Suosittelen, että vilkaiset thomannin pa-kaiutintarjonnan ennenkuin teet hankintoja tuon tee-se-itse projektin suhteen.
https://www.thomann.de/fi/aktiiviset_kokoaanikaiuttimet.html
Kaiuttimien suunnittelu täysin alusta on melkosta arpapeliä. Elementtien spekseillä pääsee vain tiettyyn pisteeseen, sen jälkeen alkaa loputon säätäminen kuuntelun ja mittausten perusteella. Palaa pirusti rahaa ja aikaa, eikä edes kohtalaisesta lopputuloksesta ole takuuta. Tää on tietenkin ok, jos tarkoituksena on oppia kaiutinsuunnittelua ja rakentamista. Mutta jos ensisijainen tarkoitus olisi saada äänentoistolaitteet kohtuuhintaan, niin ostaisin kyllä valmiit. Niitä omia voi sit rakennella pitkään ja hartaasti, vaikka nauttien niistä kaupan kaiuttimien äänestä.
Ja jos nyt vähän kontribuutiota tähän tee-se-itse -projektiinkin, ettei mene vain änkyröimiseksi.
- Esim. Ljudialta löytyy valmiita rakennussarjoja pa-kaiuttimille https://www.ljudia.fi/tuotteet/kaiuttimet/passiiviset-pa-kaiuttimet/rakennussarjat
- Päätevahvistimia ja jakosuodattimia saa edukkaasti t-kaupasta.
- Materiaaliksi suosittelen vaneria, kestää roudaamista lastulevyä paremmin. Kahvoihin ja elementtien suojaamiseen kannattaa panostaa jos pönttöjä siirrellään usein.
Minkälainen budjetti tähän on varattu? Ja mitä sen pitäisi sisältää?
Jos tavoitteena olisi löytää hyvät PA-kaiuttimet, tuskin kävisin tätä keskustelua tee-se-itse-palstalla.
Budjetti on aluksi noin 50-100€. Se sisältää lähinnä tuon vanerin, kotelon kilkkeitä (kahvat, kulmat, yms) ja hieman elektroniikkakomponentteja.
Valmiina löytyy
- Pino elementtejä (2x10" basso, 4x keskiääni, 4x diskantti) mallia Philps AD vuodelta kivi ja kilpi.
- Em. 3-tie jakosuotimet, joista voi hyödyntää ainakin kelat/kelarungot
- hieman vaneria, ruuveja, liimaa yms tarvittava
- viemäriputkea refleksiputkeksi.
- johdot ja liittimet
...ja vahvistinpuolella
- ylim. autostereot
- 20W lisävahvistin
- 2kpl autojakosuotimia (basso/muut)
Noista on ajatus tehdä jotakin, jota sitten parannetaan tai sitten ei. Osin kyseessa tekemisen ilo, osin perehtyminen kaiuttiminen maailmaan ja osin halu saada ensi kesäksi bilesysteemi. Pitämällä kaiuttimet passiivisina ja erillään vahvistimista, voi näitä sitten parannella palikka kerrallaan, kuin intoa ja rahaa on.