Kirjoittaja Aihe: Paring chisel  (Luettu 1476 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Paring chisel
« : 20-12-2017, 09:48:50 »
Onko suosituksia millainen kannattaa ostaa, leveys ja merkki?

Poissa (Piilotettu)

Vs: Paring chisel
« Vastaus #1 : 20-12-2017, 10:04:26 »
Kaikilla työkaluilla ei vissiin ole suomenkielistä nimeä?

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 20-12-2017, 10:21:08 »
En ainakaan tiedä sitä. Tarkoitus olisi hankkia sopiva taltta esim. tenon ym. liitospintojen tarkkaan veistoon, kun tarvii saada se viimeinen lastu pois. Paring chisel taitaa olla myös asia jonka olen ymmärtänyt väärin. Hain netistä tietoja ja näyttäisi olevan melko erikoistunut pitkä taltta. En tarvi välttämättä sellaista vaan varmasti riittää normaali taltta edellä mainittuun tarkoitukseen. Ajattelisin että sen pitää oll vähän leveämpi, mutta mikä mahtaisi olla hyvä leveys ja hyvä merkki?

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #3 : 20-12-2017, 10:28:38 »
Usein on myös tilanne kun pitää saada liitoksissa poikkisyyhyn tarkasti lastua pois kun yrittää saada pintoja vastaamaan toisiinsa. Eli pitäisi olla riittävän leveä taltta jossa saa pysymään julman terän.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #4 : 20-12-2017, 10:32:18 »
Narex on hinta-laatu-suhteeltaan hyvä merkki, saa esim. Motonetistä. Kannattaa ostaa useampaa leveyttä. 18 mm on ehkä yleisimmin käytetty mutta joku 6 mm kapeakin on hyvä olla ahtaisiin paikkoihin ja sitten kunnon leveä 32 mm.

Tenon-liitos on muuten suomeksi tasotappiliitos.

T. Kimmo

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #5 : 20-12-2017, 10:35:48 »
Mulla on jo Narexia 6,8,10,12 ja 16mm. Ajattelin ostaa yhden leveämmän.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #6 : 20-12-2017, 14:51:24 »
Minulla on normi-Narexien kanssa tullut vastaan tuo teräosan pituus ... tai sen puute, kun hela ja kahva tulee tielle isompien kalikoiden tasopintojen kanssa. Tätä ongelmaa voi ratkaista mm. juuri Narexin omalla ”paring” taltalla, jossa nimenomaan teräosa on pidempi, tai sitten taltoilla, joissa on taivutettu varsi eikä kahva siten tule tielle.

Leveys on toinen juttu. Tuolla paring chisel nimikkeen alla myydään tyypillisesti talttoja 13 ja 19 mm, ehkä 25 mm, muttei juurikaan leveämpiä. Kokeneemmat korjatkoon, itse olen vasta oppimassa käsityökalujen käytön saloja.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #7 : 29-12-2017, 12:16:45 »
Taltta ei ole kovin hyvä väline mortise ja tenon -liitoksen sovitukseen. Sovitus tapahtuu tenonin poskia ohentamalla. Taltalla tulee helposti kartioineeksi tenonin jossain suunnassa. Tenonin poskien ja olkien sievistelyyn paras väline on olkahöylä. Kohtalaisen kallis laite kyllä, eikä käytettyjäkään tunnu olevan niin paljon saatavilla.

Liitosten sovitukseen olen käyttänyt samoja talttoja kuin niiden veistämiseen, minulla on 2 japanilaista talttaa, 8 mm ja 20 mm. Ainoa mihin kaipaisi erikoisempaa talttaa on lohenpystöjä leikatessa, kun pitäisi saada nurkista puuta pois. Erillisen sovitustaltan idea on kai loiva teräkulma, se ettei taltalla hakata jolloin terä on keskimäärin ottavammassa terässä. Taltasta voi tehdä myös siromman jolloin se sopii paremmin pieniin rakoihin, ja pidemmän.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shoulder_plane
« Viimeksi muokattu: 29-12-2017, 12:22:08 kirjoittanut (Piilotettu) »