Kirjoittaja Aihe: Mitä tapahtui valkosipulipuristimelle?  (Luettu 2250 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Mitä tapahtui valkosipulipuristimelle?
« : 20-12-2017, 15:47:45 »
Kuvan mukainen tapaus. Uutta puristinta käytettiin kerran, jolloin se toimi ok. Käytön jälkeen pesty käsin.  Nyt mäntä ei enää mahdu poteroonsa. Kuvastakin toivottavasti näkyy, miten potero on muokkautunut soikeaksi.  Puristin on jotain kevytmetallivalua.  Mitä ihmettä!!

Kauko
Aiempi nimimerkki KaukoAntero

Poissa (Piilotettu)

• Valvoja
Vs: Mitä tapahtui valkosipulipuristimelle?
« Vastaus #1 : 20-12-2017, 16:00:07 »
Taitaa olla kromattua muovia..

Vuolaise puukolla paksu lastu jostain nurkasta niin sieltä paljastuu luultavasti kermanväristä muovia.

Tai käyttäjällä liikaa hauista, reikä vääntynyt soikeeksi, mäntä sieltä kyllä plopsahtaa puristinta avatessa ulos muttei mene enää takaste..

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #2 : 20-12-2017, 16:12:47 »
Potero ruuvipenkissä palikoiden välissä takaisin pyöreeksi ja seuraavalla kerralla vähemmän hauista O0

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
  • (Piilotettu)
    • Vemax
« Vastaus #3 : 20-12-2017, 16:25:32 »
Takuuvaihtoon vaan.
Jos se toimii, älä koske siihen.

Paikalla (Piilotettu)

« Vastaus #4 : 20-12-2017, 17:44:57 »
Roskiin ja parempi tilalle. Ei se senparemmin kestä sitä toista käyttökertaa jos sitä ei jotenkin vahvista.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #5 : 20-12-2017, 19:12:43 »
Taitaa olla kromattua muovia..

Vuolaise puukolla paksu lastu jostain nurkasta niin sieltä paljastuu luultavasti kermanväristä muovia.

Tai käyttäjällä liikaa hauista, reikä vääntynyt soikeeksi, mäntä sieltä kyllä plopsahtaa puristinta avatessa ulos muttei mene enää takaste..

Kyllä se jotain metallia on, tarkistin.  Hauisjuttukaan ei oikein täsmää, koska puristettiin monta kynttä ja toimi toistuvasti...

Ei taida kukaan osata selittää ilmiötä.  Olisiko valimoihmisiä linjoilla?

Kauko
Aiempi nimimerkki KaukoAntero

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #6 : 20-12-2017, 19:51:19 »
Näkeehän tuon kuvasta ilman mitään valimoita.

Kuppi litistyy soikeaksi kun toinen kahva on kiinni kupin reunassa. Heitä roskiin ja hae sellainen joka on tehty vahvemmaksi.

Itsellä on ollut tuollainen reilut parikymmentä vuotta, eikä ole vääntyillyt mihinkään suuntaan:

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #7 : 20-12-2017, 19:58:27 »
Kyllä keskinkertainenkin konstrutööri tuntee tiettyä ammatillista ylemmyyttä tarkastellessaan tuota valkosipulipuristimen rakennetta. Alakahvan liitoskohdassa tuohon lieriöön on taivutusmomentin maksimi (lähes). Kuitenkin siinä on hyvin ohutseinäinen putkimainen, suusta avoin ja ilman jäykistävää reunusta edes. Tuohan on ihan selvää, että putken suu deformoituu ja pienelläkin puristuksella. Onhan noita nähty, todella surkeita rakenteita ja tuo on sarjassaan huonommasta päästä. Kyllä ihmiskunnan pitäisi tuommoiset suunnittelijat siirtää likakaivosukeltajiksi. Kyllä minä ostaessa jo huomaisin tuommoisen keskosen. Kyllä Ikea tuottaa melko kestäviä tuotteita. Onhan siellä svenssonit asialla, eikä joku kouluttamaton apina. Tässä mallia hyvätä suunnittelusta.
 [ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #8 : 20-12-2017, 22:29:25 »
Asian sivusta mä olen jo pitkään leikannut pieniksi valkosipulit ja sitten veitsen sivulla painanut lautaa vasten kiertoliikkeellä vähän murskaksi. Ärsyttää tonkia sitä sihtiä puhtaaksi puristimesta. On meilläkin toki se Kampradin puristin jota vaimo käyttää.
Tuokin varmaan toimisi: http://www.kokkipuoti.fi/products/18-liha/rosle-valkosipulipuristin/
Hintaa on vaikka mainostetaan ettei tarvi kuoria, mutta mä tykkään yksikyntisistä jotka kuitenkin pitäisi palotella jotta mahtuu, niin saman tien sitten veitsellä loppuun.
Koko valkosipulin (monikyntisen) saa helpolla puristeltua kun leikkaa koko päädyt irti, nuijasee pari kertaa ison veitsen sivulla ja pullauttaa kynnet pihalle, tai röslellä suoraan puristimeen.
« Viimeksi muokattu: 20-12-2017, 22:32:33 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #9 : 20-12-2017, 22:57:13 »
Asian sivusta mä olen jo pitkään leikannut pieniksi valkosipulit ja sitten veitsen sivulla painanut lautaa vasten kiertoliikkeellä vähän murskaksi.

Itse teen toisin päin. Kuorineen veitsen(Würtenbergiläinen metallitavaratehdas) sivulla kynsi läjään ja leikkaan kuivan 'kannan' pois. Kuivat kuoret saa helposti pois litistetystä kynnestä. Sitten vaan veitsellä silpuksi.

Ärsyttää tonkia sitä sihtiä puhtaaksi puristimesta.

Aikoinaan tuon oman puristimen mukana tuli muovilaite/osa, jolla saa työnnettyä sihdin vastavirtaan puhtaaksi. Silti nykyään veitsellä tulee ruokaan se tarvittava muutama kynsi silvottua. Jos pitää enemmän saada valkosipulia murskaksi, niin silloin tulee tuota puristinta käytettyä.

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #10 : 20-12-2017, 23:00:10 »
Taisit missata "yksi" tai "koko" sanan. Eli kynnet irtoaa kun leikkaa ensin päät irti ja mä käytän niitä yksikyntisiä.
« Viimeksi muokattu: 20-12-2017, 23:03:19 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #11 : 20-12-2017, 23:09:34 »
Minä käytän valmista murskaa purkista. Ei ole moisia ongelmia ;D

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #12 : 20-12-2017, 23:12:03 »
Taisit missata "yksi" tai "koko" sanan. Eli kynnet irtoaa kun leikkaa ensin päät irti ja mä käytän niitä yksikyntisiä.

En käytä ohjuksia enkä muitakaan missiilejä nykyään/enää. Joskus tosin tuli pieniä sellaisia rakennettua...

Minä käytän valmista murskaa purkista. Ei ole moisia ongelmia ;D

Tuubiversiokin on helppokäyttöistä, varsinkin ulkoruokinnassa.  O0

Paikalla (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #13 : 21-12-2017, 08:13:04 »
Painevalamalla on tehty nuo osat ja vaurioituneen osan muotin avautumissuunta on tuon poteron suuntainen. Koska on pitänyt tehdä muotti halavalla, ei ole raaskittu tehdä kiilarakennetta, jolla tuohon poteroon olisi saanut "vanteet" ympärille.

Näin luulen ma, kappaletta hyppysissä tarkastelemalla voisi muottirakenteesta saada tarkemman selon. Vaan ei maksa vaivaa kun veitsellä hoituu pilkkominen näppärästi.

Paikalla (Piilotettu)

« Vastaus #14 : 21-12-2017, 11:12:48 »
Joo, mäkin käytän veistä. Mutta asiasta kukkaruukuun: Jätän kiinalaiset valkosipulit kaupaan, välillä joutuu etsimään pidempään että löytää muuta kun saastunutta valkosipulia.

Pekka