Kirjoittaja Aihe: Suomi ilmasta ohjelmassa Meidän maamme  (Luettu 1674 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Suomi ilmasta ohjelmassa Meidän maamme
« : 26-12-2017, 12:40:50 »
Satuin aukaisemaan tuon televisio-ohjelman juuri, klo 12:35 ja siellä näkyi hieno iso pitkä kanjoni, jossain lapissa. Missä tarkemmin ja mikä on tuommoinen kanjoni. Minä en pahemmin lapissa ole matkaillut, kun ne tunturitkin on niin olemattomia. Tuo minuutti kuvattuna kopterista sykähdytti. Missä on tuo paikka? Oli kuvattu kesällä ja pohjalla jossakin oli vähän vettäkin.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

• Käsityöläisen kotisivut
Vs: Suomi ilmasta ohjelmassa Meidän maamme
« Vastaus #1 : 26-12-2017, 12:53:57 »
Todennäköisesti tarkoitat Utsjoella olevaa Kevon kanjonia. Sijaitsee Kevon luonnonpuistossa. Mikäli et Tapani vielä lapissa ole käynyt niin suosittelen. Jos tunturit televisiosta katsoen vaikuttavat "olemattomilta" niin käyppä vaikka pistäytymässä Kilpisjärvellä niin saatat tulla toisiin ajatuksiin... ;)

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 26-12-2017, 13:22:15 »
Kyllä samantyyliseltä näytti, kiitos tiedonjanon sammutuksesta. Jotenkin havahduin tuohon näkymään. Joskus vähän yli kymmenen vuotta sitten olin Puolustusvoimien materiaalitoimiston esikunnan everstin järjestämällä linja-autoretkellä tuolla Venäjän puolella petsamoa myöten. Paluu oli muistaakseni Rajajoosepin kautta. Puolenyön seutuvilla ajeltiin Suomen puolta ja minä killittelin etupenkissä, odotellen tuntureita ja poroja. Ei yhtään poroa ja tuntureita ei tietoakaan. Vain laakeita aakeita. Olin joku vuosi aiemmin ajellut muutaman päivän kierroksen Pohjoisnorjassa ja heti Ruotsin ja Suomen rajan jälkeen alkoivat tunturit. Ihan ahdisti, miksi ei meillä ole mitään tämänkaltaista.
Todennäköisesti, kerrostaloon muutettuamme, juhannuksen jälkeen katsomme Suomenmaan tarkemmin. Toki tuo  kanjoni on maasta katsoen vähemmän kiehtovä. On tuossa ohjelmassa toljotettavaa nyt moneksi tunniksi ja varmaankin areenassa paikaten.
Rouva kyllä ihmetteli, että lähdenkö Lappiin. Se, eli hän on joissakin porukoissa jonkun kerran käynyt. Minusta vasta Norjan puolella on elämyksiä. Täytyy tyytyä vähän vähempään.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #3 : 26-12-2017, 15:25:59 »
Köli-vuoriston pohjoiset hännät tunnetaan meillä Yliperän nimellä, eli Käsivarren pohjoisin nurkka. Muuhun Suomeen verrattuna jylhät maisemat. Mutta vuoriston jylhimmät osat alkavat Ruotsin ja Norjan rajalta. Kun Yliperällä löytyy max. 500 m korkeuseroja suhteessa ympäröivään maastoon, etelämpänä 1000 m on tavallista ja sitäkin isompia löytyy. Eroa on sen verran, että ensikertalaisella niskat kipeytyvät yläilmoihin katsoessa. Jäämeren rannikko on myös erinomaisen kaunista ja jylhää. Ja sieltä löytyy aivan valtavia tunturimassiiveja. Esimerkiksi Meritunturi Lakselvin itäpuolella on n. 25 km pitkä ja n. 20 km leveä, siis yksi tunturi. Se peittäisi lähes koko Yliperän, jos luoja olisi päättänyt sen sinne tiputtaa. Ruijassa on maailmanluokan kalavedet sekä makeassa että merivedessä. Joten Lappi on ihan "kiva", mutta itse olen kulkenut viimeiset 15 vuotta naapureitten kuningaskunnissa.
Listoilla peitellään huonoa työn jälkeä.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #4 : 26-12-2017, 16:34:57 »
Sehän on suorastaan koomista kuinka Käsivarrentietä ajaessa Ruotsin puolella alkaa törmät kasvaa jo kauan ennen kuin omalla puolella on kukkulaa kummempaa.

Saati maisemien muuttuminen Skibotnin tien matkalla.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #5 : 26-12-2017, 17:17:34 »
Tuota Kevon kanjonia ei pääse autolla ihmettelemään, vaatii useamman päivän kävelyn jos menee kanjonireitin päästä päähän. Itse kanjoni alkaa useiden kilometrien päässä lähimmältä tieltä sekä eteläisessä että pohjoisessa päässä reittiä. Reitti ei sovi polvivammaiselle, seillä on melkoisia kiivettäviä ja laskeuduttavia jyrkänteitä.
Aiempi nimimerkki Jagr

Poissa (Piilotettu)

• Käsityöläisen kotisivut
« Vastaus #6 : 26-12-2017, 19:53:34 »
Ivalosta päin tullessa kannattaa poiketa Kaunispään huipulle jonne pääsee autolla. Sinne on muutama vuosi takaperin rakennettu uusi näkötorni entisen, pystyyn lahonneen, tilalle. Kun ko. torniin kiipeää ja suuntaa katseen itäänpäin, näkee edessään suunnilleen 100 km pitkän tunturimaan joka ulottuu kauas Venäjän puolelle. On siinä ainakin hetkeksi katsottavaa:

Jos haluaa katsella maisemia vain autosta, ovat nuo Norjan ja Ruotsin vuori-tunturit toki upeita mutta sitten jos haluaa lähteä sinne sekaan kulkemaan, ovat nämä meidän itäiset tunturit huomattavasti mukavampia liikkua.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #7 : 26-12-2017, 22:06:25 »
Kyllä pitäisi kehittää ansaintamenetelmä, missä guatrot kuvaa tulivuoren kraateria, kaikennäköisiä canjoneita, tuliperäisiä kivipylväitä meren keskellä, mistä näkisi tarkkaa kuvaa kiviaineksen pinnasta ja hurjia aaltoja mereltä. Ihmiset voisivat google earthin tapaan mennä kurkkimaan maailman ääriä ilman lentomatkustelua ja vaivalloista kiipeilyä sinne kraatteriin. Voisi zoomata haluamaansa? tarkkuuteen.

Niillä harvoilla ulkomaanmatkoilla, joita olen tehnyt, reissut on tuntuneet ihan mitättömillä, kun korkeintaan kiikarilla Voi tillittää kilometrien päästä jotakin mielenkiintoista kohdetta. Paikalle päästäkseen olisi oltava helikopteri vähintään. Tai voisi tarkastella jonkun mahtavan kirkon tai muun mahtirakennuksen yksityiskohtia muualtakin kuin perustuskiviä. Toki optiikka vähän parantaa tilannetta mutta muurahaisena, maan matosena tutkailet tilannetta.

Toki jotkut ulkomaita hakevat ruokaelämyksiä, kulttuurielämyksiä, (jotka on räätälöity turisteille), kokemuselämyksiä (vetovarjoilua ja sukellusta tms.). Kovin on vaikeata tutustua ja päästä kosketukseen alkuperäisihmisten kanssa, kun puuttuu molemmilta sama kieli ja kulttuuri. Kovin on pinnallista kosketus.

Nytkin mietityttää lähteä joskus keväällä jo monennenko kerran Ameriikan maille ja taas Flodiraan. Matka on melkein ilmainen ja asuttautuminen melko halpaa siellä. Auton vuokraus porukalla (pari taloutta) on halpaa. Mitä (minä) siellä oikein teen? Ilmailunätöksiä on nähty, museoitakin on koluttu. Kansakunnan kulttuuri on nähty. Ei siellä ole mitään Euroopan veroista. Kirkotkin on jehovien ja mormoonien ällöttäviä mauttomia kiiltäviä töllejä. En pilkkaa istuvaa presidenttiä, jotten loukkaa niitä muutamaa, joista diilit on mahtavia.
Maa on kertakaikkiaan liian iso köyhälle kulkea. Pitäisi viettää kumipyörien päällä kuukausia, jotta saisi edes vilauksen maasta. Tuommoinen kolme ja puolituhatta mailia kolmessa viikossa, joista 90 tuntia autossa oli vain raapaisu maasta.
Ennen vanhaan nautin kirjailijoiden/kirjoittajien matkakertomuksista. Silloin välitettiin jotakin suurempaa tuntemusta kuin turistin töllistely alkuasukkaiden sadetanssista.

Paikalla (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #8 : 26-12-2017, 22:58:10 »
Ivalosta päin tullessa kannattaa poiketa Kaunispään huipulle jonne pääsee autolla.

Kannattaahan sinne poiketa Sodankylästäkin päin tullessa..

No joo, viisastelu sikseen. Etelästä päin nelostietä tullessa Saariselkä on oikeastaan ensimmäinen näyttävä näkymä tuntureille. Ja on samantien yksi hienoimmista tunturinäkymistä Suomessa maantien varresta nähtynä. Minun mielestäni ainakin. Vastaavanlaista maisemaa hieman pohjoisempana on Muotkatunturien seudulla. Jo mainitut Yliperän maisemat ovat Suomessa omassa lajissaan. Alkavat näyttää hiukan jo vuorilta, mutta inflaatio iskee kotimaisemiin kohta Norjan rajan rajan jälkeen.

Kuten Jari kertoikin, niin Kevon kanjonin näkemiseen pitää jalkautua ja nähdä vähän vaivaakin. Itseltä se on näkemättä, sen sijaan paria vähän pienempää jokinotkoa on tullut tarvottua itsekin. Lemmenjokea pitkin pääsee venekyydillä Kultasatamaksi kutsuttuun paikkaan. Siitä kun jatkaa yläjuoksua pitkin tullaan aika komeaan laaksoon. Yli neljäkymmentä vuotta on siitäkin vaelluksesta jo aikaa.
Itälapissa Saariselän tunturialueen kaakkoispuolta sivuaa Nuorttijoki, joka Venäjän rajaa lähestyessään kulkee myös aika komeassa rotkossa. Sinnekin on kyllä oikein asiakseen mentävä ja käveltävä.

Minä olen tuota Meidän maamme ohjelmaa seurannut jo aiemmin. Mukava on ollut huomata nähdä paljon tuttujakin näkymiä uudesta kulmasta.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #9 : 27-12-2017, 07:47:40 »
kyllä suomessa katteltavaa piisaa. Tapani ei muutakun auton rattiin ja menoksi. O0 kattelin ittekkin hetken aikaa tuota ohjelmaa, mutta kyllästyin, kun näky pelkkää kaupunkimaisemaa.

mää oon kierrelly suomea, ruotsia ja norjaa aika paljon autolla. ihan vain huvin vuoksi ja matkailun kannalta, sekä työntakia. ihan hienoja maisemia löytyy suomestakin. kyllä sitä on erilaisissa vuoristoissa tullut suditeltua tuolla norjan puolella, vaikken ihan kartalla aina ole ollutkaan, että missä millonkin olen mennyt. yhtä ja samaa reittiä tuli ajeltua useampi kerta useampana vuonna suomesta norjaan, välillä kesäkelissä ja välillä talvikelissä. yhden kerran lähdin kesäkelissä ja palasin talvikelissä kesäkerkailla.. sen verran on nousua mäissä, että matka stoppas jonnekkin sinne vuoristojen puoleen väliin. se onkin oma tarinansa, kuinka sieltä pois päästiin.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #10 : 27-12-2017, 08:44:20 »
Nytkin mietityttää lähteä joskus keväällä jo monennenko kerran Ameriikan maille ja taas Flodiraan. Matka on melkein ilmainen ja asuttautuminen melko halpaa siellä. Auton vuokraus porukalla (pari taloutta) on halpaa. Mitä (minä) siellä oikein teen? Ilmailunätöksiä on nähty, museoitakin on koluttu. Kansakunnan kulttuuri on nähty. Ei siellä ole mitään Euroopan veroista.
Florida on kieltämättä hieman tylsä paikka jos ei merestä ja beachistä tykkää. Muutoin siinä maassa kyllä nähtävää riittää, ei mitään kulttuurihistoriallista mutta muutoin aikamoisia maisemia, insinööritöitä ja/tahi mitä taalalla saa kun niitä on riittävästi. Se tosiaan vaatii matkustamista muutenkin kuin autolla mutta ei ne maan sisäiset lennot siellä hirveitä maksa, niitä pitää vaan kaivella että löytyy ne edulliset.
Toisaalta kyllä nyt pensacolassakin ja cape canaveralissa luulis muutaman päivän vierähtävän jos oikeen juuriaan myöten koluaa.

Jottei ihan OTksi menis niin itse pistäisin Lapissa käynnin (muutoinkin kuin turistirysissä) pakolliseksi jutuksi Suomessa asuville. Se on aika uskomaton kontrasti verrattuna etelä Suomeen kun löytyy niin erilaiset maisemat näinkin pienestä maasta.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #11 : 27-12-2017, 12:55:59 »
ralun kanssa samaa mieltä.

ittekkin miettinyt monasti amerikassa käyntiä, kun en ole siellä koskaan käynyt. oikeastaan ainoa syy, miksi en ole siellä käynyt, niin lennot maksaa ja onko kohteessa sitten oikeasti joten mielenkiintosta? enklannin kieltä olisi kieltämättä kiva päästä puhuun oikeiden jenkkien kanssa. kun tähän asti olen kieltä harjoittanut pelkästään kaikkien muiden, paitsi oikeiden jenkkien kanssa. englannissa olen kerran käynyt. muuten matkailu on rajottunut muualle eurooppaan. tuosta lapista vielä. autolla ajaessa pääsee helposti sinne minne haluaa ja matkat taittuu toisinaan aika vikkelästikkin. jossain tuolla lapin erämaiden seassa kun on hyvää baanaa vedellä autolla, niin äkkiä nopeusrajotuksetkin unohtuu.. siellä ei ole ruuhkaa ja maisemat on paikoin sellasia, että voi aika huoletta posottaa menemään, kun näkee pitkälle ja sivuillekkin. monen monta kertaa tuolla on lapissa on tullut kaahailtua, eikä ainoatakaan porokolaria edes sattunut. yhden kerran joudin vetään jarrut lukkoon, kun poroja tuli eteen. pitää vain tilannenopeuden oikeana, niin selviää aika hyvin.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #12 : 27-12-2017, 13:56:35 »
Nytkin mietityttää lähteä joskus keväällä jo monennenko kerran Ameriikan maille ja taas Flodiraan. Matka on melkein ilmainen ja asuttautuminen melko halpaa siellä. Auton vuokraus porukalla (pari taloutta) on halpaa. Mitä (minä) siellä oikein teen? Ilmailunätöksiä on nähty, museoitakin on koluttu. Kansakunnan kulttuuri on nähty. Ei siellä ole mitään Euroopan veroista. Kirkotkin on jehovien ja mormoonien ällöttäviä mauttomia kiiltäviä töllejä. En pilkkaa istuvaa presidenttiä, jotten loukkaa niitä muutamaa, joista diilit on mahtavia.

Mä ainakin kävisin suoveneajelulla morjenstaan alligaattoreita, patsastelisin Cape Canaveralissa, kävisin ajeleen Key Westissä, sitten pari päivää käyttäisin parhaan hampurilaisen etsimiseen ja tässä ohessa kaljan juontiin. Sitten jos vielä tulisi tekemisen puute, katselisin laivakyytiä Bahamalle tai Kuubaan.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #13 : 27-12-2017, 14:22:46 »
On meinaan noita aktiviteettejä harrastettu muitakin kuin Kallen esittämät. Isommissa ja pienemmissä Ilmailutapahtumissa. https://www.flysnf.org/. Kuten savolainen sanoo, en kehtoo kaikkia luetella.