Kirjoittaja Aihe: Kuva pienemmäksi  (Luettu 1245 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Kuva pienemmäksi
« : 22-12-2017, 12:35:17 »
 Ostin uuden läppärin ja tuliki ongelma. No, mulla on Nikonin kamera jonka mukana cd jolla mukava kuvien käsittelyohjelma. Nyt tässä uudessa läppärissä ei ole kiintolevyasemaa, eikä se mitään vaikka oliskin kun tuo levyke on vanhempi kuin win10 joka tässä masiinassa on. Ei vissiin toimisi. Millähän nyt saisin noita kuvia pienennettyä paremmin s-postiin sopiviksi?

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
Vs: Kuva pienemmäksi
« Vastaus #1 : 22-12-2017, 12:38:37 »
Itse käytän tätä kuvankäsittely ilmaisohjelmaa:  http://www.irfanview.com/
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 22-12-2017, 12:41:39 »
Asenna sähköpostiohjelma, joka ehdottaa itse kuvien pienennystä siinä vaiheessa kun niitä lisätään sähköpostiin. Luultavasti kaikkein helpoin ja järkevin tapa. Esim. Thunderbird sekä https://addons.mozilla.org/fi/thunderbird/addon/auto-resize-image/

Windows 10 tosin saattaa ilmoittaa että Thunderbird ei ole heidän mielestään täysin tietoturvallinen sovellus - mutta antaa jatkaa sen käyttöä silti. En tiedä onko uusin versio Thunderbirdistä Microsoftin mieleinen.

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
    • Sääasema Orivesi
« Vastaus #3 : 22-12-2017, 12:42:37 »
Gimp:lla tekee jo muutakin kun pienentää, ilmainen tämäkin
https://www.gimp.org/

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #4 : 22-12-2017, 12:44:03 »
Itse käytän tätä kuvankäsittely ilmaisohjelmaa:  http://www.irfanview.com/

Irfan on kiva, mutta jossain vaiheessa on kansiot täynnä niitä väliaikaisesti sähköpostia varten pienennettyjä kuvia.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #5 : 22-12-2017, 13:05:00 »
Tämän simppelimmäksi ei ohjelma tule:
Image Resizer for Windows
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #6 : 22-12-2017, 13:13:59 »
Windows:n Paint:ssä on resize-toiminto. Toimii helposti syöttämällä halutun koon kuvalle ja kuva muuttuu sen kokoiseksi.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #7 : 22-12-2017, 15:12:34 »
Mutta eikös noilla pidä se pienennetty tallentaa levylle ja sieltä taas poimia sähköpostiin? Ja lopuksi se pikkukuva unohtuu levylle tilaa viemään.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #8 : 22-12-2017, 16:25:50 »
Windows:n Paint:ssä on resize-toiminto. Toimii helposti syöttämällä halutun koon kuvalle ja kuva muuttuu sen kokoiseksi.

Kumma juttu  :idiot2: . Kokeilin tuota painttia ennen kuin aloin kyselemään ja kuvan koko, siis rajaus, muuttui. Tiedoston koko ei vaikka kuvapisteitäkin vähensin. Näytti edelleen kooksi joitain megoja. Nyt kun avasin tuon kuvan niin ilmoittaa kooksi satoja kiloja. Toimii siis toivotulla tavalla. No, hyvä näin, käytän varmaan sitten tuota.
 Kiitos kaikille apuaan tarjonneille!

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #9 : 22-12-2017, 16:32:38 »
  Kumma juttu  :idiot2: . Kokeilin tuota painttia ennen kuin aloin kyselemään ja kuvan koko, siis rajaus, muuttui. Tiedoston koko ei vaikka kuvapisteitäkin vähensin. Näytti edelleen kooksi joitain megoja. Nyt kun avasin tuon kuvan niin ilmoittaa kooksi satoja kiloja. Toimii siis toivotulla tavalla. No, hyvä näin, käytän varmaan sitten tuota.
 Kiitos kaikille apuaan tarjonneille!

Johtuu varmaan siitä, että kun avaa kuvatiedoston niin se luetaan kovalevyltä tai muualta muistiin. Kuvan käsittely kohtistuu muistissa olevaan kuvaan ei alkuperäiseen. Kuva pitää tallettaa, niin uusi koko näkyy kovalevyllä tai muussa muistissa olevassa kuvatiedostossa.

Kun poistuit Paint:sta, niin se varmaan kysyi tallennatko ja siinä vaiheessa pienennetty kuva talletettiin levylle/muuhun muistiin niin nyt se kuvatiedoston koko on pienentynyt.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #10 : 22-12-2017, 17:42:07 »
Missäs se käyttis on ja minne sinä yleensäkin nuo kuvat tallennat, jos kerran läppärissä ei ole kiintolevyasemaa??? Vai tarkoitatkohan CD-asemaa?
Painttia itsekin olen käyttänyt.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #11 : 22-12-2017, 19:56:32 »
Joo paint on Windowsissa vakiona jolla kuvaa voi pinentää tai rajata ym.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #12 : 22-12-2017, 23:12:58 »
 Juu, käytin väärää termiä kun puhuin kiintolevyasemasta tarkoittaen sitä levyasemaa minne voi työntää cd-levykkeen. Ja noinhan se homma menikin kuin Jarppis sanoi. Ongelma poistettu, juttu kasassa.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #13 : 24-12-2017, 11:25:18 »
mulla on joku aika vanha versio photoshopista. se on kätevä, jos enemmänkin kuvailee ja tarttee useempia kuvia muokata, tai pienentää. sillä pystyy tekeen sellasen systeemin, että tekee esim. sadalle kuvalle samat systeemit. esim. terävöitys ja kuvan pienennys haluttuun kokoon ja perään vielä pakkaus. ekalle kuvalle tekee itse nuo systeemit ja sen jälkeen laittaa vain tuon systeemin päälle, että tekee samat proseduurit kaikille kuville. nopea ja kätevä. O0