytännössä mahdottomaksi ja sähköajokkien hinta ohjaa köyhät autottomiksi joka entisestään eriarvoistaa yhteiskuntaamme.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 621
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #20 : 18-12-2017, 18:24:10 »
Keskustelusta puuttuu vielä se näkökulma, että nykyiset polttoaineet ovat raskaasti verotettuja. Sitten kun vertailua tehdään verollisen bensan ja (lähes) verottoman sähkön välillä, näyttää sähköauto hyvin houkuttelevalta. Mutta jos sähköauto joskus korvaa bensa-autot, on ihan mahdollista, että niihin lätkäistään joku "polttoainevero", kun valtio ei saa enää verorahoja bensasta. Itse en siis usko, että autoilu kokonaisuudessa halpenee tekniikan muuttumisen myötä. Lisäksi nuo valtavat infrakustannukset maksaa myös autoilija.

Äläpä huoli. Tämäpä on jo periaatteessa ratkaistu perimällä käyttävoimaveroa kaikella muulla paitsi bensalla kulkevista autoista. Toki dieseliin verrattuna vero on ihan liian halpa varsinkin kun diesel on jo kuitenkin jollain tapaa verotettu polttoaine.

https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_rakenne_ja_maara

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 580
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #21 : 18-12-2017, 18:37:33 »
Maan runkoverkko, lähtien oletuksesta että liikenteen energiankäyttö pysyy vähintäänkin vakiona, lienee se joka tässä yhtälössä vaatii enempi jo pohdintaa ja huomiota. Harmillisesti ko. monopoli on lyhytnäköisesti myyty ulos ja tuo on sähköntuotannon ohella se, mistä kansalainen tulee maksamaan ja paljon ja loppuikänsä ja monessa polvessa.
Ymmärrykseni mukaan kantaverkosta vastaava Fingrid on ihan kotimaisessa omistuksessa. Vaikka onkin englanninkielinen nimi.  ???

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 808
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #22 : 18-12-2017, 19:49:50 »
Maan runkoverkko, lähtien oletuksesta että liikenteen energiankäyttö pysyy vähintäänkin vakiona, lienee se joka tässä yhtälössä vaatii enempi jo pohdintaa ja huomiota. Harmillisesti ko. monopoli on lyhytnäköisesti myyty ulos ja tuo on sähköntuotannon ohella se, mistä kansalainen tulee maksamaan ja paljon ja loppuikänsä ja monessa polvessa.
Ymmärrykseni mukaan kantaverkosta vastaava Fingrid on ihan kotimaisessa omistuksessa. Vaikka onkin englanninkielinen nimi.  ???

https://www.fingrid.fi/sivut/sijoittajat/osakkeet-ja-osakkeenomistajat/
"Don't ask to borrow my tools - get your own f*cking tools."

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 712
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #23 : 18-12-2017, 21:48:39 »
 No mutta olipa hyvä, että muisti reistaili tässä asiassa.

 Jos oletetaan, että sähköautoja ladattaisiin tasaisesti samalla kuormalla ympäri vuorokauden ja ympäri vuoden ilman piikkejä, niin minkä verran voimalakapasiteettia pitäisi minimissään rakentaa?

 Se hyvä puolihan tässä olisi, että nyt tuulivoimaloiden yms. sähkö voitaisiin tunkea autojen akustoihin.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 028
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #24 : 18-12-2017, 22:00:36 »
No mutta jos valtio haluaa käyttää meillä kotona olevaa akustoa sähkövarastona, niin valtio on hyvä ja käy asentamassa sellaisen tuonne liiterin seinään?
Kai tuosta verkkoon 'myytävästä' sähköstä sentään maksetaan siirtomaksu ja sähkövero molempiin suuntiin.  :coolsmiley:
-     sitä saa mitä tilaa   -

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 434
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #25 : 18-12-2017, 22:22:13 »
No mutta olipa hyvä, että muisti reistaili tässä asiassa.

 Jos oletetaan, että sähköautoja ladattaisiin tasaisesti samalla kuormalla ympäri vuorokauden ja ympäri vuoden ilman piikkejä, niin minkä verran voimalakapasiteettia pitäisi minimissään rakentaa?

 Se hyvä puolihan tässä olisi, että nyt tuulivoimaloiden yms. sähkö voitaisiin tunkea autojen akustoihin.

Olihan siitä arvioita tuolla aiemmin. Arvioni oli vähintäänkin kaksinkertaistaa nykyinen ydinvoimakapasiteetti, mukaan rakenteilla oleva.
Kukaan ei ole huomioinut tuota auton lämmitysenergiaa. Nyt se tulee hyödyksi mutta kun akun kapasiteettia ruvetaan käyttämään lämmitykseen, niin ajosuoritteet putoaa puoleen (heitto, kun en jaksa analysoida, pystyisin kyllä jotakin repimään)
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 761
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #26 : 18-12-2017, 22:56:07 »

Kukaan ei ole huomioinut tuota auton lämmitysenergiaa. Nyt se tulee hyödyksi mutta kun akun kapasiteettia ruvetaan käyttämään lämmitykseen, niin ajosuoritteet putoaa puoleen (heitto, kun en jaksa analysoida, pystyisin kyllä jotakin repimään)

Kyllä mä siitä mainitsin ohimennen (viesti #10). Suomessa kuitenkin pitkä talvi ja jo nyt uudet dieselit pitää lämmittää erillisellä diesel-lämppärillä, kun moottori ei tuota riitävästi lämpöä. Sähköautoissa ongelma vielä isompi, kun ei ole koko moottorin jäähdytystä.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 90
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #27 : 18-12-2017, 23:12:11 »
Lämpöpumpulla saa kopin lämmitettyä pienemmällä sähkön kulutuksella.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 510
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #28 : 19-12-2017, 12:20:49 »
....
 Se hyvä puolihan tässä olisi, että nyt tuulivoimaloiden yms. sähkö voitaisiin tunkea autojen akustoihin.

Tästä on tehty sen verran tutkimuksia, että kukaan - edes yltiövihreä helsingin keskustahipsteri - ei enää vakavissaan ehdota moista järjettömyyttä. Etänä tuotetun sähkön siirto/varastointi/purku ja syöttö yhdistyneenä akkujen hintaan/energian varastointikapasiteetti ja rajallinen syklien hinta tuotti monikymmenkertaisen hinnan varastoidulle energialle.

Näiden ajoneuvoakkujen varaus ja akusta saatavan energian syöttö verkoon ei tapahdu kovin hyvällä hyötysuhteella.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 427
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #29 : 19-12-2017, 12:48:27 »
Kysehän on ilmeisesti ollut kysyntäpiikkien tasoittamisesta. Vaikka hyötysuhde olisi huono, voisi olla mahdollista että kuluttaja voisi myydä varastoimaansa sähköä jos verkkoon tulee kuormaa niin paljon että runkolinjat alkaa kuormittua liikaa. Esim. joulu ja kinkunpaisto tms.  Kuluttajahan laskee hinnan siten että ostaa latauksen hintaan x ja myy x *y hinnalla. Toisaalta, onhan moni asentanut aurinkopaneelitkin ja myy niiden sähköä, vaikka se ei ole mitenkään järkevää touhua - varsinkaan jos joutuu lainarahalla rahoittamaan hankinnan. Enemmän mielessä on kai ekologisuus kuin taloudellisuus.